MrB Posted February 24, 2018 Share Posted February 24, 2018 Sneglade på ett avsnitt av du är vad du äter och måste säga att jag blev positivt överraskad Annika Sjöö. Hon angriper socker och snabba kolhydrater i vissa inslag ganska ordentligt. Det är i alla fall inget "kroppen behöver kolhydrater annars dör man". Däremot tycker jag hennes idéer om "juice-detox" är lite fåniga. Släng juicen i papperskorgen och fasta istället. Hon är inne på att man ska minska kött och förespråkar mer skaldjur/fisk mm. Är det inte Maria F som var inne på något "människan skall äta skaldjur"-teori? https://viaplay.se/serier/du-ar-vad-du-ater Vad tycker forumsexperterna om Sjöö och henner kost och träningsråd? Håller LCHF långsamt på att bli det nya mainstream? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted February 25, 2018 Share Posted February 25, 2018 7 timmar sedan, MrB sade: Håller LCHF långsamt på att bli det nya mainstream? Ketogen kost är " Back to basic". Det var så vi åt för 100 år sedan. Då var vår mat av ypperlig kvalitet och lokalproducerad. Livsmedelsverket,dietisterna och läkemedels industrin var inte uppfunna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 25, 2018 Share Posted February 25, 2018 4 timmar sedan, jala sade: Ketogen kost är " Back to basic". Nja... delvis men det var väldigt mycket spannmål för 100år sen. Förvisso inga moderna proteinextrema arter men mycket bröd och rotfrukter. Det stämmer @MrB, jag tycker hypotesen om att vi människor bör äta fisk och skaldjur stämmer, rent logiskt. Våra tänder är uppenbart inte gjorda för att slita antiloper i stycken och vår hjärna behöver förhållandevis mycket omega 3 och fisk passar in på båda. Sedan är jag fullt medveten om att hypotesen om vattenapan häcklas och avfärdas av etablissemanget och många andra och tja, jag har egentligen ingen åsikt om huruvida den stämmer eller inte men rent logiskt finns det mycket i den som stämmer bättre än hypotesen att vi kommer från savannen. Juicen kan jag hålla med om borde bort! Fast att fasta skulle vara svaret... det vet jag ju inte om jag tycker förstås... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted February 25, 2018 Share Posted February 25, 2018 49 minuter sedan, MariaF sade: Nja... delvis men det var väldigt mycket spannmål för 100år sen. Förvisso inga moderna proteinextrema arter men mycket bröd och rotfrukter. Det var definitivt inte vår basföda utan vi livnärde oss på bra produkter från rena sjöar och hav samt gräsbetande djur. Man har funnit att våra tänder ändrades i takt med att vi använde elden för att tillaga vår mat. PS. Jag trodde inte du var så gammal att du var med för 100 år sedan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted February 25, 2018 Share Posted February 25, 2018 12 timmar sedan, MrB sade: Däremot tycker jag hennes idéer om "juice-detox" är lite fåniga. Ja, det är bättre att få i sig fibrerna också tillsammans med näringen i grönsakerna. Håller blodsockret i bättre schack. Jag har inspirerats av Dr. Eric Berg när det gäller att äta mycket gröna grönsaker, 7-10 cups/dag för att täcka kaliumbehovet(potassium) är vad han förordar. Det kan vara svårt att få i sig dessa mängder, speciellt om man endast äter 1-2 måltider/dag. Jag köpte mig en mindre blender som jag kör ner en massa nyttigheter vad jag har hemma som t.ex grönkål(har strimlad i frysen), spenat, vetegräsjuicepulver, avokado, selleri, broccoli, citronmix(med kärnor och skal) från frysen, lite blåbär & hallon ibland. Tar det till efterrätt. Eric Berg: https://www.youtube.com/watch?v=F1_I80tze60 https://www.youtube.com/watch?v=2QdHE9oNuLs 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 25, 2018 Share Posted February 25, 2018 1 timme sedan, jala sade: Jag trodde inte du var så gammal att du var med för 100 år sedan Nja... inte riktigt, men nästan... Min mormor var det och hon var 99år när dog för några år sen. Och visst åt de grovt, hembakt bröd. Kött var dyrt och lyx. Fisk åt de förstås, i Götet låg det nära till hands. Och potatis. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted February 25, 2018 Share Posted February 25, 2018 48 minuter sedan, MariaF sade: Nja... inte riktigt, men nästan... Min mormor var det och hon var 99år när dog för några år sen. Och visst åt de grovt, hembakt bröd. Kött var dyrt och lyx. Fisk åt de förstås, i Götet låg det nära till hands. Och potatis. Deras bröd går på intet sätt att jämföra med dagens bröd, även grönsakerna var betydligt näringsrikare än dagens från våra utarmade jordar. Fisk gick att få för en billig peng samt äggen och mjölken kostade inte skjortan. Vill minnas att man gjorde sitt eget smör av grädden som låg och flöt ovan på mjölken som köptes i 5 liters dunkar. Inga tramsiga oljor och margariner fans det. Bara nyttiga naturprodukter. Vi var inte rädda för fett utan åt med glädje de feta bitarna på vårt kött. Stekflotttet bredes på mackorna och i skåne kallades det för " flottamat ". Så jag vidhåller att vi åt en ketogen kost för 100 år sedan. Okej låt säga 110 år sedan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 25, 2018 Share Posted February 25, 2018 Och här då som kommer jag med mitt gamla mantra.. på tal om att slå in öppna dörrar på ett LCHF-forum! Aså.. allt bröd man köper i affären skall blötläggas iallafall i tre dygn, för att sen jäsas minste ett dygn innan man skär upp skivorna! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted February 25, 2018 Share Posted February 25, 2018 3 timmar sedan, jala sade: Deras bröd går på intet sätt att jämföra med dagens bröd, Sant, kortvete är inte bra! Inte tillsatt socker, äpplejuicekoncentrat, mjölbehandlingsmedel mm heller... 3 timmar sedan, jala sade: även grönsakerna var betydligt näringsrikare än dagens från våra utarmade jordar. Varför diskuteras inte detta mer i debatten idag? Jag tycker det är synd och skam! Här skulle vi ellsehåeffare kunna enas med vegetarianer och göra en fantastiskt viktig insats! 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted February 25, 2018 Share Posted February 25, 2018 Nu är det mycket historisk romantik här. För 100 eller 110 år sedan åt de allra flesta den mat man hade råd med och som fanns att köpa. En betydande andel av inkomsten gick till matinköp. Få hade lyxen att välja vad man skulle äta och näringsbrist var vanligt förekommande. http://popularhistoria.se/artiklar/hungersnoden-vackte-protester Matfusk florerade och varumärken blev en garant för kvalitet. https://www.svt.se/froken-frimans-krig/svenska-hem-kvinnorna-drev-matkampen/ Nu när vi faktiskt har råd att handla bra mat så prioriterar vi utlandsresor och billiga, snabbväxande grönsaker... 2 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johann Posted February 27, 2018 Share Posted February 27, 2018 Bra sågning faktiskt https://youtu.be/0Auc3h75tIg 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melker Posted February 27, 2018 Share Posted February 27, 2018 2 timmar sedan, johann sade: Bra sågning faktiskt https://youtu.be/0Auc3h75tIg Nej, det där var en riktig Livsmedelsverkstomte som tyckte blodsockersvängningar var oproblematiska och allt som hade E nummer var OK människoföda. Bottennapp de luxe... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
johann Posted February 28, 2018 Share Posted February 28, 2018 13 timmar sedan, Melker sade: Nej, det där var en riktig Livsmedelsverkstomte som tyckte blodsockersvängningar var oproblematiska och allt som hade E nummer var OK människoföda. Bottennapp de luxe... haha, ja men det är ju självklart att det INTE är blodsockersvägningar som ger sådan övervikt utan istället kaloriöverskott över längre tid. Sen är faktiskt E-nummer = godkända livsmedelstillsatser och tro att E-nummer är likamed farligt är bara puckat. Livsmedelsverketomte? Han är utbildad och utgår från hur kroppen fungerar, evidens utifrån forskning och erfarenhet, samma källor som Livsmedelsverket använder sig av. Det är ingen konspiratorisk organisation med en dold agenda, att tro det är också puckat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted February 28, 2018 Share Posted February 28, 2018 18 timmar sedan, johann sade: Bra sågning faktiskt https://youtu.be/0Auc3h75tIg Dålig sågning faktiskt. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 28, 2018 Share Posted February 28, 2018 Eh jag har inga som helst problem med de flesta sk E-nummer.. förutom om det förekommer som ingredienser i den maten jag köper! För när jag köper riktig mat så deklareras de inte som E-nummer.. när dessa då förekommer så inser jag att det är ett konstgjort livsmedel.. och sådana försöker jag undvika. Aså om man måste tillsätta olika tillsatser så behöver de lixom inte alltid vara giftiga, oftast så motsvarar de vad som skulle ha förekommit i naturliga livsmedel. Och oftast tillsätts de för producenternas/försäljarnas vinst.. ökad schellftime.. vilket jag som konsument inte har någon som helst nytta utav näringsmässigt.. förutom att jag slipper köpa rutten mat! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melker Posted February 28, 2018 Share Posted February 28, 2018 16 timmar sedan, johann sade: haha, ja men det är ju självklart att det INTE är blodsockersvägningar som ger sådan övervikt utan istället kaloriöverskott över längre tid. Sen är faktiskt E-nummer = godkända livsmedelstillsatser och tro att E-nummer är likamed farligt är bara puckat. Livsmedelsverketomte? Han är utbildad och utgår från hur kroppen fungerar, evidens utifrån forskning och erfarenhet, samma källor som Livsmedelsverket använder sig av. Det är ingen konspiratorisk organisation med en dold agenda, att tro det är också puckat. Väldigt förenklat: När du äter socker så stiger blodsockret och kroppen hanterar det mha av insulin och då dippar blodsockret och du blir hungrig. Vips har du ätit för många kalorier eller så krävs det en viljestyrka av stål. Men vill du leva som överviktig eller en ständigt hungrig självplågare så varsågod. Själv väljer jag att äta riktig naturlig mat som kött, fisk, ägg och grönsaker, gärna toppat med olivolja, gräddsås eller kryddsmör. Bara nyttigheter och jag håller mig mätt och välmående med ett jämnt blodsocker. Sedan jag drog ner på mjölmat och E-nummer fylld processad mat har hungerstressen före lunch och matkoman efter lunch försvunnit tillsammans med 13kg bukfett. Även min pollen- och pälsdjursallergi har försvunnit. 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts