JPS Posted February 24, 2018 Share Posted February 24, 2018 Hej ! Jag blev av med en njure förra veckan (stor tumör) och efter operationen så blev det ett fasligt krigande om att jag skulle/borde äta en massa socker. Finns det trovärdiga studier och/eller andra bevis på att det är bra att trycka i sig socker efter operation för att underlätta sår-läkandet ? Själv har jag fått för mig att vitaminer och mineraler är viktiga i sammanhanget, men energin borde det väl inte vara så noga med så länge man inte är undernärd ? Ett par exempel: (Bakgrunden var att jag inte hade nån aptit pga illamående, antagligen orsakat av högt blodsocker) Trots att mitt blodsocker efter operation var runt 16 så ville en sjuksyster trycka i mig 2,5 % glukosdropp, jag ifrågasatte detta och efterfrågade nån sorts förklaring, men fick till svara att "du förstår inte" och det var jag ju tvungen att hålla med om. En annan sjuksyster blev i alla fall lite förvånad då jag påpekade att den näringsdryck hon ville att jag skulle äta innehöll 44 energi% socker, den var ju framtagen av dietister för diabetiker i min situation och hon trodde den var helt sockerfri. /jps 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted February 24, 2018 Share Posted February 24, 2018 Du skall hålla dig så långt borta från socker som du någonsin kan. Detta förbannade glukosdropp, det verkar som sjukvården fullständigt har tappat allt förstånd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 24, 2018 Share Posted February 24, 2018 1 timme sedan, JPS sade: Hej ! Jag blev av med en njure förra veckan (stor tumör) och efter operationen så blev det ett fasligt krigande om att jag skulle/borde äta en massa socker. Finns det trovärdiga studier och/eller andra bevis på att det är bra att trycka i sig socker efter operation för att underlätta sår-läkandet ? Själv har jag fått för mig att vitaminer och mineraler är viktiga i sammanhanget, men energin borde det väl inte vara så noga med så länge man inte är undernärd ? Ett par exempel: (Bakgrunden var att jag inte hade nån aptit pga illamående, antagligen orsakat av högt blodsocker) Trots att mitt blodsocker efter operation var runt 16 så ville en sjuksyster trycka i mig 2,5 % glukosdropp, jag ifrågasatte detta och efterfrågade nån sorts förklaring, men fick till svara att "du förstår inte" och det var jag ju tvungen att hålla med om. En annan sjuksyster blev i alla fall lite förvånad då jag påpekade att den näringsdryck hon ville att jag skulle äta innehöll 44 energi% socker, den var ju framtagen av dietister för diabetiker i min situation och hon trodde den var helt sockerfri. /jps Såhär är det.. de flesta lever av glukos/junkfood.. så är man sjuk och inte kan äta så får man så klart glukos i sitt dropp, för energi! Är man diabetiker så bör man undvika glukos i större mängder.. eller spruta in insulin.. men det funkar i princip bäst på typ 1 diabetiker, på typ 2 så är det kontraproduktivt! Du förstår mer än den sjuksystern.. och det finns även Ringer acetat, som dropp! https://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20040607004883 Och till dietisternas försvar vill jag framhålla att de är medvetna om/tror att det bästa är att folk lever utav glukos för energi! Tanken på att det i sig kanske och i kombinationen med annat skulle kunna ha lett till att diabetesen utvecklats ingår lixom inte i deras utbildning! Såå.. WTF.. en nyopererad diabetiker med dålig aptit.. Ringeracetat som dropp, det upprätthåller vad jag begriper iallafall blodets salthalt och lite annat, och så länge man inte är smal som en pinne, saknar fettlager, då kan man i stället fokusera på annat än glukos, tex vitaminer, spårämnen och mineraler! 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JPS Posted February 24, 2018 Author Share Posted February 24, 2018 Tack, jala och Zepp ! Tror ni det skulle vara meningsfullt att anmäla sockrandet till ivo ? Jag bör väl också nämna att förutom "socker"-konflikten så tror jag att jag blev mycket bra behandlad, har inget att jämföra med, men det känns så i alla fall. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts