Per Gustafson

What the health?

Recommended Posts

Har precis sett dokumentären ”What the health” som tydligen skapat diverse diskussion och hype här och var. Kort sagt förespråkar den vegan-kost, men till stor del tar den också upp förhållanden som djur tvingas utstå i kött och ägg industrin samt organisationers sponsring, som att diabetesorganisationer får in pengar från godis/läsk industrin. 

Det jag tar med mig från detta är att det vi börjat med, att köpa kött/ägg från lokala gårdar med gräsbetande djur och ta bort så mycket ”processed food” som möjligt, är en rimlig väg att gå för bättre hälsa och livsstil. Vegan-kost känns dock inte aktuellt för min del, och åsikten att människan aldrig var gjort för att äta kött kan väl diskuteras, men jag äter ju väldigt mycket mer grönsaker som broccoli, blomkål, paprika mm nu än jag gjorde innan lchf när jag istället för grönsakerna stoppade i mig ris, pasta och liknande i mängder  

Har ni sett den?

Tankar på det som tas upp?

Hur tänker ni angående kött/ägg ni köper?

Till stor del går ju deras åsikt helt emot det som förespråkas av lchf-folket, men samtidigt så känner jag att jag håller med om vissa delar av dokumentären....

(För er som inte sett filmen finns mer info på whatthehealthfilm.com)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Per Gustafson: "och åsikten att människan aldrig var gjort för att äta kött kan väl diskuteras"

Inte om bägge parter vet hur vårt metabola system fungerar samt vad vi ätit under vår evolution, då råder det inger tvekan att kött är en naturlig och nödvändig föda för oss om vi ska hålla hälsan. Kan rekommenderat att läsa Lierre Keith "vegomyten" eller yuotube: 

Rolle på Österlen

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med om att man bör fokusera mer på "ren mat" och hålla sig långt borta från den processade maten, oavsett om den är vegan, husmanskost eller lchf.

Vi försöker köpa det mesta proteinet ekologiskt, svenskt och gräsuppfött. Det var några år sen nu, som vi åt lax från Norge.

• Gilla 6
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eko kött och ägg blir det för det mesta. Alltid svenskt sedan jag såg en tabell om hur mycket antibiotika det är i kött från andra länder. Men gräsbetat har jag inte lyckats få till än, även om det står på önskelistan. Utan bil är det svårt att komma till affär som har, eller kunna hämta vid utlämningsställen dit det levereras. Men mitt bilfria liv är väl en vinst för miljön, på sitt sätt. :D

Jag är av uppfattningen att människan är allätare, samt att utan kött hade vi fortfarande suttit i träd och käkat löv och frukt, som våra kusiner.

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
28 minuter sedan, Tureborgaren sade:

Men gräsbetat har jag inte lyckats få till än, även om det står på önskelistan. Utan bil är det svårt att komma till affär som har, eller kunna hämta vid utlämningsställen dit det levereras.

Har du testat Gårdssällskapet? De verkar ha hemleverans till de flesta i Sverige.

http://www.gardssallskapet.se

• Gilla 1
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Märkning/klassificering/certifiering av kött är komplicerad och ganska ogenomtränglig för den som inte är insatt (vilket jag inte är). Det jag har förstått är att ekologiskt inte är det samma som naturbetat eller spannmålsfritt. 

WWFs guide tycker jag ger en bra vägledning men då bortser jag från deras positiva syn på soja. 

http://www.wwf.se/wwfs-arbete/ekologiska-fotavtryck/kottguiden/1595300-wwfs-kottguide 

Kött från Hälsingestintan och Smak av Gotland slinker ner i vår kundkorg trots att det inte är märkt ekologiskt eller KRAV.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 minuter sedan, Skärfläcka sade:

Kött från Hälsingestintan

Mycket bra kött. Dessutom gräsbetat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 minuter sedan, Skärfläcka sade:

Märkning/klassificering/certifiering av kött är komplicerad och ganska ogenomtränglig för den som inte är insatt (vilket jag inte är). Det jag har förstått är att ekologiskt inte är det samma som naturbetat eller spannmålsfritt. 

WWFs guide tycker jag ger en bra vägledning men då bortser jag från deras positiva syn på soja. 

http://www.wwf.se/wwfs-arbete/ekologiska-fotavtryck/kottguiden/1595300-wwfs-kottguide 

Kött från Hälsingestintan och Smak av Gotland slinker ner i vår kundkorg trots att det inte är märkt ekologiskt eller KRAV.

Jaaaaa.. maten är i princip felmärkt.. det skall framgå hur stor andel gräs och örter min mat ätit!

Dvs, du är vad du äter, men oxå vad din mat har ätit!

I princip så är på sin höjd ekologiskt bra för naturen.. men om junkfooden är ekologisk så bör man hur som helst inte äta denna!

Egentligen så är det bra med bägge.. iallafall för de generationer som kommer efter oss.. dvs friska föräldrar och en bevarad ekologisk balans.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, jala sade:

Mycket bra kött. Dessutom gräsbetat.

Men kossorna från Hälsingestintan får också spannmål. "Alla våra djur äter i huvudsak gräs från den egna gården, i form av hö, ensilage eller bete beroende på årstid. Mineraler är viktigt och extra protein och energi kan behövas och då får djuren det i form av spannmål, ärtor mm."

https://www.facebook.com/halsingestintan/videos/10155073093555143/

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, jag har inte sett den filmen. En antiköttfilm gjorda av veganer är inget jag lägger tid på. Dessutom har den inte mycket med svenska förhållanden att göra. Kött köper jag direkt från uppfödaren. Kravproducerat och gräsbetat. Djuren har möjlighet att gå ute året runt. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, iAnna sade:

Men kossorna från Hälsingestintan får också spannmål. "Alla våra djur äter i huvudsak gräs från den egna gården, i form av hö, ensilage eller bete beroende på årstid. Mineraler är viktigt och extra protein och energi kan behövas och då får djuren det i form av spannmål, ärtor mm."

Djuren som Gårdssällskapet fött upp och säljer har troligen också fått spannmål. Finns inget, så vitt jag har förstått, i KRAVs regler att djuruppfödningen ska vara 100% spannmålsfri. Reglerna fokuserar på att man ska vara egenförsörjande på foder. Hö (torkat gräs) och ensilage (konserverat gräs) kompletteras ofta med egenodlad fodersäd som ges i form av kross, framförallt på vinterhalvåret.  

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 timmar sedan, Zepp sade:

Dvs, du är vad du äter, men oxå vad din mat har ätit!

En abrovink:

Det är viktigt att ha koll på vad du har ätit om du ska C14-dateras. En välkänd felkälla ;)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
20 timmar sedan, iAnna sade:

Prexis.. och allvarligt talat.. som bondgrabb så har jag en anung om vad det handlar om.. slututfodring inför slakt, för att få upp slaktvikten?

Dvs förmodligen nemas problemas, utan man får skilja på lite olika saker, dvs vissa gårdar har bra tillgång till bete i avlägsna landsändar.. och inte lika bra marker för odling av växter för avsalu.. typ spannmål!

Och ligger gården en bit från Lantmännens stora silo så får man oxå räkna på kostnaden för transport.. för att inte tala om tiden.

Iallafall, man får räkna med gårdens hela potential för att få räkenskaperna att gå ihop!

Och om gården ligger i närheten av någon storstad och bäst lämpar sig för vallodling kan det vara mer lönsamt att sälja hö till hästtjejer!

Men som sagt vad.. ligger gården avlägset till så är det bättre att djuren äter upp det som går att odla och då säljer man slaktdjur!

Gröna gårdar har bara gräsbetat.. det är lite deras signum!

https://www.gronagardar.se/sv

Kaprifolkött har både och.. men bor du i Gbg och kan ta dig till Opaltorget så kan du i deras butik beställa rent gräsbetat kött.. från sådana gårdar!

http://kaprifolkott.se/index.php/en/butiker/78-gardsbutik-i-vastra-goteborg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg