pekka

När är blodsocker för låg vid fasta?

Recommended Posts

Konstig fråga? Har googlat lite men hittar bara råd för diabetiker vilket jag inte är. Är inne på sjätte dagen och blodsockret imorse var 3,0. Visst Freestyle Precision är ju inte direkt hospital akkurat men siffrorna är lite låga. Mår annars bra. Dricker hemmakokt buljong nästan varje dag, tog en imorse och blodsockret hade ökat till 3,2. Buljongen har väl ingen större verkan på blodsockret.

Är det någon som vet "normala" blodsocker värden för ickediabetiker - den lägre värden är alltså intressant. Och ja, jag vet att jag ska avbryta fastan när jag börjar må dåligt men jag mår inte dåligt nu men alla starka ord skrämmer lite på råden till diabetiker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, pekka sade:

Konstig fråga? Har googlat lite men hittar bara råd för diabetiker vilket jag inte är. Är inne på sjätte dagen och blodsockret imorse var 3,0. Visst Freestyle Precision är ju inte direkt hospital akkurat men siffrorna är lite låga. Mår annars bra. Dricker hemmakokt buljong nästan varje dag, tog en imorse och blodsockret hade ökat till 3,2. Buljongen har väl ingen större verkan på blodsockret.

Är det någon som vet "normala" blodsocker värden för ickediabetiker - den lägre värden är alltså intressant. Och ja, jag vet att jag ska avbryta fastan när jag börjar må dåligt men jag mår inte dåligt nu men alla starka ord skrämmer lite på råden till diabetiker.

Iallafall.. pratar vi  reella blodsockervärden, så tenderar gränsen att hamna på cirka 3,0!

Osenså har vi blodsockermätare som tenderar att variera cirka 50% en hel del beroende på om du haft dina stickor i kylskåpet eller  hur gamla de är  och litta annat!

Och iomed att du inte är diabetiker så kan du vara lugn!

För då kan du i princip lita på att ditt blodsocker hålls konstant om även något lägre, eller högre om du anammat och äter en typ LCHF liknande diet!

Menna, ta till dig detta, dvs diabetiker har det värre, de skall reglera  sin medicinering beroende utav otillförtlitliga blodsockermätare,, dvs eventuellt ta extra insulin om mätaren visar höga värden.

Såå.. om du är helt övertygad om att du inte är diabetiker så kan du trots allt lita på kroppen, dess förmåga att hålla ett normalt blodsocker lite oavsett vad du äter.. om du fastar, struntar i att äta osv.

Och jag har läst om diabetiker typ 2 som mätt 2,5 i blodsocker utan att de mått illa, det handlar då förmodligen mer om att mätutrustningen inte är exaktare än så?

När det handlar om typ 1 så kan man vara lite mer försiktigare.. betydligt försiktigare!

Osen så om man anser sig frisk för övrigt. så kan man köpa/skaffa mätare/stickor som även mäter ketoner, Ketonix, urinstickor!

Alla dessa ger lite olika värden.. men om man misstänker det minsta att man är diabetiker av något slag så bör man begära att få remiss till diabetesmotagning, srunta i deras  kostråd samt få alla undersökningar/fria stickíckor från dem!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Citat

For the last eight months, Angus’s blood glucose levels were consistently very low, around 2 mmol/l, but the Scot did not suffer any adverse effects as a result.

https://www.diabetes.co.uk/blog/2018/02/story-angus-barbieri-went-382-days-without-eating/

Världsmästaren låg runt 2 den senare delen av sin lång fasta men mådde bra ändå. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

https://www.dietdoctor.com/intermittent-fasting/questions-and-answers#blood-sugar-fasting

Här besvarar Fung en liknande fråga men en person som har låga värden. 2,4 mmol efter träning och är orolig. Svaret är om man mår bra, kan man fortsätta.

Intrevallet 3-6 mmol är förmodligen framtaget som en norm för 3 måltider om dagen.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 hour ago, MrB said:

https://www.dietdoctor.com/intermittent-fasting/questions-and-answers#blood-sugar-fasting

Här besvarar Fung en liknande fråga men en person som har låga värden. 2,4 mmol efter träning och är orolig. Svaret är om man mår bra, kan man fortsätta.

Intrevallet 3-6 mmol är förmodligen framtaget som en norm för 3 måltider om dagen.

Tack så mycket! Den sidan hade jag inte sett tidigare.

Ja, den där Angus ja ... :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag brukar ligga på 2,3-2,6 (2,1 som lägst) på långfastor efter tre-fyra dagar. Då ligger ketonvärden runt 5. Men så länge du mår ok och inte är diabetiker är det ingen fara. 

• Gilla 3
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Gladan sade:

Men så länge du mår ok och inte är diabetiker är det ingen fara. 

Ok med rätt övervakning med en läkare som tex Fung så kan man reversera diabetes typ 2 dessutom...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Gladan sade:

Jag brukar ligga på 2,3-2,6 (2,1 som lägst) på långfastor efter tre-fyra dagar. Då ligger ketonvärden runt 5. Men så länge du mår ok och inte är diabetiker är det ingen fara. 

Normala värden för fasta verkar vara lite okänt generellt. Men precis som du säger är 3-6 för ketoner starvation ketosis(+ några steg till med träning) samt ett blodsocker mellan 2-3 vanligt(av allt att tyda). Lite som nutrionell ketosis på sterioder.... 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
10 timmar sedan, The Biochemist sade:

Även om det är ovanligt så kan en stor måltid efter lång fasta vara riktigt farligt. 

Vad är det som kan hända i så fall?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 hours ago, Kjell Granelli said:

Vad är det som kan hända i så fall?

Hjärtstillestånd 

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 hours ago, The Biochemist said:

Hjärtstillestånd 

Är det pga låga nivåer på vissa mineraler och liknande? Vilket kost har de fått/ätit som åkt på hjärtstillestånd?

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 hours ago, pekka said:

Är det pga låga nivåer på vissa mineraler och liknande? Vilket kost har de fått/ätit som åkt på hjärtstillestånd?

Det stämmer bra. Framförallt fosfor. Även natrium, kalium kan rubbas. Det är ”insulin ckocken” som kan orsaka detta då nivåerna är låga efter en längre fasta (litteraturen anger ofta mer än 5 dagar som gräns). Störst risk råka ut för detta (kallas ”re-feeding syndrome) har överlevare som räddas efter veckor utan mat eftersom sjukvården ofta sätter dem på glukosdropp och sedan är det kört. Men det finns flertalet dokumenterade fall även vid stort kolhydratintag direkt efter lång fasta. 

• Gilla 5
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 minuter sedan, The Biochemist sade:

Det stämmer bra. Framförallt fosfor. Även natrium, kalium kan rubbas. Det är ”insulin ckocken” som kan orsaka detta då nivåerna är låga efter en längre fasta (litteraturen anger ofta mer än 5 dagar som gräns). Störst risk råka ut för detta (kallas ”re-feeding syndrome) har överlevare som räddas efter veckor utan mat eftersom sjukvården ofta sätter dem på glukosdropp och sedan är det kört. Men det finns flertalet dokumenterade fall även vid stort kolhydratintag direkt efter lång fasta. 

Då tänker jag att om man är noga med att inta salt under fastan (3-5 dagar) och man inte bryter fastan med ett stort kolhydratintag, utan snarare med strikt LCHF-mat så är risken inte jättestor för hjärtstillestånd?

• Gilla 2
  • Tack! 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 hours ago, SGK said:

Då tänker jag att om man är noga med att inta salt under fastan (3-5 dagar) och man inte bryter fastan med ett stort kolhydratintag, utan snarare med strikt LCHF-mat så är risken inte jättestor för hjärtstillestånd?

Det stämmer bra. Länken från skärfläcka tar upp saken på ett bra sätt. 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara som exempel.. j*vligt udda sådana, angående Reefeding Syndrom, dödliga sådana!

Två kända som jag läst om.. slaget om stalingrad och de allierades befrielse av koncentrationsläger i Tyska områden!

Vi börjar i Stalingrad, Tyska soldater dog oförhappandes utan att det skett i strid, man flög dit en läkare som obducerade de döda, han fan att de som dött hade inga som helst fettreserver, varken subkutant eller visceralt, dvs de svalt ihjäl!

Rådet blev att skicka mer proviant med mer kalorier, då dog ännuflera utav just Reefeding syndrom.. fosfor har då nämnts i den dokumentären som jag såg på!

Och lika lär det ha varit när koncentrationslägren befriades, vissa soldater kunde inget annat än att skänka sina fältransoner till lägerfångar, vara en del då dog!

Osen då till frivillig fasta, det finns nog ingen chans att man frivilligt svälter sig till en nivå som motsvarar Stalingrad eller koncentrationslägren?

• Gilla 3
  • Tack! 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr finns det sådana ”frivilliga” fall, framförallt personer med anorexi som riskerar att drabbas men även en del andra fall. 

https://www.mirror-mirror.org/refeeding-syndrome.htm 

What is Refeeding Syndrome?*

Refeeding syndrome in general is a potentially fatal condition that affects patients who are starved or severely malnourished and are undergoing nutritional rehabilitation, or refeeding. People at risk for this syndrome include cancer patients undergoing chemotherapy, malnourished elderly people, homeless or alcoholic patients who haven’t eaten in several days, some postoperative patients, and patients with anorexia nervosa.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg