patrikrosen

Werlabs XL-test provsvar

Recommended Posts

Slänger väl upp mina provsvar jag med! 
Första testet på werlabs, alla värden ligger inom referensramarna, hade fastat 16h vid provtagningen. 
Ätit relativt strikt (har fått i mig kolhydrater från mjölk och grönsaker som paprika då och då) LCHF under ca 4 veckor och har innan det pendlat mellan liberal och extremt liberal beroende på träningsmängd.

Ålder: 35
Längd: 193cm
Vikt: 78kg

2-3 pass i veckan på cykel, som ska ökas under våren, helt fokuserad på MAF-intensitet nu. 

Om någon kan utläsa något så får ni göra det, annars får ni väl bara nicka instämmande och säga att det ser bra ut? 
Personligen kan jag inte utläsa något annat än att jag ligger inom riktvärden.
Inväntar "läkarens kommentar"

MvH Patrik

Capture.JPG

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ligger du lite marginellt högt (dock inom intervall) på några inflammationsmarkörer ?  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja jag tolkade det så också, men med tanke på att jag haft mancold(s) from hell sedan jag kom tillbaka efter kolhydratsfrossa på Gran Canaria i Januari och fortfarande är lite "rosslig" utan att ha ont i halsen eller något sådant så lade jag ingen större vikt vid det just nu. 
Rätt stressigt på jobbet senaste tiden också minskar ju inte inflammationsrisken heller.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Erik 2 sade:

Ligger du lite marginellt högt (dock inom intervall) på några inflammationsmarkörer ?  

Vilka prover är inflammationsmarkörer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
27 minuter sedan, Jamtlandstjej sade:

Vilka prover är inflammationsmarkörer?

P-CRP

och 

B-Leukocyter

Immun och inflammationsmarkörer

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, patrikrosen sade:

P-CRP

och 

B-Leukocyter

Immun och inflammationsmarkörer

Ja  just det...det vet jag ju när jag tänker efter. :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 minuter sedan, Jamtlandstjej sade:

Ja  just det...det vet jag ju när jag tänker efter. :D

Hm...samtidigt blir jag lite fundersam... Mina leukocyter var låga - vid provsvar från Werlabs. Då förklarade läkaren det med att det kunde de bli efter en infektion...

Det skulle ju motsätta sig dina värden då, om du gått och dragit på en infektion länge...

Vad säger läkaren från Werlabs?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fått in alla svar nu (Kalium och testosteron) och utlåtandet från läkaren trillade in också! 

P-Kalium red_circle.png

3.3 
mmol/L
3,5-4,4 mmol/L

Ditt Kalium-värde ligger strax nedanför referensintervallet, vilket kan ses vid behandling med vissa läkemedel eller vara en normalvariant.

S-Testosteron red_circle.png

6.8 
nmol/L
10-35 nmol/L

Ditt testosteronnivå ligger lågt. Testosteronnivå varierar mellan individer och avtar med åldern. Detta värde kan följas upp med nytt prov om 2-3 månader men om du upplever symtom kan det vara bra att uppsöka din allmänläkare för bedömning.

Kaliumet var väl inget att lägga nån större vikt vid men testosteronet var ju rätt lågt. 

Ett sätt att öka testosteronet är ju att äta fett i form av ägg, avocado, rött kött...Check! Och det andra sättet att träna mera, så får väl se till att dra igång ordentligt nu och ta ett nytt prov om 2-3 månader!

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, patrikrosen sade:

Fått in alla svar nu (Kalium och testosteron) och utlåtandet från läkaren trillade in också! 

P-Kalium red_circle.png

3.3 
mmol/L
3,5-4,4 mmol/L

Ditt Kalium-värde ligger strax nedanför referensintervallet, vilket kan ses vid behandling med vissa läkemedel eller vara en normalvariant.

S-Testosteron red_circle.png

6.8 
nmol/L
10-35 nmol/L

Ditt testosteronnivå ligger lågt. Testosteronnivå varierar mellan individer och avtar med åldern. Detta värde kan följas upp med nytt prov om 2-3 månader men om du upplever symtom kan det vara bra att uppsöka din allmänläkare för bedömning.

Kaliumet var väl inget att lägga nån större vikt vid men testosteronet var ju rätt lågt. 

Ett sätt att öka testosteronet är ju att äta fett i form av ägg, avocado, rött kött...Check! Och det andra sättet att träna mera, så får väl se till att dra igång ordentligt nu och ta ett nytt prov om 2-3 månader!

Håller med om att Testosteronet är det som bör dubbelkollas, resten av prover ligger där man kan förvänta sig.

Själv låg jag på 11, dvs mot lägre gräns, men jag är 62!

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

mmm ... werlabs gör så där ....sparar det bästa till sist ;-) (provsvaren utanför referensintervall levereras tillsammans med läkarens kommentarer)

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läste om nån studie där man testat två grupper 25-åringar. Den ena gruppen fick NSAID (ibuprofen, tror jag) i relativt låga doser två gånger om dagen och de andra inget alls. Efter bara två veckor hade dessa ipren-killar testosteronhalter sjunkit till nivån för 70-åriga män. Kan ha varit hos 4health jag läste detta. Har påtalat det för min man som jobbar natt. Det är nämligen vanligt att de som jobbar natt äter värktabletter var och varannan dag. Så vanligt att företagshälsovården bara konstaterade att det var normalt att äta värktabletter dagligen när oroliga jag bad honom kolla med dem. :(

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har aldrig fått låga testo-resultat förut men de har kanske aldrig tagits heller.
Har såklart läst en hel del om hormoner och testo nu och har hittat några intressanta saker.

Denna post av martina var ju intressant: https://martinajohansson.se/de-manliga-hormontyperna-enkelt-illustrerat/
Jag är helt klart en Typ1 GH då jag ända sedan unga år haft svårt att bygga muskler och aldrig har lagt på mig någon övervikt även om jag levt ganska ohälsosamt (mkt kolhydrater, snabbmat, godis osv) under vissa perioder. Har iofs varken mkt kroppsbehåring (är ju cyklist hehe) eller speciellt extremt hårsvall på huvudet, men annars stämmer det rätt bra.
Börjar också fundera på om jag genom alla år kanske legat lågt gällande testo, då jag haft svårt med att bygga muskler samt haft väldigt stressiga ungdomsår (började jobba tidigt med ansvarsfulla roller, drivit 2-3 egna företag mellan 20-30 års ålder osv. 

Däremot är ju 6 i mätvärde VÄLDIGT lågt och jag tycker inte riktigt att jag upplever de symptom som listas. 
Funderar därför på några olika saker:

1. Hur stor skillnad gör provtagningens tidpunkt eg? Jag tog ju detta prov kl 15 på eftermiddagen efter 16h fasta. Pratade med werlabs som tyckte det var ok då rekommendationen att ta det på morgonen främst hade att göra med att folk skulle slippa att skippa både frulle och lunch. För just testo så verkar det ju vara rekommenderat att man tar det på morgonen då testo-nivån sjunker under dagen? Misstänker att det inte rör sig om så stora skillnader att jag plötsligt skulle hamna inom gränsvärden. 
2. Har läst att överdrivet protein-intag kan motverka testo-produktionen, är ju helt klart så att jag ökat mitt protein-intag sedan jag gick på en Ketogen kost. Trycker i snitt 6 ägg per dag och lunch + middag består ju alltid av protein av något slag. 
3. Ett sätt att öka testo-nivåerna är ju att äta just fetrik kost, vilket jag minst sagt gör, så det borde ju motverka ett lågt värde?

Ska tillägga att jag har bokat en tid hos VC, för att om möjligt få ta ett till blodprov morgon-tid och följa upp detta. Finns ju en del andra tråkigheter som kan resultera i låga testo-värden vad jag kunde se. 
I övrigt så är det dags att börja lyfta lite tungt då, marklyft, benböj och mkt core behövs för cykelsäsongen ändå! 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det bästa är nog att låta det gå en liten tid...kanske 2-3 månader som Werlabs föreslår...och sen testa igen...innan man börjar vidta en massa åtgärder... testvärden varierar av miljoner olika skäl.

Fast det är klart åtgärder som är nyttiga oavsett om man har ett problem och lösa eller inte, är väl OK, så sätt igång och lyft  ;-)

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, patrikrosen sade:

Jag har aldrig fått låga testo-resultat förut men de har kanske aldrig tagits heller.
Har såklart läst en hel del om hormoner och testo nu och har hittat några intressanta saker.

Denna post av martina var ju intressant: https://martinajohansson.se/de-manliga-hormontyperna-enkelt-illustrerat/
Jag är helt klart en Typ1 GH då jag ända sedan unga år haft svårt att bygga muskler och aldrig har lagt på mig någon övervikt även om jag levt ganska ohälsosamt (mkt kolhydrater, snabbmat, godis osv) under vissa perioder. Har iofs varken mkt kroppsbehåring (är ju cyklist hehe) eller speciellt extremt hårsvall på huvudet, men annars stämmer det rätt bra.
Börjar också fundera på om jag genom alla år kanske legat lågt gällande testo, då jag haft svårt med att bygga muskler samt haft väldigt stressiga ungdomsår (började jobba tidigt med ansvarsfulla roller, drivit 2-3 egna företag mellan 20-30 års ålder osv. 

Däremot är ju 6 i mätvärde VÄLDIGT lågt och jag tycker inte riktigt att jag upplever de symptom som listas. 
Funderar därför på några olika saker:

1. Hur stor skillnad gör provtagningens tidpunkt eg? Jag tog ju detta prov kl 15 på eftermiddagen efter 16h fasta. Pratade med werlabs som tyckte det var ok då rekommendationen att ta det på morgonen främst hade att göra med att folk skulle slippa att skippa både frulle och lunch. För just testo så verkar det ju vara rekommenderat att man tar det på morgonen då testo-nivån sjunker under dagen? Misstänker att det inte rör sig om så stora skillnader att jag plötsligt skulle hamna inom gränsvärden. 
2. Har läst att överdrivet protein-intag kan motverka testo-produktionen, är ju helt klart så att jag ökat mitt protein-intag sedan jag gick på en Ketogen kost. Trycker i snitt 6 ägg per dag och lunch + middag består ju alltid av protein av något slag. 
3. Ett sätt att öka testo-nivåerna är ju att äta just fetrik kost, vilket jag minst sagt gör, så det borde ju motverka ett lågt värde?

Ska tillägga att jag har bokat en tid hos VC, för att om möjligt få ta ett till blodprov morgon-tid och följa upp detta. Finns ju en del andra tråkigheter som kan resultera i låga testo-värden vad jag kunde se. 
I övrigt så är det dags att börja lyfta lite tungt då, marklyft, benböj och mkt core behövs för cykelsäsongen ändå! 

Jaaaa, jag började oxå fundilera på mina låga testovärden.. och helt plötsligt så förklarades en massa saker i mitt liv.. men ju mer jag läste ju mer skeptisk blev jag till mina första slutsatser.. dvs vem vill inte hitta anledningen (1) till alla ens tillkortakommanden genom livet.. för att sen leta efter en quick fix, som ändrar på allt!

Så jag lade lixom ner de funderingarna.. insåg att testo bara är en av antagligen hundra variabler.. och det kan lika gärna vara några utav de andra som drar ner på testot.

Fördelen är då att man inte är lika benägen att få prostatacancer om det nu är någon tröst?

Iallafall du är cirka hälften så gammal som mig och minst dubbelt aktiv.. så ett sådant lågt värde som du fick bör följas upp.. det kan vara en enskild händelse.. och då antar jag att du blir glad om det ser annorlunda ut?

Iallafall, till det där med testo och fysik aktivitet.. fysiskt aktiva tenderar att ha något högre testo än icke fysiskt aktiva.. man skulle kunna tänka tvärt om oxå, dvs unga friska fysiskt aktiva kan vara unga och friska samt fysiskt aktiva på grund av högre testonivåer?

Dvs även jag har en anung om.. iallafall så finns där en reminisens av minnen att jag en gång i tiden var mer fysiskt aktiv hade högre libido, kortare stubin och bara gjorde saker och ting utan den där förbannade startsträckan och uppförsbacken som finns där i dag.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg