Jump to content

Koka saft utan socker?

Kita 202

Recommended Posts

Jag är väl säsongsmässigt tidigt ute men har funderat på hur jag ska ta hand om mina bär till saft och sylt i sommar.
Hittills har jag ju kokat med socker, om än i betydligt mindre mängd än vad alla gamla recept säger. Men hur gör jag saft på LCHF-vis???

Vill ju fortfarande ta vara på alla bär. Röda o svarta vinbär, krusbär, hallon och blåbär.
Tar gärna emot tips och idéer.

• Like 2

Jag har också röda och svarta vinbär, krusbär, hallon och blåbär.

Vinbär och krusbär (och rabarber) har jag vid något tillfälle gjort chutney av. Jag fryser in i små förpackningar och tar fram lite i taget.

Jag använder också vinbär i wokade grönsaker som jag äter flera gånger i veckan till kött eller fisk. Ger en fräsch syrlig smak.

Hallon och blåbär använder jag som efterrätt tillsammans med vispgrädde.

Krusbär kan man ju äta istället för godis. Sätt fram en skål, och snart är skålen tom.

Tyvärr kan jag inte ge några råd om LCHF-saft, jag dricker själv aldrig saft, dricker oftast vatten med en liten skvätt äppelcidervinäger.

• Like 5

Frysta hallon, lingon och rödavinbär använder jag i sallad, istället för granatäpplekärnor i t.ex grönkålssallad. 

Mer salladsinspiration/tillbehörtips av Anna Sparre http://4health.se/144-tillbehorstipset#comments

Om man absolut vill ha en dryck så skulle jag frysa bären, tina, mixa och smaksätta vatten med mixen. 

Gröna smoothies med en näve bär kan man också tänka sig. 

Saft och juice får man nog försöka klara sig utan...   

• Like 2

Eftersom du vill kunna göra saft och sylt så utgår jag ifrån att du inte kör superstrikt LCHF eller bjuder andra.

Ett alternativ vad gäller sylt kan vara att mosa i lite omogen banan som sötning. Viktigt att den är grön(resistent stärkelse).

Jag köper helgröna bananer ibland , skivar dem och lägger dem i frysen. Smidigt att ta fram önskad mängd. Mörknar ej i frysen.

Jag använder ibland fibersirap när jag gör sylt och glass mm. till familjen(och mig). Den är dyr men den absolut bästa ersättaren till sockersötma enligt mig. Ingen bismak.

Den har också sirapsegenskaper så att man kan göra kolasås och sånt om man skulle vilja någon gång.:)          Vad vet jag..?:ph34r:

https://www.apotea.se/fiber-sirap-clear-450-g

• Like 3

Det borde gå att koka saft med sötningsmedel, om man fryser in den. Socker har en konserverande verkan, som inte finns i sötningsmedel. Du får prova dig fram.

Sylt kan göras med hjälp av chiafrön. Googla på chiasylt så hittar du recept.

Det finns recept på kvass där man fermenterar bär med hjälp av lite honung. En del av sockret förbrukas i fermenteringsprocessen. Kvass kanske kan vara ett alternativ till saft. 

Har du lingon så kan du göra vattenlingon. Man lägger helt enkelt lingonen i en burk och häller kokt, avsvalnat vatten över och förvarar dem i kylen. De håller sig fram till jul ungefär. 

• Like 3

Jag har gjort rabarbersaft med bourbon vaniljpulver, obs inte vaniljsocker,  som enda "sötning". De skeptiker dom jag bjöd på detta tyckte inte att det var så illa när de väl provat. Smaken var fräsch och funkar som måltidsdryck. Kanske inte så likt vanlig söt saft.

På lchf dricker man ju nästan bara vatten, så lite variation är trevligt, även om det inte är jättesött. 

• Like 3

jag tycker det är gott att smaksätta mitt vatten med liiite saft i botten på kannan, bara så det täcker botten.

Har inte plats i frysarna för en massa bär också, fryser in massor av grönsaker varje år så jag klarar mig till nästa skörd. Känner att grönsakerna är mycket viktigare än bären, men vill ändå ta vara på dom.

En liten del fryser jag in och gör snabbglass på ibland. Mixar halvtinade bär med grädde, det blir jättegott. 
Att blanda ner vinbär i stekta grönsaker låter bra, det ska jag prova. 

Chiasylten verkar också vara nåt som kan gå hem, måste vika en hörna i frysen ändå tror jag;)

• Like 2

Jag har lite saft på gång, men en Rumtopf..:Dfrostade av frysen och insåg att det fanns lite av varje, slånbär, körsbär, hallon..Köpte ett par flaskor rom och tog fram en ganska rejäl damejeanne, pillade i alla bär och tömde  i romen. Nu ska det stå där och dra, ser fram emot att få provsmaka.:)

• Like 1
  • Thanks 1

• 2 years later...
  • 2 weeks later...
  • Annika Rane changed the title to Koka saft utan socker?