Tom H Posted March 8, 2018 Share Posted March 8, 2018 Det har precis lanserats en ny produkt från ZETA, benämnd "Bredbar olivolja". Den skall tydligen innehålla end 4 produkter (72% jungfruolja, 18% fett från SHEA nötter, Vatten och salt), inga övriga tillsatser. Dvs total fetthalt 90%. Läs mer på https://www.zeta.nu/produkter/breoliv-olivolja-fett-fran-sheanotter-vatten-och-salt-2/ SHEA nötter är tydligen något som inte ingår i s k nötallergi-gruppen. Skulle gärna vilja att Kostdoktorn.se utredde om detta är: 1) LCHF mässig produkt? 2) I så fall, är det bättre än vanligt smör - eller sak samma? 3) Övriga åsikter? Övriga läsare, kommentera gärna givetvis. TILLAGT SENARE: Observera att ovanstående är en fråga till Kostdoktorn - och inte på något sätt ett påstående från mig. Eftersom Olivoljans innehåll av omättat fett är högt, medans smör är mättat fett, är min fundering om någon av dessa produkter har en bättre eller sämre LCHF effekt, och om av någon av alternativen av hälsoskäl är sämre, samma eller bättre? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RolleE Posted March 8, 2018 Share Posted March 8, 2018 Enda nackdelen jag kan se så här direkt är att det ska stå i kylskåp. Inte som smöret som kan stå framme ? Rolle på Österlen 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted March 8, 2018 Share Posted March 8, 2018 Bara undrar - varför skulle det vara bättre än smör? Och vad ska man ha det till? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted March 8, 2018 Share Posted March 8, 2018 35 minuter sedan, Effie sade: Bara undrar - varför skulle det vara bättre än smör? Och vad ska man ha det till? Olivolja är ju också nyttigt. Bre på puman? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted March 8, 2018 Share Posted March 8, 2018 13 minuter sedan, iAnna sade: Olivolja är ju också nyttigt. Bre på puman? Också nyttigt...men bättre? Olivolja kan jag ha i en flaska och hälla på maten om jag vill. Och pumor äter jag så sällan...det går så bra med smör då också. :-) 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kia V. Posted March 8, 2018 Share Posted March 8, 2018 För mig som är mjölkallergiker är denna produkt helt underbar! Mjölkallergin upptäckte jag i vuxen ålder men har haft den hela livet. Jag dolde den i många år med mitt sockerberoende och att äta lite hela tiden. Att må kasst blev vardag. Det finns inte så många alternativ för oss som är allergiska mot ALLA mjölkprodukter (nej jag tål inte heller ghee). Jag skrev om det i flera inlägg på min blogg om någon är intresserad... https://ettsockerfrittlivblog.wordpress.com/2017/11/08/acceptera-mjolkallergi/ Styrkekramar! Kia 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borje Posted March 9, 2018 Share Posted March 9, 2018 20 hours ago, Effie said: Bara undrar - varför skulle det vara bättre än smör? Och vad ska man ha det till? Alltså, varför skulle den som inte är mjölkallergiker vilja använda en produkt som ser ut som smör, kan användas som smör, smakar nästan lika bra som smör, men kostar dubbelt så mycket som smör? Kanske någon som fortfarande litar på Livsmedelsverket och de Nordiska Kostrekommendationerna? De föreskriver ju att högst 10 % av intaget av fett ska utgöras av mättat fett. 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kia V. Posted March 9, 2018 Share Posted March 9, 2018 Precis så sa min man! Jag ser det som en sällan produkt pga priset. Jag håller med dig Borje.. varför äta en look alike produkt om man nu kan äta den äkta?! Förutom oss allergiker då... Tror ingen i detta forum tror på Livsmedelsverket... Själv använder jag talg som jag renderar själv, olivolja, virgin kokosolja, mct olja (prova som bas för egen majonnäs ?) ekologiskt baconfett, som mina fettkällor pga min mjölkallergi. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 9, 2018 Share Posted March 9, 2018 45 minuter sedan, Kia V. sade: ekologiskt baconfett, som mina fettkällor pga min mjölkallergi Lite off topic men om jag förstått det rätt är du allergisk mot flera saker? Jag har ofta tänkt att bacon, även det ekologiska, innehåller t ex "rökarom" istället för att vara rökt (m fl tillsatser). Du märker inget på allergier/ökad känslighet pga av tillsatserna? Jag försöker hitta lösningar på sonens eksem och han älskar bacon vilket jag begränsat i tron att det förvärrar, därav frågan. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borje Posted March 9, 2018 Share Posted March 9, 2018 Jag gillar också bacon, och har hittat nåt som kallas "Extra fint torrsaltat alspånsrökt Bacon" i ICA-butiken. Betydligt trevligare att steka och äta än det vanliga. Tycks inte vara behandlat med rökarom, men innehåller naturligtvis antioxidationsmedel och konserveringsmedel. Har inte hittat ekologiskt bacon, men köper ibland lokalt uppfött rökt sidfläsk som jag skär till lite tjockare "baconskivor". 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kia V. Posted March 9, 2018 Share Posted March 9, 2018 Ja jag har flera intoleranser och en allergi, den mot mjölk. Jag har märkt att ekologiskt fläskkött fungerar ok men gräsbetes är bäst. Av konventionellt uppfödda grisar får jag smärtor i händerna och vid stort intag även i alla leder i kroppen. Jag fick förklarat för mig av en fd slaktare att om man är känslig kan man inte äta griskött pga att det liknar vårt eget och allt grisen ätit tas upp av våra kroppar. Fettet är tydligen värst. Men får grisarna äta deras naturliga mat mår jag toppen. Jag ska säga att jag äter bara ekologiskt bacon utan socker och så lite tillsatser jag kan hitta ex Tulips ekologiska. Och jag äter det max en gång i veckan. Jag reagerar på samma vis med smärta i händerna även på alla nötter som jag inte groddar före jag äter dem. Eksem hade jag i 20 år... Till slut sa en läkare (som hatade katter) att jag hade ringorm. Fick salva och efter en vecka var 20 års plåga till enda. Mjölkallergi märks ofta genom olika hudåkommor vad jag läst mig till. Säkraste sättet att veta är att göra en sk provokation, dvs utesluta och sen äta och se vad som händer. Jag skrev om min mjölkallergi på min blogg www.ettsockerfrittliv.nu om du vill läsa mer. Hoppas du hittar en lösning på sonen eksem. Det är verkligen inte kul. Kram! Kia 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted March 9, 2018 Share Posted March 9, 2018 Jag tycker detta är en utmärkt produkt, men man måste gilla smaken av olivolja, för den är mycket tydlig. Från Zetas hemsida om Breoliv: https://www.zeta.nu/breoliv/4-ingredienser/ Till BreOliv används enbart extra jungfruolivolja. BreOliv består till 72 % av olivolja. För att BreOliv ska få bredbar konsistens blandas olivolja med sheafett som har fast konsistens i rumstemperatur. Det gör att BreOliv får en mjuk och krämig konsistens direkt från kylskåpet utan att härdas. BreOliv består till 18 % av sheafett. I ett paket finns 2,4 gram salt, vilket är 1,2 procent av innehållet. För att saltet ska kunna lösas i produkten blandas det ut i vatten. BreOliv består till 8,8 procent vatten. Det är väldigt lite vatten och gör att vattnet kan blandas med fettet utan emulgeringsmedel eller andra tillsatser, vilket annars förekommer. Detta har jag saxat ur kommentarerna till Annika Dahlqvists post om Breoliv: http://annikadahlqvist.com/2018/02/19/breoliv/ 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 9, 2018 Share Posted March 9, 2018 Aha! Det är "Bre-Oliv", inte "Breo-Liv" som jag trodde... 2 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts