Jump to content

viktnedgång

Therese89

Recommended Posts

5 minuter sedan, Kjell Granelli sade:

Om man befinner sig i den onda spiralen (aka metabolt syndrom) så KAN man inte bryta det med hjälp av sådana råd. Hormonella urkrafter förhindrar det effektivt. Man måste återställa en för människan normal hormonell balans så att signaleringen för mättnad och hunger åter fungerar. Sedan kan man börja leva.

Du kanske aldrig har upplevt dessa obalanser? Då kan det vara svårt att leva sig in i hur hårt man sitter fast i sötsug och överätning.

Det du skriver låter mer som en psykisk åkomma blandat med en fysisk. Och återigen, då kan man inte utgå ifrån någon tes.
Hon vill gå ner 5 kg som trådskaparen skrev, varför krångla till det?

12 minuter sedan, Kjell Granelli sade:

Nja, att vara insulin- och leptinresistent skulle jag inte kalla en "psykisk åkomma". Dessa företeelser är helt och hållet fysiologiska. Det handlar om "urkrafter" som vi i vår utvecklingslinje haft i drygt 500 miljoner år.

Och jag försöker verkligen inte "krångla till det" - tvärtom vill jag (liksom Diet Doctor) erbjuda ett alternativ som många gånger bara fungerar - det är nästan magiskt ibland.

Man tror att det finns som en kvarleva från Stenålder, notera tror. Och metabola syndrom är ett samlingsnamn, inte en enskild sak.

Hur motverkar man då metabola syndromet? Kost, motion och sluta röka. Precis det jag skrivit, Motion och mindre mat. :)
Alt "korrekt" mat

1 timme sedan, Effie sade:

Fingrar skriver ibland annat än vad vi tanker och menar

Är det därför det så ofta blir fel när personen ifråga skriver något? Attans fingrar , eller är det tänket som inte fungerar?

1 timme sedan, Christofer sade:

Men om du då ger rådet, ät low carb, och personen ifråga håller sig viktstabil,eller går upp i vikt, tycker du då att äta low carb är korrekt benämning?
Det handlar om Kalorierna, INTE en speciell kost. Sen huruvida man skapar underskottet med träning eller mat spelar ingen roll, bara det blir ett underskott.

Om det här stämmer så är det väl nåt fel på mej då. En viss mängd kalorier med "vanlig" mat höll min vikt på 96 kg. Med samma mängd kalorier LCHF-mat gick jag ner till 78 kg..........

• Like 6

Just nu, Trollmormor sade:

Om det här stämmer så är det väl nåt fel på mej då. En viss mängd kalorier med "vanlig" mat höll min vikt på 96 kg. Med samma mängd kalorier LCHF-mat gick jag ner till 78 kg..........

Ja det är tyvärr det. För det är inte så det fungerar. Du har alternerat något.

• Haha 1

Vi är uppenbart många som det är fel på.... Som gick ner i vikt på samma energimängd som tidigare gjorde oss feta. I 40år trodde jag på Guden Vetenskapen och när jag helt plötsligt testade nåt annat så fick jag ett annat resultat. Men ve mig, jag ska inga andra Gudar hava än vetenskapen för den gör aldrig fel! ;)
https://www.youtube.com/watch?v=5Ua-WVg1SsA

• Like 3
  • Haha 1

7 minuter sedan, MariaF sade:

. Men ve mig, jag ska inga andra Gudar hava än vetenskapen för den gör aldrig fel! ;)

Pass dig, komma här och inleda oss i frestelse.:D

11 minuter sedan, Christofer sade:

@Trollmormor @MariaF

Då är ni ensamma i världen som bytt kost och gått ner i vikt på samma mängd energi :)

Borde utföras medicinsk studie på er då ni verkar vara supermänniskor.

Jag tycker vi söker en enklare förklaring... Något annat har då förändrats som exempelvis förbränningen.

• Like 4

Jag är också supermänniska - vräker i mig massor av kalorier i form av finfint kokosfett, ghee, olivolja varje dag. Visserligen äter jag bara 2-3 gg - men det är "sjukt" mycket kalorier som jag stoppar i mig, men väldigt få kalorier från kolhydrater. Min motion är måttlig - promenader och 2-3 tim träning hos Friskis&Svettis per vecka (i bästa fall). - Är helt viktstabil, på önskad nivå, sedan 2 år tillbaka. Har extremt bra värden, så jag är supernöjd med LCHF.

• Like 7

10 timmar sedan, Christofer sade:

Klart vi gör, det är ingen som ifrågasatt. Men alla macro nutrienter blir ju energi, som du skrev själv, äter du över ditt energiintag så går du upp, och mindre så går du ner. Det är ju precis det tjejen efterfrågade.

Varför ska du ta kärnfrågan, skruva på det, och vill att jag ska förklara dina funderingar när det överhuvudtaget inte har med saken och göra? Jag skrev även att det gäller friska personer. Om du har Hyperinsulinemi så är du knappast frisk. Skulle det vara så att hon lider av det, så är det ju bättre du ger henne det alternativet, men ska vi rada upp alla fakta och vinklar som eventuellt på något vis kan påverka hennes vikt förutom det mest uppenbara (energi in/ut) så kommer inte diskussion någon vart.

Förstår inte vart du vill komma förutom som andra, att dissekera fakta, vrida på det till en annan diskussion och sen påvisa att jag har fel och du har rätt.
Sen en poäng du har är att olika livsmedel mättar bättre, och det är ju jättebra, men använd då det som ett komplement till det jag skrivit så kan man göra en gemensam sak och hjälpa henne med fakta på vägen

Mnja.. ät mindre.. låter som ett jättebra råd.. ända tills man blir hungrig, dvs det går lika bra med hallonbåtar, bara man inte äter fler än ens "kaloribehov"!

Iallafall det är nog ett av de dummaste råden och borde bytas ut mot, "ät bara riktig hemmalagad mat från de bästa råvaror du har råd med"!

Sådåså.. äntligen, nu har vi komit till vad som reglerar in och ut, dvs vår aptitreglering!

Så då börjar vi hur vi tar upp olika macronutrienter, dvs vi tar upp cirka 1 gram glukos per kilo och timme, det får då sina följder, tex så signalerar GLP1 som utsöndras av magsäcken till bukspottkörteln att nu kommer ett skitlass med glukos, så höj insulin och sänk glukagon.

https://en.wikipedia.org/wiki/Glucagon-like_peptide-1

Och när maggen är tom så utsöndras Ghrelin.. likaså vid intag av snabba kolhydrater!

https://en.wikipedia.org/wiki/Ghrelin

Sen efter det stiger halten aminosyror och de tarvar oxå insulin för att lagras på rätt ställen.

Sist men inte minst så tas fett upp och en stor del av dem tas upp med hjälp av Kylomicroner, som transporteras i vårt lymfsystem för att puttas ut i vena cava för snabb transport till fettvävnad för att lagras där med hjälp av ASP som interagerar med LPL!

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kylomikron

https://sv.wikipedia.org/wiki/Undre_hålvenen

https://en.wikipedia.org/wiki/Acylation_stimulating_protein

Grejen är att det mesta du äter lagras för vi har bara några få gram i blodet av de olika macronutrienterna, så senast om några timmar efter måltiden så vänder förloppet, en helt annan homeostas krävs för uttag!

Tex så måste insulin sjunka för att Lipolysen skall fungera och bilda FFA/NEFA, så vi kan tillgodogöra oss triglyceriderna som energi.. där har du problemet med Hyperinsulinemi!

https://traningochnutrition.wordpress.com/2013/07/22/allt-om-fettforbranning/

• Like 4

4 timmar sedan, Christofer sade:

@Zepp så om jag tolkar dig rätt, ät rätt mat så reglerar du aptiten bättre även när du ligger på ett kaloriunderskott?

Nu är jag visserligen inte Zepp men... Har du missat något bland svaren på dina utläggningar? EN av LCHFs stora fördelar är att du blir mindre hungrig och på det viset begränsar energiintaget. EN ANNAN fördel med LCHF är att hormonregleringen stabiliserar sig och många av oss upplever, via mätningar och registreringar, att vi kan äta mer energi än det s. k dagsbehovet  UTAN att gå upp i vikt, under förutsättning att det är av rätt saker. Det sista är bra när man är "ätstörd", dvs äter av fel anledningar, t ex stress. Det sista är det tyvärr ingen som tycks vilja forska på, vi avfärdas som anekdoter men vi är många anekdoter om du är sugen på att göra en sådan utredning. 

• Like 7

9 minuter sedan, MariaF sade:

vi är många anekdoter

Jättemånga är vi och vi följer våra egna lagar som bestäms av vad kroppen talar om för oss.

10 timmar sedan, Christofer sade:

@Zepp så om jag tolkar dig rätt, ät rätt mat så reglerar du aptiten bättre även när du ligger på ett kaloriunderskott?

Du får tolka hur du vill.. och detta är själva pudelns kärna.. ja f*n hela pudeln faktiskt!

Och nu skall jag stryka dig lite medhårs, dvs det är sååå himla uppenbart att om man får i sig mer energi/kalorier/Atwaterfaktorer/macronutrienter än vad man gör av med så vore iallafall jag väldans förvånad om man inte gick upp i vikt!

Aså alla inser detta.. så då kommer vi till nästa steg, det som de flesta på detta forum redan fattat.. WTF är det som reglerar aptiten och därmed matintaget?

För det första så tror jag att både du och jag menar att det knappast sker lixom random.. utan vi har mekanismer som gör att vi äter som unga för att växa och lägga på oss vikt och utvecklas till vuxna individer.. det kräver en hel del kaloriöverkott för att växa och bli vuxen!

När vi väl blivit vuxna kan vi inte längre äta på samma sätt,vi växer inte längre.. aptit, homeostas och annat förändras.

Låt oss säga som så.. mellan 20-30 så är vi fullvuxna, så fullvuxna som våra gener är kodade för, då kan vi inte längre äta som tonåringar.. dvs med kaloriöverskott!

Och då kommer vi osökt in på skillnaden.. dvs äter vi mer så att vi blir större, eller äter vi mer för att vi blir större?

Och då hamnar vi återigen på frågan om vad som styr att vi blir större, sedan vi väl vuxit färdigt!

Dvs homeostas och annat ändras när man väl inte behöver bli större.. men då finns det en massa andra saker som stör ut det hela.. och jag misstänker att du gillar att jag pepåkar att det är en mental process oxå, dvs man kan inte längre äta som en tonåring som fortfarande växer.

Då blir det i stället en viktigare sak vad man äter!

• Like 3

1 timme sedan, jala sade:

Finns det friska personer beror det nog på att ingen LÄKARE har varit framme och ställt någon diagnos.

Jag säger som Eckhart Tolle (ungefär, tar det från minnet): Everybody has this incurable disease, it's called mortality.

Det är alltå en tidsfråga... :rolleyes:

• Like 4

2 timmar sedan, iAnna sade:

Undrar om man räknas som sjuk eller frisk när man är i klimakteriet ... :unsure:

Beror på vem du frågar. Enligt försäkringskassans läkare är klimakteriet något helt naturligt och ingen sjukdom. En väninna blev av med sjukpenningen eftersom hennes besvär enligt FK inte berodde på vare sej Fibromyalgi eller EDS utan klimakteriet :(

• Like 1
  • Sad 4

3 minuter sedan, Trollmormor sade:

Enligt försäkringskassans läkare är klimakteriet något helt naturligt och ingen sjukdom.

Det finns tyvärr ingen arg gubbe bland "gilla"-symbolerna... För ett antal år sedan sa FK "Vi frågar inte efter vilken sjukdom du har, vi vill bara veta vilken arbetsförmåga du har" eller nåt liknande. I den vevan var jag och en kompis gravida och hon hade besvär av foglossning. Då fick hon också höra att det inte var en sjukdom och hur hennes arbetsförmåga var, var ointressant trots att hon knappt kunde röra sig. :angry:

• Like 2
  • Sad 5

On 2018-03-19 at 09:19, perra81 sade:

Du kan lägga till mig på den listan också. Och massor med andra människor med för den delen. Kroppen är inte lika enkel som en förbränningsugn som man använder för att mäta antal kalorier i en matvara. 

Sen kan jag hålla med om att dra ner på mängden mat kan vara en god idé för många men kanske inte nödvändigt då det kan räcka med att byta kosthållning.

Det är inte så det fungerar. 2000 kalorier är lika mycket om du äter lchf,vanligt eller veganskt. Du kommer inte att förbränna mer av något.Höjer du makronutrientförbränningen av exempel fett så kommer protein och kolhydrat minska osv. Det har gjorts studier på detta och lchf eller ej, du går inte ner mer i vikt oavsett vad du väljer.
Och då är det mest intressanta att det är ofta LCHF kretsen som beställer dessa undersökningar, men får alltid samma svar tillbaka, nej tyvärr, du går inte ner i vikt av att äta LCHF. Men då har man alltid en undanflykt till VARFÖR resultatet visade som det gjorde men aldrig en förklaring till varför resultatet visade som det gjorde, för det vill man inte erkänna. Speciellt inte människor som säljer kostböcker för flera miljoner och som förlorar pengar på det om det skulle visa sig vara överdrivna sanningar.

ALLA människor fungerar såhär, om du mot förmodan inte har en sjukdom,tar medicin eller har en extrem kost som består av typ nötter eller dylikt.
Dvs vi utgår från ett normal tillstånd.
Sen har zepp en god poäng i att hitta matvaror som gör att du håller dig mer mätt med mindre mat, och då tror man ofta att "jag äter lika mycket som jag gjorde förr"
,men NEJ det gör du inte och vi är vi tillbaka där vi började, du har minskat ditt energiintag och går således ner i vikt och av den anledningen.
Trådskaparen vill gå ner 5kg, i och med att hon ställer den frågan så vet hon inte hur hon ska lösa det, för annars hade frågan aldrig ställts och då känner jag att hon får börja från basic, lära sig om kalorier, sen går man vidare med träning, mat som håller dig mätt osv. Men att folk i denna tråden ger rent ut sagt felaktiga och ljuger saknar jag förståelse för. Ge trådskaparen korrekta alternativ att falla tillbaka på, inte massa hitte på och annat humbug.

Tyvärr är inte nutritionslära något man lär sig i skolan, men som man borde göra så att folk kan bli mer upplysta. För fetman ökar tyvärr i Sverige och mycket till stor del av dålig mat och att de rör på sig mindre.

• Like 1

18 minuter sedan, Christofer sade:

Men att folk i denna tråden ger rent ut sagt felaktiga och ljuger saknar jag förståelse för. Ge trådskaparen korrekta alternativ att falla tillbaka på, inte massa hitte på och annat humbug.

18 minuter sedan, Christofer sade:

Det är inte så det fungerar. 2000 kalorier är lika mycket om du äter lchf,vanligt eller veganskt. Du kommer inte att förbränna mer av något.Höjer du makronutrientförbränningen av exempel fett så kommer protein och kolhydrat minska osv. Det har gjorts studier på detta och lchf eller ej, du går inte ner mer i vikt oavsett vad du väljer.
Och då är det mest intressanta att det är ofta LCHF kretsen som beställer dessa undersökningar, men får alltid samma svar tillbaka, nej tyvärr, du går inte ner i vikt av att äta LCHF. Men då har man alltid en undanflykt till VARFÖR resultatet visade som det gjorde men aldrig en förklaring till varför resultatet visade som det gjorde, för det vill man inte erkänna. Speciellt inte människor som säljer kostböcker för flera miljoner och som förlorar pengar på det om det skulle visa sig vara överdrivna sanningar.

Jag skiter fullständigt i studier. Min kropp skiter fullständigt i dom studierna. Jag VET att jag gick ner i vikt med LCHF på samma mängd kalorier som tidigare. Eller hur var det nu?? Nä, just det jag ljuger och hittar på.........................:o:D:D

• Like 2

Just nu, Trollmormor sade:

Jag skiter fullständigt i studier. Min kropp skiter fullständigt i dom studierna. Jag VET att jag gick ner i vikt med LCHF på samma mängd kalorier som tidigare. Eller hur var det nu?? Nä, just det jag ljuger och hittar på.........................:o:D:D

Ja du gör tyvärr det. Tråkigt nog.

• Haha 1

En amerikansk studie från 2012 visade att kroppens förbränning ökade med 300 kcal per dygn vid byte från lågfett- till lågkhkost, allt annat lika. Så även om Trollmormor intog samma mängd kalorier så uppstod ett överskott pga den ökade förbränningen. Tycker i alla fall jag verkar mycket rimligare än att hon ljuger.

Christopher, jag vill också be dig att inte mer anklaga deltagarna i denna tråd för att fara med osanning. Jag och andra som skrivit i denna tråd må ha fel - det är bara bra, då kan vi lära oss något nytt - men vi vill inte bli kallade för lögnare!

• Like 4
  • Thanks 2

45 minuter sedan, Christofer sade:

ALLA människor fungerar såhär, om du mot förmodan inte har en sjukdom,tar medicin eller har en extrem kost som består av typ nötter eller dylikt.
Dvs vi utgår från ett normal tillstånd.
Sen har zepp en god poäng i att hitta matvaror som gör att du håller dig mer mätt med mindre mat, och då tror man ofta att "jag äter lika mycket som jag gjorde förr"
,men NEJ det gör du inte och vi är vi tillbaka där vi började, du har minskat ditt energiintag och går således ner i vikt och av den anledningen.
Trådskaparen vill gå ner 5kg, i och med att hon ställer den frågan så vet hon inte hur hon ska lösa det, för annars hade frågan aldrig ställts och då känner jag att hon får börja från basic, lära sig om kalorier, sen går man vidare med träning, mat som håller dig mätt osv. Men att folk i denna tråden ger rent ut sagt felaktiga och ljuger saknar jag förståelse för. Ge trådskaparen korrekta alternativ att falla tillbaka på, inte massa hitte på och annat humbug.

Tyvärr är inte nutritionslära något man lär sig i skolan, men som man borde göra så att folk kan bli mer upplysta. För fetman ökar tyvärr i Sverige och mycket till stor del av dålig mat och att de rör på sig mindre.

Nu börjar vi förstå varandra.. iallafall tala liknande språk!

Dvs kalorierna (Atwaterfaktorerna) finns där hur som helst, inget som vi förnekar på något sätt, dvs macronutrienter innehåller kalorier... och som regel så ger protein en högre mättnad och mer fett ger en anorektisk verkan, medans snabba kolhydrater ofta ger en ökad aptit.. speciellt när insulin trycker ner blodsockret i fotknölarna!

Iallafall i vissa små studier så har man uppmätt en liten fördel för LCHF.. men den är så liten så att den knappast räknas.. oftast så är högproteindieter mer effektiva i det kortsiktiga scenariot.

Men man har oxå sett andra förändringar, främst då man jämfört ISO-kaloriska dieter med olika macronutrientfördelning, dvs på strikt LCHF så har man varit tvugna att tvinga folk att äta samma kalorier, medans de på högkolhydatkost varit tvugna att begränsa sitt matintag!

Och iomed att man hur som helst gör studier så innefattar det mer än en person.. åtminstone 20.. och då kommer vi osökt in på hur olika kost påverkar TEE, framförallt REE, dvs hur mycket spring man får i benen på olika kost!

Oså nudå.. man kan såldes oxå påverka Kalorier  ut, med kost.. egentligen inget häpnadsväckande, det är som regel rätt väl känt!

Dvs äter man en kost som påverkar ens homeostas till att lagra och hålla på kalorierna  så är det nog inget som helst problem med att förstå att de då helst blir sittande i soffan, för man har varken ork eller energi, för att göra något annat!

Inte nog med det.. vissa som hakar på LCHF, iallafall några utav de som svarar bra på det får för sig att fasta.. nu gillar du detta va, dvs kalorirestriktion som det som regel innebär!

Oså kan jag då avslöja att när man väl lyckats få till en kombo av macronutrienter, helst oxå en social situation som funkar så är det fler som dels äter färre måltider. som regel 1-2 om dagen max!

48 minuter sedan, Kjell Granelli sade:

En amerikansk studie från 2012 visade att kroppens förbränning ökade med 300 kcal per dygn vid byte från lågfett- till lågkhkost, allt annat lika. Så även om Trollmormor intog samma mängd kalorier så uppstod ett överskott pga den ökade förbränningen. Tycker i alla fall jag verkar mycket rimligare än att hon ljuger.

Christopher, jag vill också be dig att inte mer anklaga deltagarna i denna tråd för att fara med osanning. Jag och andra som skrivit i denna tråd må ha fel - det är bara bra, då kan vi lära oss något nytt - men vi vill inte bli kallade för lögnare!

Låt mig låna ditt exempel då.
Hon har gått ner 18kg. vilket är 630000 kalorier plus minus några tusen. Det skulle ta henne 2100 dagar. vilket är en bit över 5 år.
Vet inte hur mycket du kan om deff men beroende på vart man befinner sig ifrån målvikten samt tidsmässigt så lägger man sig på olika stora underskott.
Vad man däremot gör efter tidigast 2 veckor är att justera kalori underskottet från där man var då du inte tappar lika mycket i vikt. SÅ istället för att kanske ligga på 500 kalorier i underskott så lägger man sig på 750 kalorier i underskott från sin startvikt. osv osv. Problemet med all viktnedgång, är att kroppen justerar sig. För annars hade man aldrig behövt justera sitt kaloriintag neråt och dessutom hade man även tillslut försvunnit (för att vara lite rolig) En kropp justerar sig oerhört fort vi pratar månader.

Så Kjell till min slutkläm
Tror du själv på fullaste allvar att hon tappat 18kg på 300 kalorier mindre per dag pga högre makronutrient förbränning genom att bara byta till LCHF???
(enligt dig själv en amerikansk studie)

Eller, kan det vara något annat bakom? Känns som något skaver här.....inte ens i närheten av rimligt.

Jag vet inte om jag räknar rätt men .... 1 gram fett = 9 kcal   >> 1kg fett =9000 kcal  >> 18 * 9000 *0,8 (man räknar på ca 80% av kroppsfettet är rent fett) =130 00 kalorier >>> 130000/300 =432 dagar >> drygt ett år alltså ...

1 minut sedan, Peter B sade:

Jag vet inte om jag räknar rätt men .... 1 gram fett = 9 kcal   >> 1kg fett =9000 kcal  >> 18 * 9000 *0,8 (man räknar på ca 80% av kroppsfettet är rent fett) =130 00 kalorier >>> 130000/300 =432 dagar >> drygt ett år alltså ...

Det stämmer nog, men du äter ju mer än fett. Och vid viktnedgång bränner man allt Inklusive muskler.

1 minut sedan, Peter B sade:

Det gör ju inte din kalkyl mycket bättre....

Stämmer, den är helt fel, 7000kalorier per kg. Så du har rätt. 
Men problemet som jag återgett för då jag vet att det inte är hela sanningen är att kroppen justerar sig.
Det är samma med de som vill gå upp snabbt har samma bekymmer, då kroppen har sin set-point.

Låt oss rent hypotetiskt anta att kroppens metabolism sakta justeras uppåt vid LCHF-kost, set-pointen förändras, det skulle inte kunna fångas av den typen av korttidsstudie som Hall utfört ... antag att  om man har en lättare metabol störning (som majoriteten av befolkningen över 40 år antagligen har) så är den effekten kraftigare ...detta finns det väldigt lite forskning kring ...men det är en möjlig hypotes som skulle kunna förklara Trollmors viktminskning....som alternativ till din hypotes ;-)

Det viktiga är att LCHF fungerar för viktminskning...den slutgiltiga och definitiva  vetenskapliga förklaringen till detta finns ännu inte...

• Like 5
  • Thanks 1

6 minuter sedan, Peter B sade:

Låt oss rent hypotetiskt anta att kroppens metabolism sakta justeras uppåt vid LCHF-kost, set-pointen förändras, det skulle inte kunna fångas av den typen av korttidsstudie som Hall utfört ... antag att  om man har en lättare metabol störning (som majoriteten av befolkningen över 40 år antagligen har) så är den effekten kraftigare ...detta finns det väldigt lite forskning kring ...men det är en möjlig hypotes som skulle kunna förklara Trollmors viktminskning....som alternativ till din hypotes ;-)

Det viktiga är att LCHF fungerar för viktminskning...den slutgiltiga och definitiva  vetenskapliga förklaringen till detta finns ännu inte...

Min del är ingen hypotes, läs du rätt böcker så får du se hur det fungerar.
Spännande att LCHF alltid hänvisar till studier som det inte forskats så mycket på eller att de själva inte forskat så mycket. Man flyttar målet dit man själv vill. Runt hela planen.
Att LCHF fungerar för viktminskning är lite som att säga att lättöl fungerar mot alkolism. Det är återigen hur mycket du stoppar i dig.