Gå till innehåll

Recommended Posts

5 timmar sedan, jala sade:

Om du frågar Zepp så tror jag att du får lov att äta råa morötter:D. Att du inte har tappat byxorna ännu skall du bara vara glad för:)

Vilken lycka med morötter, man behöver knapra lite ibland :D Ja ibland är man glad att dom är på HAHAHAHA 

• Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan, Zepp sade:

Mm.. prexis, det finns inga tabun på den här dieten.. däremot så kräver den att man skiljer agnarna från vetet.. dvs man bör helst undvika både agnar och vete.. men knappast råa morötter!

Och för de flesta visar det sig då att de bör kutta mjöl och socker.. inte råa grönsaker för de flesta äter i princip för lite råa grönsaker.

Råa grönsaker är som regel favo efter ett tag på en fetare diet.. och några utav favoriterna är kål på längden och tvären, blomkål och brokoli oftast kokta. vitkål/rödkål/spetskål oftast rå,

Jag köper sådana där sk snacksmorötter, som regel äter jag 3-4, mor får oftast två!

De är goda tilltugg till den feta maten.

Aså.. morötter innehåller typ 10/100 kolhydrater, vara en hel del hur som helst är fibrer, cirka 3/100, resten är socker och stärkelse.. men hur många gram blir fyra snackksmorötter?

Och då har jag inte ens nämnt lök.. vitlök lär ligga på cirka 30 E% kolisar... men hur många kilo äter man, som regel slinker det ner en eller två klyftor per portion.

Låter PERFEKT för mig :D

Absolut inget mjöl eller socker, men är riktigt trött på avokado och ägg nu och vitkål hihi och längtar efter knapra grönsaker. Fettet får jag i mig via fettkaffe och the, lättare att dricka än att äta tycker jag. Lärt mig att mixa ägg i med :) 

Saknar fibrer med, första tiden var jag sååå glad att magen kom igång efter åratal med stopp i avloppet, nu är det samma igen.

Nu ska jag skala! *mums* och tack :) 

• Gilla 2
Länk till inlägg
42 minuter sedan, MiaW sade:

Låter PERFEKT för mig :D

Absolut inget mjöl eller socker, men är riktigt trött på avokado och ägg nu och vitkål hihi och längtar efter knapra grönsaker. Fettet får jag i mig via fettkaffe och the, lättare att dricka än att äta tycker jag. Lärt mig att mixa ägg i med :) 

Saknar fibrer med, första tiden var jag sååå glad att magen kom igång efter åratal med stopp i avloppet, nu är det samma igen.

Nu ska jag skala! *mums* och tack :) 

Avocado är gott, men ett himla besvärligt livsmedel, för antingen så är de omogna eller övermogna.. goda hur som helt om man prickar in exakt rätt dag!

Så ena dagen är de omogna, väntar man två dagar är de övermogna.. smakar bäver!

Iallafall så är de feta och tillsammans med majo, citron och räkor/lax  en läckerhet!

Kål innehåller en hel del fibrer villket gynnar peralistiken på ett positivt sätt, så kål med lite olivolja/vinäger/vitlök . är dels gott, man får tugga/positivt mentalt.. oså får man i sig en del RS som kan upprätthålla en god tarmflora/fauna.

Dvs det räcker inte alltid att motionera träna själv utan det kan vara lika viktigt att du tränar din tarmflora/fauna oxå!

Oså nu  till varför jag är såå besvärlig.. det finns lixom ingen Quick fix.. som regel är det viktigaste att man äter riktig mat.. så jag vill helst att du slutar dricka ditt fett.. utan i stället lär dig att göra mat där fettet ingår helt naturligt!

Man skall i princip inte behöva dricka sina E% fett.. men med tanke på utbudet i våra affärer så är det lixom inte jättekonstigt om folk väljer den modellen!

Men hur som helst.. jag bor i GBG, och både ICA/COOP har även de bättre alternativ.. om man bara är väl insatt!

Willys alternativ är jag lite mer tveksam till men köper ändå en del från dem.. främst lammkött från Nya Zeeland och en del grönsaker..

Länk till inlägg
19 timmar sedan, Zepp sade:

Avocado är gott, men ett himla besvärligt livsmedel, för antingen så är de omogna eller övermogna.. goda hur som helt om man prickar in exakt rätt dag!

Så ena dagen är de omogna, väntar man två dagar är de övermogna.. smakar bäver!

Iallafall så är de feta och tillsammans med majo, citron och räkor/lax  en läckerhet!

Kål innehåller en hel del fibrer villket gynnar peralistiken på ett positivt sätt, så kål med lite olivolja/vinäger/vitlök . är dels gott, man får tugga/positivt mentalt.. oså får man i sig en del RS som kan upprätthålla en god tarmflora/fauna.

Dvs det räcker inte alltid att motionera träna själv utan det kan vara lika viktigt att du tränar din tarmflora/fauna oxå!

Oså nu  till varför jag är såå besvärlig.. det finns lixom ingen Quick fix.. som regel är det viktigaste att man äter riktig mat.. så jag vill helst att du slutar dricka ditt fett.. utan i stället lär dig att göra mat där fettet ingår helt naturligt!

Man skall i princip inte behöva dricka sina E% fett.. men med tanke på utbudet i våra affärer så är det lixom inte jättekonstigt om folk väljer den modellen!

Men hur som helst.. jag bor i GBG, och både ICA/COOP har även de bättre alternativ.. om man bara är väl insatt!

Willys alternativ är jag lite mer tveksam till men köper ändå en del från dem.. främst lammkött från Nya Zeeland och en del grönsaker..

Idag blir det LCHF kålpudding här. Haft NWT tidningen här för ett påsk reportage om hönsen. Liiite nervös och inte ätit på hela dagen så kålen kommer slinka ner fint :) 

Ingen motion heller för tån fick sig en omgång av kirurgen igår :( kan nog inte rida på några dagar :) ang tarmen, hur får man bra tarmflora förutom att äta probiotika som jag gör? Har uteslutit fil och yoghurt sedan jag började. 

Jag har är inte bra på att äta, sedan mina problem, men ska tänka på vad Du säger. Nej Rom byggdes inte på en dag.

Ja större utbud där än i Afrika hahaha 

• Gilla 2
Länk till inlägg
2 timmar sedan, MiaW sade:

Idag blir det LCHF kålpudding här. Haft NWT tidningen här för ett påsk reportage om hönsen. Liiite nervös och inte ätit på hela dagen så kålen kommer slinka ner fint :) 

Ingen motion heller för tån fick sig en omgång av kirurgen igår :( kan nog inte rida på några dagar :) ang tarmen, hur får man bra tarmflora förutom att äta probiotika som jag gör? Har uteslutit fil och yoghurt sedan jag började. 

Jag har är inte bra på att äta, sedan mina problem, men ska tänka på vad Du säger. Nej Rom byggdes inte på en dag.

Ja större utbud där än i Afrika hahaha 

Kålpuding är LCHF, dvs det passar utmärkt med fläskfärs eller blandfärs i kålpudding, stekt i smör!

Aså egentligen funkar en massa olika traditionella rätter på LCHF.

Det man kan göra.. för att få dem mer LCHF är att antingen strunta i potatisen eller bara äta en enstaka.

Aså när det gäller tarmens flora och fauna så handlar det mest om att äta riktig mat, dvs undvika allt för processad och raffinerad mat.

Sådåså.. råa grönsaker, gärna kål o sådant bulk på tallriken, gröna blad är mest vatten men goda i vissa rätter.

Gör man grytor så kan man slänga ner någon persiljerot och/eller jordärtskocka.

Oså på det.. vissa rätter kan man använda bönor oxå!

Iallafall om man får förstoppning, då gör en kombo av bönor och vitlök underverk!

Och nu kommer en liten hemlis.. surkål på längden och tvären, med levande bakterier.. läs på paketen!

Kimchi är en annan variant men jag gillar inte all ingefära de brukar stoppa i!

• Gilla 2
Länk till inlägg
On 2018-03-20 at 19:07, Zepp sade:

Kålpuding är LCHF, dvs det passar utmärkt med fläskfärs eller blandfärs i kålpudding, stekt i smör!

Aså egentligen funkar en massa olika traditionella rätter på LCHF.

Det man kan göra.. för att få dem mer LCHF är att antingen strunta i potatisen eller bara äta en enstaka.

Aså när det gäller tarmens flora och fauna så handlar det mest om att äta riktig mat, dvs undvika allt för processad och raffinerad mat.

Sådåså.. råa grönsaker, gärna kål o sådant bulk på tallriken, gröna blad är mest vatten men goda i vissa rätter.

Gör man grytor så kan man slänga ner någon persiljerot och/eller jordärtskocka.

Oså på det.. vissa rätter kan man använda bönor oxå!

Iallafall om man får förstoppning, då gör en kombo av bönor och vitlök underverk!

Och nu kommer en liten hemlis.. surkål på längden och tvären, med levande bakterier.. läs på paketen!

Kimchi är en annan variant men jag gillar inte all ingefära de brukar stoppa i!

Ingen rumpa i min mun ASG (äter inget griskött (nitrit)) och ingen snabbmat :D 

Visste inte det om vitlök, bra :) 

Surkål är gott, får äta det mer då. 

Hmmm Kimchi har jag aldrig hört talas om, googlade nu, då får Du göra egen utan den goa Ingefäran hihi, såg att det fanns recept på nätet :) 

Vad är det för skillnad på Kokosolja i burk eller den sorten MCT? Varför skulle den vara bättre i så fall? (köpt en flaska som jag inte använt än, tänkte i fettkaffe fast använt burken) 

Länk till inlägg
21 timmar sedan, MiaW sade:

Ingen rumpa i min mun ASG (äter inget griskött (nitrit)) och ingen snabbmat :D 

Visste inte det om vitlök, bra :) 

Surkål är gott, får äta det mer då. 

Hmmm Kimchi har jag aldrig hört talas om, googlade nu, då får Du göra egen utan den goa Ingefäran hihi, såg att det fanns recept på nätet :) 

Vad är det för skillnad på Kokosolja i burk eller den sorten MCT? Varför skulle den vara bättre i så fall? (köpt en flaska som jag inte använt än, tänkte i fettkaffe fast använt burken) 

Nu kommer ytterligare hemligheter, nitrit är rätt viktigt i din kropp, en grej det gör är att det ökar kvävehalten i blodet, vilket är bra för vasodilationen.. dess utom så säljs hälsokostprodukter ofta under namnet L-arginin för samma syfte eller främst för ökat Libido!

Färsk fläsk innehåller ingen nitrit.. och rumpan på grisen är oftast den bästa biten, så jag betvivlar starkt att den hamnar i färsen?

Iallafall så får man som regel mer nitrit/nitrat från grönsaker, speciellt bladgrönsaker, dvs nitratet omvandlas i maggen till nitrit.

Vitlök innehåller.. förutom cirka 30E% kolhydrater svavelämnen, RS och andra fibrer.. och det är litta samma här de där svavelämnena säljs oxå som hälsokost under beteckningen MSM!

https://www.svenskhalsokost.se/msm-pulver?gclid=EAIaIQobChMI9d39s7aA2gIVwaoYCh1IHwGPEAAYASAAEgIOFvD_BwE

Personligen rekommenderar jag "riktig mat", dvs olika sorters lök, det lär vara svavelämnena som bidrar med den lite skarpa smaken.

Kimchi är altså samma tema som surkål i princip.. oså får man läsa på burken om den är pastöriserad eller ej!

Kokosolja på burk är oxå ett helt kapitel för sig, dels så finns Silverpaketen från Unilever där de härdat de få enkel och fleromättade fetterna, det är främst för bakverk, som inte skall smälta i rumstemperatur.

Oså finns det som regel både kallpressad cocosolja, dels varmpressad som man renat med ånga.. man märker skillnaden på att den sista till stora delar tappat cocossmaken!

Sen på det så har vi ren MCT, då har man extraherat ut främst Laurinsyra och Kaprylsyra.. och dumpat resten.

Och det är lika här.. Kaprylsyra kan du köpa på hälsokosten som en bot mot Candida i främsta hand.

Summa summarum.. vad är det för fel på att äta riktig mat.. mnjae, grejen är att det kan kosta en slant, men då kan man behöva handla vitaminer, MSM, Omega-3, Nitrit, en himla massa annan viktig näring på hälsokosten och då är det inte lika säkert längre att maten blir så billig i slutändan.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Tycker inte om smaken på gris heller, provade vildsvin men tycker det smakade lika :) Björn smakar riktigt illa med *urk*

Dricker L-arginin varje dag med andra vitaminer och antioxidanter fast inte av den anledningen ;) för att höja prestationen, och muskler :D

Har även MSM i min Shake :D

Javisst är det viktigt med bra mat, ekologiskt i den mån det går och köper kött av bonde. Men jag tar ändå vissa tillskott mycket pga sköldkörteln, då ökar behovet :) Får B-12 sprutor för bristen, kalium för brist, och tar Omega, Magnesium, D-vitamin, Selen/ E för sköldkörteln.

Idag blev det torskrygg, egen majo, körsbärstomater, paprika och den älskade moroten,  ditt fel att jag äter det varje dag nu så passa dig om jag går upp i vikt HAHAHA 

• Gilla 4
Länk till inlägg
1 timme sedan, MiaW sade:

Tycker inte om smaken på gris heller, provade vildsvin men tycker det smakade lika :) Björn smakar riktigt illa med *urk*

Dricker L-arginin varje dag med andra vitaminer och antioxidanter fast inte av den anledningen ;) för att höja prestationen, och muskler :D

Har även MSM i min Shake :D

Javisst är det viktigt med bra mat, ekologiskt i den mån det går och köper kött av bonde. Men jag tar ändå vissa tillskott mycket pga sköldkörteln, då ökar behovet :) Får B-12 sprutor för bristen, kalium för brist, och tar Omega, Magnesium, D-vitamin, Selen/ E för sköldkörteln.

Idag blev det torskrygg, egen majo, körsbärstomater, paprika och den älskade moroten,  ditt fel att jag äter det varje dag nu så passa dig om jag går upp i vikt HAHAHA 

Jag tar självfallet fullt ansvar utifall du skulle gå upp i vikt av morötterna.

Med förbehållet att det då mest troligt handlar om allt vatten samt några fibrer/RS som de innehåller.:unsure:

Och man måste lixom inte äta gris, även om många tycker att det smakar gott.

Dvs det finns så många andra bra livsmedel.. så man kan välja.

Jag ser i din uppräkning att du missat D3 och K2!:o

• Gilla 1
Länk till inlägg
15 timmar sedan, Zepp sade:

Jag tar självfallet fullt ansvar utifall du skulle gå upp i vikt av morötterna.

Med förbehållet att det då mest troligt handlar om allt vatten samt några fibrer/RS som de innehåller.:unsure:

Och man måste lixom inte äta gris, även om många tycker att det smakar gott.

Dvs det finns så många andra bra livsmedel.. så man kan välja.

Jag ser i din uppräkning att du missat D3 och K2!:o

Nej inte missat D :P dom tar jag från Puori, gillar även Helhetshälsan produkter då jag vill ha så rent som möjligt :) 

K2 köpte jag men efter läst på lite mera har jag förstått att det inte är lämpligt att ta med blodförtunnande, sprutar Fragmin efter lungemboli, dom minskade ner Hydrokortisonet och jag blev väldigt sjuk. Har tyvärr råkat ut för väldigt mycket. Brukar inte "prata" om mina bekymmer (svaghet) men har kämpat väldigt med mig själv. Det har lett till stor noggrannhet med kost och hälsa :) 

• Gilla 3
Länk till inlägg
30 minuter sedan, MiaW sade:

K2 köpte jag men efter läst på lite mera har jag förstått att det inte är lämpligt att ta med blodförtunnande, sprutar Fragmin efter lungemboli, dom minskade ner Hydrokortisonet och jag blev väldigt sjuk. Har tyvärr råkat ut för väldigt mycket. Brukar inte "prata" om mina bekymmer (svaghet) men har kämpat väldigt med mig själv. Det har lett till stor noggrannhet med kost och hälsa :) 

Som jag förstår det så är det warfarin (finns i Waran) som inte går ihop med K2; det är en s.k. vitamin K-antagonist. Men jag tycker det är svårt att bli helt säker.

• Gilla 2
Länk till inlägg
17 minuter sedan, MiaW sade:

Nej inte missat D :P dom tar jag från Puori, gillar även Helhetshälsan produkter då jag vill ha så rent som möjligt :) 

Mm mycket att ta hänsyn till med andra ord?

Iallafall skilj på K2 och K1!

Det är K1 som handlar om blodkoulagition,, K2 har mer med kalciumomsättning att göra!

K1 är inte blodförtunnande,, det är ett motgift mot blodförtunning, dvs det påverkar mest blodets förmåga att klumpa ihop sig!

Du nämner allt fler utav dina bekymmer hur som helst.. lungemboli är lixom inte att leka med hur som helst!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lungemboli

Sådåså.. varken jag eller det här forumet är dina läkare.. och i princip hur du ställer dina frågor så får du svar.

Du får bara ta alla kommentarer med en skopa salt,, vilket ioförej och är en del av hela kitteriet, dvs vi måste få i oss salt.

I bästigaste fall får du en fundering på hur du skulle kunna förbättra din kost.. oså kanske om du har tur får argument för att diskutera dina mediciner med dina behandlande läkare?

Oså på det.. iallafall om du hade behövt de olika kostillskotten, varför skrev då inte dina läkare ut recept på dessa?

• Gilla 2
Länk till inlägg

Aså återigen.. Kjell postade före mig.. vi vet lixom inte om de olika K-vitaminerna påverkar det ena eller andra!

Men jag tror att även Kjell tror att det är skillnad på K1 och K2?

Dvs vi är amatörer men hur som helst hyfsat pålästa.

Iallafall, det är en betydande skillnad mellan olika K-vitaminer.

Dvs bästa råd för intag av D3 är att det bör ske i kombo med K2,, finns sådana kapslar oxå att köpa!

http://www.shopping4net.se/Haelsokost/Vitaminer/A-D-E-K/K2-D3-vitamin-i-olivolja.htm

O andra sidan, man kan äta mer fermeterade bönor oxå, det är lixom en smaksak.. förutom tillgången i vanliga affärer!

• Gilla 1
Länk till inlägg
4 timmar sedan, Kjell Granelli sade:

Som jag förstår det så är det warfarin (finns i Waran) som inte går ihop med K2; det är en s.k. vitamin K-antagonist. Men jag tycker det är svårt att bli helt säker.

Aha tack :) får googla lite mer då, kan ju äta upp burken i varjefall :)

• Gilla 1
Länk till inlägg
4 timmar sedan, Zepp sade:

Mm mycket att ta hänsyn till med andra ord?

Iallafall skilj på K2 och K1!

Det är K1 som handlar om blodkoulagition,, K2 har mer med kalciumomsättning att göra!

K1 är inte blodförtunnande,, det är ett motgift mot blodförtunning, dvs det påverkar mest blodets förmåga att klumpa ihop sig!

Du nämner allt fler utav dina bekymmer hur som helst.. lungemboli är lixom inte att leka med hur som helst!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lungemboli

Sådåså.. varken jag eller det här forumet är dina läkare.. och i princip hur du ställer dina frågor så får du svar.

Du får bara ta alla kommentarer med en skopa salt,, vilket ioförej och är en del av hela kitteriet, dvs vi måste få i oss salt.

I bästigaste fall får du en fundering på hur du skulle kunna förbättra din kost.. oså kanske om du har tur får argument för att diskutera dina mediciner med dina behandlande läkare?

Oså på det.. iallafall om du hade behövt de olika kostillskotten, varför skrev då inte dina läkare ut recept på dessa?

Men borde inte vara bra med motgift heller kanske :) 

Nej det var inte kul, fyrverkeri i bröstet, åkte akut Arvika ingen hjälp, akut Karlstad ingen hjälp, de hittade inget med ultra ljud efter en natt hem, sambon ringde 1177 och de bad mig åka in igen, när Kirurgen inte hittade fel skulle de skicka hem mig igen, dom satte mig i en rullstol, men då kom en medicinare som bad om röntgen, då blev det fart på dom... Har inget förtroende på sjukvården efter alla mina felbehandlingar.

Nej kommer inte diskutera med mina läkare... 

Jag har recept på konstaterade brister och då på Behepan och Kalcipos-D :)  Omega och Magnesium skulle dom aldrig skriva ut...eller hur tänkte du nu?

• Gilla 1
Länk till inlägg
3 timmar sedan, Kjell Granelli sade:

Absolut är det stor skillnad på K1 och K2! Egentligen misstänker jag att detta med warfarin saknar relevans för K2, men har inte funnit sådan information att jag kan säga det säkert. 

Inte lätt detta :)

• Gilla 1
Länk till inlägg
3 timmar sedan, Zepp sade:

Aså återigen.. Kjell postade före mig.. vi vet lixom inte om de olika K-vitaminerna påverkar det ena eller andra!

Men jag tror att även Kjell tror att det är skillnad på K1 och K2?

Dvs vi är amatörer men hur som helst hyfsat pålästa.

Iallafall, det är en betydande skillnad mellan olika K-vitaminer.

Dvs bästa råd för intag av D3 är att det bör ske i kombo med K2,, finns sådana kapslar oxå att köpa!

http://www.shopping4net.se/Haelsokost/Vitaminer/A-D-E-K/K2-D3-vitamin-i-olivolja.htm

O andra sidan, man kan äta mer fermeterade bönor oxå, det är lixom en smaksak.. förutom tillgången i vanliga affärer!

Tycker om bönor med undviker soja för sköldkörteln. Får läsa mer om de olika K:na då :)

• Gilla 1
Länk till inlägg

Ja altså till en massa annan skit,, är inte K-C-E-D-WTF samma sak.. näe det är ju inte det..utan de består av en himla massa olika komponenter!

Såå grundrådet är hur som helst att lita först o främst på sk riktig mat från bra råvaror.

Och antioxidanter bör man hur som helst inte köpa och äta, det finns risk för att de motverkar kroppens immunsystem som själva tillverkar oxidanter för att bekämpa olika virus/cancer/annat!

Aså.. hur himla besvärligt får det lov att bli.. ungefär hur besvärligt som helst och all mat är i princip felmärkt.. så då får man hur som helst köpa näring o sådant på hälsokostaffären om man inte vill chansa!

• Gilla 1
Länk till inlägg

Oså för att fortsätta;

"Det finns flera substanser av vitamin K, men de viktigaste är fyllokinon (K1), menakinon (K2) och menadion (K3). K3 omvandlas till K2 i kroppen. K1 bildas i växter under fotosyntesen, och K2 bildas av bakterier. K-vitaminet är ett fettlösligt vitamin vilket är nödvändigt för att koaguleringsfaktorerna ska bildas i blodet. Studier har också visat att vitaminet är viktigt för benbildning, immunsystemet och blodkärlen.

Mat som innehåller mycket K1-vitamin är: grönkål, broccoli, bladkål, brysselkål, jordgubbar och spenat.

K-vitamin används också som motgift mot vissa råttgift eftersom många råttgift är starkt blodförtunnande."

https://sv.wikipedia.org/wiki/K-vitamin

Menna, dels så är det viktigt dels så är det ett motgift!

Och då har jag inte ens nämnt askorbater,  gemenligen kallat för C-vitamin!

https://en.wikipedia.org/wiki/Ascorbic_acid_(molecular_aspects)

Länk till inlägg
23 timmar sedan, Zepp sade:

Ja altså till en massa annan skit,, är inte K-C-E-D-WTF samma sak.. näe det är ju inte det..utan de består av en himla massa olika komponenter!

Såå grundrådet är hur som helst att lita först o främst på sk riktig mat från bra råvaror.

Och antioxidanter bör man hur som helst inte köpa och äta, det finns risk för att de motverkar kroppens immunsystem som själva tillverkar oxidanter för att bekämpa olika virus/cancer/annat!

Aså.. hur himla besvärligt får det lov att bli.. ungefär hur besvärligt som helst och all mat är i princip felmärkt.. så då får man hur som helst köpa näring o sådant på hälsokostaffären om man inte vill chansa!

För många år sedan sade jag att jag skulle vilja öppna en matbutik som man slapp läsa det finstilta :) 

• Gilla 2
Länk till inlägg
22 timmar sedan, Zepp sade:

Oså för att fortsätta;

"Det finns flera substanser av vitamin K, men de viktigaste är fyllokinon (K1), menakinon (K2) och menadion (K3). K3 omvandlas till K2 i kroppen. K1 bildas i växter under fotosyntesen, och K2 bildas av bakterier. K-vitaminet är ett fettlösligt vitamin vilket är nödvändigt för att koaguleringsfaktorerna ska bildas i blodet. Studier har också visat att vitaminet är viktigt för benbildning, immunsystemet och blodkärlen.

Mat som innehåller mycket K1-vitamin är: grönkål, broccoli, bladkål, brysselkål, jordgubbar och spenat.

K-vitamin används också som motgift mot vissa råttgift eftersom många råttgift är starkt blodförtunnande."

https://sv.wikipedia.org/wiki/K-vitamin

Menna, dels så är det viktigt dels så är det ett motgift!

Och då har jag inte ens nämnt askorbater,  gemenligen kallat för C-vitamin!

https://en.wikipedia.org/wiki/Ascorbic_acid_(molecular_aspects)

Perfekt för då får jag äta många jordgubbar till sommaren :P gud vad jag längtat efter det, och rädd att jag inte kan numera, men klart jag följer det Du skriver hahaha Jag brukade göra juicer fast med frukter, nu ska jag lära mig göra goda gröna drinkar (spenat).

Tack för alla tips Zepp

Länk till inlägg
12 minuter sedan, MiaW sade:

Perfekt för då får jag äta många jordgubbar till sommaren :P gud vad jag längtat efter det, och rädd att jag inte kan numera, men klart jag följer det Du skriver hahaha Jag brukade göra juicer fast med frukter, nu ska jag lära mig göra goda gröna drinkar (spenat).

Tack för alla tips Zepp

Och det samma gäller blåbär till hösten, du får äta hur många som helst under förutsättning att du plockat dem själv i skogen!

• Gilla 1
  • Tack! 1
Länk till inlägg
  • 3 weeks later...

Funderar på en sak, sedan 12/2 har jag  levt helt strikt och det enda jag gör ”fel” är ca en tsk honung (mörk fr vilda bin) i morgonte och några msk mjölk, med håller mig alltid under 20 g kolhydrater. (Utom när jag blev bjuden på en ”nyttig” bar -men en gång är väl ingen gång :P) 

En god vän säger att jag måste sluta med det för han nådde inte rätt resultat när han åt paprika. Det lilla räckte. Kan det vara möjligt. Älskar verkligen  mitt early gray  ?

Kan detta göra att jag inte kommer i optimal ketos? 

Länk till inlägg
1 timme sedan, MiaW sade:

Funderar på en sak, sedan 12/2 har jag  levt helt strikt och det enda jag gör ”fel” är ca en tsk honung (mörk fr vilda bin) i morgonte och några msk mjölk, med håller mig alltid under 20 g kolhydrater. (Utom när jag blev bjuden på en ”nyttig” bar -men en gång är väl ingen gång :P) 

En god vän säger att jag måste sluta med det för han nådde inte rätt resultat när han åt paprika. Det lilla räckte. Kan det vara möjligt. Älskar verkligen  mitt early gray  ?

Kan detta göra att jag inte kommer i optimal ketos? 

Om jag säger som så,, så har du mest troligt andra problem än att hamna i keto sweet spot?

Dvs keto sweet spot är ett tecken för de som inte har andra problem att brottas med.. och  20 gram kolisar är hur som helst jävligt strikt, finns lixom ingen som helst anledning att ens fundilera på att komma lägre

Du nämner slattar av kolhydrater och ligger likt förbannat på 20 gram!

Du skall i förstone tänka riktig mat.. inte så mycket ketos!

Iallafall så skall jag avslöja en väl dold hemlighet för dig, låt ingen annan se detta,, dvs kroppen tenderar att förbruka det man äter!

Dvs äter man mer fett och protein och inte så mycket kolhydrater så tenderar kroppen att förbränna mer fett och protein och inte lika mycket kolhydrater!

Iallafall så kan det hampa sig för vissa som har väl tilltagna fettdepåer att man äter lite mindre kalorier och kan det även hampa sig som så att lipolysen ökar samt att man får en viss brist på glukos, då så går glycerolet från triglyceriderna gärna in till levern som sen omvanbdlar dessa till glukos i glukoneogenesen samt även de där extra aminosyrorna!

Det får då som konsekvens att fettsyror/FFA/NEFA bara bryts ner halvvägs för att sen gå in i ketogenes, som då strömmar ut i blodet och tas upp av extrahepatisk vävnad i stället för glukos!

Dvs det är en form av backup mekanism när man inte får tillräckligt med kolhydrater via födan.. dvs det vore förödande för vår art om de inte fick honung i teet under vår evolution!

Iallafall kortison/kortisol är ett hormon som hur som helst kommer att hålla upp ditt blodsocker, det är en av de mekanismer som det är till för, typ fligt and fight!

Man får ta de konsekvenserna när man behöver en sådan behandling.. men du har hur som helst mätbara ketoner.. så då skulle jag vilja säga att det är rätt optimalt med tanke på omständigheterna?

• Gilla 1
Länk till inlägg
21 timmar sedan, Zepp sade:

Om jag säger som så,, så har du mest troligt andra problem än att hamna i keto sweet spot?

Dvs keto sweet spot är ett tecken för de som inte har andra problem att brottas med.. och  20 gram kolisar är hur som helst jävligt strikt, finns lixom ingen som helst anledning att ens fundilera på att komma lägre

Du nämner slattar av kolhydrater och ligger likt förbannat på 20 gram!

Du skall i förstone tänka riktig mat.. inte så mycket ketos!

Iallafall så skall jag avslöja en väl dold hemlighet för dig, låt ingen annan se detta,, dvs kroppen tenderar att förbruka det man äter!

Dvs äter man mer fett och protein och inte så mycket kolhydrater så tenderar kroppen att förbränna mer fett och protein och inte lika mycket kolhydrater!

Iallafall så kan det hampa sig för vissa som har väl tilltagna fettdepåer att man äter lite mindre kalorier och kan det även hampa sig som så att lipolysen ökar samt att man får en viss brist på glukos, då så går glycerolet från triglyceriderna gärna in till levern som sen omvanbdlar dessa till glukos i glukoneogenesen samt även de där extra aminosyrorna!

Det får då som konsekvens att fettsyror/FFA/NEFA bara bryts ner halvvägs för att sen gå in i ketogenes, som då strömmar ut i blodet och tas upp av extrahepatisk vävnad i stället för glukos!

Dvs det är en form av backup mekanism när man inte får tillräckligt med kolhydrater via födan.. dvs det vore förödande för vår art om de inte fick honung i teet under vår evolution!

Iallafall kortison/kortisol är ett hormon som hur som helst kommer att hålla upp ditt blodsocker, det är en av de mekanismer som det är till för, typ fligt and fight!

Man får ta de konsekvenserna när man behöver en sådan behandling.. men du har hur som helst mätbara ketoner.. så då skulle jag vilja säga att det är rätt optimalt med tanke på omständigheterna?

Tack Zepp, satt sig i hjärnan denna ketos, vill inte misslyckas, med jag borde bara vara tacksam för att jag tex idag låg på 0,6 och blodsocker 5,3. Jag brukade förr ligga på runt 6 :) bra att Du skrev...

Jag äter aldrig frukost utan fastar minst 16 tim varje dag. Har fått det som rutin nu men dricker the och kaffe med fetterna. Idag tog jag bort honungen och mjölken, nöjde mig med grädde som jag hade svårt för i början :) men i morgon en ny dag med kanske min lyx då :D 

• Gilla 3
Länk till inlägg
14 minuter sedan, MiaW sade:

Tack Zepp, satt sig i hjärnan denna ketos, vill inte misslyckas, med jag borde bara vara tacksam för att jag tex idag låg på 0,6 och blodsocker 5,3. Jag brukade förr ligga på runt 6 :) bra att Du skrev...

Jag äter aldrig frukost utan fastar minst 16 tim varje dag. Har fått det som rutin nu men dricker the och kaffe med fetterna. Idag tog jag bort honungen och mjölken, nöjde mig med grädde som jag hade svårt för i början :) men i morgon en ny dag med kanske min lyx då :D 

Mm.. prexis.. så även om jag gärna vill frälsa folk och få med dem i fettsekten så vill jag helst att de tar till sig mer än själva abstraktet!

Dvs ketoner kan man mäta hemma.. men de är fortfarande inte ett tecken på att du har optimal hälsa, utan de betyder främst på att du inte äter för mycket kolhydrater/glukos.. i princip inget annat!

Det kan väl vi få lov att ta som ett gott tecken iallafall?

Oså skall man då grunna lite på konesekvenserna.. eller rättare sagt på omständigheterna, för även bantare på lågkaloridieter kan mäta ketoner om de bara fick för sig detta.

De sista brukar främst fokusera på vågen ioförsig.

Och hur skulle det se ut om de i stället fokuserade på keto sweet spot.. dvs inte så säkert att någon blev särskildt mycket klokare!

Länk till inlägg
On 2018-04-10 at 20:32, Zepp sade:

Mm.. prexis.. så även om jag gärna vill frälsa folk och få med dem i fettsekten så vill jag helst att de tar till sig mer än själva abstraktet!

Dvs ketoner kan man mäta hemma.. men de är fortfarande inte ett tecken på att du har optimal hälsa, utan de betyder främst på att du inte äter för mycket kolhydrater/glukos.. i princip inget annat!

Det kan väl vi få lov att ta som ett gott tecken iallafall?

Oså skall man då grunna lite på konesekvenserna.. eller rättare sagt på omständigheterna, för även bantare på lågkaloridieter kan mäta ketoner om de bara fick för sig detta.

De sista brukar främst fokusera på vågen ioförsig.

Och hur skulle det se ut om de i stället fokuserade på keto sweet spot.. dvs inte så säkert att någon blev särskildt mycket klokare!

Nej den optimala hälsan kommer jag aldrig att få, det tåget gått, men försöka göra det bästa möjliga är jag beredd på. 

Känner mig så osäker, vet ännu inte rätt väg. Tror kanske inte heller det är rätt väg för mig att fasta. Men man får väl pröva sig fram, alla är vi unika. 

Ju mer man lär sig desto svårare blir det...

• Gilla 1
Länk till inlägg
16 minuter sedan, MiaW sade:

Nej den optimala hälsan kommer jag aldrig att få, det tåget gått, men försöka göra det bästa möjliga är jag beredd på. 

Känner mig så osäker, vet ännu inte rätt väg. Tror kanske inte heller det är rätt väg för mig att fasta. Men man får väl pröva sig fram, alla är vi unika. 

Ju mer man lär sig desto svårare blir det...

Bra för då är vi iallafall två där tåget redan gått men vi kan hur som helst försöka att befinna oss iallafall i närheten utav själva spåret?:blink:

Och jag fastar per se inte frivilligt.. men av någon underlig anledning så hampar det sig i vissa situationer hur som helst att jag klarar mig på en måltid om dagen.:o

Prexis, kunskap är bara till besvär.. blir för många frågor.. enklast är att inget veta, men det är inte alltid kompatibelt med god hälsa så det får bli en kompromiss!

• Gilla 1
Länk till inlägg
38 minuter sedan, MiaW sade:

Vi kör på spåret :D 

Inte frivilligt? Oj med en måltid, då kanske du äter som en häst då HAHAHA hur länge har du kört LCHF? 

Jaa.. av någon förunderlig anledning så kan det hända att när jag är ledig och ensam och upptagen av annat att jag lixom glömmer att äta och att det sen kommer över mig när mörkret tilltar att jag faktiskt är hungrig.

Då  kan det ioförsej betyda att jag äter desstommera, dvs som regel så lagar jag vanliga måltider men det kan behövas ytterligare de gångerna litta beroende på vad jag faktiskt har hemma och lagat till.

Dvs om det kniper så kan man alltid dra i sig en burk makrill med kokt ägg och majo fram på småtimmarna och det skulle krävas!

Och vi håller oss i närheten av spåret för det blir det lättare att hitta tillbaka, när vi behöver det.

Det innebär då oxå en viss planering, dvs det är då de där makrillburkarna,majon och äggen kommer som en riktningsangivelse!

• Gilla 4
Länk till inlägg
On 2018-04-13 at 17:34, Zepp sade:

Jaa.. av någon förunderlig anledning så kan det hända att när jag är ledig och ensam och upptagen av annat att jag lixom glömmer att äta och att det sen kommer över mig när mörkret tilltar att jag faktiskt är hungrig.

Då  kan det ioförsej betyda att jag äter desstommera, dvs som regel så lagar jag vanliga måltider men det kan behövas ytterligare de gångerna litta beroende på vad jag faktiskt har hemma och lagat till.

Dvs om det kniper så kan man alltid dra i sig en burk makrill med kokt ägg och majo fram på småtimmarna och det skulle krävas!

Och vi håller oss i närheten av spåret för det blir det lättare att hitta tillbaka, när vi behöver det.

Det innebär då oxå en viss planering, dvs det är då de där makrillburkarna,majon och äggen kommer som en riktningsangivelse!

Jag har en inbyggd hunger vid 16 tiden, men oftast blir det ingen mat då här ute på farmen. Nyss åt vi middag ? har heller ingen hunger så men nu var jag riktigt kinkig. Älskar denna sesong med grillat :D Men borde inte vara hälsosamt att ta en gång per dag. Du får bättra det :) 

Ja smart för kom jag till en öde ö så var det med ägg och honung, tar med mig en av mina höns hihi 

Du måste skaffa en höna då så har du alltid mat hemma, skulle du vara riktigt hungrig rekommenderar jag slow cocker :P 

Länk till inlägg
  • 3 weeks later...

Det där med ketos är ett problem för mig också - under hela den tid jag mätt  mina värden hemma med Freestyle har jag bara en gång (nyligen) lyckats komma upp i ketos kring 1,5. Vanligen ligger jag på 0,3-0,6, men trots det går jag ned i vikt bara jag annars är strikt och inte slänger in för mycket protein. (som jag har kommit fram till att är en bov för min viktnedgång).

• Gilla 5
Länk till inlägg
On 2018-05-06 at 13:48, Berndt Holmström sade:

Det där med ketos är ett problem för mig också - under hela den tid jag mätt  mina värden hemma med Freestyle har jag bara en gång (nyligen) lyckats komma upp i ketos kring 1,5. Vanligen ligger jag på 0,3-0,6, men trots det går jag ned i vikt bara jag annars är strikt och inte slänger in för mycket protein. (som jag har kommit fram till att är en bov för min viktnedgång).

Mm.. prexis.. iallafall om man uppmäter 0,3-0,6 av blodketoner så är det iallafall ett gott tecken?

Dvs egentligen så är blodketoner lika osäkra som fastesocker om man inte tar in andra parametrar.

Dvs man kan ha normalt blodsocker i årtionden men tack vara hyperinsulinemin.. så länge den nu varar, innan man diagnosticeras som typ2 diabetiker

Iallafall om man samtidigt som man uppmäter blodketoner går ner i vikt så antyder det att man faktiskt förbrukar en hel del kroppsfett!

Dvs ser man till de två faktorerna så förefaller det som att man gör rätt, dvs ändra inte på ett vinnande koncept.. håll kvar vid detta iallafall tills du är nära normalviktig!

Sådåså.. hur funkar det, jo kroppen kräver minimum cirka 50 gram glukos per dygn.. äter man då cirka 25, så måste levern tillverka de andra.

Då för att detta skall ske så måste insulin sjunka, glukagon öka, dvs det triggar först glykogenolys och sen glukoneogenes!

Och iomed att insulin sjönk så frigörs mer fett i form av FFA, det når levern, den är då upptagen.. iallafall delvis av att tillverka glukos från glycerol, vissa aminosyror och laktat!

Det innebär således att fett bara blir halvt nedbrutna i levern.. då går detta till en annan process som kallas för ketos.

Levern saknar ketolysensymer så ketonkropparna strömmar ut i blodet där de tas upp av celler med ketolysensymer.. till största delen hjärtat och vissa delar av hjärnan där de då ersätter en hel del glukos.

Muskelceller har lite men inte särskildt mycket ketolysensymer för att använda ketonkroppar, så de skiftas i stället om för att använda mer fettsyror direkt via Betaoxidation.. detta tar oftast den längre tiden i omställningen.. jag kan avslöja så mycket som att de som är unga friska vana löpare/motionärer gör den omställningen snabbare än överviktiga äldre diabetiker!

• Gilla 1
  • Tack! 1
Länk till inlägg

Tack Zepp igen för dina utmärkta förklaringar - alltid lika utförliga och insiktsfulla.

Jag skall kanske återkomma till hur jag levt och ätit de senaste 6 månaderna - jag har en aning om vad som gjort att jag lyckats bättre nu än alla de tidigare gångerna, men i alla fall i korthet: nu har jag tappat 11 kg så "if it ain't broke, don't fix it"..??

• Gilla 4
Länk till inlägg
On 2018-05-08 at 08:43, Berndt Holmström sade:

Tack Zepp igen för dina utmärkta förklaringar - alltid lika utförliga och insiktsfulla.

Jag skall kanske återkomma till hur jag levt och ätit de senaste 6 månaderna - jag har en aning om vad som gjort att jag lyckats bättre nu än alla de tidigare gångerna, men i alla fall i korthet: nu har jag tappat 11 kg så "if it ain't broke, don't fix it"..??

Det tycker jag definitivt att du skall göra.

Normalt sett så vill vi att folk håller sig i samma tråd och inte startar en massa nya.. men det gäller om man har en massa frågor.. jag tror du dels är erfaren och på det har fått svar på en del undringar?

Såå jag tror att hela forumet ser fram på att läsa "Bernts framgångstråd".. med undertexten, "det funkar för mig iallafall"!

Dvs du kan dela med dig av din erfarenhet, dina tankar och praktiska åtgärder.

Iallafall så har jag gjort ett överslag, dvs du har förbrukat cirka 400 Kcal extra per dag, det är rätt mycket, en del vill veta hur du åstadkommit detta?

Inte så säkert att det är applicerbart på någon annan, men man vet aldrig?

• Gilla 2
Länk till inlägg
  • 2 weeks later...

Oj ser att jag har lite att läsa här :) själv står jag helt still i vikt, mått riktigt dåligt när jag skulle vara duktig och bara äta två mål mat om dagen, läste lite om mina problem och att det inte rekommenderades fasta så har börjat dricka en protein shake med hallon varje lunch som första mål, med hallon, Holistic utan sötning mm och nu mår jag bättre igen :) Men kvar på platån.

• Gilla 3
Länk till inlägg
On 2018-05-06 at 13:48, Berndt Holmström sade:

Heja på :) förstått att det för många beror på för mycket protein, har du testat Lifesum appen?

• Gilla 1
Länk till inlägg
4 minuter sedan, MiaW sade:

Tack, märker Du skillnad på de olika sorterna? 

Nej, det kan jag inte påstå.
Men jag brukar se till att välja mct-olja som är utvunnen från kokosolja (t.ex Star Nutrition), och inte från palmolja (t.ex Olimp).

• Gilla 3
Länk till inlägg
  • 2 years later...

Hej hittade hit i min sökning på kortison och ketos. Fattar ni vad som hände. Jag var i ketos 8 på urinstickan i ca en vecka men var sen tvungen att ta kortison i tablettform för min astma och morgonen efter var jag inte i ketos. 1,5 sen 0,5 nästa dag. 
hur har det gått för dig MiaW? Kan du vara i ketos med kortison? 
har ingen att fråga. 

• Gilla 1
Länk till inlägg
  • 4 weeks later...
On 2021-03-22 at 12:33, Ing-Marie sade:

Kan du vara i ketos med kortison? 

Nu resonerar jag, jag vet inte säkert men kortison frisätter glukos, precis som kortisol gör. Jag tror att den mekanismen lyfter ut dig ur ketos. 

• Gilla 2
Länk till inlägg

https://www.expressen.se/kvallsposten/bo-fick-diabetes-av-medicinen-for-armen-/

Kan du byta kortisontabletter mot kortisoninhalator? Tror det ger mindre effekt på blodsockret. 

Kortison är syntetiskt kortisol. Kortisol är ett stresshormon som sätter fart på adrenalin som sätter fart på utsöndring av lagrat socker för snabb energi att springa ifrån vargen med. 

• Gilla 1
Länk till inlägg