Jump to content

Kontakt med läkare, relevanta tester?

jan öberg

Recommended Posts

Hej! Jag ska träffa en läkare i augusti för att se statusen på min hjärtsjukdom. Vilka tester och prover ska jag be att få utförda och vad ska de visa för att jag ska kunna friskförklara mitt hjärta? (Även tester utanför standard procedur) Som exempel tänker jag själv få min kärlstyvhet testad.

Om mig då:

Är en 60-årig man som haft två hjärtinfarkter. Alkhoholfri, nikotinfri och ätit LCHF-kost i två år, (strikt 6 månader). Ligger under 5g kolhydrater per dag med bra ekologiska produkter i min dagliga kost som innehåller lever, vildfångad fisk, ägg, kyckling, broccoli, spenat samt bra fetter. (smör, kokosolja, olivolja, avocado).

Gått ned 22 kilo över dessa två år och väger idag 87 kilo med en längd på 180cm. Tränar 3-5ggr/ veckan där jag kombinerar kondition med styrkelyftning. Har gjort mig av med all medicin förutom acetylsalicylsyra.

Mitt morgonblodtryck ligger oftast runtomkring 115/80 och i stort sett aldrig över 135/85.

Bör tilläggas att vi har problem med hjärta på min mors sida.

Tacksam för svar

• Like 1

Att ha haft en hjärtinfarkt, eller flera, innebär en förhöjd risk för att få en ny infarkt. Det innebär emellertid inte att du nu har en hjärtsjukdom. Så din första fråga till läkaren bör vara: Är jag frisk eller är det något fel på mitt hjärta?

• Like 2

1 timme sedan, jan öberg sade:

Hej! Jag ska träffa en läkare i augusti för att se statusen på min hjärtsjukdom. Vilka tester och prover ska jag be att få utförda och vad ska de visa för att jag ska kunna friskförklara mitt hjärta? (Även tester utanför standard procedur) Som exempel tänker jag själv få min kärlstyvhet testad.

Om mig då:

Är en 60-årig man som haft två hjärtinfarkter. Alkhoholfri, nikotinfri och ätit LCHF-kost i två år, (strikt 6 månader). Ligger under 5g kolhydrater per dag med bra ekologiska produkter i min dagliga kost som innehåller lever, vildfångad fisk, ägg, kyckling, broccoli, spenat samt bra fetter. (smör, kokosolja, olivolja, avocado).

Gått ned 22 kilo över dessa två år och väger idag 87 kilo med en längd på 180cm. Tränar 3-5ggr/ veckan där jag kombinerar kondition med styrkelyftning. Har gjort mig av med all medicin förutom acetylsalicylsyra.

Mitt morgonblodtryck ligger oftast runtomkring 115/80 och i stort sett aldrig över 135/85.

Bör tilläggas att vi har problem med hjärta på min mors sida.

Tacksam för svar

Du verkar redan ha alla hästar i stallet, men undvik att diskuterar olika knepiga dieter och annat med läkaren om denne inte är specialintresserad.

De där knepiga dieterna kan du dilla med oss här på forumet.. för vi är lika knepiga.

Iallafall som du nämner, du har redan gjort dig av med ett tiotal olika symptom, från övervikt, metabolt syndrom, insulinresistens, blodtryck, blodsocker och en massa annat.

Och vilken kost åt de på din mors sida?

Jag har fått höra sedan min barndom att min mormor dog av hjärtsjukdom vid  60 års ålder och det är ärfligt, så nästan samtliga utav min mors syskon äter Statiner!

Men så råkade jag få reda på att Mormor alldrig hade dåligt kolesterol utan dog av förstorat hjärta, en helt annan sak, en helt annan anames.. men alla mumsar statiner likt förbannat!:blink:

Och alla skyller på Mormors gener?

• Like 5

Om de inte tagit APO A 1 och APO B skulle jag föreslå detta. Sedan finns ett prov S-Lp (a) som är en markör för hjärt och kärlsjukdom främst ärftligt. Detta tog de i LCHF studien jag är med i. P- proBNP  - hjärtsvikt.  Andra prover har väl tagits vid dina hjärtinfarkter,  Asat, Alat och Troponin T hs. Om de inte bekostar  proverna jag föreslog. be att få betala själv. Lycka till!

• Like 2

On 2018-03-11 at 21:38, jan öberg sade:

Ok, tack för svar låter bra så långt, men jag undrade också vilka prover jag ska be om att få utförda och som är relevanta för mina problem.

Ja altså det finns väl nästan ingen gräns för vilka prover man skulle vilja ta om som frisk.. oså när man redan haft infarkter så dubblas de väl bara.. eller femdubblas?

Men som sagt hela lipidpanelen, vitamin och mineralstatus samt APO, inflamationsmarkörer samt speciellt vid infarkter även trombosfaktorer!

Singoalla nämnde några fler!

Men om man bara visste, så hade det räckte med ett fåtal!

Din läkare har garanterat koll på och tar de vesänliga i ditt fall.. alla andra prov får du nog bekosta själv.

Och om du gör det så är det oftast som så att de ligger inom normalintervallet, och om de då gör det så får man sen fundilera på andra saker, dvs man kanske levde ett sk västerländskt liv.. kanske inte ens den bästa formen och man kanske inte ens kan skylla på mor/far/deras gener?

Iallafall då kanske det inte är som så att man ens levt som dem, även om de haft genetiskt  påbrå.. utan det kan hampa sig som så att man är svensk och lever ett rätt normalt liv, äter en rätt normal kost, stressar lika mycket som alla andra?

Tack Zepp, verkar enklast som du är inne på att ha dialogen med fru doktorn som jag uppfattade som nyfiken och flexibel, Sen i mitt fall så är det viktigt att känna efter vart gränserna går vad gäller träning, arbete, etc helt enkelt lyssna på min kropp och lyssna på vad den berättar, har inte varit min starka sida direkt, 

Jag har ett litet mål i augusti , en sak som jag borde ha gjort för 40 år sedan i lumpen om jag inte valt o fuskat (jag liftade) det är att gå 3 mila-marschen med 30-kilos packning,  Haft lite dåligt samvete men i augusti är jag fri,tror jag!:).

Tack ,

• Like 4

12 timmar sedan, jan öberg sade:

Tack Zepp, verkar enklast som du är inne på att ha dialogen med fru doktorn som jag uppfattade som nyfiken och flexibel, Sen i mitt fall så är det viktigt att känna efter vart gränserna går vad gäller träning, arbete, etc helt enkelt lyssna på min kropp och lyssna på vad den berättar, har inte varit min starka sida direkt, 

Jag har ett litet mål i augusti , en sak som jag borde ha gjort för 40 år sedan i lumpen om jag inte valt o fuskat (jag liftade) det är att gå 3 mila-marschen med 30-kilos packning,  Haft lite dåligt samvete men i augusti är jag fri,tror jag!:).

Tack ,

Mm prexis.. för vissa doktorer säger jag bara att jag dragit ner radikalt på snabba kolhydrater, det brukar falla i god jord.

Till andra säger jag att jag äter typ LCHF!

Och jag har även varit hos dietist.. jag kunde gett henne en del råd!

Den besvärligaste av alla är min företagsköterska, som är på mig hela tiden om att bli mer social, eventuellt även söka en partner, samt motionera mer frekvent!

Och hon har garanterat rätt!

• Like 1
  • Haha 2

8 minuter sedan, kickilotta sade:

”Den besvärligaste av alla är min företagsköterska, som är på mig hela tiden om att bli mer social, eventuellt även söka en partner, samt motionera mer frekvent!”

...har hon kantänka sig själv som passande i åtanke? ?

Näe, hon har garanterat sig själv som exempel.. iomed att hon efter en skilsmässa blev singel och så småningom tog tag i det där besvärliga sociala och så småningom träffade en ny gubbe!

God förebild hur som helst samt tjatig.. jag skulle behöva träffa en sådan!:unsure:

Finns två till kriterier, hon måste gilla motorcyklar och äta LCHF!

• Like 5

Intressanta tankegångar ni har ang  partners-skapets vara eller icke vara, jag för min del är övertygad om att en del av mitt tillfrisknande beror på just avsaknad av fruntimmer efter alla år i partnerskapen, jag tänker på blodtryck bla. skoj eller inte vem vet! men just nu byter jag inte min stubbe i skogen mot allt smör i Småland.

Nu en fråga, är det möjligt och föryngra aortan tror ni ? förutom strikt lchf-kost tror ni man kan hjälpa tex aortan  eller kärlen genom att vara frikostig med tex rödbetsjuice, c-vitaminer i lite större doser, folsyra, bladgrönsaker ,bla

https://www.svd.se/aortan-50-ar-foryngrad--bytte-socker-mot-rodbetsjuice

• Like 1

Om det är som man tror att rödbetsjuice - och förstås främst ketogen kost - förbättrar blodkärlens spänst och t o m minskar på plack i blodkärlen så påverkas naturligtvis alla blodkärl positivt och därmed kroppens största kärl - aortan - också. Det tar förmodligen litet tid - gissningsvis märkbart bättre inom 6 - 12 månader. Men det krävs att man är mycket noga med ketogen kost.- Stela blodkärl får man av det metabola syndromet som leder till hjärt-kärlsjukdom, diabetes, olika sorters cancer, artros, och rent allmänt ökad sjuklighet i en mängd åkommor. Samt för tidig död. - Så ”go lchf”! ??

• Like 1

Funderar på om du kan få lite tips på bra prover att efterfråga på t ex Werlabs hemsida? De har ju olika paket med hälsomarkörer att testa och redovisar ju namnet på alla som ingår i deras paket med en kort beskrivning av vad det är (tror jag).

• Like 1

En länk om metabola syndromet och gikt.

https://www.dietdoctor.com/se/metabolt-syndrom 

Kostdoktorn igen om arterioskleros som gått tillbaka. - Inga referener till studiet - men för mig räcker en sådan här berättelse för att ta intryck. https://www.dietdoctor.com/se/75-mindre-aderforkalkning 

Jag har läst om detta tidigare men kan inte peka på några andra ref. just nu. Om du är intresserad av mera info så Googla själv på t ex Pub med.

• Like 1

Det där med Rödbetsjuice lär handla om nitrat, som omvandlas till nitrit i magen, och sen leder till ökad halt kväveoxid i blodet, samt ökad vasodilation?

Den andra grejen dvs plack tror jag inte det påverkar, utan då handlar det nog mer om att ge kroppen tid för att reparera sig, dvs kroppen gör det hela tiden!

Dvs att se till att det bildas färre plack?

Ett känt exempel.. iallafall på det här forumet är att undvika att det bildas Glyc-LDL, dvs hålla ett normalt blodsocker.. HBA1c är ett prov man kan ta för att se om det går åt rätt håll.

• Like 1

Trevligt att det kom inlägg som andades massa kunskap, kul när det kommer från lite olika håll, jag får väl försöka koka ner det till en nivå som jag kan hantera och förstå. Tror att jag har min linje klar och lovar återkomma i augusti ang nivån på kärlstyvheten efter ha genomgått en undersökning. Mvh Janne som är tacksam för engagemanget från er.

• Like 5