Trollmormor

Förhöjt blodsocker av LCHF!?!?!?!?

Recommended Posts

Här har jag trott att LCHF är en blodsockerstabiliserande kost. Nu verkar det som att jag har trott fel......... Efter 3 med LCHF hade maken ett fastesocker på 7,5. Han ska ta om det om ett par veckor och vi hoppas verkligen att det gått ner då. Hur är det ens möjligt??? :unsure:

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mm, blodsockerstabiliserande.. inom ett normalt intervall!

Dvs ett normalt blodsocker ligger någonstans mellan 3,5 till 8,5.  litta beroende om det vara fastande eller postprandialt.

Och så länge han inte hamnar över 10 så har han som regel inte Typ 1 diabetes.

Iallafall så är det inte helt ovanligt bland friska att blodsocker stiger upp till 7-8.. efter en måltid!

Däremot så bör det då ha sjunkit till normalintervallet senast inom två timmar.. på ett ungefär 4-6!

Menna.. iomed att du är orolig för din man/dina barns fader.. kolla då oxå HBA1c samt C-peptid!

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Han var fastande i ca 15 timmar. HbA1c låg på 45. C-peptid är inte tagit. Visste inte vad det var, men jag har Googlat så nu vet jag vad det är ;)

Sen hade han förmodligen nån muskelinflammation i ländryggen när provet togs. Har förstått att det kan inverka. 

En annan sak som förbryllar mej är Triglyceriderna. Innan han började med LCHF var dom 2,0. Efter ca ett och ett halv år 1,1. Och nu efter 3 år var dom 2,04......

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 minuter sedan, Trollmormor sade:

Han var fastande i ca 15 timmar. HbA1c låg på 45. C-peptid är inte tagit. Visste inte vad det var, men jag har Googlat så nu vet jag vad det är ;)

Sen hade han förmodligen nån muskelinflammation i ländryggen när provet togs. Har förstått att det kan inverka. 

En annan sak som förbryllar mej är Triglyceriderna. Innan han började med LCHF var dom 2,0. Efter ca ett och ett halv år 1,1. Och nu efter 3 år var dom 2,04......

Aså nu blev jag lite orolig här för jag fick för mig att du lagat LCHF-aktig mat åt honom?

Själv hade jag ett HBA1c på 32.. och här finns minsann ingen partner som lagar rätt mat åt mig.. så jag äter på jobbet samt hemma, det på jobbet kan bli lite hur som helst även om jag med ögat avgör vad som kan vara LCHF-liknande!

Inflammationer/infektioner kan ställa till det på en massa olika prover.. man bör helst vara helt frisk när man tar prover.. vem f*n tar prover om man känner sig frisk?

Iallafall triglyceriderna pekar lite åt samma håll som HBa1c, de bör för statistikens skull vara under 1,7, enligt praxis, något jag själv har problem med.

Och när du ändå kommer skicka honom att ta fler prover ta då hela lipidpanelen med APO-kvot oxå!

Och det gjorde jag.. så förutom att mitt HBA1c var bra så var alla lipider dåliga.. på gränsen för statistiken för hälsosamma värden.

Testosteronet lågt lite lågt oxå, men jag är 60 + så det kan vara det.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 minuter sedan, Zepp sade:

Aså nu blev jag lite orolig här för jag fick för mig att du lagat LCHF-aktig mat åt honom?

Nämen nu blev jag orolig. Har du sån koll på mej? :o Jag som trodde att jag levde en anonym tillvaro i skymundan här på forumet :P 

Skämt å sido. Inte bara LCHF-aktig mat utan helt enkelt LCHF. 

27 minuter sedan, Zepp sade:

Testosteronet lågt lite lågt oxå, men jag är 60 + så det kan vara det.

Kan lågt testosteron påverka? Maken är också 60+. Närmare bestämt 62

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 minuter sedan, Trollmormor sade:

Nämen nu blev jag orolig. Har du sån koll på mej? :o Jag som trodde att jag levde en anonym tillvaro i skymundan här på forumet :P 

Skämt å sido. Inte bara LCHF-aktig mat utan helt enkelt LCHF. 

Kan lågt testosteron påverka? Maken är också 60+. Närmare bestämt 62

Mmm 62 är värsta året hitills.. iomed att jag fyllde det i Februari.. och det är hela tre år kvar till pensioneringen!

Men vänta bara, då skall jag njuta mitt välförtjänta Otium!

Vet faktiskt inte om testosteron påverkar just de parametrarna vi skrivit om, det enda jag vet är att det tenderar att sjunka med stigande ålder.

Aså, alla hormoner funkar i en kaskad.. så visst, testosteron påverkar.. men mer troligt så är det ålder och andra hormoner som påverkar testosteronet mer.

Och här vill jag då lägga in en brasklapp.. iomed jag själv låg på lägre värden/mot nedre gräns.. det betyder altså inte att man mistatt sitt libido/sina andra manliga funktioner.. förutom åldersrelaterade, dvs man är tröttare, typ!

Kommer man däremot under gränsen för testosteron som anses normalt för män så lär du ha märkt detta, för då får du en helt annan man/en annan personlighet.

Men glöm det tills vidare och fokusera mer på ett HBA1c på 42, det blir ett medelblodsocker på cirka 7.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 minuter sedan, Zepp sade:

Kommer man däremot under gränsen för testosteron som anses normalt för män så lär du ha märkt detta, för då får du en helt annan man/en annan personlighet.

Jodå, jag känner honom bättre än vad han känner sej själv såhär efter 40 år så det skulle jag nog märka :D 

• Gilla 2
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
23 minuter sedan, iAnna sade:

Det här var långt att läsa (jag har inte läst hela), men du kanske vill.

"Är ditt fasteblodsocker högre på LCHF? Fem saker som är bra att veta"

https://www.dietdoctor.com/se/lchf/fasteblodsocker

Tack. Jag tror jag har läst det tidigare, men jag ska läsa det igen.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet du vad han hade för värden innan LCHF? Medicinering?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan, Peter B sade:

Vet du vad han hade för värden innan LCHF? Medicinering?

Fastevärdet låg på 5,7 precis innan han började med LCHF. HbA1c är aldrig kollat. Blodtrycksmediciner sen många år. Esidrex och Amlodipin.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Infektion gör normalt att glukos går upp. Men eftersom hans triglycerider också hade gått upp finns det risk för att det skett en negativ trend sista tiden. Hur ser vikten ut, några extra kilon sista året?

Ändrar på något? Tex vad gäller sötningsmedel eller typ/mängd av fibrer? Varit sjuk, tagit antibiotika? 

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, The Biochemist sade:

Infektion gör normalt att glukos går upp. Men eftersom hans triglycerider också hade gått upp finns det risk för att det skett en negativ trend sista tiden. Hur ser vikten ut, några extra kilon sista året?

Ändrar på något? Tex vad gäller sötningsmedel eller typ/mängd av fibrer? Varit sjuk, tagit antibiotika? 

Han har visserligen gått upp i vikt (84-88) sen han började med LCHF, men inte senaste året. Enda ändringen i maten är att vi äter extra mycket (ugnsrostade) grönsaker en dag i veckan. Kan inte tänka mej att det påverkade blodsockret morgonen efter. Väldigt sällan något med sötningsmedel. Ingen antibiotika. Han har känt det som att han varit på väg att bli sjuk flera gånger i år, men inget som brutit ut.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fuskar han ? ;-) 

Åt ni grönsakerna dagen innan provet ? Sen 15 timmar fasta ? Vad var det för grönsaker ?

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 minuter sedan, Erik 2 sade:

Fuskar han ? ;-) 

Åt ni grönsakerna dagen innan provet ? Sen 15 timmar fasta ? Vad var det för grönsaker ?

Nej, inget fusk sen julafton. Då åt han en mindre mängd vanlig Jansons frestelse. Grönsakerna var det sista han åt innan fastan. Röd och gul lök, purjolök, zucchini och morot. Totalt runt 450 gr.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kom på en annan sak. Borde inte CRP vara förhöjt om det rör sej om en muskelinflammation?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 timmar sedan, Trollmormor sade:

Blodtrycksmediciner sen många år. Esidrex och Amlodipin.

