Jump to content

Viktuppgång med strikt Lchf


Ann Dahlman
 Share

Recommended Posts

Äter Lchf sen drygt 2 år. Första året med för lite fett. Är hungrig och äter 3 mål per dag och ibland mellanmål på kvällen. De gånger jag testar håller jag mig inom 20 gr kolhydrater, < 100 gr protein och 75% fett. Äter sällan ost och grädde men lite nötter och något glas torrt vin till helgen.

Har gått upp ca 3 kilo sen jag började och väger nu ca 10 kilo för mycket. 

Var viktväktare i flera år innan jag började med Lchf och har bantat på olika sätt sen jag var 20. Är nu 70. Väger 73 kilo och är 158 lång.

Mår bra och tänker fortsätta men är besviken på vikten. Tips vad jag kan ändra på?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12 minuter sedan, Ann Dahlman sade:

Äter Lchf sen drygt 2 år. Första året med för lite fett. Är hungrig och äter 3 mål per dag och ibland mellanmål på kvällen. De gånger jag testar håller jag mig inom 20 gr kolhydrater, < 100 gr protein och 75% fett. Äter sällan ost och grädde men lite nötter och något glas torrt vin till helgen.

Har gått upp ca 3 kilo sen jag började och väger nu ca 10 kilo för mycket. 

Var viktväktare i flera år innan jag började med Lchf och har bantat på olika sätt sen jag var 20. Är nu 70. Väger 73 kilo och är 158 lång.

Mår bra och tänker fortsätta men är besviken på vikten. Tips vad jag kan ändra på?

Jag förstår att du är besviken över att du går upp i vikt istället för ner som det var tänkt.  Med tanke på att du bantat på olika sätt i stort sett hela ditt liv så är det nog inte så konstigt. 

Toppen att du mår bra i varje fall. Lite mer i detalj, vad äter du på en dag? Hur mycket protein mer exakt? Vad menar du med inom 20 gr kolhydrater? Är det max vad du äter?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Frukost - 2 ägg (m/s) med smör (30 gr) eller majonnäs ( 2 msk)

Lunch  Rester från föregående kvälls middag oftast,  Blandfärsbiff, karre, kotlett, lax, torskrygg, biff el liknande med ca 40 gr smör och lite bladsallad med olja om jag har hemma. Tonfisk och majonäs, bacon och ägg, äggröra etc. Kött ca 125 gr, hela burken tonfisk och hela baconpaketet.

Middag se Lunch

Dricker kaffe efter maten och i övrigt vatten.

Snacks om jag blir sugen - paranötter, salamisnacks. Till helgen något glas vin. Har provat och går inte ner om jag avstår.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

En fundering; är det vikten eller kroppsformen som känns viktigast att förändra?
Jag upptäckte att jag gick ner i vikt av LCHF men blev inte slankare förrän jag började träna enligt det som kallas MAF (en skonsam metod). Jag har insett att man bör träna för att få kroppen att fungera optimalt, inte primärt för att bränna energi, alltså. Så mitt bidrag till dina funderingar är på vilket sätt du rör på dig? Promenader? Gym? 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hm... spinning är högintensivt, det som hjälpte mig är lågintensivt (aerobt, använder fett som bränsle). Läs gärna på www.philmaffetone.com om du känner dig bekväm med engelskan. Matmässigt är det väldigt likt LCHF.

Din ålder är emot dig (efter klimakteriet), du har bantat mycket under lång tid... Många gör "allt rätt" men kommer inte i mål ändå. :( 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Dr Berg som har massor av bra korta videos https://www.youtube.com/user/drericberg123/videos och nämner i en av sina senare videos att det oftast när man är över 40-50, blir nödvändigt att börja med intermittent fasta, dvs 1-2 mål om dagen för att kunna gå ned i vikt. Dessutom kan det vara viktigt att tillföra mer fet för att hålla sig mätt mellan målen. Att äta mellanmål, även om det är lågt med kolhydrater, ökar insulinpåslaget, vilket hindrar viktnedgång. För egen del (är 63), så har jag ätit LCHF i en 6-7 år, men under de senaste 1½ åren försökt med under 20g kolhydrater per dygn. Sedan förra sommaren så kör jag även intermittent fasta 6 dagar i veckan. Har gått ned ytterligare 4 kg mha det. Äter mycket smör, ost och grädde, och är nästan aldrig hungrig. Möjligen mera en känsla av tomhet i magen innan lunch.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Och jag har konstaterat att för mig räcker det inte med periodisk (intermittent) fasta; 16:8 alltså (två mål om dagen är för att jag trivs med att äta så); hoppas det gör det för dig. Jag har sedan jul tagit ett antal lite längre fastor (3-4 dagar, omväxlande bara vatten/örtte, eller med buljong eller kefir - vilket rent strikt inte är riktig fasta, men enklare), och det fungerar för mig. Och som LCHF-are är det inte så jobbigt att fasta.

Men sådan fasta är inte det första du ska ge dig på. Pröva andra vägar först.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

19 timmar sedan, Ann Dahlman sade:

Vårdcentralen har kollat detta men hittar inga problem. Är inte diabetiker.

Nja, att vårdcentralen kollat sköldkörteln och inte hittat några problem är väldigt vanligt. Inte för att jag kan avgöra hur det är i ditt fall, men jag ger inte mycket för deras provtagningar..........

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

On 2018-03-05 at 14:16, Ann Dahlman sade:

Är hungrig och äter 3 mål per dag

Har du provat resistent stärkelse? Lite kallt potatismjöl i vatten morgon och kväll verkar minska hungern för en del. Obs, börja med lite potatismjöl, max 1 tsk, då tarmbakterierna kan bli lite väl glada ;)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...