Klara Posted March 8, 2018 Share Posted March 8, 2018 Jag har ätit Holistic d-vitamindroppar sedan i november, med uppehåll när jag var på en veckas solsemester. När jag kom hem från semestern låg mitt värde på 72 och nu är jag nere på 62. Jag äter 2000 IE. Jag äter även fet fisk och ägg. Varför får jag inte upp värdet? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted March 8, 2018 Share Posted March 8, 2018 26 minuter sedan, Klara sade: Jag har ätit Holistic d-vitamindroppar sedan i november, med uppehåll när jag var på en veckas solsemester. När jag kom hem från semestern låg mitt värde på 72 och nu är jag nere på 62. Jag äter 2000 IE. Jag äter även fet fisk och ägg. Varför får jag inte upp värdet? Du kanske måste öka dosen? Jag äter 5000 IE mellan september och april. I september var mitt värde 54, nu i februari var det 180. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted March 8, 2018 Share Posted March 8, 2018 K2 - ? Jag vet inte om det påverkar D-vitaminupptaget (läste möjligen någonstans nyligen något som antydde det, men jag kan minnas fel), men det behövs I vilket fall som helst 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paleo72 Posted March 8, 2018 Share Posted March 8, 2018 D-vitamin är ju fettlösligt, tar du dropparna tillsammans med fett? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted March 8, 2018 Share Posted March 8, 2018 3 minuter sedan, Paleo72 sade: D-vitamin är ju fettlösligt, tar du dropparna tillsammans med fett? Dropparna består av olja.. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted March 8, 2018 Share Posted March 8, 2018 Testa antingen att ta D-vitamin tillsammans med fet måltid någon månad och testa igen. Eller öka dosen, kanske upp till 5000 IE. Om du ökar (och kanske redan nu) bör du också ta 100-200 mg K2, eftersom D3 förbättrar upptaget av kalcium och K2 ser till att kalcium hamnar i skelettet och inte i mjukdelar. Lycka till och återkoppla gärna. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Paleo72 Posted March 8, 2018 Share Posted March 8, 2018 51 minuter sedan, Jamtlandstjej sade: Dropparna består av olja.. Ok, det är ju bra . Frågan är om några droppar olja (4 droppar=0.2 ml) gör jobbet när det blandar ut sig i magen? Själv tar jag typ 20 gram olivolja eller annat fett till, det är ju liiiiite mer och jag har haft ett d-vitaminvärde över 200 när jag har testat (4000IU/dag). 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klara Posted March 8, 2018 Author Share Posted March 8, 2018 Jag brukar ta en matsked olivolja och skölja ner med. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jamtlandstjej Posted March 8, 2018 Share Posted March 8, 2018 53 minuter sedan, Paleo72 sade: Ok, det är ju bra . Frågan är om några droppar olja (4 droppar=0.2 ml) gör jobbet när det blandar ut sig i magen? Själv tar jag typ 20 gram olivolja eller annat fett till, det är ju liiiiite mer och jag har haft ett d-vitaminvärde över 200 när jag har testat (4000IU/dag). Kapslarna jag tar innehåller kokosolja, inte så många droppar i en kapsel heller, men jag tar inget extra fett till, mer än det jag har i maten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 8, 2018 Share Posted March 8, 2018 7 timmar sedan, Klara sade: Jag har ätit Holistic d-vitamindroppar sedan i november, med uppehåll när jag var på en veckas solsemester. När jag kom hem från semestern låg mitt värde på 72 och nu är jag nere på 62. Jag äter 2000 IE. Jag äter även fet fisk och ägg. Varför får jag inte upp värdet? Har alldrig sett de dropparna förut men det känns ju lite mickligt att ta fyra droppar? Aså på morgonen så är jag både blind och nästan död. https://www.bodystore.com/holistic-d3-vitamin-droppar-50-ml?gclid=EAIaIQobChMI24uSlqrd2QIVXF8ZCh1WfwwVEAQYAiABEgIF3_D_BwE&gclsrc=aw.ds&dclid=CKWz5Keq3dkCFc7FsgodBGYIKw#fo_c=1915&fo_k=d585d25d81112efd54b3ee6d6d0d0bef&fo_s=gplase Iallafall så tar jag kapslar med samma dos, med K2 i kombo! Och det är fippligt nog tycker jag på morgonen så det finns risk för att dammsugaren fått en dos av både D3 och K2? https://www.apotea.se/holistic-k2-plus-d3-i-kokosolja-60-kapslar Iallafall, iomed att du mätt ditt värde så kan du utan vidare iallafall öka antalet droppar med 50 %! Iallafall så kan jag dra en sedelärande historia, jag tog 800IE i kapslar med olja, och tog prov på våren, då låg jag på 52! Oså på det, man har lägst nivåer på våren/försommaren, de har då gått åt.. och om du solar i november på vanliga resemål för svenskar, (Kanarieöarna) så är oftast solvinkeln för låg för att du skall få några större D3-nivåer av solen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 8, 2018 Share Posted March 8, 2018 41 minuter sedan, Zepp sade: Har alldrig sett de dropparna förut men det känns ju lite mickligt att ta fyra droppar? De ger jag till barnen. Inga problem alls att droppa på maten. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 8, 2018 Share Posted March 8, 2018 16 minuter sedan, MariaF sade: De ger jag till barnen. Inga problem alls att droppa på maten. Då är du inte halvdöd som jag? Och jag fick fiskleverolja som barn.. på sked! Men som väl vad så utvecklades det hela genom kraftig marknadsföring.. så då fick vi Solesan.. numera kallat för Sana-Sol.. det smakade skit då.. och gör det förmodligen fortfarande.. utan att svära, det smaka f*n på en sked! https://www.apotea.se/sana-sol-500-ml?gclid=EAIaIQobChMIiPu_mLrd2QIVyFQYCh3Efw5HEAAYASAAEgIRx_D_BwE Jisses altså den där apelsinsmaken skär sig bara med det övriga! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted March 11, 2018 Share Posted March 11, 2018 On 2018-03-08 at 12:18, Effie sade: K2 - ? Jag vet inte om det påverkar D-vitaminupptaget (läste möjligen någonstans nyligen något som antydde det, men jag kan minnas fel), men det behövs I vilket fall som helst Jag visste väl att det var något annat som påverkade: ”D-vitamin kan inte omsättas i kroppen utan tillräckligt med magnesium. Då ligger D-vitaminet kvar i sin inaktiva form. Om du får i dig för lite magnesium och tar tillskott av D-vitamin, ökar dina nivåer av kalcium och fosfat även om du har brist på D-vitamin. Det innebär att du får större risk för förkalkade blodkärl.” Från nordicnutritioncouncil.com; citerat i facebookgruppen Smarta diabetiker. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts