DRAKULLA Posted February 23, 2018 Share Posted February 23, 2018 Jag tillhör den kategori av folk som oftast INTE läser recept - utan har "kan själv" som ledord i matlagning. I går skulle jag för första gången i mitt liv tillaga grisnjure. Jag tycker om och tillagar lever ibland så jag tänkte att grisnjure är väl ganska likt och kunde vara kul att testa som omväxling. Billigt var det också. Började steka som jag brukar göra med lever d.v.s. ihop med bacon och lök. Man alltså...Snart spred sig en stark lukt av "pissgubbe" i hela köket. Vad i he...e ? Gjorde allt för att dränka denna kväljande doft med cream cheese, lingon och vitlök. Kväljningarna var ett faktum. Min man som inte hade upplysts om mina känslor för njuren och kom utifrån lagom till servering tyckte att det smakade som lever=gott och åt även en andra portion. Idag kröp jag till korset och letade fram recept för grisnjure och läste om vikten av att blötlägga den i vatten/mjölk flera timmar innan tillagning för att slippa just den starka smaken. Har två njurar kvar i kylskåpet nu orörda. Tänkte frysa in dem men är rädd att de aldrig får komma ut ur frysen igen så....tips? Blötlägga dem innan frysning? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted February 23, 2018 Share Posted February 23, 2018 Jag har samma problem, luktade inte gott men smakade gott. Ser fram emot bra tips 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted February 23, 2018 Share Posted February 23, 2018 Testa lammnjure nästa gång. Lite mildare smak på det. Behöver inte ens blötläggas innan. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted February 23, 2018 Share Posted February 23, 2018 Jag är uppfödd på nötnjure och njurstuvning med ris var i min barndom min älsklingsrätt och jag grät när någon tog mer utan att jag hade ätit upp på tallriken i rädsla av att det skulle ta slut. Har aldrig ätit njure i vuxen ålder och därav aldrig till tillagat det, men det jag minns var att blötläggningen i mjölk under 12 timmar var av yttersta vikt för att det njurstuvningen inte skulle lukta illa under tillagningen och att den skulle smaka gott. Och gott var det 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ethel Posted February 23, 2018 Share Posted February 23, 2018 Å jag jobba på en krog i Uddevalla en gång i tiden, där lades njuren i mjölk minsann, förmodligen kvällen före. Loberg 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolle Posted February 24, 2018 Share Posted February 24, 2018 I skolan var det vanliga namnet "skosula" när det serverades lever. I dag klagar alla på kossornas utsläpp, men här kommer dagens sanning. http://www.gp.se/nyheter/debatt/kossan-är-ingen-klimatbov-ät-kött-med-gott-samvete-1.5221049 Inte nådigt ? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 24, 2018 Share Posted February 24, 2018 Mnjaeä.. tror det handlar om associationer? Iallafall njure luktar och smakar annorlunda än hamburgare! Jag vill inte påstå att det luktar urin, utan att det snarare handlar om att man associerar lukten till detta! Och det påminner om de som inte gillar lever.. eller lamm/får-kött! Iallafall servera njure/lever/lammkött varje vecka så vänjer man sig! Och då kan jag nämna de som är vana vid renkött.. när man stödutfodrat dessa med hö och annat kraftfoder tyckte renskötare att de smakade ko och därmed äckligt! Iallafall.. känner igen det där från skolans matsal, de flesta fiskade efter korven,, själv tyckte jag korven smakade tvål! Men är man van vid att maten skall smaka tvål så anser man nog att det är en god smak? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted February 24, 2018 Author Share Posted February 24, 2018 1 timme sedan, Zepp sade: Jag vill inte påstå att det luktar urin För den som har tillagat grisnjure utan att först blötlägga den som man ska som jag gjorde kanske kan känna igen min beskrivning. Ren urin kanske luktar bättre än detta t.o.m. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Evah Posted December 22, 2019 Share Posted December 22, 2019 Hej, Jag har köpt grisnjure och tänkte laga.. Men jag har uteslutit mjölkprodukter ur min kost. Vad ska jag blötlägga i? Havremjölk? Tacksam för tips!! 2 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Posted December 22, 2019 Share Posted December 22, 2019 Skär den i bitar och lägg i vatten? Annars, mjölken är ju för att dra ut smak, du sköljer med vatten efter, mjölken kasseras. jag har bara lagat njure en gång (eller kanske två?). kan inte minnas att det luktade, tyckte däremot att smaken var mildare än lever. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts