Jump to content

ökad hunger/trötthet vid förkylning

Plutten11

Recommended Posts

Haj, jag har ätit LCHF sedan ca 1,5 år och det har fungerat bra både hälsomässigt och viktmässigt Äter uppskattningsvis ganska strikt och ligger runt 20g kolhydrater/d, har dock inte mätt upp detta så noga. Äter även tillskott av d-vitamin varje dag. Har dock upptäckt att under höst/vinter är jag lite segare och kan nästan känna mig nedstämd ibland samt blir mer hungrig, Jag behöver helt enkelt äta mer mat och känner mig inte lika nöjd som på sommaren. Detta är särsilt uttalat då jag har en infektion i kroppen ex lättare förkylning vilket jag har ofta på vintern då jag har småbarn. Har upptäckt att om jag vid ex frukosten ökat kolhydratandelen i maten något så har jag nästan momentant blivit mycket piggare och mått bättre. Var precis likadant förra vintern och då försvann det på våren. Tror själv det har med infektioner att göra då jag mår mycket bättre när jag känner mig helt frisk, men det kan ju bero på något annat. Kan även tillägga att riktigt sjuk blir jag sällan men är ofta lite småförkyld vintertid. Verkar alltså som att jag behöver något mera kolhydrater då jag är förkyld. Är det någon annan som har liknande erfarenheter? Hur har ni i så fall hanterat det?