Jump to content

Varför bryr jag mig?

LCHF-Talibanen
 Share

Recommended Posts

Igår på jobbet gick jag med två kollegor till salladsbaren.De har bara Lätt&Lagom som alternativ (varför bryr jag mig,jag äter ju inte ens bröd)!

Jag kunde inte låta bli och sa till hon i kassan att det där är inte bra att äta,ni borde byta ut det mot smör..Smör???säger tjejen i 35-års åldern,det har jag inte ätit sen jag var åtta år,det innehåller väl för mycket salt!?

Och då börjar min kollega mässa om att hennes sambo minsann precis varit på näringskurs på jobbet och där hade de minsann sagt att man INTE skulle äta sånt som blir hårt i kylen,nej absolut inte äta smör för det blir ju hårt!Jag försökte få henne att förstå,jag visade tom broschyren fr kostdemokrati som visar väldigt tydligt skillnaden mellan smör och margarin.

Men se det hjälpte inte,jag fick hånfullt höra att hon lyssnar nog mer på en utbildad person inom näringslära än mig...jag blir så j-à förbannad men varför bryr jag mig så mycket egentligen?Hon kan ju äta margarin om hon vill,men det är så frustrerande med såna människor...Tyvärr har jag börjat distansera mig mot såna som hon,vilket kanske är löjligt men jag blir så arg!!!Denna person har även sagt till mig att hennes mamma är min värsta fiende då hennes mamma är diabetessjuksköterska...suck?

Nej, det är oftast inte hälsosamt för det egna lugnet att predika för flyktiga bekanta ;)

Många som inte är så kostintresserade blir bara skeptiska när nån kommer med rön dom aldrig hört förut

Folk i gemen tror ju ofta ännu att smör är rena döden

Det är sånt vi som är genuint kostintresserade glömmer ibland :lol:

Satsa först och främst krutet på nära och kära som har tid att lyssna sig igenom den första skyddsmuren och litar på dig som person

• Like 2

Hårt i kylen? I det läget hade jag nog svarat "Ja, jag vet ju inte hur det är med dig, men jag har inte kylskåpstemperatur i mina ådror!" (och sedan släppt ämnet)

Men det var ju bra att de visste att det var skillnad på smör och margarin, åtminstone.

• Like 2

Precis. Saker som blir hårt i kylen är bara ett problem om man har 37 grader i kylen eller 4 till 8 + i kroppen. (... och har du en sådan kroppstemperatur eller kyl så har du andra problem än vad du stoppar i kylen) 

Skillnaden på margarin och smör är väl knappast salthalten? Vem sjutton har fått för sig det? 

Klokt att knipa när nån inte förstår sig på saker... men tråkigt med så dumma människor. :/

"Mot dumhet kämpar gudarna förgäves !"

Vad kan man begära av en kassörska i en salladsbar när så många välutbildade inom sjukvården har samma åsikt som hon! Jag tycker det är konstigt att endast LCHF-kosten gör folk så engagerade. Alla dieter såsom GI, Viktväktarna osv har man inget alls emot, varför?

Igår på jobbet gick jag med två kollegor till salladsbaren.De har bara Lätt&Lagom som alternativ (varför bryr jag mig,jag äter ju inte ens bröd)!

Jag kunde inte låta bli och sa till hon i kassan att det där är inte bra att äta,ni borde byta ut det mot smör..Smör???säger tjejen i 35-års åldern,det har jag inte ätit sen jag var åtta år,det innehåller väl för mycket salt!?

Och då börjar min kollega mässa om att hennes sambo minsann precis varit på näringskurs på jobbet och där hade de minsann sagt att man INTE skulle äta sånt som blir hårt i kylen,nej absolut inte äta smör för det blir ju hårt!Jag försökte få henne att förstå,jag visade tom broschyren fr kostdemokrati som visar väldigt tydligt skillnaden mellan smör och margarin.

Men se det hjälpte inte,jag fick hånfullt höra att hon lyssnar nog mer på en utbildad person inom näringslära än mig...jag blir så j-à förbannad men varför bryr jag mig så mycket egentligen?Hon kan ju äta margarin om hon vill,men det är så frustrerande med såna människor...Tyvärr har jag börjat distansera mig mot såna som hon,vilket kanske är löjligt men jag blir så arg!!!Denna person har även sagt till mig att hennes mamma är min värsta fiende då hennes mamma är diabetessjuksköterska...suck

Frågan är vad som är bra att ha på bröd. Jag använder inte margarin själv men jag undrar ju lite över om mättat fett är bra ihop med bröd.

Vi brukar köpa bregott mellan. Det är smör och rapsolja. Vad har dom förbröd på ditt jobb? Är tungt och mörkt med hela korn eller lätt och

luftigt?

Om det är det senare så kanske det är viktigare att argumentera för ett bättre bröd. I det fallet kan ingen säga emot dig i alla fall.

Det här blev fel men hur raderar man ett inlägg?

Jag tror inte man kan ta bort ett inlägg, en kan redigera det och bara skriva "(felpost)". Sånna inlägg är att betrakta som borttagna och eventuellt tar moderatorerna bort det när de ser det. 

Jag tänker aldrig mer diskutera kost med den människan.Hon är inte intressant,då hon visat sin ignorans att ta till sig ny information.Jag har lånat ut Matrevolutionen till henne då hon skulle på semester en vecka men nej den hade hon inte haft tid att läsa...Det är sånt som gör mig frustrerad,de som äter LCHF är ju oftast väldigt pålästa om både den vanliga kosten (tallriksmodellen)samt lchf medan de som äter vanligt inte har en aning om vad LCHF innebär.Så det är klart att det känns orättvist att diskutera med ngn som bara har vetskap om den ena kosten! Min analys är att många innerst inne tänker 'hmm det där med lchf verkar ganska vettigt...)MEN de låtsas inte tro på det alls då de vill fortsätta med sin bekväma och billiga kost såsom snabbmakaroner och smörgåsar och sen om hälsan vacklar då har man inget eget ansvar för det var ju etablissemanget som sa hur man skulle äta...hälsn en idag bitter Taliban..

Jag tänker aldrig mer diskutera kost med den människan.Hon är inte intressant,då hon visat sin ignorans att ta till sig ny information.Jag har lånat ut Matrevolutionen till henne då hon skulle på semester en vecka men nej den hade hon inte haft tid att läsa...Det är sånt som gör mig frustrerad,de som äter LCHF är ju oftast väldigt pålästa om både den vanliga kosten (tallriksmodellen)samt lchf medan de som äter vanligt inte har en aning om vad LCHF innebär.Så det är klart att det känns orättvist att diskutera med ngn som bara har vetskap om den ena kosten! Min analys är att många innerst inne tänker 'hmm det där med lchf verkar ganska vettigt...)MEN de låtsas inte tro på det alls då de vill fortsätta med sin bekväma och billiga kost såsom snabbmakaroner och smörgåsar och sen om hälsan vacklar då har man inget eget ansvar för det var ju etablissemanget som sa hur man skulle äta...hälsn en idag bitter Taliban..

Man kan faktiskt vara noga med att äta en hälsosam kost utan att äta LCHF. Du skulle nog bli mer framgångsrik i att påverka människor om du inte förordade ett speciellt kostkoncept. Att få folk att undvika raffinerade kolhydrater är väl en bra början?

Man kan faktiskt vara noga med att äta en hälsosam kost utan att äta LCHF. Du skulle nog bli mer framgångsrik i att påverka människor om du inte förordade ett speciellt kostkoncept. Att få folk att undvika raffinerade kolhydrater är väl en bra början?

Japp du har rätt!Framstår med mina inlägg som mitt användarnam inser jag nu...men jag menar att jag hade kunnat ha en diskussion med henne om smör tex om hon hade läst på själv men hon hänvisar till att någon annan minsann sagt...och det är väl det som har gjort mig mest upprörd...att det jag säger det tror hon inte alls på..

• Like 1

Många människor är inte mottagliga för ny information. De saknar förmåga att lyssna och ta in nya idéer. Om man är van att plugga, läsa eller bara är nyfiken, så är det lättare. Vi här, är ju ute efter att lära oss nya saker, att samla på oss information och bli förhoppningsvis bli klokare.

Den andra skaran är de som alltid röstar på samma parti, oberoende av förändring. För att dessa människor ska ändra uppfattning krävs det någon form av... uppenbarelse. Oftast genom att den själv eller en närstående påverkas. Först då kommer denna människa till insikt.

Dessa människor är nästintill omöjliga att övertala eller ens få att testa något nytt, eftersom de är rädda för eller inte är villiga att förändra sina vanor.

Skit i dom!