Jump to content

LCHF för en GBP opererad

Susanna Persson

Recommended Posts

Hej, 

jag undrar om det är ngt speciellt som jag som GBP opererad behöver tänka på vad gäller LCHF? Har ätit en liberal LCHF i 2 veckor nu men 3 mål per dag är ju inte riktigt efter ”regelboken”. Fortsätter jag på spåret jag är inne på eller ska jag äta fler gånger än det tre man pratar om inom LCHF. 

Tack på förhand! 

• Like 2

3 timmar sedan, Jamtlandstjej sade:

Får du i dig tillräckligt med näring om du äter 3 gånger per dag? Eller är dina måltider så små att du hamnar på svält och näringsbrist?

Enklaste sättet att ta reda på det är ju att registrera dina måltider några dagar och se hur det ser ut.

Opererades 2010 så mina portioner är inte lika små som då utan mer i normal storlek skulle jag tro ?

1 timme sedan, Susanna Persson sade:

Opererades 2010 så mina portioner är inte lika små som då utan mer i normal storlek skulle jag tro ?

Okej, men hur mycket av näringen tar du upp när din magsäck är minimal? Jag menar, de delar som är bortkopplade har ju inte kommit tillbaka utan som jag har förstått det så är det väl ofta tarmen man töjer ut när man kan äta större portioner. Eller har jag uppfattat det fel?
Går du på provtagning så du har koll på nivåerna i kroppen av olika näringsvärden?

Till att börja med tycker jag att du kan kostregistrera några dagar i alla fall. för att se vad du stoppar i munnen. (ex kostbevakningen.se)

Sen, om du inte tar några prover, kanske det vore en idé. Då vet du vilka näringsämnen du behöver fokusera lite extra på.

Därefter blir det nog till att tänka på näringstäta livsmedel och inte så mycket "bulk".

On 2018-02-27 at 20:35, Susanna Persson sade:

Hej, 

jag undrar om det är ngt speciellt som jag som GBP opererad behöver tänka på vad gäller LCHF? Har ätit en liberal LCHF i 2 veckor nu men 3 mål per dag är ju inte riktigt efter ”regelboken”. Fortsätter jag på spåret jag är inne på eller ska jag äta fler gånger än det tre man pratar om inom LCHF. 

Tack på förhand! 

Om man säger som så.. för GBP och LCHF, så handlar det mycket om att äta näringstät mat.

LCHFare.. utan GBP äter oftast färre måltider, men GPB kan inte alltid följa det mönstret så då kan det i stället bli små men fler måltider.. näringstäta!

Oså skall jag säga rent ut,, fett är mest energi, inte så mycket näring, det ersätter då främst kolhydraterna, så man slipper bli beroende utav glukos.

Sådåså, mindre kolisar, energin från dessa bör ersättas av mer fett, som är såpass energirikt att dina portioner minskar radikalt, dvs volymmässigt.

Det borde ioförsig passa någon med GBP, dvs mindre volymer.

13 minuter sedan, Zepp sade:

Om man säger som så.. för GBP och LCHF, så handlar det mycket om att äta näringstät mat.

LCHFare.. utan GBP äter oftast färre måltider, men GPB kan inte alltid följa det mönstret så då kan det i stället bli små men fler måltider.. näringstäta!

Oså skall jag säga rent ut,, fett är mest energi, inte så mycket näring, det ersätter då främst kolhydraterna, så man slipper bli beroende utav glukos.

Sådåså, mindre kolisar, energin från dessa bör ersättas av mer fett, som är såpass energirikt att dina portioner minskar radikalt, dvs volymmässigt.

Det borde ioförsig passa någon med GBP, dvs mindre volymer.

Tack för ett jättebra svar ? är nog inne på helt rätt spår ?

• Like 1

11 minuter sedan, Susanna Persson sade:

Tack för ett jättebra svar ? är nog inne på helt rätt spår ?

Prexis, med GBP i bagaget så kanske man inte skall följa värsta LCHF-strikta upplägget.

Utan den stora grejen är förmodligen samma som för de flesta, fast man får äta mindre portioner och lite oftare.

Annars så är en av fördelarna med LCHF att man får lov att äta stora portioner med rätt mycket fett.. oså blir man sen inte hungrig igen på en väldans massa timmar.. en del kan vissa dagar klara sig på en måltid.. eller tillomed fasta hela dygn.

Hade du kunnat göra så¨skulle du nog inte behövt en GBP?

Iallafall.. fett ersätter glukos främst.. oså kommer vi osökt in på E%, dvs andelen kalorier utav ditt energibehov, per måltid/dygn.

Så även om fett som E% rasar upp så blir det hur som helst rätt små mängder.. helst så bör man då ta dessa från fetare livsmedel.. och då finns det dessutom plats på tallriken/i magen för mer grönsaker.

5 timmar sedan, Zepp sade:

Prexis, med GBP i bagaget så kanske man inte skall följa värsta LCHF-strikta upplägget.

Utan den stora grejen är förmodligen samma som för de flesta, fast man får äta mindre portioner och lite oftare.

Annars så är en av fördelarna med LCHF att man får lov att äta stora portioner med rätt mycket fett.. oså blir man sen inte hungrig igen på en väldans massa timmar.. en del kan vissa dagar klara sig på en måltid.. eller tillomed fasta hela dygn.

Hade du kunnat göra så¨skulle du nog inte behövt en GBP?

Iallafall.. fett ersätter glukos främst.. oså kommer vi osökt in på E%, dvs andelen kalorier utav ditt energibehov, per måltid/dygn.

Så även om fett som E% rasar upp så blir det hur som helst rätt små mängder.. helst så bör man då ta dessa från fetare livsmedel.. och då finns det dessutom plats på tallriken/i magen för mer grönsaker.

Opererades för så många år sedan, LCHF var ingen som pratade om då. Hade bantat säkert 100 gånger och mina blodvärden var åt skogen ☹️ Låg precis på kanten för att få diabetes, hade skyhögt blodtryck, mina triglycerider var rejält förhöjda. Såg tyvärr ingen annan utväg. Önskar idag att man skulle erbjuda viktskolor, träning gratis för rejält överviktiga. En operation är det absolut svåraste valet och inte Quick fix som många tror. Lever fortfarande med kampen om vikten trots att jag idag är 40 kg lättare än när jag opererades och idag nästan normal viktig. 

• Like 3