Modesty Posted February 7, 2013 Share Posted February 7, 2013 Nyfiken på om någon prövat LCHF och/eller kokosolja för att förebygga eller som behandling av Alzheimer, Parkinson, ALS eller andra neurodegenerativa sjukdomar? Inspirerad efter att ha läst Stop Alzheimer och nyfiken på om någon har personlig erfarnehet eller funderingar kring detta. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted February 8, 2013 Share Posted February 8, 2013 Min mamma har Alzheimers. Hon är bara 65 år och jag upptäckte hennes sjukdom för tre år sedan. I dryga år har hon haft diagnos. Hon har också haft diagnostiserad glutenintolerans sedan hon var 45 och då skött den sjukdomen väl. Sedan hon var ca 40 år har hon varit fettskrämd och ätit lättmargarin och använt matlagningsgrädde och andra konstgjordheter i maten. Bröd åts till varje måltid som dock var hemlagad mat. Det är lätt sagt att en Alzheimerspatient ska börja äta LCHF. Men hur lyckas man med det i praktiken? Min far gick hos en LCHF-kostrådgivare och blev på kuppen av med femton kg övervikt. Som nu är på väg tillbaka då det är svårt med maten. Mamma kan inte laga mat och minns inte mera vad hon borde äta och vad hon borde låta bli. Jag har ordinerat kokosolja i kaffet varje morgon och det följer dom. Och en läkare har ordinerat minst hundra mikrogram d-vitamin om dagen åt henne. Helst tvåhundra. Och andra vitaminer. Han sa också att hon borde börjat med kost fri från socker och vitt mjöl redan för 20 år sedan och att alla skulle må bäst av glutenfritt. Inte bara intoleranta. Så hon har en väldigt bra läkare som ni märker. Och LCHF-stöd från mig. Och någorlunda från pappa. Dom äter ägg och sill till morgonmål. Men diabetessköterskan sätter käppar i hjulen och mamma fick statiner. Jag tror jag fått dom båda att sluta med statinerna. Mamma hade otroligt högt HDL. Men totalkolesterol på 9. Detta efter några månader på LCHF. Nu verkar dom inte klara av dieten. Mamma har gått upp tio kg. Dom bor 500 km bort så jag kan omöjligt hjälpa och min bror som bor nära är sockerberoende och ointresserad av LCHF. Men trots allt äter hon allts bra fett nu. Och socialt har hon blivit bättre fast minnet klart blivit sämre. Men jag känner att jag når in till henne. Jag tror det är kosten som hjälpt Min pappa har inte läst boken stoppa Alzheimer nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted February 8, 2013 Share Posted February 8, 2013 Hon fick alltså diagnosen våren 2010 och jag upptäckte att hon var sjuk våren 2009. Min mamma har sörjt väldigt mycket att hon inte fått äta som alla andra. Dvs pga sin glutenintolerans. Gråtit efter kaffebjudningar där hon inte fått någonting annat än svart kaffe. Inte ens frukt eller glass fanns. (och man tänkte knappast på att söka fram ost eller dylikt på den tiden). Så att sen säga åt henne att nu får du inte äta kolhydrater gick bara inte. Julen 2011 firade dom hos mig. All julmat var LCHF. Det enda söta var chokladdoppade mandlar och ischoklad - båda på 80% choklad. Men på vägen till oss hade hon köpt glutenfria bullar eftersom hon tänkte att vi andra skulle gotta oss i bakverk och glömma bort henne. Hon glömde redan då att jag och min familj äter LCHF.. Jag svarade att ingen här kommer att äta några bakverk. Sen glömde hon bort sina bullar. Fast hon kanske åt dom på hemvägen. Jag förbjöd inte henne äta sina bullar ifall någon missförstod. Men då ingen annan åt sånt och det serverades LCHFgodis glömdes bullarna bort. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted February 8, 2013 Author Share Posted February 8, 2013 Beundrar ditt kämpande och känner med dig, har själv upplevt en mormor som utvecklade svår demens. Skönt att hon har en vettig läkare och bra att du fått dem sluta med statiner. Tror du det skulle vara möjligt att öka intaget av kokosolja, det kanske vore ett sätt att förbättra situationen. Om du inte läst boken kan jag verkligen rekommendera den. Är själv universitetsutbildad naturvetare och i bland är det svårt att rekommendera böcker man själv tycker är lätt begripliga. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted February 9, 2013 Share Posted February 9, 2013 Min pappa lovade köpa boken. Jag pratade med honom igår. Och sen när han läst kan jag själv läsa. Han har teknisk utbildning och torde förstå även lite mer komplicerade böcker. Han läste tex Kolesterol och fett är hälsosamt. Jag känner igen mig i det du säger om böcker då jag är biokemist till utbildningen även om jag just nu studerar matematik och fysik och är hemma med barnen samtidigt och inte jobbat med naturvetenskap på fyra år. Kan försöka få dom att öka kokosoljeintaget. Tack för uppmuntran! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 9, 2013 Share Posted February 9, 2013 Att motion och bra mat minskar risken för Alzheimers och annan demens är väl känt sedan länge men hur det är med dom andra sjukdomarna du nämner vet jag inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted February 9, 2013 Author Share Posted February 9, 2013 Frågan är hur bra ska definieras. Det som är spännande med Bruce Fifes bok och även vad andra beskrivit, är att just ketoner som bränsle för hjärnan förbättrar eller minskar progression av sjukdomen/sjukdomarna och troligen även ger förbyggande effekt, lättast görs detta med kokosolja helst i kombination med lchf, även om han inte använder det uttrycket så betonar han vikten av bra fetter i kosten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fnutt Posted February 9, 2013 Share Posted February 9, 2013 Min pappa har en form av demens, och eftersom jag bor långt bort så jobbar jag i motvind. Men utan att pappa vet något så smyger jag in ett och annat i hans kost: Eftersom han är en gottegris så brukar jag göra ischoklad åt honom när jag är där. Bra ischoklad gjord på fin choklad och bra cocosolja. Därmed behöver han inte köpa hem några Marabou cholkadkakor på några veckor. Förhoppningsvis gör cocosoljan nytta också. Matleveranserna från hemtjänsten kan jag inte påverka. Men utöver dessa så stoppar han i sig en hel del bröd, både till frukost och kvällsmat (och även till mellanmål). Sist jag var där testade jag att bjuda honom på LCHF-bröd, och han tyckte det var jättegott. Därför skall jag nästa gång jag är där baka så att han har frysen full, så han inte behöver köpa bröd på ett bra tag. De helger jag är där avbeställer jag naturligtvis matleveranserna och lagar "finmat" åt honom istället. Tyvärr är det dock ingen idé att göra matlådor, eftersom han inte kan värma själv. Men med brödet och chokladen är mycket vunnet ändå. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 9, 2013 Share Posted February 9, 2013 Artikel i DN 2009 "Motion några timmar i veckan tillsammans med Medelhavskost halverar risken attdrabbas av Alzheimers sjukdom. Det visar en ny amerikansk studie." http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/ratt-kost-minskar-alzheimerrisk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted February 9, 2013 Author Share Posted February 9, 2013 Intressant är att man tagit fram en produkt från kokosolja i ett försök att ta fram ett effektivare läkemedel vid Alzheimers, just för att en ketogen kost är gynnsamt för neurodegenerativa sjukdomar. Tyvärr finns det väl inga pengar i att göra en bra studie på kokosolja eller ketogen kost, även om det pågår forskning i UK på att ta fram en ketondryck. http://www.livestrong.com/article/464905-ketogenic-diet-and-alzheimers/ http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19664276 http://www.nutrition411.com/professional-learning/professional-refreshers/item/28323-ketogenic-diet-medical-uses-with-special-emphasis-on-dementia Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted February 10, 2013 Share Posted February 10, 2013 Vad bra ide att laga kokoschoklad dvs ischoklad! Jag ska laga en jättesats sen när jag kommer till dom nästa gång. Och baka LCHFbröd till frysen. Det finns ju LCHFbröd som är mera som limpor också. Ja det här var något jag verkligen kan göra för att hjälpa dom! Tusen Tack för det tipset. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted February 10, 2013 Share Posted February 10, 2013 Tror ni hela linfrön är ok i bröd? Min mamma har också ofta förstopning så det kunde hjälpa. Blir ju inte så enorma mängder av det giftiga linfröt och hela dessutom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted February 10, 2013 Share Posted February 10, 2013 Svarar mig själv. Läste att linfrö absolut inte ska krossas och att hela frön ska blötläggas i vatten över natt för att de inte ska bilda ett klibb som stockar tarmen och beklär tarmväggen. Annika D visste om en obduktion där hela tarmen var beklädd med linfrökladd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaM Posted February 10, 2013 Share Posted February 10, 2013 Svarar mig själv. Läste att linfrö absolut inte ska krossas och att hela frön ska blötläggas i vatten över natt för att de inte ska bilda ett klibb som stockar tarmen och beklär tarmväggen. Annika D visste om en obduktion där hela tarmen var beklädd med linfrökladd. ... Kommer aldrig kunna titta på mitt linfröpaket med samma ögon igen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted February 10, 2013 Author Share Posted February 10, 2013 Vad bra ide att laga kokoschoklad dvs ischoklad! Jag ska laga en jättesats sen när jag kommer till dom nästa gång. Och baka LCHFbröd till frysen. Det finns ju LCHFbröd som är mera som limpor också. Ja det här var något jag verkligen kan göra för att hjälpa dom! Tusen Tack för det tipset. Kul att du får lite fler idéer hur du kan smyga in liter mer lchf i deras kost. Kanske nått annat bakverk som din mamma kan njuta av då och då (som kan frysas). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 10, 2013 Share Posted February 10, 2013 Svarar mig själv. Läste att linfrö absolut inte ska krossas och att hela frön ska blötläggas i vatten över natt för att de inte ska bilda ett klibb som stockar tarmen och beklär tarmväggen. Annika D visste om en obduktion där hela tarmen var beklädd med linfrökladd. Plus att linfrön innehåller ett ämne som gör att man inte bör äta mer än högst en matsked per dag. Hela går igenom kroppen som dom är men krossade innebär att kroppen tar upp ämnet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Modesty Posted February 10, 2013 Author Share Posted February 10, 2013 Kanske psyllium frön är ett bättre alternativ. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 10, 2013 Share Posted February 10, 2013 Plus att linfrön innehåller ett ämne som gör att man inte bör äta mer än högst en matsked per dag. Hela går igenom kroppen som dom är men krossade innebär att kroppen tar upp ämnet. Dock reduceras den giftiga effekten genom uppvärmning, här citat från SLV:s hemsida: "Cyanidinnehållet i krossat linfrö förefaller i hög grad att reduceras vid bakning. Enligt (5) kunde inte cyanid påvisas i bröd respektive muffins med krossat linfrö efter gräddningen." http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Vaxtgifter/Linfro/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted February 11, 2013 Share Posted February 11, 2013 Tack för länken om upphettningen. Jag har också läst att det lär vara så men har inte fått det bekräftat. Jag frågar om linfrö eftersom jag har ett LCHFlimprecept som innehåller linfrö. Det är en mycket god limpa och det funkar så mycket bättre att baka limpa om det bakas för frysen. Ja, jag kan inte heller se på linfrö på samma sätt längre efter att ha läst om den beklädda tarmen. (Jag svarade utan citat nu då jag skriver med telefonen) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 11, 2013 Share Posted February 11, 2013 Dock reduceras den giftiga effekten genom uppvärmning, här citat från SLV:s hemsida: "Cyanidinnehållet i krossat linfrö förefaller i hög grad att reduceras vid bakning. Enligt (5) kunde inte cyanid påvisas i bröd respektive muffins med krossat linfrö efter gräddningen." http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Vaxtgifter/Linfro/ Det visste jag inte. Jag har funderat eftersom jag ibland köpt hårda kakor gjorda på linfrön. Det är visserligen hela linfrön men dom är spröda och jag tuggar noga så jag tror ju att jag tuggar sönder dom. Framgår det av referensen att det är just värmebehandlingen som reducerar cyanidhalten? Undrar hur bakningen påverkar de nyttiga fettsyrorna i linfröna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LenaK Posted February 11, 2013 Share Posted February 11, 2013 Det visste jag inte. Jag har funderat eftersom jag ibland köpt hårda kakor gjorda på linfrön. Det är visserligen hela linfrön men dom är spröda och jag tuggar noga så jag tror ju att jag tuggar sönder dom. Framgår det av referensen att det är just värmebehandlingen som reducerar cyanidhalten? Undrar hur bakningen påverkar de nyttiga fettsyrorna i linfröna? "De nyttiga fettsyrorna i linfröna" kan vi tillgodogöra oss i väldigt begränsad omfattning. Omega 3 bör komma från djurriket för att vara till någon nytta för oss. http://4health.se/linfron-%E2%80%93-hela-krossade-eller-inga-alls Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted February 11, 2013 Share Posted February 11, 2013 "De nyttiga fettsyrorna i linfröna" kan vi tillgodogöra oss i väldigt begränsad omfattning. Omega 3 bör komma från djurriket för att vara till någon nytta för oss. http://4health.se/linfron-%E2%80%93-hela-krossade-eller-inga-alls Ja det har jag också läst någonstans men det finns väl fler nyttiga fettsyror i linfrön än omega 3? Dessutom finns det mycket E-vitamin så det kan man ju också undra hur det står sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 11, 2013 Share Posted February 11, 2013 Ja det är värmningen som oskadliggör giftet i linfröna. Riktigt att linfrön inte innehåller de längre omega-3 som vi måste ha, utan den korta omega-3 som kallas ALA. Vi kan förvandla den till de längre som kallas DHA o EPA, men vi är inte så duktiga på det. Bättre då att äta fet fisk. Jag bakar matbröd med ungefär lika delar valnötsmjöl samt krossade linfrön/linfrömjöl, kompletterat med t.ex. tranbär, pumpafrön, nyponskalmjöl samt många ägg. Blir fast och gott, håller sig två veckor i kylen så jag bakar tre i stöten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted February 15, 2013 Share Posted February 15, 2013 Jag måste dela med mig av en glädjande nyhet. Min pappa ringde nyss och berättade att mammas läkare rev sönder hennes statinrecept! Värt att fira! Själv berättade läkaren att han slutat med margarin. Det var en ganska häftig historia läkaren berättade om kostexperiment han gjort på sig själv. 6 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted February 15, 2013 Share Posted February 15, 2013 Kjell,ingen annan vätska i brödet? Inget smör? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 15, 2013 Share Posted February 15, 2013 Kjell,ingen annan vätska i brödet? Inget smör? Jag häller i lite vatten så att degen blir lagom att jobba med. Inget som hindrar att man i stället tillsätter olivolja, smält smör el kokos. Jag kan sända dig exakta proportioner hur jag brukar göra, om du vill. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted February 15, 2013 Share Posted February 15, 2013 Jo Tack, mycket gärna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted February 16, 2013 Share Posted February 16, 2013 Jag kan tillägga att min mammas totalkolesterol var 9 och ändå rev hennes smarta läkare statioreceptet 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted February 16, 2013 Share Posted February 16, 2013 Jo Tack, mycket gärna. Jeanette, startade en tråd på rätt plats i forumet för brödreceptet: http://forum.kostdoktorn.se/topic/1223-recept-p%C3%A5-gott-n%C3%B6tbr%C3%B6d/ Lycka till med bakningen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HelgeK Posted June 22 Share Posted June 22 Här är en länk till PMC Där finns länkkar till DR Dale Bredesen, som har botat många Alzheimer sjuka. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/?term=Bredesen Han har också skrivit böcker en av dem finns på Svenska:"Slutet för Alzheimer. Det finns många YouTube videos med intervjuer med Dale Bredesen, som är informativa.. En av många videos med Dale Bredesen: Tyvärr finns det alldeles för många lobbyister inom svensk sjukvård , som tycker att pengar är bortkastade,om de inte går till läkemedelsbolag. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts