Kita 202 Posted March 10, 2018 Share Posted March 10, 2018 Hur reagerar de snälla tarmbakterierna om jag tar en alvedon eller två vid huvudvärk? (Testar mer salt först såklart)... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 11, 2018 Share Posted March 11, 2018 Paracetamol har, så vitt jag förstått, inte samma inverkan på kroppen som ipuprofen, naproxen, diklofenak och acetylsalicylsyra. Dessa stör tarmfloran och påverkar testosteronhalten, antalet folliklar hos flickfoster om de äts av en gravid mamma, ökar risken för hjärtproblem allt möjligt. (Nu klumpade jag ihop dem, vet inte om allt gäller alla.) Det jag hört om paracetamol handlar om dess påverkan på levern. Dr Agnes Wold svarade så här i en chat efter att ha sommarpratat i radion: sofie: Är det dåligt att ta alvedon vid feber eller förkylning? Behövs febern? Agnes Wold: Ja, det finns ett par studier som visar ökad risk för allergi hos barn som fått alvedon. Jag anser att naturen har utvecklat febern av goda själ och själv tar jag aldrig febernedsättande. Har jag ont i huvudet tar jag magnecyl. Alvedon har den obehagliga egenskape n att man inte känner till verkningsmekanismen. Den där sista meningen känns ju inte så kul. Kanske kan man hitta mer info hos Anna Sparre? Jag har inte hört alla hennes podavsnitt, inte detta t ex, men hon brukar ha bra information. Detta avsnitt ska ha mest fokus på just paracetamol. http://4health.se/64-huvudvarkstabletter-en-giftig-berattelse 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted March 11, 2018 Share Posted March 11, 2018 Jag har sökt lite på nätet och det jag hittar är studier som verkar tyda på att din tarmflora påverkar hur Alvedon/paracetamol bryts ner. Vissa verkar ha högre risk för påverkan på levern pga sin tarmflora. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kita 202 Posted March 11, 2018 Author Share Posted March 11, 2018 har också sett att paracetamol i för stora mängder påverkar levern, men en tablett nån gång ibland vid behov bör väl inte vara nån fara hoppas jag. Nåt måste jag kunna ta till de enstaka gånger jag behöver. Det viktigaste just nu är att jag inte dödar mina tarmkompisar.... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts