Jump to content

Är Bacon dåligt?

Pjar

Recommended Posts

Hej!

Står på mitt baconpaket från Tulip att det innehåller salt, antioxidationsmedel E301 och konserveringsmedel E250. Är dessa ämnen farliga?

Har inte testat ekologisk bacon, men rekommenderar ni det? Är student så skulle endast byta till eko om dessa kemiska ämnen är farliga. Även sett att bacon innehåller druvsocker, kan inte vara många gram?

Tack på förhand, Mvh Pierre

Vad jag förstått säger inte den ekologiska märkningen så mycket. KRAV däremot har hårdare regler. Fast det är svårt att hitta KRAV-märkt bacon.

Hittade lite info om skillnaderna mellan ekologisk och KRAV: http://www.ekomatsedeln.se/pdf/KRAV_EU.pdf

I andra trådar om bacon pratas det en del om att köpa sidfläsk istället och smaksätta själv. Sist jag testade sidfäsk blev det sådär, men det går säkert att få det att bättre :)

Jag tog precis en sväng till min lokala ICA och frågade om dom har några KRAV-märkta charkuterier. Fick prata med inköparen av dessa och blev hänvisad till deras ekologiska utbud. Enligt inköparen är det ungefär samma sak... Jag försökte förklara att det är ganska stor skillnad.

Samma inköpare berättade att deras KRAV-märkta färska kött säljer bättre och bättre, men att det är svårt att få levererat då kraven är ganska höga :) Bra att det säljer!

Frågade för skojs skull en annan anställd om dom säljer KRAV-märkt bacon. "Ja, visst gör vi det" och fick ekologisk bacon i handen.

Tulips bacon är det bästa (för tillfället) på marknaden.

Jag tycker att bacon har fått klä skott för allt processat kött fast det faktiskt hör till de bättre alternativen jämfört med andra fabriksgjorda köttprodukter!

Om du inte äter korv (inte ens de med hög kötthalt) pålägg m fl processade köttprodukter så kan du med gott samvete äta bacon.

Tror att detta ohejdade skällande på bacon kommer från belackarna som tror att vi lever på ägg och bacon! De drar alltid upp "det hemska farliga baconet" och vi skäms........

Sluta med korv och pålägg, stoppa er egen korv (inte särs svårt och mkt godare korvar!)och gör ex kycklingslevermousse (recept från SSS) som blir en underbar pastej!

Fast pröva bitar av stekt färskt fläsk med mkt peppar på till frukostäggen,  det är jättegott!

Tulips bacon är det bästa (för tillfället) på marknaden.

Jag tycker att bacon har fått klä skott för allt processat kött fast det faktiskt hör till de bättre alternativen jämfört med andra fabriksgjorda köttprodukter!

Om du inte äter korv (inte ens de med hög kötthalt) pålägg m fl processade köttprodukter så kan du med gott samvete äta bacon.

Tror att detta ohejdade skällande på bacon kommer från belackarna som tror att vi lever på ägg och bacon! De drar alltid upp "det hemska farliga baconet" och vi skäms........

Sluta med korv och pålägg, stoppa er egen korv (inte särs svårt och mkt godare korvar!)och gör ex kycklingslevermousse (recept från SSS) som blir en underbar pastej!

Fast pröva bitar av stekt färskt fläsk med mkt peppar på till frukostäggen,  det är jättegott!

Jag slutade äta bacon på 70-talet när mamma hade läst att det innehöll en massa nitrosaminer. Det är ju både salt, rökt och innehåller nitrit.

Läs listan på tillsatser! Visst finns det en och annan fantastiskt fin korv som kostar skjortan. Men alla de "vanliga" i "vanliga" affärer innehåller en hel lista på aromer. konserveringsmedel. maltodextrin m fl trevligheter.....

Dessutom menar jag inte att Tulips bacon är det bästa valet om du jämför med färskt naturbeteskött!

PS kravmärkt bacon finns inte! endast ekologiskt och, tyvärr, ekologiska produkter innehåller minst lika många tillsatser som andra produkter, de försöker lura oss att köpa dyrare varor........

Rekomenderar "Tulips torrsaltade bacon".. hör o häpna, det är rökt!  :o

Föredömlig innehållsförteckning oxå.. fläsk, nitritsalt och askorbinsyra.. så nära riktig bacon man kan komma.

Sen om man är rädd för nitrit skall man främst undvika vissa grönsaker då de innehåller nitrat som ovandlas till nitrit i magen.

Rekomenderar "Tulips torrsaltade bacon".. hör o häpna, det är rökt!  :o

Föredömlig innehållsförteckning oxå.. fläsk, nitritsalt och askorbinsyra.. så nära riktig bacon man kan komma.

Sen om man är rädd för nitrit skall man främst undvika vissa grönsaker då de innehåller nitrat som ovandlas till nitrit i magen.

Nitrosaminerna då?

Nitrosaminer uppstår som en reaktion mellan nitrit och aminosyror i en sur miljö.

Och även C-vitamin mistänks bidra till denna formering.. speciellt i form av Ascorbinsyra.

Grejen snarare att Nitritsalt har använts i hundratals år utan några bieffekter.. så det troliga är nog att det är något annat?

Den främsta källan till nitrosaminer är tobak.

Grejen är att Nittrit antingen kommer via kosten.. bildas i munnen eller tillverkas av kroppen om vi inte får det via födan.

Nitrosaminer uppstår som en reaktion mellan nitrit och aminosyror i en sur miljö.

Och även C-vitamin mistänks bidra till denna formering.. speciellt i form av Ascorbinsyra.

Grejen snarare att Nitritsalt har använts i hundratals år utan några bieffekter.. så det troliga är nog att det är något annat?

Den främsta källan till nitrosaminer är tobak.

Grejen är att Nittrit antingen kommer via kosten.. bildas i munnen eller tillverkas av kroppen om vi inte får det via födan.

C-vitamin motverkar ju bildningen av nitrosaminer. Såg du länken jag lade in i tråden om E250?

Ascorbinsyra och och c-vitamin är inte alltid samma sak.. ascorbinsyra är bara en av de ämnena med c-vitaminverkan.. och det som är mest misstänkt för att vara cancerogent.

Det där låter konstigt. Kan du ange någon källa till fakta kring det?

"Vitamin C or L-ascorbic acid, or simply ascorbate (the anion of ascorbic acid), is an essential nutrient for humansand certain other animal species. Vitamin C refers to a number of vitamers that have vitamin C activity in animals, including ascorbic acid and its salts, and some oxidized forms of the molecule like dehydroascorbic acid. Ascorbate and ascorbic acid are both naturally present in the body when either of these is introduced into cells, since the forms interconvert according to pH."

http://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin_C

Jag förstår inte exakt vad dom menar men det står ju inget om att det skulle vara cancerframkallande eller att effekten skulle vara annorlunda när det gäller att motverka bildning av nitrosaminer.

Äter man grönsaker tillsammans med bacon handlar det i alla fall om äkta c-vitaminer och dom motverkar bildningen av nitrosaminer.

Mnja.. jag svarade på att Ascorbinsyra bara är en form av C-vitamin.. i mat förekommer det i åtminstone 5 former till.

Och man har sett i provrör att Ascorbinsyra kan orsaka en ökning av cancerfaktorer, men om det har någon betydelse i kroppen tvistar man om.

Sen så.. grönsaker är altså en av de saker som ger en ökad nitrosaminhalt.. inte mindre då de flera innehåller mer nitrit än i bacon.

"The available evidence supports a positive association between nitrite and nitrosamine intake and GC, between meat and processed meat intake and GC and OC, and between preserved fish, vegetable and smoked food intake and GC, but is not conclusive."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16865769

Så vad gäller Nitrosaminer så är det bättre att dra ner på grönsakerna än på baconet!

Sen så avger din saliv nitrit.. så tugga inte maten, för ju mer du tuggar ju mer saliv producerar du.

http://blogg.passagen.se/matfrisk/entry/nitrit_i_bacon

Mnja.. jag svarade på att Ascorbinsyra bara är en form av C-vitamin.. i mat förekommer det i åtminstone 5 former till.

Och man har sett i provrör att Ascorbinsyra kan orsaka en ökning av cancerfaktorer, men om det har någon betydelse i kroppen tvistar man om.

Sen så.. grönsaker är altså en av de saker som ger en ökad nitrosaminhalt.. inte mindre då de flera innehåller mer nitrit än i bacon.

"The available evidence supports a positive association between nitrite and nitrosamine intake and GC, between meat and processed meat intake and GC and OC, and between preserved fish, vegetable and smoked food intake and GC, but is not conclusive."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16865769

Så vad gäller Nitrosaminer så är det bättre att dra ner på grönsakerna än på baconet!

Sen så avger din saliv nitrit.. så tugga inte maten, för ju mer du tuggar ju mer saliv producerar du.

http://blogg.passagen.se/matfrisk/entry/nitrit_i_bacon

Står det verkligen i studien att det bildas nitrosaminer av grönsaker? Jag är inte så bra på engelska så det är tidsödande att läsa studier.

Bildning av nitrosaminer beror ju inte bara på halten av kväveföreningar i maten. Stekning och en del andra saker spelar ju också in. Uppmätta halter av nitrosaminer finns i tråden om E-250