Jump to content

”Det går att ta tag i sitt sockerberoende”

Recommended Posts

sugar-1092668_1920

Många hittar till LCHF för att gå ner i vikt eller få bukt med diabetes, men absolut inte alla. Annika skrev till oss för att berätta hur hon blivit kvitt sitt sockerberoende. Här är hennes berättelse:

Hej,

Jag vill dela min historia för att uppmuntra andra att det går att ta tag i sitt sockerberoende.

I hela mitt 42-åriga liv har jag varit sockerberoende och ätit mycket kolhydrater. I tonåren åt jag väldigt mycket godis, blev kallad tröskverket och hade konstant hål i tänderna. När jag blev vuxen drabbades jag allt oftare av migrän, som dels gjorde mig sängliggande och som även resulterade i trötthet och hetsätande.

Jag har egentligen aldrig varit överviktig, utan normalviktig skulle nog de flesta tycka. Jag har pendlat mellan att väga 56-70 kilo över årens lopp.

Efter att ha fött tre barn hade min kropp helt plötsligt slutat fungera. Med stress och felaktig kost har jag legat konstant runt 65 kilo. Kanske inte mycket i vikt, men det har inte heller varit mitt stora bekymmer. Min belastning har varit mitt sockerberoende och allt som det fört med sig.

Det var först efter min utmattning jag började se sambandet mellan maten jag åt och hur jag faktiskt mådde.
Sockerberoendet har gjort att jag frossat i godis för att dagen efter leva på sallad. Mitt humör har pendlat kraftigt och även min energinivå. Jag har drabbats av migrän, varit utmattad och inte orkat träna. Det var först efter min utmattning jag började se sambandet mellan maten jag åt och hur jag faktiskt mådde. Jag slutade stressa, prioriterade sömnen och började äta enligt LCHF.

Jag sökte på internet efter nyttig mat och hittade flera bloggare som skrev om LCHF och ketogen kost och så hittade jag till Kostdoktorn/Diet Doctor. Jag måste säga; ni har nog räddat mitt liv. Med er kunskap, forskning och inspiration mår jag så mycket bättre idag.

Jag måste säga; ni har nog räddat mitt liv. Med er kunskap, forskning och inspiration mår jag så mycket bättre idag.
Under månaderna som följde tog jag bort bröd, pasta och sockret ur maten. Jag märkte att ju striktare jag följde LCHF, desto bättre svarade kroppen. Min migrän kommer väldigt sällsynt numera, sockermonstret likaså och hela min kropp har lugnat ned sig. Sedan ett par veckor tillbaka äter jag mer åt det ketogena hållet och märker att min kropp reagerar allt bättre på detta.

En typisk dag dricker jag citronvatten när jag vaknat vid kl 5.30 och senare kaffe med kokosolja vid kl 7. Sen vid kl 9 äter jag frukost, då gärna kokt ägg med mycket smör, grönsallad med spenat/grönkål och oftast en avokado till. Lunchen består oftast av middagsrester typ en köttbit stekt i smör, en bit lax med grönsaker eller en smoothie. Vid kl 17 äter jag middag hemma och då gärna någon köttbit i smör, grönsallad med olja och extra grönsaker som t ex tomat, paprika, broccoli eller blomkål.

Mitt ätfönster är oftast mellan kl 9-18 och förutom detta dricker jag mycket vatten. De enda tillskotten jag tar är magnesiumtabletter samt MSM. Jag ska precis börja mäta mina blodketoner när min beställda ketonmätare kommit med posten.

Numera bloggar jag om min egen resa och vill uppmuntra andra att ta tag i sin kosthållning för ett hälsosammare liv.

slowliving

Blogg: www.slowlivingbyannika.se

Mvh Annika Andersson

Kommentar

Annika, stort tack för att du delar med dig av dina erfarenheter av LCHF/ketogen kost och sockerberoende. Lycka till med din fina blogg!

Kom igång

Vill du göra det Annika har gjort? Anmäl dig till vår gratis tvåveckors LCHF-utmaning!

Du kan också använda vår gratis guide LCHF för nybörjare. Om du vill underlätta maximalt rekommenderar vi vårt splitternya verktyg Kostdoktorns veckomenyer – prova gratis en månad. Ingen reklam, ingen bindningstid.

Video om LCHF

• Keto-kurs med dr Andreas Eenfeldt, del 1
    Keto-kurs med dr Andreas Eenfeldt, del 108:02Vilka fördelar innebär ketos? Vad äter du på ketogen kost? Här är en informativ kurs med dr Andreas Eenfeldt.
  • Hur du äter LCHF
    Hur du äter LCHF11:59En kort grundkurs i hur man sätter igång att äta LCHF.
  • Keto-kurs, del 2
    Keto-kurs, del 208:37Hur fungerar ketogen kost? Vad äter du på ketogen kost?
  • Är LCHF dåligt för träning? Svar på vanliga frågor
    Är LCHF dåligt för träning? Svar på vanliga frågor02:45Kan man träna på LCHF-kost?
  • VIDEO: Jeffry Gerber - Why Low Carb and Other Common Questions (VAIL 2016)
    VIDEO: Jeffry Gerber - Why Low Carb and Other Common Questions (VAIL 2016)16:59
  • De 5 vanligaste misstagen på LCHF
    De 5 vanligaste misstagen på LCHF08:57Är det svårt för dig att nå din målvikt, är du hungrig eller mår du inte bra? Se till att du undviker dessa misstag.
  • Lite av allt? Svar på vanliga frågor
    Lite av allt? Svar på vanliga frågor05:44Är det inte bäst att helt enkelt äta balanserat och "lite av allt"?
  • Fat Head Directors Cut
    Fat Head Directors Cut1:46:20
  • Undvik de konventionella kostråden
    45:06
  • Att bli en fettbrännande maskin - Eric Westman 2
    Att bli en fettbrännande maskin - Eric Westman 211:31Eric Westman reder ut begreppen fettförbränningsläge och kolhydratförbränningsläge. Hur får man mer energi genom en hög fettförbränning och hur mäter man den?
  • Vad har din läkare emot LCHF? – Eric Westman 5
    Vad har din läkare emot LCHF? – Eric Westman 517:49Intervju med Eric Westman, läkare och expert på LCHF. Varför är många läkare motståndare till LCHF trots att kosten visat sig ha positiv effekt på vikt och hälsa? Obs! På grund av tekniskt fel är ljudet i videon inte av den kvalitet vi önskar. Vi ber så mycket om ursäkt för detta och hoppas att ni finner innehållet intressant ändå.
  • Vad är den främsta fördelen med LCHF? Svar på vanliga frågor
    Vad är den främsta fördelen med LCHF? Svar på vanliga frågor02:52Vad är den främsta fördelen med att äta färre kolhydrater?
  • Fettfrälst!
    18:36Hur Martina Johansson blev "snygg, stark och frisk på högfettkost". Martina Johanssons blogg: http://www.highfatfitness.net Mer information om Ketonmätare: http://www.kostdoktorn.se/keton-och-blodsockermatare#1
  • Är LCHF dåligt för miljön? Svar på vanliga frågor
    Är LCHF dåligt för miljön? Svar på vanliga frågor07:09Är LCHF-kost skadlig för miljön?
  • Hur LCHF fungerar – Mary Vernon
    Hur LCHF fungerar – Mary Vernon32:11Intervju med läkaren Mary Vernon, en av världens mest erfarna på att behandla patienter med strikt LCHF-kost.
  • Att leva på lågkolhydratkost – Phinney
    27:34Intervju med professor Stephen Phinney, forskare, författare och brinnande LCHF-pionjär. Filmad oktober 2011.
  • Franziska Spritzler - Presentation (SD 2016)
    41:41
  • Är mättat fett farligt? Svar på vanliga frågor
    Är mättat fett farligt? Svar på vanliga frågor07:29Behöver man akta sig för mättat fett?
  • En global matrevolution - Andreas Eenfeldt (Vail 2016)
    39:01
  • Does the Brain Need Carbohydrates? - Answers to Common Questions
    05:56
  • Är LCHF dåligt för tarmfloran? Svar på vanliga frågor
    Är LCHF dåligt för tarmfloran? Svar på vanliga frågor02:14Är LCHH-kost dåligt för våra tarmbakterier?
  • LCHF på rätt sätt – Eric Westman 3
    LCHF på rätt sätt – Eric Westman 314:09Intervju med Eric Westman, läkare och expert på LCHF-kost. Om grunderna för att äta LCHF och vad som är viktigt att tänka på när man sätter igång för att det ska gå så bra som möjligt.
  • Är LCHF en extrem kost? Svar på vanliga frågor
    Är LCHF en extrem kost? Svar på vanliga frågor06:20Är det extremt att utesluta socker och stärkelse ur kosten?
  • Därför blir vi tjocka - Gary Taubes
    1:12:26

Sockerberoende

• Vad är sockerberoende?
    Vad är sockerberoende?06:35Bitten Jonsson's kurs i sockerberoende, del 1: Insikter och råd om hur du kan kontrollera mat- och sockerbegäret.
  • Hur blir man sockerfri?
    Hur blir man sockerfri?29:24
  • Intervju - Bitten Jonsson (del 1)
    Intervju - Bitten Jonsson (del 1)13:12
  • Kom igång med att frigöra dig från sockerberoende (Del 12) - Bitten Jonsson
    02:21
  • Hur du blir sockerfri (Del 6) - Bitten Jonsson
    04:57
  • Hur du håller dig sockerfri (Del 7) - Bitten Jonsson
    04:12
  • Intervju - Bitten Jonsson (del 2)
    Intervju - Bitten Jonsson (del 2)18:51
  • Du måste planera för att lyckas, del 10 - Bitten Jonsson
    06:28
  • Så behåller du kontrollen i längden - Bitten Jonsson (del 11)
    05:06
  • Symtom på sockerberoende - Bitten Jonsson (Del 5)
    05:36
  • Karen Thomson - Breaking Up With Sugar Addiction (SD 2016)
    21:28
  • Hur du undviker återfall, del 8 - Bitten Jonsson
    05:53
  • En dag i en sockerberoendes liv - Bitten Jonsson (Del 2)
    05:09
  • 130 kilo lättare med strikt LCHF
    15:29Theres Olofsson berättar om hur hon gick ner 130 kilo genom att strikt hålla sig till LCHF-kost. Therese Olofssons blogg: http://lchfthess.se
  • Det handlar inte om viljestyrka! - Bitten Jonsson (Del 3)
    02:15
  • Lyssna inte på falska känslor, del 9 - Bitten Jonsson
    03:24
  • De rätta verktygen - Bitten Jonsson (Del 4)
    04:25
  • Emily-Maguire-Sugar-Friend-or-Foe?-SD-2016
    Emily-Maguire-Sugar-Friend-or-Foe?-SD-201624:11
  • Från sockerberoende till fettdrift
    16:12Intervju med fritidspedagogen, LCHF- och motionsentusiasten Fredrik Olsson. Om hur han bröt med sitt sockerberoende, fick en lugnare mage och laddar upp inför maratonlopp med ägg och smör.
  • Sockertrollets mardröm
    22:33Hur My Westerdahl tog kontroll över sitt sockerberoende och gick ner 79 kilo! My Westerdahls blogg: http://lchfingenjoren.se
  • Intervju - Annica Strandberg
    15:37

Stöd Diet Doctor

Vill du ge ditt stöd till Diet Doctor och få tillgång till bonusmaterial? Ta en titt på vårt medlemskap.

Gratis provmånad

Fler framgångshistorier

Ta del av över 650 framgångshistorier.

VivecaNatalieHelen

Vill du också inspirera?

Har du en framgångshistoria att dela med dig av? Det är ett effektivt sätt att inspirera andra till att förändra sina liv.

Mejla din historia till annika@kostdoktorn.se. Före- och efterbilder är bra för att göra din historia konkret och extra inspirerande för andra. Berätta om det är OK att dela ditt namn och bild eller om du vill vara anonym. Tipsa också gärna om du har en blogg eller Instagram eller liknande för läsare att följa.

Inlägget ”Det går att ta tag i sitt sockerberoende” dök först upp på Diet Doctor.

Visa hela artikeln