MiaW Posted March 10, 2018 Share Posted March 10, 2018 Hej på Er och tack för detta forum med mycket kunskap Måndagen den 12/2 började jag med strikt LCHF (ketogen kost) och mitt mål var att komma i ketos fort efter några veckor köpte jag urinsticka, visade inget så då investerade jag i en blodmätare i stället. Men då låg jag bara på 0,2 och blev så besviken... Mitt blodsocker har dock minskat Har har Hypotyreos och Addison så jag måste äta livsnödvändigt Hydrokortison, och NDT som jag får smuggla in själv, och min undran är att om mina medicinska problem kan göra att jag inte kommer i ketos? Jag har haft en lång kamp med mycket sedan jag blev sjuk. Har glutenintolerans och äter inget vitt mjöl såklart. Och sedan långt tid Paleo kost och alltid varit noga med vad jag äter och med vitaminer. Innan jag blev gravid vägde jag 45 kilo, ökade mycket i vikt, gick promenader på som mest 5 mil i veckan, slet och läkarna sade att allt var bra Har aldrig haft problem med sockrer och godis. Har gått ner lite i vikt, drygt 3 kilo JIPPIII och kan gärna ta några till magen var den som försvann först. De två första veckorna var hemska, mådde fruktansvärt dåligt men åt alldeles för lite. Men på andra sidan åt jag mellan 800-100 kalorier innan och nu så mycket mer med allt fett. Rider hårt så gott som varje dag, och bränner då ca 450 kalorier varje gång minst. Har inga problem med kosten, allt sådant bara bra, så enkelt egentligen. Synd att jag inte kom på det tidigare bara hihi Använder Lifesum som hjälp. Vet inte var jag ska posta inlägget, men testar i alla fall Help, hur ska jag lyckas med att komma i ketos? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted March 10, 2018 Share Posted March 10, 2018 Kortison höjer blodsockret så nån ketos tror jag inte det blir. :-( Varför vill du komma i ketos om du väger 45 kilo, det är knappast nån övervikt. Alltså inte för gå ner i vikt ? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MiaW Posted March 11, 2018 Author Share Posted March 11, 2018 Ja kortisonet höjer, men hade hoppas det finns något sätt Skrev lite slarvigt, men att jag vägde 45 kg INNAN graviditet, sedan gick jag upp mycket i vikt som jag slet mycket med och motion inte hjälpte. Vill komma i ketos för att bli piggare och gå ner lite till i vikt. Tack för svar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 11, 2018 Share Posted March 11, 2018 Nu skall jag bli lite besvärlig, dvs jag vill inte att du skall lämna forumet.. men bara den grejen att du lyckats bli gravid på 45 kilo antyder att du i övrigt är frisk! Oså vill jag/forumet veta hur lång du är, att du är vuxen, därmed fertil tror vi oss redan ha fattat! Iallafall, fertila kvinnor brukar väga mer än 45 kilo, såvida de inte är väldans kortväxta. Hur som helst, korta smala tonåriga kvinnor kan bli gravida, det är lixom sällan några problem, men likt förbannat så när de blir äldre så tenderar de att gå upp i vikt.. samt få typiska kvinnliga former. Mera byst, större höfter, det är sällan något problem, så länge vikten inte sätter sig på magen! Utan det största problemet är när vikten visar sig genom att sätta sig på magen som man kan misstänka metabolt syndrom! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MiaW Posted March 11, 2018 Author Share Posted March 11, 2018 Wow så du är läkare som just friskhetsförklarat mig från dödligt låga nivåer av kortisol i kroppen (uppmätt som lägst 19 o 37) som var nära att dö med många andra autoimmuna sjukdomar. Halleluja! Kämpar fortfarande med låga nivåer även om jag medicineras. Vad är syftet med ditt inlägg? Min fråga var nämligen hur jag kommer i ketos med mina problem som jag här öppnade mig om!!! Nej jag kommer troligen inte lämna forumet, däremot aldrig be om hjälp igen eller skriva något och det är tack vare din korkade analys av mig som jag inte bett om!!! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted March 11, 2018 Share Posted March 11, 2018 38 minuter sedan, MiaW sade: Wow så du är läkare som just friskhetsförklarat mig från dödligt låga nivåer av kortisol i kroppen (uppmätt som lägst 19 o 37) som var nära att dö med många andra autoimmuna sjukdomar. Halleluja! Kämpar fortfarande med låga nivåer även om jag medicineras. Vad är syftet med ditt inlägg? Min fråga var nämligen hur jag kommer i ketos med mina problem som jag här öppnade mig om!!! Nej jag kommer troligen inte lämna forumet, däremot aldrig be om hjälp igen eller skriva något och det är tack vare din korkade analys av mig som jag inte bett om!!! Jag hoppas du fortsätter skriva här och be om hjälp. Vore ju synd om en onödig kommentar skulle tysta dig när du tar upp ett viktigt ämne. Trist när fokus hamnar på kvinnokroppens utseende när man vill prata om något annat. Själv försöker jag ignorera/se bort från sånt jag tycker är dumt eller obehagligt och ofta hitta goda råd och hjälp från andra inlägg. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 11, 2018 Share Posted March 11, 2018 1 timme sedan, MiaW sade: Wow så du är läkare som just friskhetsförklarat mig från dödligt låga nivåer av kortisol i kroppen (uppmätt som lägst 19 o 37) som var nära att dö med många andra autoimmuna sjukdomar. Halleluja! Kämpar fortfarande med låga nivåer även om jag medicineras. Vad är syftet med ditt inlägg? Min fråga var nämligen hur jag kommer i ketos med mina problem som jag här öppnade mig om!!! Nej jag kommer troligen inte lämna forumet, däremot aldrig be om hjälp igen eller skriva något och det är tack vare din korkade analys av mig som jag inte bett om!!! Då får jag be om ursäkt! Och jag har självklart ingen aning om din höjd över havet,, eller annat! Utan det var bara en rätt vanlig kommentar, för många som ofta vill ha råd om hur man kommer i optimal ketos! Dvs min analys av dig baserade sig främst på vad jag läst.. oså lite olika andra väl kända olika typiskt kvinnliga åkommor! Iallafall.. om du vill ha råd om om träning och därmed och att vara smal, läs mer av Angelico.. som jag har fått för mig tränar och räknar och har sig för förbli fit och smal! I övrigt så har jag inte kommenterat dina kortisolnivåer, din Hypothyreos eller din Addisson! Iallafall om du Googlar Angelicos tidigare trådar, enklast vore så klart att PM henne, så kan du få lite mer råd från henne! Iallafall så vill jag minnas att hon fick jävelusiska problem med kolesterolet.. sen efter det så vet jag inget mer! Så antingen fick hon så småningom ordning på detta..eller så struntade hon i de värdena och koncentrerade sig på på andra värden? Iallafall.. jag har lite tagit på mig att vara besvärlig/ifrågasättande.. på gott och ont! Och jag väntar fortfarande på att få reda på Angelikos kolesterolvärden. om hon fortfarande mäter sådana? Oså vill jag på det helst om de finns, ha reda på Angelikos ketonvärden. Iallafall med Adisson så är det en uppförsbacke, litta oberoende på träningnignsnivå och kostmodell! Oså får du godta min ursäkt som man, som har en hel del olika förutfattade meningar/synpunkter på den kvinnliga kroppen! Fast egentligen så har jag lixom inte särskildt många sådana. Utan jag utgick från det normala, dvs unga kvinnor som fortfarande vill ha ett utseende som när de var tonåringar trots att de gått igenom en graviditet! Och jag kan avslöja så mycket som så.. tonnåringar är vi bara en gång i livet.. gäller både män och kvinnor! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post MariaF Posted March 11, 2018 Popular Post Share Posted March 11, 2018 Det är ju ofta så att när man ställer en fråga i ett forum så får man svar på något helt annat. Ett vanligt exempel här inne är när en nybörjare frågar "Vad ska jag ersätta XXX med?" och får till svar "Ät riktig mat istället!", ofta lite arrogant uttryckt. På träningssidorna jag hänger på döms olika träningsmetoder ut av vissa och hyllas av andra. Man läser ju inlägg lite olika och man får försöka komma ihåg att det man skriver kan tolkas olika jämfört med det man avsåg. Hoppas att det inte får dig, eller någon annan, att sluta skriva för det. Man får se alla inlägg som idéer och kanske kan man hitta nån liten garnända att nysta vidare på. Eftersom Addisons slår ut binjurarnas hormonproduktion tror jag att det i allra högsta grad påverkar. Observera att jag skriver "tror". Min erfarenhet är att allt sitter ihop och om jag minns rätt slår Addisons ut produktionen av kortisol, aldosteron och DHEA, förstadiet till testosteron och östrogen som i sin tur styr en väldig massa olika processer i kroppen, varför det torde kunna påverka ketonproduktionen. Nu vet inte jag hur det skulle påverka dig medicinskt men fasta i olika modeller tycks vara effektivt för att komma in i ketos. Jespers tråd om ketos kanske har någon ledtråd till dig? https://forum.kostdoktorn.se/topic/8411-stanna-i-ketos/ Jag brukar rekommendera lågpulsträning á la MAF till alla som vill lyssna (och alla andra också... ) för att öka på kroppens användande av fett som energikälla. Hård träning som spinning och sådant tenderar att konsumera mest glukogen. Lite osäker på vad som avses med "hård ridning", är det att rida lätt under lång tid, kanske? För då går det, precis som spinning in under anaerob (behöver inte syre) träning, dvs glukogendrivet snarare än fettdrivet. Däremot borde mocka vara perfekt eftersom även om tung styrka är anaerob så stimuleras andra parametrar som är gynnsamma på fettförbränningen. Vilka de är har jag inte lagt på minnet för jag tycker själv att styrketräning är tråkigt, men Martina Johansson skriver en del om det. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted March 11, 2018 Share Posted March 11, 2018 Då fokuserar jag på din fråga. ;-) (även om jag också är lite orolig för att du viktmässigt ligger lågt? ) 0,2 i blodketoner är inte alls "dåligt", en kollisätare lär normalt aldrig ligga över 0,0.... så om det känns viktigt att hamna i djupare ketos? .... testa med en stor tesked kokosfett i Roiboos tee på kvällen och en på morgonen .... skär ner ytterligare lite på kolhydrater och kanske lite på proteiner. Ta en extra klick smör till dina måltider. Har du 0,2 nu kommer rimligtvis värdet att stiga ytterligare... lycka till. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MiaW Posted March 12, 2018 Author Share Posted March 12, 2018 20 timmar sedan, Angelico sade: Jag hoppas du fortsätter skriva här och be om hjälp. Vore ju synd om en onödig kommentar skulle tysta dig när du tar upp ett viktigt ämne. Trist när fokus hamnar på kvinnokroppens utseende när man vill prata om något annat. Själv försöker jag ignorera/se bort från sånt jag tycker är dumt eller obehagligt och ofta hitta goda råd och hjälp från andra inlägg. Tack Angelico blev så ledsen och sedan arg 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MiaW Posted March 12, 2018 Author Share Posted March 12, 2018 19 timmar sedan, Zepp sade: Då får jag be om ursäkt! Och jag har självklart ingen aning om din höjd över havet,, eller annat! Utan det var bara en rätt vanlig kommentar, för många som ofta vill ha råd om hur man kommer i optimal ketos! Dvs min analys av dig baserade sig främst på vad jag läst.. oså lite olika andra väl kända olika typiskt kvinnliga åkommor! Iallafall.. om du vill ha råd om om träning och därmed och att vara smal, läs mer av Angelico.. som jag har fått för mig tränar och räknar och har sig för förbli fit och smal! I övrigt så har jag inte kommenterat dina kortisolnivåer, din Hypothyreos eller din Addisson! Iallafall om du Googlar Angelicos tidigare trådar, enklast vore så klart att PM henne, så kan du få lite mer råd från henne! Iallafall så vill jag minnas att hon fick jävelusiska problem med kolesterolet.. sen efter det så vet jag inget mer! Så antingen fick hon så småningom ordning på detta..eller så struntade hon i de värdena och koncentrerade sig på på andra värden? Iallafall.. jag har lite tagit på mig att vara besvärlig/ifrågasättande.. på gott och ont! Och jag väntar fortfarande på att få reda på Angelikos kolesterolvärden. om hon fortfarande mäter sådana? Oså vill jag på det helst om de finns, ha reda på Angelikos ketonvärden. Iallafall med Adisson så är det en uppförsbacke, litta oberoende på träningnignsnivå och kostmodell! Oså får du godta min ursäkt som man, som har en hel del olika förutfattade meningar/synpunkter på den kvinnliga kroppen! Fast egentligen så har jag lixom inte särskildt många sådana. Utan jag utgick från det normala, dvs unga kvinnor som fortfarande vill ha ett utseende som när de var tonåringar trots att de gått igenom en graviditet! Och jag kan avslöja så mycket som så.. tonnåringar är vi bara en gång i livet.. gäller både män och kvinnor! Tack för ursäkten. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MiaW Posted March 12, 2018 Author Share Posted March 12, 2018 19 timmar sedan, MariaF sade: Det är ju ofta så att när man ställer en fråga i ett forum så får man svar på något helt annat. Ett vanligt exempel här inne är när en nybörjare frågar "Vad ska jag ersätta XXX med?" och får till svar "Ät riktig mat istället!", ofta lite arrogant uttryckt. På träningssidorna jag hänger på döms olika träningsmetoder ut av vissa och hyllas av andra. Man läser ju inlägg lite olika och man får försöka komma ihåg att det man skriver kan tolkas olika jämfört med det man avsåg. Hoppas att det inte får dig, eller någon annan, att sluta skriva för det. Man får se alla inlägg som idéer och kanske kan man hitta nån liten garnända att nysta vidare på. Eftersom Addisons slår ut binjurarnas hormonproduktion tror jag att det i allra högsta grad påverkar. Observera att jag skriver "tror". Min erfarenhet är att allt sitter ihop och om jag minns rätt slår Addisons ut produktionen av kortisol, aldosteron och DHEA, förstadiet till testosteron och östrogen som i sin tur styr en väldig massa olika processer i kroppen, varför det torde kunna påverka ketonproduktionen. Nu vet inte jag hur det skulle påverka dig medicinskt men fasta i olika modeller tycks vara effektivt för att komma in i ketos. Jespers tråd om ketos kanske har någon ledtråd till dig? https://forum.kostdoktorn.se/topic/8411-stanna-i-ketos/ Jag brukar rekommendera lågpulsträning á la MAF till alla som vill lyssna (och alla andra också... ) för att öka på kroppens användande av fett som energikälla. Hård träning som spinning och sådant tenderar att konsumera mest glukogen. Lite osäker på vad som avses med "hård ridning", är det att rida lätt under lång tid, kanske? För då går det, precis som spinning in under anaerob (behöver inte syre) träning, dvs glukogendrivet snarare än fettdrivet. Däremot borde mocka vara perfekt eftersom även om tung styrka är anaerob så stimuleras andra parametrar som är gynnsamma på fettförbränningen. Vilka de är har jag inte lagt på minnet för jag tycker själv att styrketräning är tråkigt, men Martina Johansson skriver en del om det. Tack snälla Maria, jag gillar egentligen inte forum pga det alltid är folk som gör påhopp, så tar jag mig mod att skriva här så blev det så dumt Ja det hänger ihop, jag tar även DHEA (Prasteron) som tillskott. Det är riktig skit med dessa hormoner och mycket komplext. Jag försöker ta fasta 17 tim så ofta jag kan. Tack för länk. Hmmm MAF får googla det. hahaha. Min hårda ridning är alltså inte att åka häst jag rider nästan bara i trav och gallopp med flygande galloppbyten mm hårda ridpass med hög puls. Alltid även i maxpuls längre tid. Vet egentligen att den träningen kanske inte passar min kropp. Men jag älskar det det får mig att kämpa och leva. Ska läsa allt jag kan, tack 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MiaW Posted March 12, 2018 Author Share Posted March 12, 2018 17 timmar sedan, Peter B sade: Då fokuserar jag på din fråga. ;-) (även om jag också är lite orolig för att du viktmässigt ligger lågt? ) 0,2 i blodketoner är inte alls "dåligt", en kollisätare lär normalt aldrig ligga över 0,0.... så om det känns viktigt att hamna i djupare ketos? .... testa med en stor tesked kokosfett i Roiboos tee på kvällen och en på morgonen .... skär ner ytterligare lite på kolhydrater och kanske lite på proteiner. Ta en extra klick smör till dina måltider. Har du 0,2 nu kommer rimligtvis värdet att stiga ytterligare... lycka till. Tack snälla Nej tyvärr inte längre... jag är 162 cm och väger 66 kilo som är kolossalt mycket för mig som innan alltid varit väldigt smal innan. Sköldkörteln och ämnesomsättningen stängde av allt, inget fungerade. Nu verkar jag funnit ett sätt att gå ner i vikt med denna kost. Innan slet jag som ett djur men inget hjälpte. Så tack LCHF. Idag blodsocker 5,7 och ketonmätaren 0,3 så kanske min kropp ställer om sig mer, hmm kallas det att vara i ketos även om inte det är optimalt värde på 1,5-3? Ja jag vill till djupare ketos. Jag kommer nästan alltid upp i 80% fett med all kokosolja, har köpt Holistic proteinpulver för att kunna ta vid träning, dom gånger jag tar det kommer jag upp i full protein mängd, kanske bättre att sluta med det. Då sätter jag på Roiboos the nu Tack för tips 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted March 12, 2018 Share Posted March 12, 2018 Har du provat AIP (autoimmuna protokollet)? Kan kanske hjälpa dig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MiaW Posted March 12, 2018 Author Share Posted March 12, 2018 1 timme sedan, Skärfläcka sade: Har du provat AIP (autoimmuna protokollet)? Kan kanske hjälpa dig. Tack läste nu, lite som jag äter, har glutenintolerans så äter ju aldrig spannmål, men däremot äter jag ost. Det var ju inte bra. Frågan är om jag skulle avstå det hmmm 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MiaW Posted March 12, 2018 Author Share Posted March 12, 2018 Denna fördelning av kolhydrater, protein och fett följer jag Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MiaW Posted March 12, 2018 Author Share Posted March 12, 2018 Just nu, MiaW sade: Denna fördelning av kolhydrater, protein och fett följer jag Går ju inte att posta bilderna Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted March 12, 2018 Share Posted March 12, 2018 Det är bara att göra "drag-and-drop" till inlägget... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted March 12, 2018 Share Posted March 12, 2018 1 timme sedan, MiaW sade: Tack läste nu, lite som jag äter, har glutenintolerans så äter ju aldrig spannmål, men däremot äter jag ost. Det var ju inte bra. Frågan är om jag skulle avstå det hmmm Min celiaki & dematitis herpitiformis blev bättre när jag gick från strikt glutenfritt till LCHF. Har inte tagit steget till AIP ännu, lite för beroende av mjölk i kaffet 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MiaW Posted March 12, 2018 Author Share Posted March 12, 2018 1 timme sedan, Peter B sade: Det är bara att göra "drag-and-drop" till inlägget... Får jag smaka? (tack inte lärt mig forumet och försökte med mobilen. Bilderna för stora tror jag) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MiaW Posted March 12, 2018 Author Share Posted March 12, 2018 16 minuter sedan, Skärfläcka sade: Min celiaki & dematitis herpitiformis blev bättre när jag gick från strikt glutenfritt till LCHF. Har inte tagit steget till AIP ännu, lite för beroende av mjölk i kaffet Vad bra att Du blev bättre klart vi ska ha lite mjölk i kaffet ? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 13, 2018 Share Posted March 13, 2018 14 timmar sedan, MiaW sade: Tack för ursäkten. Tack för tacket! Så om du ursäktar att jag även framöver är man samt besvärlig.. grejen är att jag vill ifrågasätta och därmed vidga ditt tänk.. inget annat! Iallafall bilderna sägs illustrera en ung flickas utveckling från tonåring till ung kvinna.. eller rättare sagt.. vikten är inte alltid ett tecken på god hälsa om man för övrigt är frisk! Men nu så har du en del annat i bagaget.. hypothyreos och adisson.. samt en gravididitet, grejen är att graviditeter frestar på kroppen hur som helst, sätter en hel del saker på sin spets. Hur som haver, hypothyreos/graviditet och sen en binjurebarkinsufisiens på det är lixom inte att leka med. http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=842 Ibland så hänger de ihop, tex min egen mor som är bipolär, hon har hittats på stan helt utslagen och åkt ambulans till akuten med sekundär binjurebarksinsuffisiens, dvs när hon var manisk så tog hon inte sitt Levaxin! Så då fick hon liknande mediciner som dig samtidigt som de fick börja om med Levaxinet och trappa upp detta var 14-de dag! Oså då LCHF för dig,, nemas problemas, ta en längre omställningsperiod bara för du har ju andra grejer som spökar oxå, men då slipper du iallafall äta en massa junkfood och få ytterligare problem med blodsocker/insulin! Ketoner då, mnja, det finns iallafall inga nackdelar med en normal ketogen diet.. grejen är väl bara att du har ett upphill battle med dina mediciner och dina diagnosticerade sjukliga åkommor. Såå jag föreslår att du tar det på lite längre sikt.. menna stora delar utav din ämnesomsättning regleras via medikamenter! Dvs som ett exempel.. kan vara bra att tänka på, en del unga friska får en helt ökad ämnesomsättning om de äter mer mat än de behöver och gör av med överskott i form av värme.. eller mer spring i benen! Det enda jag kan lova med LCHF är att du iallafall slipper låta din kropp kämpa med en massa externt tillfört glukos, den andra grejen jag kan lova, du får lov att äta en massa god mat! Eventuellt, så småningom så kanske du skall testa att pressa upp dina ketonvärden, för att utvärdera om det gör någon skillnad.. men då kanske inte med de mest drakoniska metoderna utan som redan nämnst de mer ketogena livsmedlen? Oså ytterligare en utvikning, vad betyder egentligen uppmätta ketoner i blodet.. såvida man inte är typ 1 eller alkoholist.. ju det innebär att man har brist på glukos via munnen, varvid insulin sjunker som en sten, mer FFA frigörs/såvida det inte kom via munnen ioförsej, iallafall så får levern börja tillverka glukos, och då kommer fettet i de FFA gå till ketos, som då ersätter en del glukos i främst hjärta och hjärna, för att spara på glukos till de celler som faktiskt bara kan använda sådant bränsle. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MiaW Posted March 13, 2018 Author Share Posted March 13, 2018 8 timmar sedan, Zepp sade: Tack för tacket! Så om du ursäktar att jag även framöver är man samt besvärlig.. grejen är att jag vill ifrågasätta och därmed vidga ditt tänk.. inget annat! Iallafall bilderna sägs illustrera en ung flickas utveckling från tonåring till ung kvinna.. eller rättare sagt.. vikten är inte alltid ett tecken på god hälsa om man för övrigt är frisk! Men nu så har du en del annat i bagaget.. hypothyreos och adisson.. samt en gravididitet, grejen är att graviditeter frestar på kroppen hur som helst, sätter en hel del saker på sin spets. Hur som haver, hypothyreos/graviditet och sen en binjurebarkinsufisiens på det är lixom inte att leka med. http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=842 Ibland så hänger de ihop, tex min egen mor som är bipolär, hon har hittats på stan helt utslagen och åkt ambulans till akuten med sekundär binjurebarksinsuffisiens, dvs när hon var manisk så tog hon inte sitt Levaxin! Så då fick hon liknande mediciner som dig samtidigt som de fick börja om med Levaxinet och trappa upp detta var 14-de dag! Oså då LCHF för dig,, nemas problemas, ta en längre omställningsperiod bara för du har ju andra grejer som spökar oxå, men då slipper du iallafall äta en massa junkfood och få ytterligare problem med blodsocker/insulin! Ketoner då, mnja, det finns iallafall inga nackdelar med en normal ketogen diet.. grejen är väl bara att du har ett upphill battle med dina mediciner och dina diagnosticerade sjukliga åkommor. Såå jag föreslår att du tar det på lite längre sikt.. menna stora delar utav din ämnesomsättning regleras via medikamenter! Dvs som ett exempel.. kan vara bra att tänka på, en del unga friska får en helt ökad ämnesomsättning om de äter mer mat än de behöver och gör av med överskott i form av värme.. eller mer spring i benen! Det enda jag kan lova med LCHF är att du iallafall slipper låta din kropp kämpa med en massa externt tillfört glukos, den andra grejen jag kan lova, du får lov att äta en massa god mat! Eventuellt, så småningom så kanske du skall testa att pressa upp dina ketonvärden, för att utvärdera om det gör någon skillnad.. men då kanske inte med de mest drakoniska metoderna utan som redan nämnst de mer ketogena livsmedlen? Oså ytterligare en utvikning, vad betyder egentligen uppmätta ketoner i blodet.. såvida man inte är typ 1 eller alkoholist.. ju det innebär att man har brist på glukos via munnen, varvid insulin sjunker som en sten, mer FFA frigörs/såvida det inte kom via munnen ioförsej, iallafall så får levern börja tillverka glukos, och då kommer fettet i de FFA gå till ketos, som då ersätter en del glukos i främst hjärta och hjärna, för att spara på glukos till de celler som faktiskt bara kan använda sådant bränsle. Tråkigt att höra om din mamma, har förstått att bipolär ofta hänger ihop med sköldkörteln även om jag inte förstått hur. När man har sköldkörtelproblem är kost och vitaminer enormt viktiga. Har hon gjort Synachtentest? Om inte begär det. Läkare är väldigt okunniga inom det endokrina tyvärr. Hoppas hon blir bättre. Det är inte lätt att vara anhörig heller. Jag brukar aldrig berätta om mina medicinska besvär, är så många saker, vill inte känna mig svag. Folk tror allt är bra för jag ser så pigg ut och är så aktiv som jag är, men varje dag är en kamp med mina konstant låga nivåer med kortisolet, normalt värde är 550-650. Viktigt att kolla din mamma, allt under 450 ska utredas med Synachtentest. Jag äter aldrig junkfood Ju snabbare det ruttnar desto bättre Läser på allt om det behövs, inget aspartam, e-ämnen, glutamat eller griskött med nitrit. Är livrädd att få diabetes, har under många år levt med den eftertanken. Kollar regelbundet sockerhalten i blodet. Är stor ökad risk med autoimmuna sjukdom och intag av kortison. När jag började med LCHF mådde jag fruktansvärt dåligt, tog några veckor, men bättre nu. Jag tror inte det är bra att fasta längre för mig heller men försöker ändå göra det varje dag till lunch så det blir ca 16 tim. Tack för att du tog dig tid och all info Zepp Ps: Tänkte visa min matdagbok för er proffs, men kan inte lägga in bilder från varken IPhone X eller från MacBooken för att bilder är för stort format, någon annan med det problemet som löst det? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 13, 2018 Share Posted March 13, 2018 9 timmar sedan, MiaW sade: Tråkigt att höra om din mamma, har förstått att bipolär ofta hänger ihop med sköldkörteln även om jag inte förstått hur. När man har sköldkörtelproblem är kost och vitaminer enormt viktiga. Har hon gjort Synachtentest? Om inte begär det. Läkare är väldigt okunniga inom det endokrina tyvärr. Hoppas hon blir bättre. Det är inte lätt att vara anhörig heller. Jag brukar aldrig berätta om mina medicinska besvär, är så många saker, vill inte känna mig svag. Folk tror allt är bra för jag ser så pigg ut och är så aktiv som jag är, men varje dag är en kamp med mina konstant låga nivåer med kortisolet, normalt värde är 550-650. Viktigt att kolla din mamma, allt under 450 ska utredas med Synachtentest. Jag äter aldrig junkfood Ju snabbare det ruttnar desto bättre Läser på allt om det behövs, inget aspartam, e-ämnen, glutamat eller griskött med nitrit. Är livrädd att få diabetes, har under många år levt med den eftertanken. Kollar regelbundet sockerhalten i blodet. Är stor ökad risk med autoimmuna sjukdom och intag av kortison. När jag började med LCHF mådde jag fruktansvärt dåligt, tog några veckor, men bättre nu. Jag tror inte det är bra att fasta längre för mig heller men försöker ändå göra det varje dag till lunch så det blir ca 16 tim. Tack för att du tog dig tid och all info Zepp Ps: Tänkte visa min matdagbok för er proffs, men kan inte lägga in bilder från varken IPhone X eller från MacBooken för att bilder är för stort format, någon annan med det problemet som löst det? Ja altså om jag fick ta del av alla hennes journaler.. så är jag ändå inte ens säker på att jag kunde peka på något enskildt som skulle kunna förklara allt! Iallafall så träffade jag och min bror en av hennes psykiatriker, som faktiskt läst hennes journaler, han förklarade rätt bra faktiskt och journalhögen var hur hög som helst! Dvs han var den första som påtalade att hon var bipolär, för mig och min bror, dvs det var hennes främsta problem sedan säg 25årsåldern, med ökad ålder så har även hypothyreos tillstött! Det förklarade iallafall en hel del för mig och min bror! Iallafall, när hon har åkt in akut så har hon hamnat på Endokrinologen på Sahlgrenska som regel, det var där hon fick liknande mediciner som dig, men vi kan konstatera att det vara sekundär binjurebarksinsufisiens.. på grund av att hon inte tagit sitt levaxin! Sen så dina egna åkommor primär Adisson är lixom en helt annan sak, med rätt okänd anames.. det finns så mycket som kan gå fel! Och då har vi inte ens nämt att levaxin inte alltid funkar för alla.. jodbrist har nämts, ensymbrist som krävs för att omvandla jod till och delta i det hela är en annan sak. Så ta det lite varligt, du har iallafall uppmätt ketoner.. det visar hur som helst att din kropp omvandlar en del fett till ketonkroppar, det kan då tyda på att den delen kan fungera och det sker främst i levern.. lite beroende på vad man äter! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted March 13, 2018 Share Posted March 13, 2018 3 timmar sedan, Zepp sade: Och då har vi inte ens nämt att levaxin inte alltid funkar för alla. Anna Sparre skriver bra om sköldkörtelproblem. http://4health.se/skoldkortelproblem-ar-nastan-alltid-autoimmun-sjukdom http://4health.se/nytt-skoldkorteltest-har-ar-mina-resultat http://4health.se/160-ewa-berthagen-hypotyreos-underfunktion-i-skoldkorteln 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MiaW Posted March 14, 2018 Author Share Posted March 14, 2018 On 2018-03-13 at 19:25, Zepp sade: Ja altså om jag fick ta del av alla hennes journaler.. så är jag ändå inte ens säker på att jag kunde peka på något enskildt som skulle kunna förklara allt! Iallafall så träffade jag och min bror en av hennes psykiatriker, som faktiskt läst hennes journaler, han förklarade rätt bra faktiskt och journalhögen var hur hög som helst! Dvs han var den första som påtalade att hon var bipolär, för mig och min bror, dvs det var hennes främsta problem sedan säg 25årsåldern, med ökad ålder så har även hypothyreos tillstött! Det förklarade iallafall en hel del för mig och min bror! Iallafall, när hon har åkt in akut så har hon hamnat på Endokrinologen på Sahlgrenska som regel, det var där hon fick liknande mediciner som dig, men vi kan konstatera att det vara sekundär binjurebarksinsufisiens.. på grund av att hon inte tagit sitt levaxin! Sen så dina egna åkommor primär Adisson är lixom en helt annan sak, med rätt okänd anames.. det finns så mycket som kan gå fel! Och då har vi inte ens nämt att levaxin inte alltid funkar för alla.. jodbrist har nämts, ensymbrist som krävs för att omvandla jod till och delta i det hela är en annan sak. Så ta det lite varligt, du har iallafall uppmätt ketoner.. det visar hur som helst att din kropp omvandlar en del fett till ketonkroppar, det kan då tyda på att den delen kan fungera och det sker främst i levern.. lite beroende på vad man äter! Det är bra att få en förklaring, lättare för din bror och Dig att förstå. Jag fick ingen bra hjälp här i Arvika så skrev mig i Göteborg, skickade en egenremiss till Sahlgrenska, och går fortfarande hos dom, även om jag bor i Värmlands Afrika, Arvika. Dom är specialister, har kunskap om olika behandlingar, de skriver också ut Liothyrenin T3 som är bannlyst här. De har hjälpt mig så mycket. Levaxin en en syntetisk syntetmedicin, och den anser dom ska motsvara sköldkörtelns 5 hormoner, helt sjukt med lite eftertanke. Ja JIIPPIII ska vara tacksam trodde ett tag att jag skulle bli ketonlös hihi Måste berätta om dagen, åkte till min Portugisiska ridinstruktör idag, blev ett hårt pass på 851 kalorier, var bara sååååå hungrig, hade inget med mig, fick en bar som hette Flapjack och herre gud när jag skrev in den i Lifesum, denna hälsosamma mellanmål kostader mig 47 kolhydrater, fick en chock... jag har nitiskt följ min strikta LCHF hela tiden sedan den 12/2 och idag detta, ska jag skratta eller gråta... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MiaW Posted March 14, 2018 Author Share Posted March 14, 2018 20 timmar sedan, Skärfläcka sade: Anna Sparre skriver bra om sköldkörtelproblem. http://4health.se/skoldkortelproblem-ar-nastan-alltid-autoimmun-sjukdom http://4health.se/nytt-skoldkorteltest-har-ar-mina-resultat http://4health.se/160-ewa-berthagen-hypotyreos-underfunktion-i-skoldkorteln Men tack snälla, skall läsa länkarna, kunskap är makt 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 14, 2018 Share Posted March 14, 2018 1 minut sedan, MiaW sade: Det är bra att få en förklaring, lättare för din bror och Dig att förstå. Jag fick ingen bra hjälp här i Arvika så skrev mig i Göteborg, skickade en egenremiss och går fortfarande hos dom, även om jag bor i Värmlands Afrika, Arvika. Dom är specialister, har kunskap om olika behandlingar, de skriver också ut Liothyrenin T3 som är bannlyst här. De har hjälpt mig så mycket. Levaxin en en syntetisk syntetmedicin, och den anser dom ska motsvara sköldkörtelns 5 hormoner, helt sjukt med lite eftertanke. Ja JIIPPIII ska vara tacksam trodde ett tag att jag skulle bli ketonlös hihi Måste berätta om dagen, åkte till min Portugisiska ridinstruktör idag, blev ett hårt pass på 851 kalorier, var bara sååååå hungrig, hade inget med mig, fick en bar som hette Flapjack och herre gud när jag skrev in den i Lifesum, denna hälsosamma mellanmål kostader mig 47 kolhydrater, fick en chock... jag har nitiskt följ min strikta LCHF hela tiden sedan den 12/2 och idag detta, ska jag skratta eller gråta... 47*4=188 Kcal! Dvs det kanske är i sådana situationer som sådana kan ätas.. i undantagsfall, dvs du hade säkert gjort av med det innan hur som helst? En annan grej är att de kunde innehålla mindre socker, men då är de inte lika goda, då säljer de sämre, dvs det är egentligen godis, med förhoppningsvis mer vitaminer och mineraler. Man skall ha klart för sig att Hypthyreos är flera olika sjukliga tillstånd med samma symptom.. och en väldans många blir hjälpta utav levaxin. Dvs det handlar då mest troligt om att deras förmåga att bilda thyroidhormoner är nedsatt,, sen så finns det andra som har problem med omvandlingen till aktivt T3.. osv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MiaW Posted March 14, 2018 Author Share Posted March 14, 2018 Någon av Er som har fuskdagar? Eller är ni alltid stikta? Jag själv vill nog alltid vara strikt, oroar mig lite för min julklapp från min son, en Miami Beach resa den 10 September. Hoppas det går att äta mycket skaldjur 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 14, 2018 Share Posted March 14, 2018 Just nu, MiaW sade: Någon av Er som har fuskdagar? Eller är ni alltid stikta? Jag själv vill nog alltid vara strikt, oroar mig lite för min julklapp från min son, en Miami Beach resa den 10 September. Hoppas det går att äta mycket skaldjur Kan avslöja att vi alla har fuskdagar, medvetna och omedvetna! Grejen är att man inte behöver planera in dem, de kommer av sig själva.. eller på grund av omgivningen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MiaW Posted March 14, 2018 Author Share Posted March 14, 2018 2 minuter sedan, Zepp sade: 47*4=188 Kcal! Dvs det kanske är i sådana situationer som sådana kan ätas.. i undantagsfall, dvs du hade säkert gjort av med det innan hur som helst? En annan grej är att de kunde innehålla mindre socker, men då är de inte lika goda, då säljer de sämre, dvs det är egentligen godis, med förhoppningsvis mer vitaminer och mineraler. Man skall ha klart för sig att Hypthyreos är flera olika sjukliga tillstånd med samma symptom.. och en väldans många blir hjälpta utav levaxin. Dvs det handlar då mest troligt om att deras förmåga att bilda thyroidhormoner är nedsatt,, sen så finns det andra som har problem med omvandlingen till aktivt T3.. osv. Ja vilken sockerbomb.... smakade kakdeg tycker jag 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MiaW Posted March 14, 2018 Author Share Posted March 14, 2018 3 minuter sedan, Zepp sade: Kan avslöja att vi alla har fuskdagar, medvetna och omedvetna! Grejen är att man inte behöver planera in dem, de kommer av sig själva.. eller på grund av omgivningen. Ja det hade Du 100% rätt i märkte jag idag HAHAHA 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 14, 2018 Share Posted March 14, 2018 9 minuter sedan, MiaW sade: Ja det hade Du 100% rätt i märkte jag idag HAHAHA Special for you, du kan vika helgen till att grotta ner dig i Hypothyreos! https://chriskresser.com/low-t3-syndrome-i-its-not-about-the-thyroid/ Mycket om det hela om man bara orkar plöja igenom allt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MiaW Posted March 14, 2018 Author Share Posted March 14, 2018 32 minuter sedan, Zepp sade: Special for you, du kan vika helgen till att grotta ner dig i Hypothyreos! https://chriskresser.com/low-t3-syndrome-i-its-not-about-the-thyroid/ Mycket om det hela om man bara orkar plöja igenom allt. Tack snälla kollar vid tillfälle, nu håller jag på att däcka 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MiaW Posted March 14, 2018 Author Share Posted March 14, 2018 På tal om sömn ja, varför vaknar jag vid 2-4 tiden varje natt sedan jag började med min ketogena kost? Antar att mina binjurar väcker mig med varför? Måste erkänna att dom varit hemskt sega förut och varit trögstartad innan medicinering. Men på natten vill jag sova 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted March 15, 2018 Share Posted March 15, 2018 Jag hade samma problem när jag gick superstrikt det tog någon vecka innan det löste sig. Så ha is i magen så rättar det till sig. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 15, 2018 Share Posted March 15, 2018 21 timmar sedan, MiaW sade: På tal om sömn ja, varför vaknar jag vid 2-4 tiden varje natt sedan jag började med min ketogena kost? Antar att mina binjurar väcker mig med varför? Måste erkänna att dom varit hemskt sega förut och varit trögstartad innan medicinering. Men på natten vill jag sova Bra fråga men dåliga svar! Iallafall så lär Jesper sova som en "Glytt" numera enligt vad han själv beskriver! En annan sak är att det där inträffade allt oftare för mig i 50årsåldern och vidare, törstig, toa, annat.. grejen är och var att jag som regel vaknade på morgonen iallafall rätt utvilad.. lite beroende på när jag gick och lade mig. Så vad händer då mitt i natten.. ja man har som regel fastat en massa timmar först o främst, det gäller nog oavsett LCHF eller ej? Och när man fastat några timmar så vänder förloppet, dvs då ställer kroppen om till att leva av lagren, det blir en helt annan homeostas! Sådåså.. nu kommer vi osökt in på någon som äter LCHF.. insulin sjunker, glukagon ökar, lipolysen ökar, glykogenolysen oxå, samt ketosis. Ketosis ökar även för normalkostare som regel under natten, men för newbies on LCHF så kan den öka ännumera.. dvs det handlar då om att hålla ett rätt normalt blodsocker. Men för att ketos skall kunna ersätta en hel del glukos så krävs även att ketolysensymerna uppgraderats. Om så inte har skett ännu så får kroppen lixom panik, då tar den till ytterligare hormoner, sådana som har mer med flight and fight att göra, typ kortisol och adrenalin, då blir det himla svårt att sova! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MiaW Posted March 16, 2018 Author Share Posted March 16, 2018 23 timmar sedan, jesper sade: Jag hade samma problem när jag gick superstrikt det tog någon vecka innan det löste sig. Så ha is i magen så rättar det till sig. Jag är inne på 4 veckan, på måndag v 5 självklart is i magen, lärt mig att somna om, i början gick inte det. Tack och glad att det rättade till sig för dig, sömnen behöver man 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MiaW Posted March 16, 2018 Author Share Posted March 16, 2018 14 timmar sedan, Zepp sade: Bra fråga men dåliga svar! Iallafall så lär Jesper sova som en "Glytt" numera enligt vad han själv beskriver! En annan sak är att det där inträffade allt oftare för mig i 50årsåldern och vidare, törstig, toa, annat.. grejen är och var att jag som regel vaknade på morgonen iallafall rätt utvilad.. lite beroende på när jag gick och lade mig. Så vad händer då mitt i natten.. ja man har som regel fastat en massa timmar först o främst, det gäller nog oavsett LCHF eller ej? Och när man fastat några timmar så vänder förloppet, dvs då ställer kroppen om till att leva av lagren, det blir en helt annan homeostas! Sådåså.. nu kommer vi osökt in på någon som äter LCHF.. insulin sjunker, glukagon ökar, lipolysen ökar, glykogenolysen oxå, samt ketosis. Ketosis ökar även för normalkostare som regel under natten, men för newbies on LCHF så kan den öka ännumera.. dvs det handlar då om att hålla ett rätt normalt blodsocker. Men för att ketos skall kunna ersätta en hel del glukos så krävs även att ketolysensymerna uppgraderats. Om så inte har skett ännu så får kroppen lixom panik, då tar den till ytterligare hormoner, sådana som har mer med flight and fight att göra, typ kortisol och adrenalin, då blir det himla svårt att sova! Inre lätt detta Zepp, men tiden har sin gång heja oss alla som kämpar 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MiaW Posted March 16, 2018 Author Share Posted March 16, 2018 Idag är jag riktigt glad, fastade ca 18 - kl 14 igår, i morse uppmätte jag blodsocker 5,8 och ketoner 0,6, med andra ord går det väldigt sakta men dom höjer sig, endel gör det på några dagar och jag behöver några veckor, men vad gör det för nu närmar jag mig, om jag fattat detta rätt så är jag i lätt ketos JIIIPPIII 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 16, 2018 Share Posted March 16, 2018 8 timmar sedan, MiaW sade: Idag är jag riktigt glad, fastade ca 18 - kl 14 igår, i morse uppmätte jag blodsocker 5,8 och ketoner 0,6, med andra ord går det väldigt sakta men dom höjer sig, endel gör det på några dagar och jag behöver några veckor, men vad gör det för nu närmar jag mig, om jag fattat detta rätt så är jag i lätt ketos JIIIPPIII Mm.. men det kan lika gärna vara bantnings/svältketos! Jag vet inte så jag har inga åsikter, men du själv borde iallafall veta? Oså akta dig för "duktig flickasyndromet", du vet, duktiga flickor kommer till himmelen, men fräcka flickor kan komma dit de vill! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MiaW Posted March 18, 2018 Author Share Posted March 18, 2018 On 2018-03-15 at 09:14, jesper sade: Jag hade samma problem när jag gick superstrikt det tog någon vecka innan det löste sig. Så ha is i magen så rättar det till sig. Låter bra det i morgon v 5 för mig 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MiaW Posted March 18, 2018 Author Share Posted March 18, 2018 On 2018-03-16 at 17:20, Zepp sade: Mm.. men det kan lika gärna vara bantnings/svältketos! Jag vet inte så jag har inga åsikter, men du själv borde iallafall veta? Oså akta dig för "duktig flickasyndromet", du vet, duktiga flickor kommer till himmelen, men fräcka flickor kan komma dit de vill! Har faktiskt ingen aning, följer Lifesum rekommendation för strikt LCHF: 20 gr Kolhydrater, 75 g Protein, 180 g Fett men nu har jag minskat ner proteinet, kommer heller inte alltid upp i dom värdena, fast någon gång över. Meningen var att jag skulle ha Holistic proteinpulver när jag tränar fast då blir det för mycket protein så slutat med det. Rekommendationen är väl att inte äta frukost och fasta ca 16 tim, gör det nu. Försökt lägga ut bild i både iPhone och dator fast för stort format. Okey blir lite fräckare då Hahaha 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MiaW Posted March 18, 2018 Author Share Posted March 18, 2018 Idag 0,8 i blodketoner 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 18, 2018 Share Posted March 18, 2018 1 timme sedan, MiaW sade: Har faktiskt ingen aning, följer Lifesum rekommendation för strikt LCHF: 20 gr Kolhydrater, 75 g Protein, 180 g Fett men nu har jag minskat ner proteinet, kommer heller inte alltid upp i dom värdena, fast någon gång över. Meningen var att jag skulle ha Holistic proteinpulver när jag tränar fast då blir det för mycket protein så slutat med det. Rekommendationen är väl att inte äta frukost och fasta ca 16 tim, gör det nu. Försökt lägga ut bild i både iPhone och dator fast för stort format. Okey blir lite fräckare då Hahaha Prexis.. duktiga flickor följer andras råd in absurdum, fräcka flickor lyssnar på andras råd men utvärderar och tar egna beslut.. ser mer till vad som fungerar för dem! Rekommendationen att inte äta frukost är en annan myt.. grejen är snarare att många på LCHF-liknande diet inte behöver äta frulle.. men det är som det mesta beroende på sociala omständigheter/arbete, finns andra som stiger upp i svinottan äter frukost men hoppar lunchen.. dvs de flesta stiger inte upp i svinottan! Den andra grejen är att alla så sover vi på natten, då fastar vi hur som helst och lever på de energidepåer som vi lagrat, det är helt normalt, sen så är 16:8 ett sätt att uttrycka detta normala tillstånd! Tanken bakom detta är då att det mesta du äter faktiskt lagras, för att sen tas ut senare, så du äter för att kunna leva av dina energidepåer även när du sover. Och som du vet så finns kalorierna där hur som helst även på LCHF.. så man äter på dagen för att överleva natten.. grejen är att det är det som borde vara det normala, man skall kunna lita på att överleva nattens fasta.. samt även överleva fram till lunch! Dvs det är inte så krongligt som det låter till en början, det är mer av en mental omställning. Oså till de där apparna, de är bra hjälpmedel i början, främst mentalt, dvs man kan äta på ett annat sätt än vad man gjorde förut.. om inte annat så så får de en att se vad man faktiskt äter.. oså kan man då börja mickla mer på matintaget. Har man sen kikat en hel del på macronutrientfördelning så kan man sen gå över till att hålla mer koll på micronutrieneter, dvs vitaminer och mineraler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MiaW Posted March 18, 2018 Author Share Posted March 18, 2018 3 timmar sedan, Zepp sade: Prexis.. duktiga flickor följer andras råd in absurdum, fräcka flickor lyssnar på andras råd men utvärderar och tar egna beslut.. ser mer till vad som fungerar för dem! Rekommendationen att inte äta frukost är en annan myt.. grejen är snarare att många på LCHF-liknande diet inte behöver äta frulle.. men det är som det mesta beroende på sociala omständigheter/arbete, finns andra som stiger upp i svinottan äter frukost men hoppar lunchen.. dvs de flesta stiger inte upp i svinottan! Den andra grejen är att alla så sover vi på natten, då fastar vi hur som helst och lever på de energidepåer som vi lagrat, det är helt normalt, sen så är 16:8 ett sätt att uttrycka detta normala tillstånd! Tanken bakom detta är då att det mesta du äter faktiskt lagras, för att sen tas ut senare, så du äter för att kunna leva av dina energidepåer även när du sover. Och som du vet så finns kalorierna där hur som helst även på LCHF.. så man äter på dagen för att överleva natten.. grejen är att det är det som borde vara det normala, man skall kunna lita på att överleva nattens fasta.. samt även överleva fram till lunch! Dvs det är inte så krongligt som det låter titeln mll en början, det är mer av en mental omställning. Oså till de där apparna, de är bra hjälpmedel i början, främst mentalt, dvs man kan äta på ett annat sätt än vad man gjorde förut.. om inte annat så så får de en att se vad man faktiskt äter.. oså kan man då börja mickla mer på matintaget. Har man sen kikat en hel del på macronutrientfördelning så kan man sen gå över till att hålla mer koll på micronutrieneter, dvs vitaminer och mineraler. Tack för svar Zepp, mycket är nytt för mig och det som förvånar mig mest är dessa jä*la kolhydrater som finns i så mycket, då intressant att skriva in och lära sig mer. Känner mig fortfarande osäker på vad som är bäst för mig ang protein mm men man lär sig väl efterhand. Vi alla är ju inte lika varandra heller utan olika behov. Vågen stått still denna veckan, trodde jag hittat min väg men den var fel. Förstår inte då hur kretonerna ökar i alla fall... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 18, 2018 Share Posted March 18, 2018 1 timme sedan, MiaW sade: Tack för svar Zepp, mycket är nytt för mig och det som förvånar mig mest är dessa jä*la kolhydrater som finns i så mycket, då intressant att skriva in och lära sig mer. Känner mig fortfarande osäker på vad som är bäst för mig ang protein mm men man lär sig väl efterhand. Vi alla är ju inte lika varandra heller utan olika behov. Vågen stått still denna veckan, trodde jag hittat min väg men den var fel. Förstår inte då hur kretonerna ökar i alla fall... Jaaa. vem f*n hade koll på kolhydrater innan man började fundera på kost? Menna, kalorier har vi iallafall funderat på innan dess lite till mans. Oså opptäcker man att alla kolhydrater i princip omvandlas till blodsocker lite oavsett hur nyttiga de anses vara. Och vi skall ju inte äta allt för mycket socker. Dvs kroppen bryr sig rätt lite om vad du kallar kolhydraterna, de mest blir till blodsocker hur som helst! Iallafall till kolhydraternas försvar, du får lov att äta kilovis av gröna blad rädisor, råa morötter andra grönsaker för att komma upp i högre halter kolhydrater.. så fortsätt med dessa eller lägg till dem om du inte brukade ha dem på din tallrik tidigare. Dvs du orkar inte tugga dig igenom kilovis med råa grönsaker.. ät så mycket du orkar till dina måltider. Mm vågar är faktiskt luriga personligheter, de talar rätt sällan om hur du mår eller ens något om din hälsa, så jag litar lixom inte på sådana, för de tenderar bara att mäta ens vikt, som går upp och ner av en massa olika skäl, inte alltid kopplat till ens hälsa. Helkroppsspeglar kan vara en annan bedömning, de mäter något annat än vågen.. kika igen på bilderna jag lade in i början. Aså ketonhalt är en annan mätmetod, den indikerar främst glukosbrist.. för det bildas i princip inga ketoner så länge det råder överskott av glukos. En annan metod är byxliningen.. om byxorna börjar sitta allt lösare så är det ett tecken, främst för de med för stort midjeomfång! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MiaW Posted March 19, 2018 Author Share Posted March 19, 2018 15 timmar sedan, Zepp sade: Jaaa. vem f*n hade koll på kolhydrater innan man började fundera på kost? Menna, kalorier har vi iallafall funderat på innan dess lite till mans. Oså opptäcker man att alla kolhydrater i princip omvandlas till blodsocker lite oavsett hur nyttiga de anses vara. Och vi skall ju inte äta allt för mycket socker. Dvs kroppen bryr sig rätt lite om vad du kallar kolhydraterna, de mest blir till blodsocker hur som helst! Iallafall till kolhydraternas försvar, du får lov att äta kilovis av gröna blad rädisor, råa morötter andra grönsaker för att komma upp i högre halter kolhydrater.. så fortsätt med dessa eller lägg till dem om du inte brukade ha dem på din tallrik tidigare. Dvs du orkar inte tugga dig igenom kilovis med råa grönsaker.. ät så mycket du orkar till dina måltider. Mm vågar är faktiskt luriga personligheter, de talar rätt sällan om hur du mår eller ens något om din hälsa, så jag litar lixom inte på sådana, för de tenderar bara att mäta ens vikt, som går upp och ner av en massa olika skäl, inte alltid kopplat till ens hälsa. Helkroppsspeglar kan vara en annan bedömning, de mäter något annat än vågen.. kika igen på bilderna jag lade in i början. Aså ketonhalt är en annan mätmetod, den indikerar främst glukosbrist.. för det bildas i princip inga ketoner så länge det råder överskott av glukos. En annan metod är byxliningen.. om byxorna börjar sitta allt lösare så är det ett tecken, främst för de med för stort midjeomfång! Hmm jag har saknat morot och inte ätit det, gillar råa morötter, trodde det var helt tabu. Har varit helt fokuserad på max 20 kolhydrater. Har inte tappat byxorna än 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted March 19, 2018 Share Posted March 19, 2018 3 timmar sedan, MiaW sade: Hmm jag har saknat morot och inte ätit det, gillar råa morötter, trodde det var helt tabu. Har varit helt fokuserad på max 20 kolhydrater. Har inte tappat byxorna än Om du frågar Zepp så tror jag att du får lov att äta råa morötter. Att du inte har tappat byxorna ännu skall du bara vara glad för Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 19, 2018 Share Posted March 19, 2018 8 timmar sedan, MiaW sade: Hmm jag har saknat morot och inte ätit det, gillar råa morötter, trodde det var helt tabu. Har varit helt fokuserad på max 20 kolhydrater. Har inte tappat byxorna än Mm.. prexis, det finns inga tabun på den här dieten.. däremot så kräver den att man skiljer agnarna från vetet.. dvs man bör helst undvika både agnar och vete.. men knappast råa morötter! Och för de flesta visar det sig då att de bör kutta mjöl och socker.. inte råa grönsaker för de flesta äter i princip för lite råa grönsaker. Råa grönsaker är som regel favo efter ett tag på en fetare diet.. och några utav favoriterna är kål på längden och tvären, blomkål och brokoli oftast kokta. vitkål/rödkål/spetskål oftast rå, Jag köper sådana där sk snacksmorötter, som regel äter jag 3-4, mor får oftast två! De är goda tilltugg till den feta maten. Aså.. morötter innehåller typ 10/100 kolhydrater, vara en hel del hur som helst är fibrer, cirka 3/100, resten är socker och stärkelse.. men hur många gram blir fyra snackksmorötter? Och då har jag inte ens nämnt lök.. vitlök lär ligga på cirka 30 E% kolisar... men hur många kilo äter man, som regel slinker det ner en eller två klyftor per portion. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts