mmmicke Posted March 10, 2018 Share Posted March 10, 2018 Jag har under de senaste dagarna sett flera debattörer på Facebook som hävdar att fettkaffe är meningslöst eftersom "mat ska ätas, inte drickas". Det påstås att kroppen inte kan ta upp näringen i flytande föda, så vida den inte dricks i samband med måltid. Allt detta låter ju logiskt. Men hur sant är det? Och är det någon skillnad på upptagningen om man har ägg i fettkaffet? Var går gränsen mellan flytande och fast? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post The Biochemist Posted March 10, 2018 Popular Post Share Posted March 10, 2018 Kroppen tar upp näring oavsett om det är flytande eller inte. Allt blir hur som helst flyttade i magen innan det absorberas. Däremot är det väl inte så mycket näring mer än fett i fettkaffe så om man vill äta smör som glass eller i form av fettlaffe är väl en smaksak. 8 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted March 10, 2018 Share Posted March 10, 2018 Grejen är väl att det precis som i läsk är lätt att trycka ner för mycket utan att mättnadssignalerna hinner med. Om du redan har en massa fett på kroppen som du vill bli av med är det kontraproduktivt att hälla i sig mer energi, som kroppen måste ta hand om, istället för att ta av den egna reserven. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 10, 2018 Share Posted March 10, 2018 Dr Eric Westman (eller var det Eric Berg?) pratar bland Kostdoktorns intervjuer kring just detta. Han menar att framför allt kvinnor kan ha svårt att gå ner i vikt om de dricker fettkaffe. Jag tror det var för att man helt enkelt lätt får i sig alldeles för mycket energi eftersom det är så gott. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted March 10, 2018 Share Posted March 10, 2018 19 minuter sedan, MariaF sade: Jag tror det var för att man helt enkelt lätt får i sig alldeles för mycket energi eftersom det är så gott. Skulle man kunna säga att det är ADHD-risk då om man får för mycket energi, eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrB Posted March 10, 2018 Share Posted March 10, 2018 Tomma kalorier. Bättre än socker och/eller kolhydrater men finns ingen större poäng om man nu inte är underviktig och vill lägga på lite på hullet. 4 timmar sedan, mmmicke sade: Allt detta låter ju logiskt. Men hur sant är det? Det låter inte så logiskt att kroppen skulle ignorera att reagera på ett ämne bara för att det kommer i flytande form. Låter som kostråd från den vinglande mannen utanför systembolaget.... 1 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted March 10, 2018 Share Posted March 10, 2018 Jag tänker att sanningen inte är enkel och en enda. Själv är jag underviktig (får inte gå med i Aftonbladets viktklubb eftersom jag väger för lite, fast jag vill inte heller ). Jag har under hela mitt liv haft ballongmage, vilket jag hade stora komplex för som ung. Trots att jag vägde lite hade jag stor mage, så stor att det fanns de som trodde att jag var gravid. Min ballongmage (IBS?) var också ett obehag som påverkade min hållning och allmänt mitt välbefinnande. Nu har besvären helt försvunnit med LCHF. Det jag märker nu är att det är viktigt med proportionerna när det gäller makronutrienter. Ett bra sätt är att få i sig tillräckligt med fett är kaffe med kokosolja. För mig är det ingen risk för överkonsumtion, jag tål inte så mycket kaffe, så det blir bara två koppar per dag för mig, med ca 2 matskedar kokosolja totalt. Så om jag ligger på 5 E% kolhydrater, 15 E% protein och 80 E% fett känner jag inte av några som helst magproblem, och det är helt avgörande för mig personligen. Dessutom tror jag att det är viktigt med mättat fett för kolesterolet (HDL). 6 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 10, 2018 Share Posted March 10, 2018 6 timmar sedan, mmmicke sade: Jag har under de senaste dagarna sett flera debattörer på Facebook som hävdar att fettkaffe är meningslöst eftersom "mat ska ätas, inte drickas". Det påstås att kroppen inte kan ta upp näringen i flytande föda, så vida den inte dricks i samband med måltid. Allt detta låter ju logiskt. Men hur sant är det? Och är det någon skillnad på upptagningen om man har ägg i fettkaffet? Var går gränsen mellan flytande och fast? De har i princip rätt.. dvs allt vore så mycket bättre/lättare om man bara åt riktig mat med lämplig macornutrientfördelning, med vitaminer, mineraler och spårämnen.. undvek tobak, alkohol, stress och på det motionerade/tränade! Dvs om man levde det perfekta livet.. vilket kanske är något att sträva efter? Iallafall.. fettkaffe är lixom ett knep, jag vågar påstå att det är ett LCHF-bantningsknep.. på gott och ont! Och det finns ett annat LCHF-bantningsknep.. dvs att hoppa över frukost, men det passar inte alla. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted March 10, 2018 Share Posted March 10, 2018 1 timme sedan, Zepp sade: fettkaffe är lixom ett knep... Och det finns ett annat LCHF-bantningsknep.. dvs att hoppa över frukost, men det passar inte alla. Jag håller helt med. Det är ett sätt att hoppa över ett mål och slippa känna sig hungrig. Men det är viktigt att få i sig tillräckligt med näring när man väl äter, tänker jag. Själv har jag slutat med mjölk och grädde i kaffe, men gillar inte svart. Så jag tar bara lite kokosolja eller smör (mixar till skum). Nu har jag blivit så lchf-hjärntvättad att jag tycker det är godare än grädde... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted March 10, 2018 Share Posted March 10, 2018 Jag har precis suttit och läst på Marty Kendalls blog Opimizing Nutrition vilken jag rekommenderar. Han förespråkar en lågkolhydratkost som minimerar insulinbelastning och svängigt blodsocker. https://optimisingnutrition.com/ Hans utgångspunkt är att man bör äta för att optimera sitt intag både av macronutrienter och micronutrienter baserat på sin egen situation och mål. Det innebär att fettkaffe är bra om man eftersträvar höga ketonvärden av terapeutiska skäl. Om målet är att gå ned i vikt så konkurrerar fettkaffet ut annan föda som är mer näringstät och förbränning av den fettreserv som man släpar på. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts