Therese89 Posted March 11, 2018 Share Posted March 11, 2018 Hejsan! Jag undrar hur ja bör hålla mig med mat och fika, om ja väger ca60kg och vill gå ner 5kg, vad bör jag tänka på? Och hur mycket mat bör ja hålla mig till? Mvh Therese Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted March 11, 2018 Share Posted March 11, 2018 Mitt förslag är att du läser på Kostdoktorn om principerna för att äta enl lchf. Lchf handlar inte om bantning. Istället handlar det om hälsa välbefinnande och en hälsosam vikt. - Hos Kostdoktorn får du information om vad du inte ska äta och istället förslag på bra mat. - Man brukar säga att man kan äta så man känner sig lagom mätt. 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted March 12, 2018 Share Posted March 12, 2018 Bara mat. Ingen fika. Ät tre gånger per dag (max). Det enklaste är ju att följa konstdoktorns veckomenyer, t ex. Men när det gäller viktminskning - ofta kan det vara segt om man redan ligger nära en hyfsat normal vikt, dvs bara har några få kilo att tappa. Inte säkert att hjärnan och kroppen är överens om vad kroppen ska väga. Har du dessutom misshandlat kroppen med bantningskurer tidigare kan det vara kämpigt. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christofer Posted March 12, 2018 Share Posted March 12, 2018 23 timmar sedan, Therese89 sade: Hejsan! Jag undrar hur ja bör hålla mig med mat och fika, om ja väger ca60kg och vill gå ner 5kg, vad bör jag tänka på? Och hur mycket mat bör ja hålla mig till? Mvh Therese Du måste först veta din basmetabolism, hur mycket kalorier din kropp behöver per dag för att hålla dig viktstabil. LCHF är INTE en viktminskningsdiet utan ett förhållningssätt till en speciell typ av kost, samma som vegetarianer, Paleo osv osv, 5kg är drygt 35000 kalorier. Du måste därför skapa ett kalorieunderskott och brukligt är att lägga sig minus 500 kalorier per dag i maten men att även röra mer på dig för att få en bättre effekt. Gör det du gillar att göra som en aktivitet, gå ut och gå,springa,gymma. Ät bra mat,clean mat, och köp INGA fettförbränningspiller, för det är bortkastade pengar. Lycka till! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Peter B Posted March 12, 2018 Popular Post Share Posted March 12, 2018 43 minuter sedan, Christofer sade: Du måste först veta din basmetabolism, hur mycket kalorier din kropp behöver per dag för att hålla dig viktstabil. Tänk att under de hundratusentals år som människan funnits så har övervikt egentligen aldrig varit ett problem, trots att man inte hade en aning om vad basmetabolism var. ;-)https://www.dietdoctor.com/se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt 5 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 13, 2018 Share Posted March 13, 2018 On 2018-03-11 at 20:48, Therese89 sade: Hejsan! Jag undrar hur ja bör hålla mig med mat och fika, om ja väger ca60kg och vill gå ner 5kg, vad bör jag tänka på? Och hur mycket mat bör ja hålla mig till? Mvh Therese Du kan slopa fika.. bara svart kaffe, sen så räcker det med att äta 1-2 gånger om dagen, kutta alla kolisar/de mesta iallafall, ät dem som grönsaker till dina 1-2 måltider om dagen, var inte rädd för fett! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 13, 2018 Share Posted March 13, 2018 Jag skulle vilja skicka med en tanke om kroppsform, även om det inte var riktigt det du frågade efter. Vill du bli lättare eller vill du bli slankare? Om det är det sista som gäller, du vill bli smalare, så finns det några olika vägar att prova. Det som kallas periodisk fasta kan hjälpa både vikt och form. Det bli då en kombination av det Zepp och Christofer säger ovan. Sedan finns hormonpåverkan i form av träning. Om man är ung och östrogennivåerna höga gör det att fettet sitter på typiskt kvinnliga ställen som lår, kärlekshandtag och byst. Detta kan bli svårt att rucka på eftersom just östrogen är inblandat. Om du däremot är äldre och har klimakteriet nära förestående eller bakom dig, upplever många att det är svårare att gå ner i vikt och lyckas man tas fettet ofta på de där ställena där östrogenet tidigare lagrade in fett. Min personliga erfarenhet är att med fettförbrännande träning av typen MAF så påverkas hormonerna och kroppsformen förändras. Jag vågar påstå att viss sorts träning är viktigt för normalisering av kroppens funktioner och för att man ska bli av med fett och inte bara muskelglykogen. För min del är vikten densamma sedan jag lade om min träningsform men formen är kraftigt förändrad, det hände aldrig när jag tränade intensivare. Skrev om det här: 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christofer Posted March 13, 2018 Share Posted March 13, 2018 9 timmar sedan, Peter B sade: Tänk att under de hundratusentals år som människan funnits så har övervikt egentligen aldrig varit ett problem, trots att man inte hade en aning om vad basmetabolism var. ;-)https://www.dietdoctor.com/se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt Man hade inte en aning om övervikt heller. Men tur vi kommit lite längre idag än förr va? Du kan ju bidra med mer nyttig fakta istället för och driva runt som en triglodyt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christofer Posted March 13, 2018 Share Posted March 13, 2018 14 timmar sedan, Gladan sade: Bara mat. Ingen fika. Ät tre gånger per dag (max). Det enklaste är ju att följa konstdoktorns veckomenyer, t ex. Men när det gäller viktminskning - ofta kan det vara segt om man redan ligger nära en hyfsat normal vikt, dvs bara har några få kilo att tappa. Inte säkert att hjärnan och kroppen är överens om vad kroppen ska väga. Har du dessutom misshandlat kroppen med bantningskurer tidigare kan det vara kämpigt. Hur tänker du nu? Om man följer veckomenyer som är över ditt kaloriintag så kommer människan gå upp i vikt istället för ner. Sen om du "misshandlat" din kropp sedan tidigare med bantning så kommer ändå kroppen gå ner i vikt, den har inga sura miner eller ett minne. Vad däremot kroppen har är en set-point, att hålla dig viktstabil, dvs göra dig mer hungrig när du skapar ett kaloriunderskott. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted March 13, 2018 Share Posted March 13, 2018 38 minuter sedan, Christofer sade: Om man följer veckomenyer som är över ditt kaloriintag Christofer; tror du att basmetabolismen och kaloribehovet är konstant? 2 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christofer Posted March 13, 2018 Share Posted March 13, 2018 1 minut sedan, Effie sade: Christofer; tror du att basmetabolismen och kaloribehovet är konstant? Ja det är helt korrekt. Det är därför man tar hänsyn till ålder,vikt,längd osv när man räknar fram det. Du kan ju inte utgå från siffran när du är 20 till att du är 35 eller om du även gått ner 20kg. Så ja, basmetabolismen är ALLTID konstant utifrån ovan givna parametrar. Sen finns det alltid om och men, dvs går människan gå på en medicin eller de har andra omständigheter som gör att deras kropp inte fungerar normalt. Men man kan aldrig diskutera ett faktum utifrån att människan inte är frisk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post iAnna Posted March 13, 2018 Popular Post Share Posted March 13, 2018 Undrar för hur många procent av befolkningen, där teorin om basmetabolismen och kaloriintaget funkar. ? 7 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christofer Posted March 13, 2018 Share Posted March 13, 2018 1 timme sedan, iAnna sade: Undrar för hur många procent av befolkningen, där teorin om basmetabolismen och kaloriintaget funkar. ? För alla som är friska. Är nog svårt och säga en specifik siffra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted March 13, 2018 Share Posted March 13, 2018 Jag tanker på min kollega. Någon gang på nittiotalet, så kämpade hon hart för att gå ner I vikt. Hon höll igen på maten, med stenkoll, hon åt mycket råkost, hon tränade mycket. Kilona satt där de satt; inte manga men fler än nödvändigt. Sedan fick vi en friskvårdssatsning på jobbet, bla kostföreläsningar. Min kollega bad experten om råd, och fick rådet: ät mer. Min kollega gjorde så, och gick ner I vikt till den vikt hon önskade. Borde ju inte funka särskilt bra om förbränningen är constant och det enda intressanta är att minska på kalorierna. 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Therese89 Posted March 13, 2018 Author Share Posted March 13, 2018 20 timmar sedan, Gladan sade: Bara mat. Ingen fika. Ät tre gånger per dag (max). Det enklaste är ju att följa konstdoktorns veckomenyer, t ex. Men när det gäller viktminskning - ofta kan det vara segt om man redan ligger nära en hyfsat normal vikt, dvs bara har några få kilo att tappa. Inte säkert att hjärnan och kroppen är överens om vad kroppen ska väga. Har du dessutom misshandlat kroppen med bantningskurer tidigare kan det vara kämpigt. När jag har epilepsi så är mat viktigt att sköta så jag inte ska få något extra anfall bara för att jag inte sköter kosten, Äter i dagens läge 06.30 Frukost Havregrynsgröt och halon, ingen mjölk 09.00 Fika Kvarg och en banan 11.30 Lunch Lax eller kyckling med bulgur och massa grönsaker till. 14.00 Fika Keso och apelsin 16.30 Middag försöker sköta middagen också, men kan slarva med maträtter där. 20.00 Kvällsfika kan slarva och har ätit flingor och bröd men ibland Havregrynsgröten och frusna bär. Och NEJ jag har inte misshandlat min kropp med bantningskurer!! En dag i veckan har jag unnat mig något gott, för att ja inte ska överdriva och vara så strikt har jag inte klarat av, men bör ja bara sluta äta något gott en gång i veckan så får ja väl köra på de. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Therese89 Posted March 13, 2018 Author Share Posted March 13, 2018 15 timmar sedan, Peter B sade: Tänk att under de hundratusentals år som människan funnits så har övervikt egentligen aldrig varit ett problem, trots att man inte hade en aning om vad basmetabolism var. ;-)https://www.dietdoctor.com/se/viktnedgang/svart-ga-ner-i-vikt Hur, var kan jag kolla upp de? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted March 13, 2018 Share Posted March 13, 2018 3 minuter sedan, Therese89 sade: När jag har epilepsi Brukar inte epileptiker behandlas med ketogen kost? Dvs typ lchf? Men jag är ingen expert på detta; någon annan får gärna kommentera. 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Therese89 Posted March 13, 2018 Author Share Posted March 13, 2018 17 minuter sedan, Effie sade: Brukar inte epileptiker behandlas med ketogen kost? Dvs typ lchf? Men jag är ingen expert på detta; någon annan får gärna kommentera. ketogen kost har jag aldrig hört talas om, lchf är det ingen läkare som nämnt utan en närstående, och på denna sida om jag inte har missförstått allt så är det väl recept på lchf mat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted March 13, 2018 Share Posted March 13, 2018 Just nu, Therese89 sade: ketogen kost har jag aldrig hört talas om, lchf är det ingen läkare som nämnt utan en närstående, och på denna sida om jag inte har missförstått allt så är det väl recept på lchf mat? Det går säkert att hitta inlägg här om ketogen kost för epilepsy; och det går att hitta inlägg om vad ketogen kost är, och vad ketos är. Och ja, det här är en sajt för lchf. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christofer Posted March 13, 2018 Share Posted March 13, 2018 50 minuter sedan, Effie sade: Jag tanker på min kollega. Någon gang på nittiotalet, så kämpade hon hart för att gå ner I vikt. Hon höll igen på maten, med stenkoll, hon åt mycket råkost, hon tränade mycket. Kilona satt där de satt; inte manga men fler än nödvändigt. Sedan fick vi en friskvårdssatsning på jobbet, bla kostföreläsningar. Min kollega bad experten om råd, och fick rådet: ät mer. Min kollega gjorde så, och gick ner I vikt till den vikt hon önskade. Borde ju inte funka särskilt bra om förbränningen är constant och det enda intressanta är att minska på kalorierna. Att äta mer är inga problem, det är kaloriantalet som är problemet. Tränar man mycket styrketräning omsätter däremot kroppen mer energi till att få muskler. Sen kanske din kollega inte har skött kosten eller tryckt i sig en påse chips varje fredag, det vet vi inte. Man måste alltid skapa ett underskott, om det görs via mat eller träning spelar ingen roll, annars kommer du hålla dig viktstabil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted March 13, 2018 Share Posted March 13, 2018 Ketogen kost är väldigt strikt LCHF. Hur man kan bli fri från epilepsi med ketonmätning: https://www.dietdoctor.com/se/hur-man-kan-bli-fran-epilepsi-med-ketonmatning Kan ketogen kost hjälpa vid epilepsi? http://www.neurologiisverige.se/kan-ketogen-kost-hjalpa-vid-epilepsi/ Alla inlägg på Kostdoktorn om epilepsi: https://www.dietdoctor.com/se/?s=epilepsi Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PiaB Posted March 13, 2018 Share Posted March 13, 2018 Om hur Michael Lundell behandlat sin epilepsi med ketogen kost (och på köpet utvecklat en mannick att kunna mäta aceton i utandningsluften som ett mått på ketos): https://www.ketonix.com/index.php?option=com_content&view=article&id=155:historien-om-ketonix&catid=13:artiklar&Itemid=525&lang=sv 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Therese89 Posted March 13, 2018 Author Share Posted March 13, 2018 11 timmar sedan, Zepp sade: Du kan slopa fika.. bara svart kaffe, sen så räcker det med att äta 1-2 gånger om dagen, kutta alla kolisar/de mesta iallafall, ät dem som grönsaker till dina 1-2 måltider om dagen, var inte rädd för fett! Jag har epilepsi så är mat viktigt att sköta så jag inte ska få något extra anfall. Äter i dagens läge 06.30 Frukost Havregrynsgröt och halon, ingen mjölk 09.00 Fika Kvarg och en banan 11.30 Lunch Lax eller kyckling med bulgur och massa grönsaker till. 14.00 Fika Keso och apelsin 16.30 Middag försöker sköta middagen också, men kan slarva med maträtter där. 20.00 Kvällsfika kan slarva och har ätit flingor och bröd men ibland Havregrynsgröten och frusna bär. Och en dag i veckan har jag unnat mig något gott, för att ja inte ska överdriva och vara så strikt med mat för de har jag inte klarat av, men bör ja bara sluta äta något gott en gång i veckan så får ja väl köra på de Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted March 13, 2018 Share Posted March 13, 2018 16 minuter sedan, Christofer sade: Att äta mer är inga problem, det är kaloriantalet som är problemet. Tränar man mycket styrketräning omsätter däremot kroppen mer energi till att få muskler. Sen kanske din kollega inte har skött kosten eller tryckt i sig en påse chips varje fredag, det vet vi inte. Man måste alltid skapa ett underskott, om det görs via mat eller träning spelar ingen roll, annars kommer du hålla dig viktstabil. Nu pratar vi om en person med stenhård karaktär och mycket råkost; vad helst hon skulle äta utöver det skulle bli mer kalorier. Det betvivlar jag inte en sekund, som känner henne. Sedan har vi alla lchf-are av kategorin registrerar-noggrant-all-mat (inte jag), som konstaterade att på 1700 kcal normal-mat så går de upp I vikt; på 2000 kcal lchf går de ner I vikt. Men de stammer väl inte heller med din världsbild... Men ja, jag håller fullkomligt med om att viktnedgång är att kalorier in är mindre än kalorier ut (det är ju definitionen). Att det sedan bara skulle vara att räkna ut en lagom mängd kalorier att minska intaget med...nej, så enkelt fungerar inte kroppen. 1 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christofer Posted March 13, 2018 Share Posted March 13, 2018 1 minut sedan, Effie sade: Nu pratar vi om en person med stenhård karaktär och mycket råkost; vad helst hon skulle äta utöver det skulle bli mer kalorier. Det betvivlar jag inte en sekund, som känner henne. Sedan har vi alla lchf-are av kategorin registrerar-noggrant-all-mat (inte jag), som konstaterade att på 1700 kcal normal-mat så går de upp I vikt; på 2000 kcal lchf går de ner I vikt. Men de stammer väl inte heller med din världsbild... Men ja, jag håller fullkomligt med om att viktnedgång är att kalorier in är mindre än kalorier ut (det är ju definitionen). Att det sedan bara skulle vara att räkna ut en lagom mängd kalorier att minska intaget med...nej, så enkelt fungerar inte kroppen. Tja.... går man upp i vikt ligger man på kaloriöverskott, det är så enkelt. Termodynamikens lag är det som är aktuell för min världsbild och torde gälla för din del också. Folk ljuger om hur mycket de äter/tränar osv, och det är faktum vi aldrig kan ta oss ifrån. Men den som äter mer och går ner i vikt konstant, ja då är du den första att bevittna något stort. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted March 13, 2018 Share Posted March 13, 2018 1 minut sedan, Christofer sade: Termodynamikens lag är det som är aktuell för min världsbild och torde gälla för din del också. Termodynamikens lagar gäller slutna system; det trodde jag faktiskt att du visste. Och visst är det svårt att hålla koll på vad man äter - men det finns noggranna personer som registrerar varje smula; du vill alltså pasta att alla lchf-are ljuger rakt av, men bara när de äter lchf. Alternativet är ju att kroppen hanterar kalorierna olika beroende på vad de består av. Det tycker jag inte alls later orimligt. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christofer Posted March 13, 2018 Share Posted March 13, 2018 1 minut sedan, Effie sade: Termodynamikens lagar gäller slutna system; det trodde jag faktiskt att du visste. Och visst är det svårt att hålla koll på vad man äter - men det finns noggranna personer som registrerar varje smula; du vill alltså pasta att alla lchf-are ljuger rakt av, men bara när de äter lchf. Alternativet är ju att kroppen hanterar kalorierna olika beroende på vad de består av. Det tycker jag inte alls later orimligt. All forskning som finns kör samma devis om termodynamikens lag, så innan dess vi hittat något nytt så är det sanningen. Jag sa inget om LCHF, du gjorde, jag skrev att människor ljuger, och av samma anledning litar man ej på självrapporterad data/info från folk. Och därmed är Epidemiologiska studier inget man kan grunda sin fakta på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted March 13, 2018 Share Posted March 13, 2018 16 minuter sedan, Christofer sade: Jag sa inget om LCHF, du gjorde, jag skrev att människor ljuger, Nu kör vi lite gammal klassisk logic. 1. Sager man att man äter mer kcal och går ner I vikt så ljuger man för så kan det inte vara 2. En del lchf-are sager att de äter mer kcal och går ner I vikt. Slutsatsen från de premisserna blir att lchf-arna ljuger; spelar ingen roll om du har sagt just de orden rent ut. Och jag har inte nämnt epidemiologiska studier, utan bara enstaka exempel. 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christofer Posted March 13, 2018 Share Posted March 13, 2018 3 minuter sedan, Effie sade: Nu kör vi lite gammal klassisk logic. 1. Sager man att man äter mer kcal och går ner I vikt så ljuger man för så kan det inte vara 2. En del lchf-are sager att de äter mer kcal och går ner I vikt. Slutsatsen från de premisserna blir att lchf-arna ljuger; spelar ingen roll om du har sagt just de orden rent ut. Och jag har inte nämnt epidemiologiska studier, utan bara enstaka exempel. Ja det gäller ALLA människor, inte bara LCHF. Du vet inte om de är ute och springer 10 mil extra varje vecka, eller börjat träna eller om de faktiskt äter de kalorier de anger. Det är så våra kroppar fungerar det är inget nytt. Det har alltid varit så och kommer inte förändras. Min tanke är att du inte tror på det, med tanke på alla dina "funderingar" och anekdoter från förr, och det är ju kul för dig. Men vetenskapen talar rätt tydligt för något annat Oavsett vad du tycker eller ej. Sen finns det alltid undantag, men ska vi rada upp alla undantag så kommer vi ingen vart, det är de generella 80% av befolkningen som man får rikta sig emot. (80% är lite taget ur luften så du inte anmärker på det också, det är för och ge dig en bild i att gemene man inte äter en speciell kost konstant utan den ändrar sig) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Effie Posted March 13, 2018 Popular Post Share Posted March 13, 2018 8 minuter sedan, Christofer sade: Ja det gäller ALLA människor, inte bara LCHF. Du vet inte om de är ute och springer 10 mil extra varje vecka, eller börjat träna eller om de faktiskt äter de kalorier de anger. Det är så våra kroppar fungerar Nej, jag vet inte om de ljuger, när de sager att allt annat lika + lchf + 300 kcal = viktnedgång, eftersom jag inte var där och kontrollerade. Jag tror nog att man marker om man börjar springa 10 mil I veckan; det skulle jag göra I vilket fall. Och det har inte forskats på detta, så vi vet inte hur det fungerar (det var någon studie för några år sedan som anade en sådan tendens; dvs att på lchf-kost kan man äta fler calorier för samma viktresultat; , men det måste självklart forskas på det). Jag har inget emot forskning, men den ska utföras på ett trovärdigt sätt. Ställa rätt frågor, designa studien på ett rimligt sätt. Anekdoter är ett sätt att ifrågasätta den världsbild som finns, och ifrågasätta måste man alltid, och vara nyfiken; annars går vetenskapen aldrig framåt. 8 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
perra81 Posted March 13, 2018 Share Posted March 13, 2018 2 timmar sedan, Therese89 sade: När jag har epilepsi så är mat viktigt att sköta så jag inte ska få något extra anfall bara för att jag inte sköter kosten, Äter i dagens läge 06.30 Frukost Havregrynsgröt och halon, ingen mjölk 09.00 Fika Kvarg och en banan 11.30 Lunch Lax eller kyckling med bulgur och massa grönsaker till. 14.00 Fika Keso och apelsin 16.30 Middag försöker sköta middagen också, men kan slarva med maträtter där. 20.00 Kvällsfika kan slarva och har ätit flingor och bröd men ibland Havregrynsgröten och frusna bär. Och NEJ jag har inte misshandlat min kropp med bantningskurer!! En dag i veckan har jag unnat mig något gott, för att ja inte ska överdriva och vara så strikt har jag inte klarat av, men bör ja bara sluta äta något gott en gång i veckan så får ja väl köra på de. Om du ska satsa på LCHF får du revidera ditt ätande och läsa på om grunderna tror jag för det du listar där är alldeles för mycket kolhydrater. LCHF = LowCarbHighFat. Eller listar du hur du äter idag och inte hur du har tänkt äta sen, jag vet inte OM du vill börja i alla fall så har du här en jättebra sida att läsa på grunderna: https://www.dietdoctor.com/se/lchf 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted March 13, 2018 Share Posted March 13, 2018 3 timmar sedan, Therese89 sade: Jag har epilepsi så är mat viktigt att sköta så jag inte ska få något extra anfall. Äter i dagens läge 06.30 Frukost Havregrynsgröt och halon, ingen mjölk 09.00 Fika Kvarg och en banan 11.30 Lunch Lax eller kyckling med bulgur och massa grönsaker till. 14.00 Fika Keso och apelsin 16.30 Middag försöker sköta middagen också, men kan slarva med maträtter där. 20.00 Kvällsfika kan slarva och har ätit flingor och bröd men ibland Havregrynsgröten och frusna bär. Och en dag i veckan har jag unnat mig något gott, för att ja inte ska överdriva och vara så strikt med mat för de har jag inte klarat av, men bör ja bara sluta äta något gott en gång i veckan så får ja väl köra på de Om du vill må bättre så läs på länkarna om Ketogen mat = strikt Lchf kost. Men god och mättande. Just nu tycks det som om du äter för mycket kolhydrater. Förmodligen alldeles för litet bra fett - epilepsi brukar bli mycket bättre när man ökar på fettet i kosten ordentligt. - Men som sagt, du har fått en hel del länkar som förklarar detta på ett bra sätt - läs dem. En del epileptiker kan minska medicineringen när de äter Ketogen kost. Sen undrar jag - varför äter du 6 ggr per dag? Det är inte bra. Beror det på att du är hungrig hela tiden? I såfall har du förmodligen svängande blodsocker pga att du äter för mycket kolhydrater. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christofer Posted March 13, 2018 Share Posted March 13, 2018 3 timmar sedan, Effie sade: Nej, jag vet inte om de ljuger, när de sager att allt annat lika + lchf + 300 kcal = viktnedgång, eftersom jag inte var där och kontrollerade. Jag tror nog att man marker om man börjar springa 10 mil I veckan; det skulle jag göra I vilket fall. Och det har inte forskats på detta, så vi vet inte hur det fungerar (det var någon studie för några år sedan som anade en sådan tendens; dvs att på lchf-kost kan man äta fler calorier för samma viktresultat; , men det måste självklart forskas på det). Jag har inget emot forskning, men den ska utföras på ett trovärdigt sätt. Ställa rätt frågor, designa studien på ett rimligt sätt. Anekdoter är ett sätt att ifrågasätta den världsbild som finns, och ifrågasätta måste man alltid, och vara nyfiken; annars går vetenskapen aldrig framåt. Återigen, om de börjar springar,träna,hoppa så är det inget du märker. Att de berättar för dig att jag ligger på 1700 och så höjde jag till 2000 och då gick jag ner i vikt är ren lögn. De har alternerat något för att komma ner i vikt. Det går inte annars. Nusi studien då? Men det är klart den är säkert inte bra utförd. Och sen kommer det där igen som du kommer dragandes med "trovärdigt sätt/ställa rätt frågor/designa studien" rent blaha. Du får nog läsa på lite om hur studierna utformas, och vad de är ute efter, så kan du välja att läsa studien eller inte. Men oavsett det så kommer resultatet i studien INTE ändras. Det är alltid såhär med LCHF förespråkare när resultatet INTE är vad de önskar. Man flyttar målet hela tiden. Nej det var för lite tid, nej det var för få deltagare, nej studien är inte rätt utförd. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted March 13, 2018 Share Posted March 13, 2018 7 timmar sedan, Christofer sade: Tja.... går man upp i vikt ligger man på kaloriöverskott, det är så enkelt. Termodynamikens lag är det som är aktuell för min världsbild och torde gälla för din del också. Folk ljuger om hur mycket de äter/tränar osv, och det är faktum vi aldrig kan ta oss ifrån. Men den som äter mer och går ner i vikt konstant, ja då är du den första att bevittna något stort. Jag är lite inne på Effies spår. Det är nåt annat som styr vikten, inte bara kaloriintag. Kan det vara hormoner ... men då kanske människan ifråga inte räknas som frisk? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 13, 2018 Share Posted March 13, 2018 Termodynamikens lagar är reela för mig, och jag har läst på högskolan, (Chalmers) så jag vet att de inte är tillämpliga på människor.. frågor på det? Och när vi ändå är inne på kalorier.. så råkar jag veta att även dessa inte är speciellt tillämpliga.. främst för att de i själva verket är Atwaterfaktorer, som varierar och att olika kalorier (Atwaterfaktorer/macronutrienter) påverkar kroppen på olika sätt! Grejen är att kaloriräknandet är en Tautologi, dvs en rätt självklar sak, dvs om man intar mer energi än vad man gör av med så går man upp i vikt, men det säger inte ett skit om vad man faktiskt skall äta, hur mycket eller hur ofta.. det är ren bullshit! Utan vill du komma någonvart när det gäller förklaringsmodell blir du hur som helst tvungen att förklara det rent biokemiskt, dvs vad händer när man äter vissa saker, vad ger mest mättnad per kalori, vad gör att du håller dig mätt längre mellan måltiderna, osv! Jag tycker du skall börja med att förklara hela homeostasen vid en måltid samt sen oxå alla ensymer som är inblandade sen och hur regleringen in och ur de olika energidepåerna styrs av hela kaskaden av hormoner/ensymer samt signalsubstanser.. för att till sist förklara hur det sen påverkar det mentala.. börja gärna med Dopamin! 6 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christofer Posted March 13, 2018 Share Posted March 13, 2018 14 minuter sedan, iAnna sade: Jag är lite inne på Effies spår. Det är nåt annat som styr vikten, inte bara kaloriintag. Kan det vara hormoner ... men då kanske människan ifråga inte räknas som frisk? Om man är fullt frisk så är det bara kalorierna som styr. Sen har du en poäng, vissa mediciner bidrar till ökad övervikt, mest för ansamling av vatten och vätska. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post iAnna Posted March 13, 2018 Popular Post Share Posted March 13, 2018 23 minuter sedan, Christofer sade: Om man är fullt frisk så är det bara kalorierna som styr. Sen har du en poäng, vissa mediciner bidrar till ökad övervikt, mest för ansamling av vatten och vätska. Mediciner?! Jag talar inte om mediciner utan om hormoner. 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 13, 2018 Share Posted March 13, 2018 3 minuter sedan, Christofer sade: Om man är fullt frisk så är det bara kalorierna som styr. Sen har du en poäng, vissa mediciner bidrar till ökad övervikt, mest för ansamling av vatten och vätska. Då kan vi ju lika gärna äta sågspån? Släpp det där bara, du har överhuvudtaget ingen aning om vad du skriver om! Förklara nu iallafall varför Hyperinsulinemi drar som en farsot över världen, dess orsak och konsekvens? Du kan börja med att förklara vad Hyperinsulinenemi/insulinresistens/metabolt syndrom är och vilka de främsta hormonerna är, vilka som nedregleras, vilka hormoner som styr det mesta utav esterifiering och reestefiering av triglycerider i adipose vävnad.. förklara sen oxå vilka hormoner som har påverkan på HSL/LPL och hur det verkar olika i olika celler! "LPL isozymes are regulated differently depending on the tissue. For example, insulin is known to activate LPL in adipocytes and its placement in the capillary endothelium. By contrast, insulin has been shown to decrease expression of muscle LPL.[27] Muscle and myocardial LPL is instead activated by glucagon and adrenaline. This helps to explain why during fasting, LPL activity increases in muscle tissue and decreases in adipose tissue, whereas after a meal, the opposite occurs." https://en.wikipedia.org/wiki/Lipoprotein_lipase 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christofer Posted March 13, 2018 Share Posted March 13, 2018 @Zepp Sågspån? Det är enkelt, som du skrev innan med energi, men ändå tror folk att det sitter små tomtar i kroppen och reglerar lite olika som du själv ser på de som skriver. Varför vill du jag ska förklara något du hittar på? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Melker Posted March 13, 2018 Popular Post Share Posted March 13, 2018 Japp, sågspån innehåller energi. Du skrev ju att du trodde att människokroppen var en sluten förbränningskammare och löd under ”termodynamikens lag”. Antar att du menar första huvudsatsen (energiprincipen). Så stoppa i dig 5000 kcal sågspån på en basalmetabolism runt 2500 kcal (som enligt dig inte ändras) och se hur snabbt du går upp i vikt? (Förlåt, nu matade jag trollet igen.) 4 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christofer Posted March 14, 2018 Share Posted March 14, 2018 11 timmar sedan, Melker sade: Japp, sågspån innehåller energi. Du skrev ju att du trodde att människokroppen var en sluten förbränningskammare och löd under ”termodynamikens lag”. Antar att du menar första huvudsatsen (energiprincipen). Så stoppa i dig 5000 kcal sågspån på en basalmetabolism runt 2500 kcal (som enligt dig inte ändras) och se hur snabbt du går upp i vikt? (Förlåt, nu matade jag trollet igen.) Som du ser är det första en undran om hur man går ner i vikt, jag förklarar det enkla svaret som hjälper folk, förutom om du är sjuk. Sen kommer annat folk in med lite konstiga upplägg som inte kommer hjälpa personen ifråga utan snarare tvärtom. Du svarar inget konkret förutom det som verkar vara en röd tråd i detta forum, bortkastar fakta och ska vrida på det för att påvisa att ett fakta inte är ett fakta och så hittar man någon lite rolig formulering eller kör sidospår om enzymer,blodfetter eller annat som eventuellt i något fall eventuellt kan påverka. Förstår inte vad exakt du vill, mer än att förlöjliga. Känns det ok för dig? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kattuggla Posted March 14, 2018 Share Posted March 14, 2018 Hej och välkommen hit! Mitt tips är, sök på 4Health pod och skriv in epilepsi i sökrutan, det finns en intervju där som Anna Sparre gjort med en person (som jag ej kommer på namnet nu) som blivit mycket bättre på ketogen kost. Det finns massor att lyssna på för övrigt om både kost och hälsa, där! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 14, 2018 Share Posted March 14, 2018 20 timmar sedan, Christofer sade: @Zepp Sågspån? Det är enkelt, som du skrev innan med energi, men ändå tror folk att det sitter små tomtar i kroppen och reglerar lite olika som du själv ser på de som skriver. Varför vill du jag ska förklara något du hittar på? Då skall jag avslöja en sak för dig.. vi äter varken energi eller kalorier, utan macro-, micro-nutrienter, spårämnen och vatten, samt fibrer! Sådåså.. du kan gärna förklara hur en kalori ser ut och dess fysiska uppbyggnad? Och när du ändå är på G så kan du iallafall förklara vad du menar att jag hittat på? Misstänker starkt att du är dillar om hyperinsulinemi? "Banting Lecture 2011 Hyperinsulinemia: Cause or Consequence? "In this conceptual model, insulin resistance is caused by hyperinsulinemia and is an appropriate adaptation to the increased need to store fat in adipose tissue without causing hypoglycemia. Thus, insulin resistance is an adaptive response that successfully maintains normal circulating levels of fat and glucose as long as the b-cell is able to maintain sufficiently elevated insulin levels (57). Perhaps the time has come to expand our research focus to carefully investigate the environmental changes that have accompanied the epidemic of obesity and diabetes" http://diabetes.diab...61/1/4.full.pdf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Gladan Posted March 14, 2018 Popular Post Share Posted March 14, 2018 Therese, du äter för mycket kolhydrater, för mycket mejerier, äter för ofta och för lite fett. Allt tillsammans triggar ditt blodsocker/insulin och det påverkar hjärnan och anfallen. Men jag förstår också att du är rädd för att göra något radikalt i detta läge. Så strunt i diskussionen ovan om kalorier till en början. Lär dig med hjälp av informationen på kostdoktorns sidor att äta LCHF. När du ställt om kroppen på fettdrift kan du sakta börja skruva på saker och se hur det påverkar din epilepsi. Men låt det ta 2-3 månader eller ett halvår. 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christofer Posted March 15, 2018 Share Posted March 15, 2018 13 timmar sedan, Zepp sade: Då skall jag avslöja en sak för dig.. vi äter varken energi eller kalorier, utan macro-, micro-nutrienter, spårämnen och vatten, samt fibrer! Sådåså.. du kan gärna förklara hur en kalori ser ut och dess fysiska uppbyggnad? Och när du ändå är på G så kan du iallafall förklara vad du menar att jag hittat på? Misstänker starkt att du är dillar om hyperinsulinemi? "Banting Lecture 2011 Hyperinsulinemia: Cause or Consequence? "In this conceptual model, insulin resistance is caused by hyperinsulinemia and is an appropriate adaptation to the increased need to store fat in adipose tissue without causing hypoglycemia. Thus, insulin resistance is an adaptive response that successfully maintains normal circulating levels of fat and glucose as long as the b-cell is able to maintain sufficiently elevated insulin levels (57). Perhaps the time has come to expand our research focus to carefully investigate the environmental changes that have accompanied the epidemic of obesity and diabetes" http://diabetes.diab...61/1/4.full.pdf Klart vi gör, det är ingen som ifrågasatt. Men alla macro nutrienter blir ju energi, som du skrev själv, äter du över ditt energiintag så går du upp, och mindre så går du ner. Det är ju precis det tjejen efterfrågade. Varför ska du ta kärnfrågan, skruva på det, och vill att jag ska förklara dina funderingar när det överhuvudtaget inte har med saken och göra? Jag skrev även att det gäller friska personer. Om du har Hyperinsulinemi så är du knappast frisk. Skulle det vara så att hon lider av det, så är det ju bättre du ger henne det alternativet, men ska vi rada upp alla fakta och vinklar som eventuellt på något vis kan påverka hennes vikt förutom det mest uppenbara (energi in/ut) så kommer inte diskussion någon vart. Förstår inte vart du vill komma förutom som andra, att dissekera fakta, vrida på det till en annan diskussion och sen påvisa att jag har fel och du har rätt. Sen en poäng du har är att olika livsmedel mättar bättre, och det är ju jättebra, men använd då det som ett komplement till det jag skrivit så kan man göra en gemensam sak och hjälpa henne med fakta på vägen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted March 15, 2018 Share Posted March 15, 2018 34 minuter sedan, Christofer sade: äter du över ditt energiintag så går du upp, och mindre så går du ner. Nu har det väl ändå slått över ordentligt. Hur kan man äta ÖVER SITT ENERGIINTAG????????eller MINDRE ÄN SITT ENERGIINTAG????????. Logisk kullerbytta kanske Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Effie Posted March 15, 2018 Popular Post Share Posted March 15, 2018 37 minuter sedan, jala sade: Nu har det väl ändå slått över ordentligt. Hur kan man äta ÖVER SITT ENERGIINTAG????????eller MINDRE ÄN SITT ENERGIINTAG????????. Logisk kullerbytta kanske Nu behöver vi inte vara taskiga, jala. Fingrar skriver ibland annat än vad vi tanker och menar. Att sedan rådet att äta färre kalorier är ungefär lika givande som att råda någon som vill förbättra sin löpning "spring fortare"...helt korrekt, men helt oanvändbart bortsett från att det är totalt självklart (att, men inte hur)...det är en annan sak. 7 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted March 15, 2018 Share Posted March 15, 2018 För att förstå varför detta med kalorier in/ut är oanvändbart som råd för viktminskning brukar jag tänka så här: om man går upp i vikt så lagrar man inte fett för att man äter för mycket - kausaliteten är den omvända; man äter för mycket för att man lagrar fett. Det är en ond spiral som man måste bryta, och low carb är då ett synnerligen utmärkt sätt. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christofer Posted March 15, 2018 Share Posted March 15, 2018 1 minut sedan, Kjell Granelli sade: För att förstå varför detta med kalorier in/ut är oanvändbart som råd för viktminskning brukar jag tänka så här: om man går upp i vikt så lagrar man inte fett för att man äter för mycket - kausaliteten är den omvända; man äter för mycket för att man lagrar fett. Det är en ond spiral som man måste bryta, och low carb är då ett synnerligen utmärkt sätt. Men om du då ger rådet, ät low carb, och personen ifråga håller sig viktstabil,eller går upp i vikt, tycker du då att äta low carb är korrekt benämning? Det handlar om Kalorierna, INTE en speciell kost. Sen huruvida man skapar underskottet med träning eller mat spelar ingen roll, bara det blir ett underskott. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted March 15, 2018 Share Posted March 15, 2018 Om man befinner sig i den onda spiralen (aka metabolt syndrom) så KAN man inte bryta det med hjälp av sådana råd. Hormonella urkrafter förhindrar det effektivt. Man måste återställa en för människan normal hormonell balans så att signaleringen för mättnad och hunger åter fungerar. Sedan kan man börja leva. Du kanske aldrig har upplevt dessa obalanser? Då kan det vara svårt att leva sig in i hur hårt man sitter fast i sötsug och överätning. 4 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts