Solveig Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Tredje veckan med LCHF nu, de första 2 veckorna åt jag för mycket mjölkprodukter och mådde jätteilla så för dryga veckan sedan så kör jag helt strikt, max 25 kolh osv. Men nu har jag gått UPP 4 kg... på drygt 1 vecka. Inte kul. Har ökat i cm oxå. En dag ser ut såhär: Frulle: LCHF te med 30 g smör, 1 msk kokosfett. + 2 ägg Lunch: ½ paket bacon, 2 ägg och lite majonäs, eller en laxfile med smält smör och någon sparris mellis: kokt skinka med ostrulle, 2 st ca. Middag: köttbit, kycklingbit med smörig sås, ½ dl champinj eller sparris kvällsmål vid 19 : liten kopp lchf te. My god... nu har jag helt plötsligt 4 kilo till att gå ner...Usch! Jag har ätit lågkolhydrat kost i över 2 år så det kan inte vara någon "övergång" som spökar heller... ja förutom att jag lagt till med mer kött och fett då iofs... Vad ska jag göra? Någon som har något tips? Och JA jag har övervikt, ca 20 kg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Jag föreslår att du registrerar maten... om så tillfälligt... i någon av nätets gratistjänster och studerar hur dina intag matchar din engergiförbrukning. När man ser siffrrorna brukar det bli litet aha-upplevelser, Verktygen går även att använda till att simulera och därmed komma till rätta både med intagsmängder och även innehåll. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 Inte illa.. att du lyckats peta i dig 4000 Kcal extra per dag i en hel vecka! Altså kan vi nog utesluta det.. släng vågen, den skulle jag inte lita på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Solveig Posted February 6, 2013 Author Share Posted February 6, 2013 Inte illa.. att du lyckats peta i dig 4000 Kcal extra per dag i en hel vecka! Altså kan vi nog utesluta det.. släng vågen, den skulle jag inte lita på. Jag förstår inte riktigt vad du menar det där med Kcal?? Och om både vågen OCH måttbandet säger samma sak så måste jag väl lita på det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Solveig Posted February 6, 2013 Author Share Posted February 6, 2013 Jag föreslår att du registrerar maten... om så tillfälligt... i någon av nätets gratistjänster och studerar hur dina intag matchar din engergiförbrukning. När man ser siffrrorna brukar det bli litet aha-upplevelser, Verktygen går även att använda till att simulera och därmed komma till rätta både med intagsmängder och även innehåll. Okidoki, tack. Ska ta och kika lite på en sådan tjänst då 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 6, 2013 Share Posted February 6, 2013 4 kilo viktökning av fettväv på en vecka blir 4000 Kcal extra om dagen.. utöver din vanliga konsumtion. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larz Posted February 7, 2013 Share Posted February 7, 2013 Okidoki, tack. Ska ta och kika lite på en sådan tjänst då Man kan tro att jag är sponsrad av http://www.matdagboken.se/?p=start&PageID=5 men det är jag inte Tycker den är hyffsat enkel och gratis. Kräver registrering men det är en enkel process. Det känns alltid lite bökigt i början men man vänjer sig snabbt. Ge det lite tid bara så funkar det bra. Vill du se mer än fördelningen på fett, protein, kh och kalorier så kostar det inte en hel förmögenhet i månaden heller. Tror det handlar om 39 kr/månaden och då kan du ha koll på dina vitaminer mm, också. Lycka till //Lars 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Larz Posted February 7, 2013 Share Posted February 7, 2013 Inte illa.. att du lyckats peta i dig 4000 Kcal extra per dag i en hel vecka! Altså kan vi nog utesluta det.. släng vågen, den skulle jag inte lita på. Hmmmmm! Tror inte man kan vara så teoretisk och inte generalisera som du gör. Det kan nog vara flera faktorer som spelar in. Om det skulle vara något fel på vågen så skulle det ju vara fel på måttbandet också. Knappast troligt //Lars Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Solveig Posted February 7, 2013 Author Share Posted February 7, 2013 Man kan tro att jag är sponsrad av http://www.matdagboken.se/?p=start&PageID=5 men det är jag inte Tycker den är hyffsat enkel och gratis. Kräver registrering men det är en enkel process. Det känns alltid lite bökigt i början men man vänjer sig snabbt. Ge det lite tid bara så funkar det bra. Vill du se mer än fördelningen på fett, protein, kh och kalorier så kostar det inte en hel förmögenhet i månaden heller. Tror det handlar om 39 kr/månaden och då kan du ha koll på dina vitaminer mm, också. Lycka till //Lars Tack tack för det tipset! Det där ska jag ta en titt på! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 7, 2013 Share Posted February 7, 2013 Eh.. näe man skall inte vara för teoretisk.. men man lägger inte på sig 4 kg fett eller muskler på en vecka! Och man varierar naturligt några kilon på en vecka, beroende på en massa olika saker men inte fett/muskelvikt. Det som står för den största variationen är vatten, som kan variera rätt mycket, man kan gå från dehydrerat till normal vattenhalt.. rätt snabbt och sådant kan utan vidare göra fem kilo. Sen så varierar vad man har i tarmarna något halvkilo det med, lite beroende på hur länge sedan man gjorde nr2. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Susanne Posted February 7, 2013 Share Posted February 7, 2013 Jag är nog beredd att hålla med Zepp här, visst det är säkerligen alldeles riktigt att ts lagt på sig 4 kg på en vecka men det är med all sannolikhet inte fett eller muskler utan vätska av någon anledning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zanna Posted February 8, 2013 Share Posted February 8, 2013 Har märkt att vågen står still om jag gör det!! När jag börjar ta i ordentligt med promenader, zumba-pass och cykelturer då rasar kilorna. En tanke bara!! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
quest Posted February 8, 2013 Share Posted February 8, 2013 En fundering kring det här med vatten... Jag är törstig och dricker mycket vatten, det blir nog runt 2 liter per dag. Dessutom ca 3 koppar te. Men jag behöver gå på toa mer sällan nu än tidigare (har ätit lchf i ca 3 veckor nu). Hur fungerar detta? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A F - ursprungsliv.nu Posted February 8, 2013 Share Posted February 8, 2013 Som Zepp konstaterar är det mesta garanterat vätska. Men det kan vara värt att uppsöka läkare, för så kraftig plötslig viktuppgång kan bero på hjärtsvikt. Men förhoppningsvis är det bara för mycket bacon eller något. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Kornberg Posted February 8, 2013 Share Posted February 8, 2013 En fundering kring det här med vatten... Jag är törstig och dricker mycket vatten, det blir nog runt 2 liter per dag. Dessutom ca 3 koppar te. Men jag behöver gå på toa mer sällan nu än tidigare (har ätit lchf i ca 3 veckor nu). Hur fungerar detta? Jag är också lite törstigare nu än innan lchf,Jag har ätit ca 1år.I början försvinner en del vätska som kolhydraterna bundit. Det är väl bara att försöka dricka lite utan att överdriva när man blir törstig.För mig blir det lätt en kopp kaffe och det gör nog knappast vätskebalansen bättre.Minskad kaffe konsumtion är nästa steg för mig. Obs glöm ej att ha salt på maten om du dricker jättemycket. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Solveig Posted February 9, 2013 Author Share Posted February 9, 2013 Jag har rätt kass ämnesomsättning över lag och den har väl sjunkit ännu mer med åren kanske, är dock bara 42 Hjärtsvikt? Jo jag tackar .. Den här kosten passar inte alla, det vet vi och jag är nog en av dem, tyvärr. Jag är motionär av naturen och joggar 4.5 km varje morgon så jag är inte slö heller Dricker ca 1.5-2 liter vatten med äppelcidervinäger per dag och det har jag kört med senaste åren ( har inte varit förkyld sedan jag började btw) Nu har jag ökat 1.4 kg till så nu ger jag upp det här. LCHF passar inte mig helt enkelt. Jag kör GI igen, det funkade sist. Lycka till allihopa med era mål och kör hårt! Tack för tips och råd. Kram på er. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaM Posted February 9, 2013 Share Posted February 9, 2013 Lycka till Solveig Synd att det inte fungerade för dig och önskar dig lycka till i framtiden! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zenbra Posted February 9, 2013 Share Posted February 9, 2013 Jag har rätt kass ämnesomsättning över lag och den har väl sjunkit ännu mer med åren kanske, är dock bara 42 Hjärtsvikt? Jo jag tackar .. Den här kosten passar inte alla, det vet vi och jag är nog en av dem, tyvärr. Jag är motionär av naturen och joggar 4.5 km varje morgon så jag är inte slö heller Dricker ca 1.5-2 liter vatten med äppelcidervinäger per dag och det har jag kört med senaste åren ( har inte varit förkyld sedan jag började btw) Nu har jag ökat 1.4 kg till så nu ger jag upp det här. LCHF passar inte mig helt enkelt. Jag kör GI igen, det funkade sist. Lycka till allihopa med era mål och kör hårt! Tack för tips och råd. Kram på er. Först 4 kg på en vecka och sen 1,4 kg på knappt tre dagar? Även om jag inte är professor i kostlära så verkar det väldigt otroligt att den viktuppgången har med kosten att göra. Jag har själv en ämnesomsättning som är emot mig men även om jag skulle äta 1 kg godis varje dag så skulle jag inte lyckas gå upp 5,4 kg på 10 dagar. Däremot vätska samlar jag på mig men det var så även innan LCHF-tiden. Speciellt de dagar jag motionerar så samlar jag vätska. På en dag kan jag öka 4 kg för att nästa dag blivit av med det mesta igen. Även jag dricker äppelcidervinäger för att kunna hålla vikten nere. Mitt råd är att du kollar upp din hälsa på VC så du kan utesluta eller få bekräftat om det är vätska du samlar på dig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted February 9, 2013 Share Posted February 9, 2013 Jag har rätt kass ämnesomsättning över lag och den har väl sjunkit ännu mer med åren kanske, är dock bara 42 Hjärtsvikt? Jo jag tackar .. Den här kosten passar inte alla, det vet vi och jag är nog en av dem, tyvärr. Jag är motionär av naturen och joggar 4.5 km varje morgon så jag är inte slö heller Dricker ca 1.5-2 liter vatten med äppelcidervinäger per dag och det har jag kört med senaste åren ( har inte varit förkyld sedan jag började btw) Nu har jag ökat 1.4 kg till så nu ger jag upp det här. LCHF passar inte mig helt enkelt. Jag kör GI igen, det funkade sist. Lycka till allihopa med era mål och kör hårt! Tack för tips och råd. Kram på er. Något är tokigt.. kan vi konstatera, gå tillbaka till det som fungerade förut och fundera på vad som gör att du binder så mycket vatten! Går det inte över så får du söka läkare och få det utrett. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts