Jump to content

Veckomeny - Kom igång. Stora portioner!?


Kaisa
 Share

Recommended Posts

Hej! 

Jag började förra veckan med veckomeny Kom igång vecka 1, strikt. Det har gått bra att följa, jag har inte gjort några avsteg... förutom att jag aldrig orkat äta upp hela portionen! Det är sååå mycket mat. Efter bara hälften känner jag att jag fått tillräckligt. Är det meningen att man ska känna så? Ska jag fortsätta äta? Jag vet att man ska fokusera på antalet kolhydrater och inte på kalorier, men när jag loggade vad jag ätit några dagar hamnade jag långt över 2000 kcal. Jag är en rätt kort kvinna som har ca 5 kg övervikt och min dagsförbränning ligger på ca 1800 kcal. 

Vill gå över till lchf för att jag har diabetes i familjen och för att min mage mår bättre av det, men hoppas också att på sikt gå ner till normalvikt. 

Min fråga är: 

Varför är portionerna så stora? Kan jag halvera dem? 

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hej och välkommen till forumet! :)
Självklart ska du sluta äta när du är mätt! Många som är överviktiga har störda signaler och känner inte mättnad så då får man portionsbegränsa istället. Om du får en matlåda också på en portion är det ju bara att tacka och ta emot! :)

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

37 minuter sedan, MariaF sade:

Självklart ska du sluta äta när du är mätt! 

Och jag vill lägga till: Tanken är att du ska hålla dig mätt tills det är dags att äta igen, om ett antal timmar. Du ska inte behöva äta mellanmål. Men det ger sig med tiden, om det inte skulle funka direkt.

Ät när du är hungrig, sluta när du är nöjd; det är grundregeln.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Kaisa sade:

Hej! 

Jag började förra veckan med veckomeny Kom igång vecka 1, strikt. Det har gått bra att följa, jag har inte gjort några avsteg... förutom att jag aldrig orkat äta upp hela portionen! Det är sååå mycket mat. Efter bara hälften känner jag att jag fått tillräckligt. Är det meningen att man ska känna så? Ska jag fortsätta äta? Jag vet att man ska fokusera på antalet kolhydrater och inte på kalorier, men när jag loggade vad jag ätit några dagar hamnade jag långt över 2000 kcal. Jag är en rätt kort kvinna som har ca 5 kg övervikt och min dagsförbränning ligger på ca 1800 kcal. 

Vill gå över till lchf för att jag har diabetes i familjen och för att min mage mår bättre av det, men hoppas också att på sikt gå ner till normalvikt. 

Min fråga är: 

Varför är portionerna så stora? Kan jag halvera dem? 

 

Så är det.. och det var lixom bara bra att du opptäckte det.. räkna med att de flesta är längre än dig samt oftast oxå yngre/män/mer spring i benen osv!

Så du gjorde rätt när du slutade äta efter att du inte orkade mera.. och det är en annan regel.. främst för friska dvs känn efter hur dina hunger/aptitsignaler fungerar!

Jaaa,, det är meningen att du skall känna så, dvs att din aptitreglering skall reglera det hela.. lyssna gärna på den om du är frisk!

Oså då kommer vi osökt in på folk som äter LCHF,, j*vligt underliga personer, äter sin mat på assietter, nekar att äta tårta, godis, efterätt, samt skölja ner maten med läsk?

Sååå du har nu fått hederstecknet LCHF-ätare.. dvs du har dessutom omvandlats till ett UFO i andra sammanhang, dvs du äter dig mätt.. och det spelar lixom rätt sällan någon roll om det bjuds på tårta, effeterätt, läsk godis bullar, du är mätt och i värsta fall så äter du/smakar på det som bjuds på grund av sociala påtryckningar.

Sååå du är udda, men vi är några till som är lika udda, vi är flera stycken som är lika udda som dig!

Men vi är fortfarande i minoritet, så räkna lixom inte på att majoriteten skall förstå dig, det får du ta till dig.. skyll på att du bantar/redan är svinmätt/orkar inget mer osv!

Sen så.. en av fördelarna med LCHF, dvs jag är man, man får lov att äta fullvuxna portioner när man väl äter, och som regel så för de flesta, man äter max 2 måltider per dag, det är oxå ett symptom på UFO!

Och som en liten bieffekt.. ibland så hinner man inte alltid att äta ens två måltider och som regel spelar det då ingen jättestor roll.. oså kan man skylla på att man bantar/fastar/går på 5:2, eller något annat socialt axceptabelt!

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Tack för era svar! 

Då kör jag med halva portioner :) 

Och kan man komma med önskemålet att det skulle gå att köra med halva portioner i recepten till någon? Skulle underlätta när man plockar fram en inköpslista :D

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

30 minuter sedan, Kaisa sade:

Tack för era svar! 

Då kör jag med halva portioner :) 

Och kan man komma med önskemålet att det skulle gå att köra med halva portioner i recepten till någon? Skulle underlätta när man plockar fram en inköpslista :D

Om du gör inköpslistan enligt en portion så har du ju lunch dagen efter fixad också.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

10 minuter sedan, Kaisa sade:

Tack för era svar! 

Då kör jag med halva portioner :) 

Och kan man komma med önskemålet att det skulle gå att köra med halva portioner i recepten till någon? Skulle underlätta när man plockar fram en inköpslista :D

Halva och halva.. låt säga som så att du fortfarande drar cirka 1800 Kcal så då kan portionen på tallriken ofta serveras på assiett.. med mer LCHF-liknande mat!

Dvs fett är såå himla energirikt och som regel väldigt litet i volym, så det räcker att du spiller lite olivolja på dina grönsaker för att du fått mer kalorier än vad du behöver.

Ponera sen en annan sak, dvs att din kropp har lite extra reserver som den vill bli av med.. typ de där typiska extra 5 kilona, då kan det hampa sig att din aptit sjunker i början.. men jag lovar inte att den aptitregleringen kommer att fortsätta resten utav ditt liv!

Utan nu skall jag sticka ut huvudet igen, du är kvinna och så länge kilona sitter på rätt ställen, dvs främst inte på fel ställen, det kan indikera metabolt syndrom gäller för övrigt även män!

Dvs kvinnor får lov att ha former, vi män skall vara smala och muskliga hela livet.. smaksak kan vissa tycka, men där finns oxå en koppling till metabolt syndrom/junkfood/undermålig diet,, fast det är oftast rätt svårt att veta vad som gör vad.

Iallafall så finns det några bra saker att ta hänsyn till.. iallafall om man är frisk, ät tills du är mätt,, och det är nästan perfekt om man är svinhungrig vid nästa planerade måltid!

Dvs planering är nästan allt.. oså får man anpassa portionstorlekarna/kalorierna till ens nya ätmönster.. problemet är att få alla andra att anpassa sig!:huh:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ojoj, vad olika det kan vara! Jag och min man sitter och ojar oss varenda måltid att portionerna är så små! Vi blir inte mätta! Så det brukar sluta med att bara en av oss får matlåda... (vi är inne på andra veckan i kom igång programmet.)

varför blir vi inte mätta?!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det ingår i konceptet att man anpassar portionstorlekarna efter sina egna behov. Det är stor skillnad på hur mycket energi vi behöver. Aktivitetsnivå, kön, ålder och kroppsstorlek spelar in. Blir man för mätt hoppar man över nästa måltid eller äter mindre nästa gång. Blir man inte mätt kan man lägga till mer fett eller öka mängden råvaror något. Lycka till!

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...