Esidrex är en vätskedrivande medicin och används ofta när man har tendens till ödem. Nackdelen är dess ”inverkan på kolhydratmetabolismen” och hyperglykemi (högt blodsocker) är en vanlig biverkan. https://www.fass.se/LIF/product?userType=0&nplId=19590617000022 

Amlodipin är en annan blodtryckssänkande medicin som används mycket och den har ödem som en vanlig biverkan. https://www.fass.se/LIF/product?userType=0&nplId=20060614000029 

Min rekommendation är att ta om proverna för att utesluta felaktiga labbresultat eller att något tillfälligt har påverkat resultatet, t.ex. stress eller infektion. Därefter diskutera medicineringen med läkaren. Candersartan kan vara ett bättre alternativ. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
27 minuter sedan, Skärfläcka sade:

Esidrex är en vätskedrivande medicin och används ofta när man har tendens till ödem. Nackdelen är dess ”inverkan på kolhydratmetabolismen” och hyperglykemi (högt blodsocker) är en vanlig biverkan. https://www.fass.se/LIF/product?userType=0&nplId=19590617000022 

Amlodipin är en annan blodtryckssänkande medicin som används mycket och den har ödem som en vanlig biverkan. https://www.fass.se/LIF/product?userType=0&nplId=20060614000029 

Min rekommendation är att ta om proverna för att utesluta felaktiga labbresultat eller att något tillfälligt har påverkat resultatet, t.ex. stress eller infektion. Därefter diskutera medicineringen med läkaren. Candersartan kan vara ett bättre alternativ. 

Jodå, jag har läst i FASS om båda sorterna flera gånger. Blir lika mörkrädd varje gång jag läser biverkningarna.......... Han har haft samma dosering hela tiden sen 2010. 25 mg Esidrex och 5 mg Amlodipin. Och visst ska han ta om proverna. Helst 2 ggr om jag får bestämma.

• Gilla 4
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 hours ago, Trollmormor said:

Han har visserligen gått upp i vikt (84-88) sen han började med LCHF, men inte senaste året. Enda ändringen i maten är att vi äter extra mycket (ugnsrostade) grönsaker en dag i veckan. Kan inte tänka mej att det påverkade blodsockret morgonen efter. Väldigt sällan något med sötningsmedel. Ingen antibiotika. Han har känt det som att han varit på väg att bli sjuk flera gånger i år, men inget som brutit ut.

Ok. Orsaken till frågorna är att jag sett en del som efter en tid får blodvärden som antyder att de inte längre är på en LCHF diet fast de inte verkar fuska så att säga (även om det är den vanligaste orsaken avvikande värden). 

För något år sedan kom en del studier som började ge förklaring till vad som skett. Bakteriefloran producerar korta fettsyror av fibrer. Fett kan generellt inte bli kolhydrater. Men detta gäller faktiskt bara fettsyror med jämt antal kolatomer (vilket är det vi normalt återfinner i kosten). 

Men vissa bakterier kan helt plötsligt bilda mångdubbelt mer propionat. Detta är en fettsyra med 3 kolatomer som kan om ombildas till glukos. De flesta sötningsmedel kan inducera en sådan förändring av bakteriefloran. Men det verkar kunna ske av andra orsaker också. Samt även påverkas av vilken typ av fibrer man äter. 

Allt som jag skrivit så här långt är baserat på studier. Men nästa stycke är mitt eget påhitt. 

För att avgöra vad bakteriefloran gör med fibrerna kan prova kött fasta en dag. Först med bara kött och sedan men kött och fibrer. Vida båda tillfällena mäter man glukos och helst också aceton i utandningsluften då denna visar fettförbränningen. Om bakteriefloran producerar butyrat (smörsyra) eller propionat syns detta då propionat ger högre glukos och lägre fettförbränning jämfört med kontrolldagen med endast kött. Det omvända gäller om butyrat bildas av fibrerna. 

• Gilla 1
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan kroppen öppna glykogendepåerna efter viss tids fasta och/eller som svar på tex en stressfaktor ? Upplevd svält kan vara en stressor. Om man har svårt med insulinregleringen kanske insulin sipprar ut vid vissa omständigheter och stänger av fettförbränningen då tas energi från glykogenlagren om det inte kommer nåt via munnen. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Glukogendepåerna är alltid relativt fyllnda. Det är reservenergi om man måste springa från en tiger eller nåt. Man kan få en initial dip när man tex börjar med LCHF men det återställs. 

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 timmar sedan, The Biochemist sade:

Ok. Orsaken till frågorna är att jag sett en del som efter en tid får blodvärden som antyder att de inte längre är på en LCHF diet fast de inte verkar fuska så att säga (även om det är den vanligaste orsaken avvikande värden). 

För något år sedan kom en del studier som började ge förklaring till vad som skett. Bakteriefloran producerar korta fettsyror av fibrer. Fett kan generellt inte bli kolhydrater. Men detta gäller faktiskt bara fettsyror med jämt antal kolatomer (vilket är det vi normalt återfinner i kosten). 

Men vissa bakterier kan helt plötsligt bilda mångdubbelt mer propionat. Detta är en fettsyra med 3 kolatomer som kan om ombildas till glukos. De flesta sötningsmedel kan inducera en sådan förändring av bakteriefloran. Men det verkar kunna ske av andra orsaker också. Samt även påverkas av vilken typ av fibrer man äter. 

Allt som jag skrivit så här långt är baserat på studier. Men nästa stycke är mitt eget påhitt. 

För att avgöra vad bakteriefloran gör med fibrerna kan prova kött fasta en dag. Först med bara kött och sedan men kött och fibrer. Vida båda tillfällena mäter man glukos och helst också aceton i utandningsluften då denna visar fettförbränningen. Om bakteriefloran producerar butyrat (smörsyra) eller propionat syns detta då propionat ger högre glukos och lägre fettförbränning jämfört med kontrolldagen med endast kött. Det omvända gäller om butyrat bildas av fibrerna. 

1 timme sedan, The Biochemist sade:

Glukogendepåerna är alltid relativt fyllnda. Det är reservenergi om man måste springa från en tiger eller nåt. Man kan få en initial dip när man tex börjar med LCHF men det återställs. 

Jag kan läsa vad du skriver, men hänger inte med på vad det betyder.....:unsure:

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 timmar sedan, Trollmormor sade:

Jag kan läsa vad du skriver, men hänger inte med på vad det betyder.....:unsure:

Aså om man äter en massa fibrer.. speciellt köpefibrer, så gör tjocktarmens biomee om det till SCFA, litta olika beroende på olika fibrer och vilken biomme man lagt sig till med!

Som regel.. men bara som regel.. äter man LCHF och mest riktig lagad mat så är det sällan något problem.. dvs kött, fisk fågel skaldjur samt vanliga grönsaker och fett.. helst då från de sk riktiga matvarorna/smör och eventuellt även olivolja/cocosfett, så uppstår som regel ingen konstig biomme.

Sen så till Glykogendepåerna, man har testat omställningen från HC till ketogen diet.. oftast då sk idrottsmän.. och då initialt så kan glykogendepåerna sjunka ända ner till cirka 50%.. för att öka upp till cirka 70% efter cirka 3-4 veckor.

Sådåså hur skall man tolka detta.. 100% borde ju vara bra.. mnjaeä, möjligen för någon som skall springa marathon eller liknade.. för normalbefolkningen är det lixom nästan tvärt om, var skall man lagra överskott av glukos, för vi som art har en begränsad förmåga för detta.

Iallafall, det är virustider för tillfället, han är ingen ungdom.. oså är du inte så himla anonym.. jag har fått för mig att han är betydligt mer fysiskt aktiv än vad jag är och vi är lika gamla/unga!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 minuter sedan, Zepp sade:

oså är du inte så himla anonym.. jag har fått för mig att han är betydligt mer fysiskt aktiv än vad jag är och vi är lika gamla/unga!

Alltså, nej där har du fel ;) Han är inte särskilt aktiv. Han har en skadad fot som kräver en del högläge för att inte svullna och värka. Däremot har han sen årsskiftet börjat cykla varje dag. Totalt ca 5 mil i veckan.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
22 minuter sedan, Zepp sade:

Som regel.. men bara som regel.. äter man LCHF och mest riktig lagad mat så är det sällan något problem.. dvs kött, fisk fågel skaldjur samt vanliga grönsaker och fett.. helst då från de sk riktiga matvarorna/smör och eventuellt även olivolja/cocosfett, så uppstår som regel ingen konstig biomme.

Det här har du å andra sidan rätt i. Här förkommer enbart riktig mat. Lagad från grunden. Inget hittepå här inte. :P

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg