Jump to content

”Efter sju månader med LCHF blev jag spontant gravid”

Recommended Posts

megan

Före och efter

Megan och hennes man kämpade med ofrivillig barnlöshet under en lång tid, men snubblade sedan över LCHF och bestämde sig för att ge livsstilen en chans. Här är hennes berättelse:

Mejlet, översatt från engelska

Jag hörde först talas om LCHF när min pappa, med typ 2-diabetes, högt blodtryck och högt kolesterol fick kosten rekommederad av sin läkare. Jag var skeptisk, men jag kunde knappast förneka det faktum att proverna han tog var tredje månad inte kunde ljuga. De förbättrades, trots kosten med mycket fett kunde han snart sluta med alla läkemedel och fick sitt blodsocker, blodtryck och kolesterol under kontroll med bara mat.

Min man och jag bor i Kanada, vi är 31 och 34 år och vi har kämpat med infertilitet i tre år innan vi började med LCHF. Fertilitetskliniken klssisficerade oss som oförklarligt barnlösa och efter 7 månders behandling slutade vi. Det kan inte finnas något som “oförklarligt”. Jag började med akupunktur istället, under ett halvår, innan jag återvände till min husläkare.

Min läkare fann det kliniken inte gjorde, att jag var pre-diabetiker. Det var en ögonöppnare för mig, jag visste att jag behövde ändra mina matvanor av flera anledningar än bara fertilitet. Jag förstod att min övervikt, i kombination med högt blodsocker och tecken på kronisk inflammation, troligen var orsaken till min infertlitet. Jag bestämde mig för att inte återgå till fertilitetsbehandlingarna, jag sparade mina pengar och la istället mitt fokus på att gå ner i vikt och bli frisk med LCHF.

Efter att tidigare ha kämpat med många olika dieter var jag förvånad över hur lätt det var med LCHF!
Efter att tidigare ha kämpat med många olika dieter var jag förvånad över hur lätt det var med LCHF! Jag brukade bokstavligen drömma om maten jag inte kunde äta på fettsnål kost, jag var hungrig större delen av dagen och tillät mig inte maten mitt undermedvetna lät mig äta i sömnen. Det händer inte på LCHF, jag känner inte att jag försakar någonting. Jag kunde gå ut och äta med vänner och inte behöva oroa mig för om det fanns någonting på menyn för mig. Jag var inte hungrig och mitt sötsug gick snabbt över.

I åratal hade jag en oförklarlig svullnad i min vänstra fot och tester visade ingenting. Svullnaden försvann också snabbt och har inte kommit tillbaka, vilket fick mig att undra vilka andra inflammationer som skulle försvinna. Jag var uppfylld av ny energi, istället för att komma hem från jobbet och kollapsa på soffan fladdrade jag runt i huset hela kvällen. Min man hoppade av det program för viktminskning han betalade för varje månad och gjorde mig sällskap. Vi gick båda ner 27 kilo under vårt första halvår, totalt 54 kilo och vi går fortfarande ner i vikt.

Jag var uppfylld av ny energi, istället för att komma hem från jobbet och kollapsa på soffan, fladdrade jag runt i huset hela kvällen.
Våra familjer, vänner och arbetskamrater följer också LCHF nu. Efter sju månader på LCHF blev jag spontant gravid, utan behandling och bara till kostnaden av mat! Jag önskar att jag känt till LCHF för tre år sedan när jag påbörjade resan mot att bli gravid, men jag tror att allt händer av en anledning och jag är glad att jag nu med LCHF kommer att ha en friskare och säkrare graviditet, vi kommer att vara mycket hälsosammare och piggare föräldrar och vårt barn kommer att växa upp i en sundare miljö.

När jag skulle ta de första blodproverna efter kostomläggningen bad jag min läkare att hon skulle testa samma saker som hon gjort sju månader tidigare. Jag var spänd på om resultatet, likt min pappas, också hade förbättrats. Jag var inte längre pre-diabetiker, mitt blodsocker låg i normalspannet, jag gick från 6,1 till 4,5 mmol/l. Mitt goda kolesterol började stiga (det var lågt och behöver fortfarande förbättras), mitt dåliga kolesterol minskade; mitt icke-HDL kolesterol sjönk från 3,0 till 1,6 mmol/l och mina triglycerider från 2,0 till 0,8 mmol/l.

Jag går nu in i andra trimestern och äter fortfarande LCHF, även om jag har slutat med periodisk fasta och inte längre dricker fettkaffe. Numera behöver små täta måltider mot illamånede och dessutom behöver jag begränsa intaget av koffein. Jag mår så bra! Jag undrar om inte LCHF också hjälper till att minska de typiska första symtomen undet första trimestern.

Det här sättet att äta ha förändrat hela mitt förhållningssätt till mat, jag kan inte föreställa mig att äta den mat med mycket socker och kolhydrater som jag åt tidigare – mina nya smaklökar vill heller inte ha den! Jag är mycket förväntansfull över vad 2018 har i beredskap för oss!

Tach Diet Doctor, för att ni ger oss kunskapen om den här livsstilen!

Megan

Kommentar

Stort grattis, både till nyvunnen hälsa och din graviditet, Megan!

Kom igång

Vill du göra det Megan har gjort? Anmäl dig till vår gratis tvåveckors LCHF-utmaning!

Du kan också använda vår gratis guide LCHF för nybörjare. Om du vill underlätta maximalt rekommenderar vi vårt splitternya verktyg Kostdoktorns veckomenyer – prova gratis en månad. Ingen reklam, ingen bindningstid.

Video om LCHF

• Keto-kurs med dr Andreas Eenfeldt, del 1
    Keto-kurs med dr Andreas Eenfeldt, del 108:02Vilka fördelar innebär ketos? Vad äter du på ketogen kost? Här är en informativ kurs med dr Andreas Eenfeldt.
  • Hur du äter LCHF
    Hur du äter LCHF11:59En kort grundkurs i hur man sätter igång att äta LCHF.
  • Keto-kurs, del 2
    Keto-kurs, del 208:37Hur fungerar ketogen kost? Vad äter du på ketogen kost?
  • Är LCHF dåligt för träning? Svar på vanliga frågor
    Är LCHF dåligt för träning? Svar på vanliga frågor02:45Kan man träna på LCHF-kost?
  • VIDEO: Jeffry Gerber - Why Low Carb and Other Common Questions (VAIL 2016)
    VIDEO: Jeffry Gerber - Why Low Carb and Other Common Questions (VAIL 2016)16:59
  • De 5 vanligaste misstagen på LCHF
    De 5 vanligaste misstagen på LCHF08:57Är det svårt för dig att nå din målvikt, är du hungrig eller mår du inte bra? Se till att du undviker dessa misstag.
  • Lite av allt? Svar på vanliga frågor
    Lite av allt? Svar på vanliga frågor05:44Är det inte bäst att helt enkelt äta balanserat och "lite av allt"?
  • Fat Head Directors Cut
    Fat Head Directors Cut1:46:20
  • Undvik de konventionella kostråden
    45:06
  • Att bli en fettbrännande maskin - Eric Westman 2
    Att bli en fettbrännande maskin - Eric Westman 211:31Eric Westman reder ut begreppen fettförbränningsläge och kolhydratförbränningsläge. Hur får man mer energi genom en hög fettförbränning och hur mäter man den?
  • Vad har din läkare emot LCHF? – Eric Westman 5
    Vad har din läkare emot LCHF? – Eric Westman 517:49Intervju med Eric Westman, läkare och expert på LCHF. Varför är många läkare motståndare till LCHF trots att kosten visat sig ha positiv effekt på vikt och hälsa? Obs! På grund av tekniskt fel är ljudet i videon inte av den kvalitet vi önskar. Vi ber så mycket om ursäkt för detta och hoppas att ni finner innehållet intressant ändå.
  • Vad är den främsta fördelen med LCHF? Svar på vanliga frågor
    Vad är den främsta fördelen med LCHF? Svar på vanliga frågor02:52Vad är den främsta fördelen med att äta färre kolhydrater?
  • Fettfrälst!
    18:36Hur Martina Johansson blev "snygg, stark och frisk på högfettkost". Martina Johanssons blogg: http://www.highfatfitness.net Mer information om Ketonmätare: http://www.kostdoktorn.se/keton-och-blodsockermatare#1
  • Är LCHF dåligt för miljön? Svar på vanliga frågor
    Är LCHF dåligt för miljön? Svar på vanliga frågor07:09Är LCHF-kost skadlig för miljön?
  • Hur LCHF fungerar – Mary Vernon
    Hur LCHF fungerar – Mary Vernon32:11Intervju med läkaren Mary Vernon, en av världens mest erfarna på att behandla patienter med strikt LCHF-kost.
  • Att leva på lågkolhydratkost – Phinney
    27:34Intervju med professor Stephen Phinney, forskare, författare och brinnande LCHF-pionjär. Filmad oktober 2011.
  • Är mättat fett farligt? Svar på vanliga frågor
    Är mättat fett farligt? Svar på vanliga frågor07:29Behöver man akta sig för mättat fett?
  • Franziska Spritzler - Presentation (SD 2016)
    41:41
  • En global matrevolution - Andreas Eenfeldt (Vail 2016)
    39:01
  • Does the Brain Need Carbohydrates? - Answers to Common Questions
    05:56
  • Är LCHF dåligt för tarmfloran? Svar på vanliga frågor
    Är LCHF dåligt för tarmfloran? Svar på vanliga frågor02:14Är LCHH-kost dåligt för våra tarmbakterier?
  • LCHF på rätt sätt – Eric Westman 3
    LCHF på rätt sätt – Eric Westman 314:09Intervju med Eric Westman, läkare och expert på LCHF-kost. Om grunderna för att äta LCHF och vad som är viktigt att tänka på när man sätter igång för att det ska gå så bra som möjligt.
  • Är LCHF en extrem kost? Svar på vanliga frågor
    Är LCHF en extrem kost? Svar på vanliga frågor06:20Är det extremt att utesluta socker och stärkelse ur kosten?
  • Därför blir vi tjocka - Gary Taubes
    1:12:26

Om fertilitet

• Jackie Eberstein - Hormonal Changes and Weight (SD 2016)
    Jackie Eberstein - Hormonal Changes and Weight (SD 2016)44:51
  • Ät LCHF, bli gravid
    27:25Läkaren och fertilitetsexperten Michael D. Fox om den vanligaste medicinska orsaken till barnlöshet – och den förvånande lösningen!
  • Michael Fox - Stressa mindre och bli gravid (1080p)
    10:57
  • Stressa mindre, bli gravid – Michael Fox 2
    13:38
  • Intervju med Michael Fox (Vad bör du äter du för att bli gravid?)
    13:06
  • Dr. Michael Fox-HD
    47:53
  • The Cure for Morning Sickness – dr Michael Fox
    09:57

Stöd Diet Doctor

Vill du ge ditt stöd till Diet Doctor och få tillgång till bonusmaterial? Ta en titt på vårt medlemskap.

Gratis provmånad

Fler framgångshistorier

Ta del av över 650 framgångshistorier.

VivecaNatalieHelen

Vill du också inspirera?

Har du en framgångshistoria att dela med dig av? Det är ett effektivt sätt att inspirera andra till att förändra sina liv.

Mejla din historia till annika@kostdoktorn.se. Före- och efterbilder är bra för att göra din historia konkret och extra inspirerande för andra. Berätta om det är OK att dela ditt namn och bild eller om du vill vara anonym. Tipsa också gärna om du har en blogg eller Instagram eller liknande för läsare att följa.

Inlägget ”Efter sju månader med LCHF blev jag spontant gravid” dök först upp på Diet Doctor.

Visa hela artikeln