Sanne Lannizter Posted March 8, 2018 Share Posted March 8, 2018 Hej, Jag är i vecka 6 och nu den senaste veckan har jag mått fruktansvärt. Förutom klassiskt illamående så har jag stora problem med blodsockret. Jag lyckas inte hålla det jämnt fast jag äter som jag gjort innan. Vad gör jag för fel och vad ska jag göra?? Blir tokig på att gå rundor med lågt blodsocker och leva med rädslan att svimma. Kan ju inte heller stoppa i mig sockerhöjande mat hela tiden. Just nu får jag halvligga på jobb och jobba för jag är så yr, illamående och allmänt dålig. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 8, 2018 Share Posted March 8, 2018 Åh fy! Det där glömmer man inte... Lider med dig! Anne Sparre skrev en del om LCHF under graviditet men även om illamående och sånt som inte påverkades av kosten. Jag hittade två inlägg om just illamåendet, sedan fanns en del om den trötthet som ofta kommer framöver. Sök på "graviditet" på 4health.se så hittar du mycket intressant (om du orkar läsa). Ingefära ska vara bra mot illamående liksom att äta något litet innan man reser sig ur sängen. Sedan finns det ett armband med en pärla på att köpa på apoteket som stimulerar en akupunkturpunkt, det lindrade åtminstone, vill jag minnas. En riktigt vidrig period men det går över, jag lovar! Lycka till! http://4health.se/illamaende-sa-har-lindrar-du-det-tex-om-du-ar-gravid-eller-aksjukhttp://4health.se/gravidillamaende-illamaende-del-2 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sanne Lannizter Posted March 8, 2018 Author Share Posted March 8, 2018 Tack så mycket! Bara så fundersam över det med blodsockret, kan det indikera att jag har diabetes eller prediabetes eller nåt??? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 8, 2018 Share Posted March 8, 2018 8 timmar sedan, Sanne Lannizter sade: Tack så mycket! Bara så fundersam över det med blodsockret, kan det indikera att jag har diabetes eller prediabetes eller nåt??? Grattis först o främst! Menna, graviditet är en himla påfrestning hur som helst för kroppen.. och som du är inne på, dvs man kollar som regel blodsockret på gravida för att kolla så att de inte är diabetiker/prediabetiker! Främst då antar jag för att det kan ställa till det rent hälsomässigt för både moder och barnet? Iallafall.. nu spekulerar jag rätt mycket, men det förefaller hur som helst som att den kvinnliga kroppen är så konstruerad att den tar de resurser som krävs till fostret från modern om så krävs, för en lyckad progress. Sen så på det.. man får äta för två, dvs det är lite som när man har tonåringar hemma, de äter för att de växer och det går åt energi för att växa! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 9, 2018 Share Posted March 9, 2018 23 timmar sedan, Sanne Lannizter sade: Tack så mycket! Bara så fundersam över det med blodsockret, kan det indikera att jag har diabetes eller prediabetes eller nåt??? Detta brukar kollas med glukosbelastning, tror jag men Anna skriver om det också, med hänvisning till Annika Dahlqvist. http://4health.se/glukosbelastning-under-graviditet I ett annat inlägg än det Anna hänvisar till skriver Annika Dahlqvist: Socialstyrelsen har förresten kommit med nya gränsvärden för graviditetsdiabetes. Fasteblodsockergränsen är så låg som 5,1.En timme efter glukosbelastning ska man ha <10 i blodsocker, och efter två timmar<8,5. Det är bra att man sänker gränserna. Då kan man på ett tidigt stadium rekommendera LCHF-kost till den insulinresistenta gravida. Bara man inte klåfingrigt går på med insulinbehandling på ett tidigt stadium. Det du undrar om är blodsockersvängningarna, om jag förstår rätt? Mäter du blodsockret? För annars är det vanligt med blodtrycksförändringar under graviditet. För mig som är låg i tryck annars blev det extremt lågt, med yrsel som gjorde att jag inte kunde gå upp för en kort trappa utan att vila mitt i eller gå så tidigt till bussen att jag såg den innan rulla förbi en kvart tidigare innan jag nått hållplatsen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted March 9, 2018 Share Posted March 9, 2018 Det finns en hel del info på Kostdoktorn om graviditet, bl.a. en intervju med Dr Michael Fox där han pratar om illamående. Även om du får goda råd här så kontakta MVC om illamåendet håller i sig så att de kollar upp det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts