Kaisa Posted March 11, 2018 Share Posted March 11, 2018 Hej! Jag började förra veckan med veckomeny Kom igång vecka 1, strikt. Det har gått bra att följa, jag har inte gjort några avsteg... förutom att jag aldrig orkat äta upp hela portionen! Det är sååå mycket mat. Efter bara hälften känner jag att jag fått tillräckligt. Är det meningen att man ska känna så? Ska jag fortsätta äta? Jag vet att man ska fokusera på antalet kolhydrater och inte på kalorier, men när jag loggade vad jag ätit några dagar hamnade jag långt över 2000 kcal. Jag är en rätt kort kvinna som har ca 5 kg övervikt och min dagsförbränning ligger på ca 1800 kcal. Vill gå över till lchf för att jag har diabetes i familjen och för att min mage mår bättre av det, men hoppas också att på sikt gå ner till normalvikt. Min fråga är: Varför är portionerna så stora? Kan jag halvera dem? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 11, 2018 Share Posted March 11, 2018 Hej och välkommen till forumet! Självklart ska du sluta äta när du är mätt! Många som är överviktiga har störda signaler och känner inte mättnad så då får man portionsbegränsa istället. Om du får en matlåda också på en portion är det ju bara att tacka och ta emot! 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted March 11, 2018 Share Posted March 11, 2018 37 minuter sedan, MariaF sade: Självklart ska du sluta äta när du är mätt! Och jag vill lägga till: Tanken är att du ska hålla dig mätt tills det är dags att äta igen, om ett antal timmar. Du ska inte behöva äta mellanmål. Men det ger sig med tiden, om det inte skulle funka direkt. Ät när du är hungrig, sluta när du är nöjd; det är grundregeln. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 11, 2018 Share Posted March 11, 2018 1 timme sedan, Kaisa sade: Hej! Jag började förra veckan med veckomeny Kom igång vecka 1, strikt. Det har gått bra att följa, jag har inte gjort några avsteg... förutom att jag aldrig orkat äta upp hela portionen! Det är sååå mycket mat. Efter bara hälften känner jag att jag fått tillräckligt. Är det meningen att man ska känna så? Ska jag fortsätta äta? Jag vet att man ska fokusera på antalet kolhydrater och inte på kalorier, men när jag loggade vad jag ätit några dagar hamnade jag långt över 2000 kcal. Jag är en rätt kort kvinna som har ca 5 kg övervikt och min dagsförbränning ligger på ca 1800 kcal. Vill gå över till lchf för att jag har diabetes i familjen och för att min mage mår bättre av det, men hoppas också att på sikt gå ner till normalvikt. Min fråga är: Varför är portionerna så stora? Kan jag halvera dem? Så är det.. och det var lixom bara bra att du opptäckte det.. räkna med att de flesta är längre än dig samt oftast oxå yngre/män/mer spring i benen osv! Så du gjorde rätt när du slutade äta efter att du inte orkade mera.. och det är en annan regel.. främst för friska dvs känn efter hur dina hunger/aptitsignaler fungerar! Jaaa,, det är meningen att du skall känna så, dvs att din aptitreglering skall reglera det hela.. lyssna gärna på den om du är frisk! Oså då kommer vi osökt in på folk som äter LCHF,, j*vligt underliga personer, äter sin mat på assietter, nekar att äta tårta, godis, efterätt, samt skölja ner maten med läsk? Sååå du har nu fått hederstecknet LCHF-ätare.. dvs du har dessutom omvandlats till ett UFO i andra sammanhang, dvs du äter dig mätt.. och det spelar lixom rätt sällan någon roll om det bjuds på tårta, effeterätt, läsk godis bullar, du är mätt och i värsta fall så äter du/smakar på det som bjuds på grund av sociala påtryckningar. Sååå du är udda, men vi är några till som är lika udda, vi är flera stycken som är lika udda som dig! Men vi är fortfarande i minoritet, så räkna lixom inte på att majoriteten skall förstå dig, det får du ta till dig.. skyll på att du bantar/redan är svinmätt/orkar inget mer osv! Sen så.. en av fördelarna med LCHF, dvs jag är man, man får lov att äta fullvuxna portioner när man väl äter, och som regel så för de flesta, man äter max 2 måltider per dag, det är oxå ett symptom på UFO! Och som en liten bieffekt.. ibland så hinner man inte alltid att äta ens två måltider och som regel spelar det då ingen jättestor roll.. oså kan man skylla på att man bantar/fastar/går på 5:2, eller något annat socialt axceptabelt! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kaisa Posted March 11, 2018 Author Share Posted March 11, 2018 Tack för era svar! Då kör jag med halva portioner Och kan man komma med önskemålet att det skulle gå att köra med halva portioner i recepten till någon? Skulle underlätta när man plockar fram en inköpslista 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kita 202 Posted March 11, 2018 Share Posted March 11, 2018 30 minuter sedan, Kaisa sade: Tack för era svar! Då kör jag med halva portioner Och kan man komma med önskemålet att det skulle gå att köra med halva portioner i recepten till någon? Skulle underlätta när man plockar fram en inköpslista Om du gör inköpslistan enligt en portion så har du ju lunch dagen efter fixad också. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 11, 2018 Share Posted March 11, 2018 10 minuter sedan, Kaisa sade: Tack för era svar! Då kör jag med halva portioner Och kan man komma med önskemålet att det skulle gå att köra med halva portioner i recepten till någon? Skulle underlätta när man plockar fram en inköpslista Halva och halva.. låt säga som så att du fortfarande drar cirka 1800 Kcal så då kan portionen på tallriken ofta serveras på assiett.. med mer LCHF-liknande mat! Dvs fett är såå himla energirikt och som regel väldigt litet i volym, så det räcker att du spiller lite olivolja på dina grönsaker för att du fått mer kalorier än vad du behöver. Ponera sen en annan sak, dvs att din kropp har lite extra reserver som den vill bli av med.. typ de där typiska extra 5 kilona, då kan det hampa sig att din aptit sjunker i början.. men jag lovar inte att den aptitregleringen kommer att fortsätta resten utav ditt liv! Utan nu skall jag sticka ut huvudet igen, du är kvinna och så länge kilona sitter på rätt ställen, dvs främst inte på fel ställen, det kan indikera metabolt syndrom gäller för övrigt även män! Dvs kvinnor får lov att ha former, vi män skall vara smala och muskliga hela livet.. smaksak kan vissa tycka, men där finns oxå en koppling till metabolt syndrom/junkfood/undermålig diet,, fast det är oftast rätt svårt att veta vad som gör vad. Iallafall så finns det några bra saker att ta hänsyn till.. iallafall om man är frisk, ät tills du är mätt,, och det är nästan perfekt om man är svinhungrig vid nästa planerade måltid! Dvs planering är nästan allt.. oså får man anpassa portionstorlekarna/kalorierna till ens nya ätmönster.. problemet är att få alla andra att anpassa sig! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kaisa Posted March 11, 2018 Author Share Posted March 11, 2018 6 timmar sedan, Kita 202 sade: Om du gör inköpslistan enligt en portion så har du ju lunch dagen efter fixad också. Jo men kör man veckomenyer så räknas det med att de även ska räcka till lunch 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Becksson Posted March 12, 2018 Share Posted March 12, 2018 Ojoj, vad olika det kan vara! Jag och min man sitter och ojar oss varenda måltid att portionerna är så små! Vi blir inte mätta! Så det brukar sluta med att bara en av oss får matlåda... (vi är inne på andra veckan i kom igång programmet.) varför blir vi inte mätta?! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted March 13, 2018 Share Posted March 13, 2018 Det ingår i konceptet att man anpassar portionstorlekarna efter sina egna behov. Det är stor skillnad på hur mycket energi vi behöver. Aktivitetsnivå, kön, ålder och kroppsstorlek spelar in. Blir man för mätt hoppar man över nästa måltid eller äter mindre nästa gång. Blir man inte mätt kan man lägga till mer fett eller öka mängden råvaror något. Lycka till! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts