Jump to content

Friskispressen

Melker

Recommended Posts

Guest Tureborgaren

Satt igår och lyssnade på Nina Teicholz genomgång om det röda köttets "farlighet" (Low carb Breckenridge). Hennes slutsats var precis tvärtom. Det finns inte stöd i forskning för ett sånt påstående. Dessutom: Georgia Edes föreläsning innehöll också fakta om varför animaliska produkter är viktiga för hjärnhälsa. Hon var  bekymrad över vego-trenden.

Hoppas dessa föreläsningar dyker upp här på Kostdoktorn inom kort. Klart sevärda.

Forskning och "beviskrav" är flytande och mestadels till för att skydda industrin.  

Om jag äter kött och ådrar mej cancer av det, vad ska jag då med bevis till? Jag har ju liksom alla bevis jag behöver.
Beviskrav är ett bra sätt för industrin att hålla oss i okunskap och samtidigt kränga värdelösa näringsbefriade och beroendeframkallade livsmedel.

• Like 1

12 timmar sedan, Melker sade:

Nitrit ökar risk för koloncancer ...

Vet vi verkligen det?

Finns det alltså bra studier utförda på människor som tydligt visar det?

Eller är det epidemiologiska studier, sådana som vi avfärdar när det gäller rött kött och mättat fett?

Jag tänker att SLV som vill att vi ska äta mindre bacon och feta korvar, skulle kasta sig över en bra studie som tydligt visade nitritets farlighet om dom kunde.

Här skriver SLV om nitrit:

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/nitrat-nitrit-och-nitrosaminer

• Like 2

Vet och vet, det är ju kostforskning vi pratar om och det var därför jag skrev ”den aktuella kunskapen”. WHO har listat processat kött och BMJ har rapporterat om nitrit som den starkast misstänkta boven i processat kött. Andreas och Fung har också skrivit om det men du får leta på artiklarna själv.

Just det, det är ju kostforskning vi pratar om.

Man har tydligen ingen aning. Tänk om det farligaste med korven är korvbrödet?

Citat

Än så länge vet inte forskarna exakt vad som är den ohälsosamma beståndsdelen i rött kött och charkprodukter. Men sammantaget ger de en ökad risk för ändtarms- och tjocktarmscancer.

– Man misstänker att det är ett antal faktorer som samverkar i rött kött och, framför allt i charkprodukter, säger Rickard Bjerselius, toxikolog vid Livsmedelsverket, till TT.

Han säger att de största riskfaktorerna i kött och charkprodukter är sådant som är kopplat till järn, fett, heterocykliska aminer, kolesterol, salt, protein, virus samt nitrit och nitrosaminer.

– Allt det här finns i charkprodukter och rött kött. Man har inte kunnat peka på vilken eller vilka av dem som skulle vara avgörande för cancerriskökningen, säger Bjerselius.

https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2015/10/26/kott-listas-som-cancerframkallande/

• Like 2