Nils Engström

LCHF via Tim Noakes

Recommended Posts

Det var Tim Noakes som fick mig att se ljuset för några år sedan, så han lyser starkast på min LCHFstjärnhimmel. :wub:

Flera av föredragen du nämner har jag sett och de är verkligen pedagogiska och down to earth.

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan, iAnna sade:

Det var Tim Noakes som fick mig att se ljuset för några år sedan, så han lyser starkast på min LCHFstjärnhimmel. :wub:

Flera av föredragen du nämner har jag sett och de är verkligen pedagogiska och down to earth.

Säkert har andra, som följt honom lika detaljerat som du, liknande uppfattning och de vore önskvärt om fler tar sig tillfälle att få samma djuplodande erfarenhet som Tim Noakes. Verkligt upplyftande att inse denne man under mer än trettio år så öppet och ärligt medge att han, som majoriteten forskare och läkare jorden runt,  haft i grunden fel. Dessutom att han med sådan kraft inte bara erkänner felen utan men samma emfas är beredd att utbilda framtida läkare. Heder åt den mannen!!!

Parallellt med ovanstående kan man fortfarande (2017) se följande:

LCHF-entusiasterna har en lång väg att gå. Hur skall man överhuvudtaget förklara detta?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
39 minuter sedan, Nils Engström sade:

Säkert har andra, som följt honom lika detaljerat som du, liknande uppfattning och de vore önskvärt om fler tar sig tillfälle att få samma djuplodande erfarenhet som Tim Noakes. Verkligt upplyftande att inse denne man under mer än trettio år så öppet och ärligt medge att han, som majoriteten forskare och läkare jorden runt,  haft i grunden fel. Dessutom att han med sådan kraft inte bara erkänner felen utan men samma emfas är beredd att utbilda framtida läkare. Heder åt den mannen!!!

Parallellt med ovanstående kan man fortfarande (2017) se följande:

LCHF-entusiasterna har en lång väg att gå. Hur skall man överhuvudtaget förklara detta?

Stog ut i cirka 15 sekunder, sen stängde jag av!

Och Noakes är fortfarande en favo främst för att han framför vad han har att säga med glimten i ögat!

Menna altså.. jag är inte Sydafrikan.. men jag kan bara inbilla mig hur han uppfattas down there ?

So.. WTF.. inte undra på att dietetisterna där ner gick i taket!

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
35 minuter sedan, Zepp sade:

Stog ut i cirka 15 sekunder, sen stängde jag av!

Och Noakes är fortfarande en favo främst för att han framför vad han har att säga med glimten i ögat!

Menna altså.. jag är inte Sydafrikan.. men jag kan bara inbilla mig hur han uppfattas down there ?

So.. WTF.. inte undra på att dietetisterna där ner gick i taket!

Är det inte  fantastiskt att man slumpvis kan träffa på sajter (2017) med idel LCHF-motståndare som i serieform alla hävdar sådant som länge visats vara totalt felaktigt. Hur stor inblandning av sockerproducenterna (mutor) kan man egentligen tänka sig ligga bakom? Vi ser vad som ligger framför oss, innan någon större ändring kan komma till stånd. Verkar som om fortfarande 80% av alla kostråd på Internet håller fast vid den gamla skolan. 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan, Nils Engström sade:

Är det inte  fantastiskt att man slumpvis kan träffa på sajter (2017) med idel LCHF-motståndare som i serieform alla hävdar sådant som länge visats vara totalt felaktigt. Hur stor inblandning av sockerproducenterna (mutor) kan man egentligen tänka sig ligga bakom? Vi ser vad som ligger framför oss, innan någon större ändring kan komma till stånd. Verkar som om fortfarande 80% av alla kostråd på Internet håller fast vid den gamla skolan. 

Nämenaltså.. om du bara anstränger dig lite mer (2018) så lär du oxå hitta Yuotube för/från Luftarianer, dvs man behöver inte äta alls!

Iallafall, vi som av någon okänd anledning ändå tenderar till att äta.. så blir hur som helst diskutionen av olika studier ett fortsatt dilemma!

Aså jag vill inte gå in på det så mycket men jag betvivlar inte att man kan äta en vegansk/framförallt inte en sk vegetarisk kost och vara hälsosam.. grejen är att det taravar betydligt mer kompetens/utbildning, än om man äter en blandkost!

Och det har då till stora delar med att göra med att att animalier/andra djur består till stora delar utav samma molekyler som vi själva/som vi behöver.. förutom vissa vitaminer, som går åt till att bygga upp dessa animaliska kroppar/produkter, men dessa kan vi få från främst grönsaker.

Såå.. om man vill så kan man äta LCHF eller vegansk/vegetarisk diet på junkfood,.,. vi som förespråkar LCHF vill att folk lämnar junkfooden och äter mer riktig mat, dvs vi förespråkar mer fett, men vi vill att det skall komma från riktig mat.

Osen på det,, många.. iallafall en hel del som äter LCHF är vegetarianer.. nemas problemas.. utifall resten är sk riktig mat, det som främst skilljer vegetarianer från veganer är tro, dvs det handlar om Hinduism/Jainism.. men så länge de äter främst riktig mat occh tar sina B12 tabletter så behöver det inte vara ett jättestort problem?

Ett problem i debatten om kost är att många veganer inte ens har en anung om att deras kost handlar om Hinduisk tro.. dvs man skall inte äta upp sina olyckliga förfäder på deras vandring mot Nirvana!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Zepp sade:

Nämenaltså.. om du bara anstränger dig lite mer (2018) så lär du oxå hitta Yuotube för/från Luftarianer, dvs man behöver inte äta alls!

Det värsta är att man inte behöver anstränga sig alls - det vimlar av kostråd som står kvar på 1960-talsnivå! Dessa kommer att finnas kvar under överskådlig tid. Observera att lågkolhydratkost fanns beskriven redan på 1800-talet och fram till 1960-70. Att Ancel Keys med tuffa metoder talade ner alla motståndare har många av oss länge fått lida för. Hur många fina forskare har inte sedan dess fått stå utan resurser för fortsatt forskning.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan, Zepp sade:

Är det det som är fasta...? (Förlåt, kunde inte låta bli..! ;))

• Gilla 1
  • Haha 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressanta filmer. Tack för dom. Ni som läst mina tidigare inlägg vet att jag numera är av uppfattningen att det mesta av media och vetenskap inte är vad vi tror det är. Man lurar skiten ur oss med avsikt på ren svenska och det måste i så fall vara sanktionerat från "högsta ort". Varför? Antagligen för att de där uppe är sociopater och ska man ljuga för att vinna fördelar utan några moraliska betänkligheter är det effektivt att ljuga om saker vi andra ser som otänkbart att man kan ljuga om. Och jag tror inte läkare och forskare är en del av detta. Dom är lika lurade som oss. Den osynliga handen som styr saker snett finns där forskningsanslag delas ut och naturligtvis i media.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, patrix sade:

Intressanta filmer. Tack för dom. Ni som läst mina tidigare inlägg vet att jag numera är av uppfattningen att det mesta av media och vetenskap inte är vad vi tror det är. Man lurar skiten ur oss med avsikt på ren svenska och det måste i så fall vara sanktionerat från "högsta ort". Varför? Antagligen för att de där uppe är sociopater och ska man ljuga för att vinna fördelar utan några moraliska betänkligheter är det effektivt att ljuga om saker vi andra ser som otänkbart att man kan ljuga om. Och jag tror inte läkare och forskare är en del av detta. Dom är lika lurade som oss. Den osynliga handen som styr saker snett finns där forskningsanslag delas ut och naturligtvis i media.

Det är verkligen lätt, om man vill, att få en bra bild av all bluff från företag såväl från födoämnesbranschen som läkemedelsföretagen och hur vissa forskare genom ekonomiska förmåner låter sig tubbas att förleda hela befolkningar. Till de mer informativa videorna på nätet hör  Nina Teicholzs - på ett suveränt, pedagogiskt sätt ger hon dig all väsentlig info om den sorgliga verkligheten. Likaså kan du se:

Statin Nation: The Great Cholesterol Cover-Up

https://topdocumentaryfilms.com/statin-nation-great-cholesterol-cover-up/

Man blir bedrövad!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Menna, jag är anhängare utav konspirationsteorier,, dvs jag har lixom för mig att de florerar lite var stans,, speciellt på Internet!

Dvs jag vet att de florerar.. alla möjliga sorters!

Sådåså.. man blir f*n tvungen att välja vilken konspiration man är anhängare utav.. för de är så många!

Iallafall, är man konspirationsteoretisk så man f*n vara lite bakom flötet.. eller ha svårt för att själv hålla koll på grundläggande biokemioska/hormoniella/andra fakta.

Dvs det lär knappast vara troligt att det är en stor konspiration av Illuminati eller andra att kostråden hamnat där de nu är.

Utan det handlar mer om demokrati och förhandlingar mellan nationer,, där ingen nation skall vara förfördelad vad gäller deras avsaluprodukter.. så ät din stärkelse, den är billig, de flesta nationer kan odla den.. så ät din majs, potatis, spannmål what ever!

• Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Zepp sade:

Sådåså.. man blir f*n tvungen att välja vilken konspiration man är anhängare utav.. för de är så många!

Nina Teicholz har dock varit noga med att inte sprida konspirativ inspiration - hennes förmåga att kritiskt väga information är suverän. Hon är verkligen beundransvärd!

Forskarna bakom: Statin Nation: The Great Cholesterol Cover-Up

har belägg för varje punkt i sin lista. Internet är f.ö. späckat med info som alla kan ta del av, utan att behöva spekulera!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
20 timmar sedan, Nils Engström sade:

Nina Teicholz har dock varit noga med att inte sprida konspirativ inspiration - hennes förmåga att kritiskt väga information är suverän. Hon är verkligen beundransvärd!

Forskarna bakom: Statin Nation: The Great Cholesterol Cover-Up

har belägg för varje punkt i sin lista. Internet är f.ö. späckat med info som alla kan ta del av, utan att behöva spekulera!

Mm.. prexis.. det är väldans sä'llan några konspirationer utan tvärt om en massa olika länder, företag, organisationer som driver ett lobbyarbete.. för deras eget bästa!

Oså skall det hela sen hanteras av politiker och diplomater!

Diplomaterna förhandlar inom FN/WHO.. om lämplig kost och som diplomater måste man göra kompromisser mellan olika länders jordbruksprodukter!

Sen så när diplomaterna är färdiga med sina kompromisser, så får politiker ta över, i varje land och de har då att ta hänsyn till att medborgarna har krav på riktig mat/att ha råd med riktig mat/näringsrik mat.. så då så så att inte kraven på bidrag/subventioner och andra saker ökar allt för mycket eller omfördelningar inom landet så kan man alltid luta sig mot WHOs kostråd!

Grejen är, att politikerna i slutändan inte alltid sparar så mycket pengar för det kan leda till ökade sjukvårdskostnader.. iallafall om  man har ett samhälleligt sjukvårdssytem!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-03-05 at 18:54, Zepp sade:

Sen så när diplomaterna är färdiga med sina kompromisser, så får politiker ta över,

Häri ligger det huvudsakliga problemet! Trots kunniga vetenskapsmän, som lägger ut texten, fattas besluten av personer som saknar kunskap på området de beslutar om!

• Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Nils Engström sade:

Häri ligger det huvudsakliga problemet! Trots kunniga vetenskapsmän, som lägger ut texten, fattas besluten av personer som saknar kunskap på området de beslutar om!

Är inte så säker på det heller.. antagligen är det bättre att vi har demokrati och folkvalda jordbruks och sjukvårdspolitiker.. då kan man byta ut sådana som inte klarar sina uppgifter!

Och Ancel Keys var oxå en vetenskapsman.. men vet du vad, han trodde själv inte på kolesterolhypotesen utan den blev kidnappad utav andra.. oså var det så praktiskt med nya billiga livsmedel för att försörja en växande befolkning!

Iallafall så rekommenderar jag boken, Ideologin och pengarna bakom kostråden!

https://www.bokus.com/bok/9789172411425/ideologin-och-pengarna-bakom-kostraden/?source=googleps&gclid=EAIaIQobChMIo8n7p7rY2QIVwuAYCh0u6QIoEAQYASABEgKLRfD_BwE

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg