Gå till innehåll

Recommended Posts

Vissa rotfrukter har stärkelser som kroppen har svårt att ta upp om den inte är tillagad. Kan det vara så det blandats ihop? Alltså kolhydratmängden är densamma eller t.o.m. färre när det värms pga näringsnedbrytning, men kroppen kan ta upp mer av de mer lättnedbrytbara stärkelsena.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Hej

Varför innehåller kall potatis mindre kolhydrater än varm?

 

Gueri

Bindningar mellan stärkelsemolekyler försvagas under inverkan av värme och vatten, då tas stärkelsen snabbare upp i tunntarmen. När potatisen kallnar kletar stärkelsemolekylerna i viss mån samman igen, och GI sjunker. Se http://en.wikipedia.org/wiki/Starch_gelatinization

 

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar själv låta kokt potatis ligga i kylen närmare två dygn innan jag äter den. Har diabetes typ 2 och testat. Ger inte samma höjning av blodsockret som nykokt potatis. Så det blir numera en och annan potatis till måltiderna.. Brukar dock mestadels hålla mig till majrovor som innehåller en förhållandevis liten mängd kolhydrater för att vara rotfrukter.

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...