Jeanette Thunström

Gravessjukdom

Recommended Posts

Hej. Jag håller på att behandlas för graves. Jag äter thacapzol 3×2 o levaxin 150mg. Då jag har gått upp 10 kg som jag tappade när jag fick hyperteros. Är lchf kost bra för mig? Har pratat med min läkare o får jag. Har varit så dålig av sjukdommen. Är det något man bör tänka på? Vitaminer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

LCHF är troligen bra för dig, de flesta går ner i vikt och många vittnar om minskad inflammation.

Jag rekommenderar också att titta på Autoimmuna protokollet (AIP). Det är en low carb Paleokost där man utesluter livsmedel som är kända för att vara problematiska för personer med autoimmunitet. 

Se underforumet Paleo https://forum.kostdoktorn.se/forum/20-paleo/ 

Kostdoktorn har på sin hemsida (under Nyheter) länkar till svenska bloggar. Rekommenderar att börja med Paleoteket och Karl Hultén för information om autoimmunitet och kost. 4health och Swedish Paleo har också mycket bra information. 

Välkommen hit och Lycka till! 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nästan det bästa med LCHF och AIP är att man slutar med glutenprodukter (bla är dessa fulla av kolhydrater och inflammationsdrivande ämnen). 

Det finns en hel del som tyder på att en autoimmun sjukdom ofta inte är ensam. Tex kan man ha Graves och Celiaki. Celiaki är inte lätt att hitta. 

Har din läkare testat dig för Celiaki ? 

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill bara understryka Erik2s rekommendation att testa sig för celiaki och det innan man utesluter gluten ur kosten. Om man har celiaki så måste man vara så oerhört strikt med kosten för att utesluta precis all gluten alltid. Det räcker inte med att utesluta all ”synlig” gluten utan man måste alltid kolla vad man exakt stoppar i sig. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När magen krånglar och gör ont kan det vara ett tecken på att den inte känner igen ett visst födoämne. Vanligt är t.ex. känslighet mot det högförädlade vetet. I vissa fall handlar det om tarmsjukdomen celiaki s.k. glutenintolerans. Men ofta är det fråga om ren allergi mot vissa vetesorter som inte har att göra med gluten. Denna överkänslighet är en immunologisk reaktion. Det finns forskning som visar att allergin bara förkommer vid användning av modernt högförädlat billigt vete, som vårt immunsystem inte känner igen. Gammelvete (dinkel) ger inte samma allergiska reaktioner.

Redan för snart hundra år sedan visade forskaren Weston Price, i djurför

https://anthropocene.live/2018/02/04/manniskokroppen-ar-ingen-motor/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu