styloo

Ketonix-erfa

Recommended Posts

Nån fler som använder Ketonix Bluetooth?

Började igår att blåsa i den samtidigt som jag började äta lite mer strikt (max 30g kolhydrater).

Igår blåste jag mellan 20-70 ppm.

Idag blåser jag mellan 120-180ppm!!!  Hur kan det vara möjligt? Blodsockret ligger idag runt 5.1. Känner att jag är mer i keto på andedräkten (än senaste tiden) men att jag ska ligga över 100ppm på ketonixen känns ju konstigt.

Nån fler med den erfarenheten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, styloo sade:

Nån fler som använder Ketonix Bluetooth?

Började igår att blåsa i den samtidigt som jag började äta lite mer strikt (max 30g kolhydrater).

Igår blåste jag mellan 20-70 ppm.

Idag blåser jag mellan 120-180ppm!!!  Hur kan det vara möjligt? Blodsockret ligger idag runt 5.1. Känner att jag är mer i keto på andedräkten (än senaste tiden) men att jag ska ligga över 100ppm på ketonixen känns ju konstigt.

Nån fler med den erfarenheten?

70 - 80 ppm är ok men 180 är tveksamt, såvida du inte drack starköl strax före. Ketonixen reagerar med glädjedata på alkohol.  En gång råkade jag komma upp i liknande värden - men har numera jämna fina värden. Efter en serie experiment gjorde jag en egen manual som fungerar väl.KETONIXS MANUAL sl sl sl

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har absolut inte druckit alkohol. Har ätit normal keto-mat och druckit vatten de senaste dagarna.

Mätte nyss oxå blodketonerna och de visar 0.6.

Undrar om jag är för bra på att tömma lungorna eller nått...

Väntar på mailsvar från ketonix.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
31 minuter sedan, styloo sade:

Jag har absolut inte druckit alkohol. Har ätit normal keto-mat och druckit vatten de senaste dagarna.

Mätte nyss oxå blodketonerna och de visar 0.6.

Undrar om jag är för bra på att tömma lungorna eller nått...

Väntar på mailsvar från ketonix.

Du kommer sannolikt att få samma svar som jag att den kanske behöver justeras. För min del var det inte heller fråga om alkohol. Möjligen kan det vara en tillfällig koncentrationstopp  i lungorna. Sedan jag uppdaterat drivrutinen har alla värden legat på nivån 50 - 80 PPM. Kunde du läsa min bifogade fil KETONIX MANUAL?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker den är riktigt bra om man använder och tolkar på rätt sätt. Det blir stora individuella variationer beroende på hur man blåser osv. Men kör man alltid dubbelprov (eller fler blås) så ser man repeterbarheten för sig själv och kan avgöra om ena dagen skiljer mot föregående baserat på om spridningen mellan dagarna är större än spridningen mellan flera blås vid samma tid. 

Sem reagerar den på diverse lättflyktiga molekyler och inte bara aceton. Drick vatten innan. Alkohol, vissa tandkrämer eller starka ”halstabletter” innan kan ge helt fel värden. 

Dessutom bör man vara medveten om att det är acetoacetat som indirekt visas och inte betahydtoxybuturat (som man får vis blodprov). 

En intressant sak med acetoacetat är att den korrelerar med fettförbränningen så man ser direkt om en viss faktor påverkar förbränningen. Detta gäller öven då man inte kör LCHF. Ingen acetoacetat betyder ingen fettförbräning. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
24 minuter sedan, The Biochemist sade:

Tycker den är riktigt bra om man använder och tolkar på rätt sätt. Det blir stora individuella variationer beroende på hur man blåser osv. Men kör man alltid dubbelprov (eller fler blås) så ser man repeterbarheten för sig själv och kan avgöra om ena dagen skiljer mot föregående baserat på om spridningen mellan dagarna är större än spridningen mellan flera blås vid samma tid. 

Sem reagerar den på diverse lättflyktiga molekyler och inte bara aceton. Drick vatten innan. Alkohol, vissa tandkrämer eller starka ”halstabletter” innan kan ge helt fel värden. 

Dessutom bör man vara medveten om att det är acetoacetat som indirekt visas och inte betahydtoxybuturat (som man får vis blodprov). 

En intressant sak med acetoacetat är att den korrelerar med fettförbränningen så man ser direkt om en viss faktor påverkar förbränningen. Detta gäller öven då man inte kör LCHF. Ingen acetoacetat betyder ingen fettförbräning. 

Som jag visar i  KETONIXS MAN UAL sl sl sl.doc

kommer repeterbarheten att bli mycket god vid mätningar tätt inpå varandra (plus minus 2 PPM-enheter)

image.png

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@Nils Engström har läst din manual och den manual jag fick med samt den info jag hittat på nätet. Men hittar ingen info om scenariot att man blåser för högt!

Min bluetooth-variant verkar ska kalibrera sig själv. Hittar ingen vettig uppdatering för den.

Jag har även läst att utandningsmätningen anger i realtid hur ens fettförbränning är och att blodmätning anger buffrad fettbaserad energi.

Kan det vara så att jag håller på ställer om till keto och min fettförbränning är hög då jag har låga blodketoner. Att utandningsmätningen kommer visa lägre då jag fått ett basförråd fettbaserad energi?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dagens mätningar.

Längd 181cm, Vikt 73kg, Man

Sjuk med öroninflammation

Skärmklipp.JPG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, styloo sade:

@Nils Engström har läst din manual och den manual jag fick med samt den info jag hittat på nätet. Men hittar ingen info om scenariot att man blåser för högt!

Min bluetooth-variant verkar ska kalibrera sig själv. Hittar ingen vettig uppdatering för den.

Jag har även läst att utandningsmätningen anger i realtid hur ens fettförbränning är och att blodmätning anger buffrad fettbaserad energi.

Kan det vara så att jag håller på ställer om till keto och min fettförbränning är hög då jag har låga blodketoner. Att utandningsmätningen kommer visa lägre då jag fått ett basförråd fettbaserad energi?

Med min teknik blir reproducerbarheten mycket bra (plus, minus 2 PPM). Till skillnad från rekommendationen från KETONIX, sätter jag flödesinställningen på trögast möjliga. Efter en lång rad tester med olika metoder med en enda grundtanke - att uppnå bästa möjliga reproducerbarhet - fastställde jag min metod.  Den stora fördelen med analys av utandningsluften (aceton) är möjligheten till reproducerbarhet - ett sätt att få likartade svar vid likartade förhållanden. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ungefär hur länge blåser du?

Även om jag andas ut tills jag vill ta ett nytt andetag och startar att blåsa då, så blåser jag oftast runt 30sekunder innan jag måste avbryta.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
40 minuter sedan, styloo sade:

Även om jag andas ut tills jag vill ta ett nytt andetag och startar att blåsa då, så blåser jag oftast runt 30sekunder innan jag måste avbryta.

Något i den vägen. Finessen med att:

dels använda initieringstiden före mätningen till en djupandning

dels standardisera den fortsatta ytliga andningen till övre delen av lungvolymen

dels starta mätningen efter standardiserad förberedelsetid

dels fortsätta utandningen efter att ha utsatt KETONIXEN för standardtryck till sista droppen

dels stänga in den sista volymen gas

når man bästa möjliga reproducerbarhet

KETONIX STANDARD MÄTNING.doc

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, styloo sade:

Vore intressant att se vilken reproducerbarhet du uppnår enligt min analysrutin?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu vet jag nog vad som triggat mina värden. Använde Otrivin igår. Får pausa blåsandet tills jag är färdig med förkylningen... =)

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har haft bihåleinflammation som blivit örontrumpetinflammation. Har kört sinova och nasonex i 30 dagar samt penicillinkur utan effekt. Nu skulle jag testa maxdos med vanlig nässpray och om det inte hjälper har jag fått Rinexin. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 minuter sedan, jala sade:

Kan dessvärre inte hålla med dig. Undvik ALLTID  antibiotika och håll till naturliga produkter samt viktigt att du äter en antiinflammatorisk kost.

Sinupret (samma som Sinova) är ett ”växtbaserat läkemedel” som innehåller diverse pulveriserade örter. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
39 minuter sedan, styloo sade:

Har haft bihåleinflammation som blivit örontrumpetinflammation. Har kört sinova och nasonex i 30 dagar samt penicillinkur utan effekt. Nu skulle jag testa maxdos med vanlig nässpray och om det inte hjälper har jag fått Rinexin. 

Om sinova/Sinupret + nasonex inte fungerat så skulle jag ta Rinexin direkt. Låter som om du behöver något som är ordentligt avsvällande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 minuter sedan, Skärfläcka sade:

Sinupret (samma som Sinova) är ett ”växtbaserat läkemedel” som innehåller diverse pulveriserade örter. 

Sinupret biverkningar.

Varningar och försiktighet

Allvarliga överkänslighetsreaktioner kan förekomma. Sluta att ta Sinupret forte och kontakta genast läkare om du får något av följande symtom: svullnad av ansikte, tunga eller svalg; svårigheter att svälja; nässelutslag och andningssvårigheter. Denna typ av reaktioner kan kräva akut sjukhusvård. Se även avsnitt 4.

http://www.fass.se/LIF/product?nplId=20090224000102

Sinova biverkningar.

Allergiska reaktioner såsom angioödem, andnöd och ansiktsödem (svullnad av ansikte, tunga eller svalg; svårigheter att svälja; nässelutslag och andningssvårigheter) har rapporterats (förekommer hos ett okänt antal användare). Denna typ av reaktioner kan kräva akut sjukhusvård, se även avsnitt 2.

http://www.fass.se/LIF/product?nplId=20090224000102

Renässans biverkningar. Hittade inga biverkningar.    http://www.renassans.nu/renassans-det-naturliga-valet/   http://www.renassans.nu/

http://www.renassans.nu/qa/

Med tanke på vad jag nu refererar till så råder ingen som helst tvekan om att  Renässans är det bättre alternativet sett ur hälsosynpunkt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Renässans är bra och har fördelen att det bara är saltvatten dvs minimalt med biverkningar. Ibland behöver åtminstone jag något som är mer potent och alla potenta medel har risk för biverkningar/överkänslighetsreaktioner. Ska naturligtvis inte ätas regelbundet men har hjälpt mig och andra i min närhet. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är lite rädd för Rinexin med tanke på biverkningarna och att det är förbjudet i några länder så väntar in i det längsta med detta... =/

• Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ha.. en fördel med att ha en Astmatisk diagnos är att man får Rhinocort och Pulmicort utskrivet.. bägge är dunder om man är förkyld!

Framförallt kan man sova!

Bägge är slemhinneavsvällande.. medans kroppen tar hand om förkylningen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, styloo sade:

Är lite rädd för Rinexin med tanke på biverkningarna och att det är förbjudet i några länder så väntar in i det längsta med detta... =/

Jag förstår det, Rinexin har en rejäl lista med biverkningar men 30 dagar med igenproppad skalle är inte att leka med heller :wacko: 

Önskar dig säker och snabb bättring. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg