Gå till innehåll

Kossan är ingen klimatbov – ät kött med gott samvete

Recommended Posts

• 3 weeks later...
  • 2 years later...

Eftersom denna länk går till SVT lägger jag den i denna tråd. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/nya-proteingrodor-testodlas-pa-sotasen-i-toreboda

Naturbruksskolan Sötåsen i Töreboda provodlar "proteinväxter" för att se vad som klarar vårt klimat. Jag får inte riktigt grepp om vilka grödor det rör sig om; Kikärtor och quinoia nämns men man får intrycket av att det är fler... Eller är det bara olika sorters kikärtor? Är de genmodifierade? Jag sökte lite på skolan men hittade inget direkt om detta projekt. Nån som vet mer?

• Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan, MariaF sade:

Eftersom denna länk går till SVT lägger jag den i denna tråd. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/nya-proteingrodor-testodlas-pa-sotasen-i-toreboda

Naturbruksskolan Sötåsen i Töreboda provodlar "proteinväxter" för att se vad som klarar vårt klimat. Jag får inte riktigt grepp om vilka grödor det rör sig om; Kikärtor och quinoia nämns men man får intrycket av att det är fler... Eller är det bara olika sorters kikärtor? Är de genmodifierade? Jag sökte lite på skolan men hittade inget direkt om detta projekt. Nån som vet mer?

Det stod lite nedanför texten vilka grödor det var: 

Amarant

Cikoria

Quinoa

Bovete

Spånadslin

Linser

Lupin

Lantvete

Vit Emmer

Vårspelt

Kikärt

Åkerböna (För humankonsumtion)

• Gilla 1
  • Förvirrad 1
Länk till inlägg
1 timme sedan, Jamtlandstjej sade:

Lupin

Om det är vanliga lupiner som avses, hur kan detta vara bra? 🤔 Förvisso fina blommor, men de sprider sig lätt och är jobbiga att bli av med. Har grävt upp flertalet plantor med rötterna. Hur ger dessa ens protein?

• Gilla 1
Länk till inlägg
11 minuter sedan, morgonsol sade:

Om det är vanliga lupiner som avses, hur kan detta vara bra? 🤔 Förvisso fina blommor, men de sprider sig lätt och är jobbiga att bli av med. Har grävt upp flertalet plantor med rötterna. Hur ger dessa ens protein?

Nej det är nog mjöllupiner som avses, inte de invasiva blomsterlupinerna.

• Gilla 3
  • Tack! 1
Länk till inlägg

Bovete? Det är väl en gammal känd växt? Odlad i Sverige, åtminstone förr? Vad behöver man testa där?

Såg någon film på fb tror jag det var, om försök med mjölkkor: vad händer om kalvarna får gå kvar hos sina mammor? (de ger lite mindre mjölk, och kalvarna växer snabbare). Sådana studier borde det göras fler av, tycker jag. Och bete, och lantraser och...

• Gilla 6
Länk till inlägg
2 timmar sedan, Jamtlandstjej sade:

Det stod lite nedanför texten vilka grödor det var: 

Tack! Det missade jag! 

• Gilla 3
Länk till inlägg