Erik 2

5 typer av diabetes enl ny studie

Recommended Posts

Vid insulinresistens fungerar kostförändringar enligt LCHF väl. Men i övrigt är det väl bra att de förfinar diagnostiken.Om insulinbrist beror på leverförfettning, så har professor Roy Taylor visat att viktminskning minskar leverförfetningen, och då kan betacellerna vakna till liv. http://care.diabetesjournals.org/content/39/11/2080

Så bra kostråd(LCHF) kan hjälpa. Hoppas de har tagit intryck av Dr Krafts sätt att diagnostisera diabetes.https://idmprogram.com/understanding-joseph-kraft-diabetes-in-situ-t2d-24/    Det ska bli intressant att höra mer om deras verksamhet. 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan, Erik 2 sade:

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6897614

Det har länge varit känt att typ 2-diabetes kan se olika ut, men klassificeringen har varit oförändrad i årtionden.

I studien tittade forskarna på 13 270 diabetespatienter i åldern 18 till 97 år, som nyligen diagnostiserats.

Genom att registrera insulinresistens, insulinavsöndring, blodsockernivåer, ålder och sjukdomsuppkomst, kunde forskarna urskilja fem distinkta typer av sjukdomen — tre allvarliga och två mildare allvarliga former.

Bland de allvarliga formerna av diabetes hör en grupp patienter med insulinresistens — där cellerna inte kan använda insulin effektivt. Forskarna kom fram till att dessa löper en mycket högre risk för njursjukdom.

– Den här gruppen är den som mest kan dra nytta av den nya diagnosen eftersom det är de som för närvarande blir mest felaktigt behandlade, säger Leif Groop.

En annan grupp som har en hög risk att drabbas av allvarliga komplikationer är relativt unga patienter med brist på insulin. Den tredje gruppen är de som har en diabetes som motsvarade den ursprungliga typ 1-diagnosen.

De diabetespatienter som inte lider av de tre allvarliga formerna, utan en mildare variant, är bland annat gruppen av personer som drabbas av diabetes i hög ålder, vilket är omkring 40 procent av patienterna.

Äntligen.. är det resultatet av den svenska studie som man satte igång för en massa år sedan?

Bara fem, de får forska vidare.. lägga mer aspekter på¨mental diabetes.. dvs "hjärnan  måste ha glukos"!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, Erik 2 sade:

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6897614

Det har länge varit känt att typ 2-diabetes kan se olika ut, men klassificeringen har varit oförändrad i årtionden.

I studien tittade forskarna på 13 270 diabetespatienter i åldern 18 till 97 år, som nyligen diagnostiserats.

Genom att registrera insulinresistens, insulinavsöndring, blodsockernivåer, ålder och sjukdomsuppkomst, kunde forskarna urskilja fem distinkta typer av sjukdomen — tre allvarliga och två mildare allvarliga former.

Bland de allvarliga formerna av diabetes hör en grupp patienter med insulinresistens — där cellerna inte kan använda insulin effektivt. Forskarna kom fram till att dessa löper en mycket högre risk för njursjukdom.

– Den här gruppen är den som mest kan dra nytta av den nya diagnosen eftersom det är de som för närvarande blir mest felaktigt behandlade, säger Leif Groop.

En annan grupp som har en hög risk att drabbas av allvarliga komplikationer är relativt unga patienter med brist på insulin. Den tredje gruppen är de som har en diabetes som motsvarade den ursprungliga typ 1-diagnosen.

De diabetespatienter som inte lider av de tre allvarliga formerna, utan en mildare variant, är bland annat gruppen av personer som drabbas av diabetes i hög ålder, vilket är omkring 40 procent av patienterna.

Som jag uppfattar det lär LCHF vara lämplig att ge bot eller förbättring för samtliga grupper. Själv hör jag till den största gruppen, som i en enda veva kunde sätta ut all terapi:  diabetes, blodtryck och statin (mot lipidprofilen).  Vad gäller blodtrycket är jag något fundersam. Hade 170/70 för 30 år sedan - har nu utan medicin värden som varierar mellan 118/78 och 140/85. Lite i lägsta laget kanske. Å andra sidan får jag väl lita på kroppens förmåga att anpassa sig till behoven (njurarna framför allt). En finess med ketosen är att ketonerna till skillnad från vid glukosdriften inte hämmar det enzym som håller blodkärlets väggar mjuka. Min K2-tillsats har kanske också rensat blodkärlen lite - tillsammans kanske det kan vara ok (har testat med att öka saltintaget men ingen skillnad). Mest intressant var att kunna mäta systoliskt under 120 några minuter efter en stor balja kaffe.   

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter att haft min diabetes2 närmare 10 år i remission med numera normala blodsocker samt B-HbA 1c  på 36 med strikt LCHF tycker jag att mitt kolhydratkänslighet finns kvar men tycker att slutkommentar från Lund är fel när man inte medger att man kan genom begränsning av kolhydrater i maten få den egna insulinproduktionen att räcka till samt att en strikt begränsning minskar insulinresistensen och behovet av läkemedelsbehandling.

Citat

Diabetes is an incurable disease caused by the complete or partial lack of the blood sugar regulating hormone, insulin. Today’s treatments are only life-sustaining and aim at reducing the risk of the many complications that affect the heart, vessels, eyes, kidneys and nerves due to elevated blood sugar levels over a long period of time.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 minuter sedan, Marja-Liisa sade:

Efter att haft min diabetes2 närmare 10 år i remission med numera normala blodsocker samt B-HbA 1c  på 36 med strikt LCHF tycker jag att mitt kolhydratkänslighet finns kvar men tycker att slutkommentar från Lund är fel när man inte medger att man kan genom begränsning av kolhydrater i maten få den egna insulinproduktionen att räcka till samt att en strikt begränsning minskar insulinresistensen och behovet av läkemedelsbehandling.

Sannolikt har 80 % av läkarkåren  den felaktiga uppfattningen. De orkar inte gå emot de amerikanska normerna som läkarkåren i Sverige accepterar utan att blinka:

ScreenHunter_832 Mar. 02 22.10.jpg

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kunde önska mer diskussioner i medierna om typ 3 diabetes, men det verkar inte vara speciellt aktuellt.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här är en länk till artikeln http://www.thelancet.com/journals/landia/article/PIIS2213-8587(18)30051-2/fulltext?elsca1=tlpr 

Tyvärr inte ”open  access” utan man kan bara läsa en kort sammanfattning. Jag ska försöka få tag i den. 

Artikeln borde nog vara öppen då den är finansierad av bland annat av Vetenskapsrådet (Swedish Research Council), dvs skattepengar. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Skärfläcka sade:

Artikeln borde nog vara öppen då den är finansierad av bland annat av Vetenskapsrådet (Swedish Research Council), dvs skattepengar. 

I ett annat forum var det nån som sa att studien var sponsrad av ett läkemedelsföretag (Novo Nordisk?), för att kunna sätta in rätt medicin till rätt typ 2.

Det är tydligen Diabetes Typ-2 som har delats upp i fyra undertyper: 
MOD – fetmarelaterad, insjuknar tidigare
SIRD – Insulinresistens, ökad risk för njurskador
SIDD – Insulinbrist, ökad risk för ögonskador
MARD – Åldersrelaterad, stor grupp

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ett helt gäng sponsorer, Vetenskapsrådet nämns först. Totalt 13 sponsorer varav Novo Nordisk Foundation är en. Även EU-pengar, Vinnova, finska forskningspengar etc. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, RolleE sade:

Spelar det någon roll hur mycket vi fördelar sockersjukan i? Oavsett så borde kosten vara det primära, inte vilket behandling  (läkemedel)  som behövs för de olika typerna?

Filosoferar  ?

Rolle på Österlen 

Det är skönt att vi har en filosof ibland oss, som har lite distans och tar oss ner på jorden. :)

• Gilla 4
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, RolleE sade:

Spelar det någon roll hur mycket vi fördelar sockersjukan i? Oavsett så borde kosten vara det primära, inte vilket behandling  (läkemedel)  som behövs för de olika typerna?

Filosoferar  ?

Rolle på Österlen 

Jag tror att det spelar stor roll. Min mamma försökte sköta sin typ 2 diabetes men fick hela tiden höra att hennes värden var för dåliga. Min pappa fick sin typ 2 diabetes vid betydligt högre ålder och har inga större problem att hålla sina värden inom de godkända ramarna.Vi har alla en tendens att hylla ”de duktiga” som lyckas hålla sin diabetes i schack och skuldbelägga ”de mindre duktiga”,  jämför fat shaming. 

Men om det är olika sjukdomar med olika sjukdomsförlopp så kan man kanske rädda fler personers syn, njurar och fötter. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan det vara vad man trycker i sej för läkemedel sammantaget som avgör hur diabetes utvecklas? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är möjligt att medicinering påverkar diabetesutvevklingen, t.ex. blodtrycksmedicin, men om man läser sammanfattningen av artikelns resultat verkar det som om de har sett genetiska skillnader mellan de olika sub-typerna. Jag antar att man sett att olika SNPs varit olika vanliga i de olika grupperna. Just det är jag nyfiken på men då måste man komma åt hela artikeln. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, Skärfläcka sade:

Jag tror att det spelar stor roll. Min mamma försökte sköta sin typ 2 diabetes men fick hela tiden höra att hennes värden var för dåliga. Min pappa fick sin typ 2 diabetes vid betydligt högre ålder och har inga större problem att hålla sina värden inom de godkända ramarna.Vi har alla en tendens att hylla ”de duktiga” som lyckas hålla sin diabetes i schack och skuldbelägga ”de mindre duktiga”,  jämför fat shaming. 

Men om det är olika sjukdomar med olika sjukdomsförlopp så kan man kanske rädda fler personers syn, njurar och fötter. 

På vilket sätt spelar det stor roll?Har man sockersjuka så blir man sjuk av monosakarider, låter man bli det så blir man ju inte sjuk oavsett på vilket sätt det slår på den enskilda personen?

Rolle på Österlen

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har tydligen olika åsikter på den här punkten. Jag tror att vi saknar mycket kunskap om typ 2 diabetes och att mer forskning kan leda till effektivare behandlingar, troligen med kolhydratrestriktion som en viktig del men inte nödvändigtvis som enda behandling. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan, Skärfläcka sade:

Jag tror att vi saknar mycket kunskap om typ 2 diabetes

Vad är det för kunskap vi saknar menar du? Och varför behövs det mer forskning?

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
9 timmar sedan, Skärfläcka sade:

Vi har tydligen olika åsikter på den här punkten. Jag tror att vi saknar mycket kunskap om typ 2 diabetes och att mer forskning kan leda till effektivare behandlingar, troligen med kolhydratrestriktion som en viktig del men inte nödvändigtvis som enda behandling. 

Jo, men talar man om behandlingar så är det oftast (alltid?) fråga om att behandla symtomen, inte orsaken. Orsaken är ju att man inte tål socker och andra kolhydrater och drar man ner på kolhydraterna så försvinner symptomen. Annars är det inte sockersjuka vi talar om.
Det finns idag goda kunskaper om vad sockersjuka är och hur det fungerar med vårt metabola system. Problemet är att många inte vill ta åt sig denna kunskap då det inte finns pengar att tjäna på symptomfria människor ?

Vänligen
Rolle på Österlen

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, Skärfläcka sade:

Självklart behövs mer forskning, jag tror helt enkelt att vi inte vet allt ännu.

Du ska veta att uttryck som ”mer forskning” och ”vi behöver mer kunskap” är skapade av industrin för att hejda kritik och kunna jobba ostört. Börjar vi gå på den linjen är vi ute och cyklar.

Vi vet mer än tillräckligt om diabetes för att agera....bara att sätta igång.

• Gilla 2
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
48 minuter sedan, Ekner sade:

Du ska veta att uttryck som ”mer forskning” och ”vi behöver mer kunskap” är skapade av industrin för att hejda kritik och kunna jobba ostört. Börjar vi gå på den linjen är vi ute och cyklar.

Vi vet mer än tillräckligt om diabetes för att agera....bara att sätta igång.

Jag är positiv till forskning. I det här fallet till en forskningsstudie som tycks förklara varför mina föräldrars diabetes utvecklades olika och i nästa steg är jag för egen del intresserad av om jag möjligen ärvt arvsanlagen för den ena eller den andra varianten och om jag i så fall kan göra något utöver kolhydratrestriktion, fasta och motion för bättre hälsa. Mer forskning, Tack!

Exempel på några som har satt igång: 

Men de kanske är ute och cyklar... 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Spelar det någon roll varför de utvecklas olika, det viktiga är att vi vet varför det utvecklas och låta bli det. Det är att slänga forskningspengar i sjön istället för att informera sockersjuka på rätt sätt.

Forskningen från Kostfonden och Tim Noaks är för de som inte förstår fortfarande och därför anmäler de som vågar tänka själv som Annika Dahlqvist och Tim Noaks. Det är lättare att få de som inte vågar eller är betalda av läkemedelsföretag att få slut på argumenten så vi kan få hälsosam mat i våra butiker. Givetvis också att få slut på dessa ogrundade anmälningar.

Virta Health fick jag inte fram vad metoden gick ut på vid snabb läsning men det luktar affärside lång väg när lösningen inte är någon som någon tjänar extra på.

Rolle på Österlen

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Skärfläcka sade:

Exempel på några som har satt igång: 

Men de kanske är ute och cyklar... 

Behöver du ännu mer än detta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu