Trollmormor

Förhöjt blodsocker av LCHF!?!?!?!?

Recommended Posts

9 timmar sedan, Zepp sade:

Sen så till Glykogendepåerna, man har testat omställningen från HC till ketogen diet.. oftast då sk idrottsmän.. och då initialt så kan glykogendepåerna sjunka ända ner till cirka 50%.. för att öka upp till cirka 70% efter cirka 3-4 veckor.

Sådåså hur skall man tolka detta.. 100% borde ju vara bra.. mnjaeä, möjligen för någon som skall springa marathon eller liknade..

He, he får väl sälla mig till gruppen ”sk idrottsmän” då jag är en 50-årig föredetting som försöker hålla skaplig form.

Före tuffa lopp har jag har kört enligt Jonas Berqvists metod att göra en  kolhydratladdning kvällen före och sedan äta vanlig ketogen frukost (äggröra med smör och grädde). Tanken är då att man fyller musklernas glykogendepåer och sedan under natten återgår till normal förbränning. Man startar då loppet på fettdrift med fyllda glukogendepåer. Har fungerat bra för mig på t ex Åre Extreme Challenge och Lidingöloppet.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 hours ago, The Biochemist said:

Glukogendepåerna är alltid relativt fyllnda. Det är reservenergi om man måste springa från en tiger eller nåt. Man kan få en initial dip när man tex börjar med LCHF men det återställs. 

Och stress ?  Tigern kan väl dyka upp närsomhelst efter man börjat med LCHF - inte bara i början. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan, The Biochemist sade:

När jag läste igen förstod inte jag heller :-)

Det betyder att i vissa fall kan fibrer omvandlas till kolhydrater. Om man äter strikt LCHF men kroppen beter sig som den får kolhydrater brukar det bero på att den på något sätt får kolhydrater. 

När jag träffar personer som äter strikt men tex ligger högt både på blodglukos och triglycerider brukar jag testa ketoner i blod och utandningsluft. Det brukar aldrig finnas några. Dvd, kroppen får kolisar på något sätt. Orsakerna brukar vara följande 

1) Individen äter för mycket kolhydrater men har inte insett det

2) Äter sockeralkoholer (polyoler) utan attt inse att dessa blir socker

3) Äter fruktos med argumentet att de inte ger någon större insulin respons och insulin är ju det onda med kolisar. Tyvärr, för mycket kolisar medför problem även utan insulin. 

4) Äter low carb high protein istället för high fat. 

5) Äter massor sötningsmedel vilket verkar öka kroppens insulin respons för kolhydrater. 

6) Har bakterier som gör att fibrer omvandlas till glukos. 

Utöver detta kan läkemedel och vissa sjukdomstillstånd vara en bakomliggande faktor  

Så då var det inte mej det var fel på som inte hängde med ;)

Dom 5 första punkterna kan vi stryka direkt. Punkt 6 däremot förstår jag inte riktigt. Kan du utveckla den?

Sen har vi det där med läkemedel. Han äter Esidrex sen 8 år och en vanlig biverkning ser ut att vara förhöjt blodsocker. Jag får kolla mer på det. Om det kan komma efter så lång tid.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan, Melker sade:

He, he får väl sälla mig till gruppen ”sk idrottsmän” då jag är en 50-årig föredetting som försöker hålla skaplig form.

Före tuffa lopp har jag har kört enligt Jonas Berqvists metod att göra en  kolhydratladdning kvällen före och sedan äta vanlig ketogen frukost (äggröra med smör och grädde). Tanken är då att man fyller musklernas glykogendepåer och sedan under natten återgår till normal förbränning. Man startar då loppet på fettdrift med fyllda glukogendepåer. Har fungerat bra för mig på t ex Åre Extreme Challenge och Lidingöloppet.

Och så skall man då göra skillnad med vanliga soffliggare.. ala Jason Fung, dvs man måste ge utrymme för att lagra det glukos man faktiskt äter.. och är man ingen "sk idrottsman/kvinna" så åstadkommer man det som regel genom att kutta ut så mycket kolisar man kan, i princip, för det slinker hur som helst ner en hel del.

Resten kan man överlåta till kroppens egen reglering!

Dvs om sk idrottsmän gick från kortsiktigt 50% till 70% på några få veckor så får man inse att sk soffpotatisar hur som helst ko mer att stiga ytterligare och som sagt vad det gäller att skapa utrymme för det glukos man äter och som kroppen själv producerar.

Dvs kroppen reglerar det bäst själv utan onödiga externa påfyllningar.. men som sagt vad.. är man något mittemellan soffpotatis och sk idrottsutövar så kan man tanka fullt dagen före .

Och springer man marathon/Ultramaraton/cycklar vätternrudan/liknade saker så kan man tillföra lite glukos då och då, utan större problem.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On ‎2018‎-‎03‎-‎05 at 12:55, Skärfläcka sade:

Esidrex är en vätskedrivande medicin och används ofta när man har tendens till ödem. Nackdelen är dess ”inverkan på kolhydratmetabolismen” och hyperglykemi (högt blodsocker) är en vanlig biverkan. https://www.fass.se/LIF/product?userType=0&nplId=19590617000022 

Har du någon egen erfarenhet av detta med Esidrex och högt blodsocker? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vätskedrivande medicin för högt blodtryck har jag blivit erbjuden men avböjt just för risken för högt blodsocker kombinerad med min ärftliga belastning för T2D.

Amlodipin gav mig ”graviditetsfötter”. Enalapril fick mig att hosta hela dagarna. 

Nu tar jag Candersartan och Metoprolol. Mitt mål är att fasa ut Metoprolol, halverad dos hittills men det går trögt :wacko: 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 minuter sedan, Skärfläcka sade:

Vätskedrivande medicin för högt blodtryck har jag blivit erbjuden men avböjt just för risken för högt blodsocker kombinerad med min ärftliga belastning för T2D.

Amlodipin gav mig ”graviditetsfötter”. Enalapril fick mig att hosta hela dagarna. 

Nu tar jag Candersartan och Metoprolol. Mitt mål är att fasa ut Metoprolol, halverad dos hittills men det går trögt :wacko: 

Då är jag med. När maken började med blodtrycksmediciner 2010 var jag inte "påläst" eftersom det inte funnits någon anledning. När jag nu läser om Esidrex är jag väldigt tveksam till den medicinen. En sak jag inte förstår är att det i bipacksedeln står: "Om något av ovanstående gäller för dig, ta inte Esidrex och tala med din läkare.Vid längre tids behandling med Esidrex är det viktigt att kosten innehåller tillräckligt mycket kalium (rådfråga läkare)." Visst tar dom kaliumprov, men ingen reagerar trots att värdet både legat under och precis över det undre referensvärdet........ 

"Hypertoni

12,5 mg-50 mg dagligen initialt. Lägsta möjliga underhållsdos bör eftersträvas speciellt som den blodtryckssänkande effekten är föga dosberoende." Vad detta betyder i praktiken har jag försökt ta reda på, men inte fått något bra svar. Maken har hela tiden fått 25 mg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 timmar sedan, The Biochemist sade:

Punkt 6 är att fibrer vi äter ibland kan bli till socker. Vissa bakterier producerar något som heter propionat istället för butyrat och propionat kan ombildas till glukos. Det är ganska ny forskning på metabolomics området så man har inte kartlagt alla faktorer som kan bidra till denna förskjutning. En man har identifierat är sötningsmedel som ökar bildandet av propionat. 

Vilka fibrer är det du pratar om? Mer specifikt?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 hours ago, Trollmormor said:

Vilka fibrer är det du pratar om? Mer specifikt?

Det är inte helt klarlagt. Studierna på området har inte testat olika fibrer utan bara konstaterat att fibrer i kosten blir till olika fettsyror beroende på vilka bakterier som finns. 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rent ut sagt så tror jag rätt allvarligt att vi kan slopa punkt 6 oxå?:unsure:

Utan mer koncentrera oss på olika medikamenters biverkningar.. samt sen på själva orsaken till att de sattes in från början?

Och han har ju en del grejer där redan från början.. manligt kön, han har en familj att ta hand om, han har sociala åtaganden.. och ingenstans dyker den där sabeltandade tigern upp som hans gener är optimerade för att hantera!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan, Trollmormor sade:

12,5 mg-50 mg dagligen initialt. Lägsta möjliga underhållsdos bör eftersträvas speciellt som den blodtryckssänkande effekten är föga dosberoende." Vad detta betyder i praktiken har jag försökt ta reda på, men inte fått något bra svar. Maken har hela tiden fått 25 mg

Som jag förstår det: om man får en blodtryckssänkning av t.ex. 25mg så ger 50mg inte dubbelt så stor effekt, bara marginellt större blodtryckssänkning. Däremot står det i FASS att Esidrex kan förstärka effekten av andra mediciner. Det innebär att man ofta vill kombinera låg dos av flera mediciner för att det förhoppningsvis förstärka deras effekt men undviker biverkningar som högre doser ger. Oklart om biverkningarna från de olika medicinerna förstärker varandra också :wacko:

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
8 timmar sedan, Skärfläcka sade:

Som jag förstår det: om man får en blodtryckssänkning av t.ex. 25mg så ger 50mg inte dubbelt så stor effekt, bara marginellt större blodtryckssänkning. Däremot står det i FASS att Esidrex kan förstärka effekten av andra mediciner. Det innebär att man ofta vill kombinera låg dos av flera mediciner för att det förhoppningsvis förstärka deras effekt men undviker biverkningar som högre doser ger. Oklart om biverkningarna från de olika medicinerna förstärker varandra också :wacko:

Ja, det där med biverkningar är ett elände. Särskilt när man inte får några vettiga svar. Min uppfattning är att läkare är väldigt nonchalanta när det kommer till biverkningar. Och hur olika läkemedel interagerar har dom ingen aning om....... Sen får han ju 5 mg Amlodipin. Det finns ett recept på Enalapril också..................

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
13 timmar sedan, Zepp sade:

Rent ut sagt så tror jag rätt allvarligt att vi kan slopa punkt 6 oxå?:unsure:

Utan mer koncentrera oss på olika medikamenters biverkningar.. samt sen på själva orsaken till att de sattes in från början?

Och han har ju en del grejer där redan från början.. manligt kön, han har en familj att ta hand om, han har sociala åtaganden.. och ingenstans dyker den där sabeltandade tigern upp som hans gener är optimerade för att hantera!

Orsaken till högt blodtryck utreds väl sällan. Det skrivs bara ut mediciner....

En familj att ta hand om? Nja, jo det beror på hur man ser det. Barnen är utflugna sen länge och jag är fullt kapabel att ta hand om mej själv ;):P

Sociala åtaganden? Vet inte riktigt vad du menar där?

• Gilla 4
  • Haha 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Maken tog nytt blodsockerprov  och fick svaret idag.

HbA1c var 45 den 28 februari och 44 nu.

Det vanliga fastesockret var 7,5 den 28 februari och 6,8 nu.

Så skönt att höra. Kan ju vara så att värken i ryggen  som med största sannolikhet var en muskelinflammation påverkade. 

• Gilla 5
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg