Gå till innehåll

Recommended Posts

14 timmar sedan, HelgeK sade:

Jag kopierade Christofers inlägg hos JG från den tråd hos JG som fick honom till Kostdoktorns forum: 

"Christopher säger

2018-03-04 vid 18:06

Gudiol, du är en hjälte utan mantel!
Fortsätt med din objektiva kunskapsspridning."

"Christofer säger

2018-03-04 vid 21:36

Jacob. Sluta aldrig vara dig själv. Förutom att situationen är humoristiskt så känns den ändå allvarlig när två begåvade människor har bristande omdöme och dessutom gör grejen personlig. Jag förstår varför många på deras forum blir betecknade som foliehattar,korkskallar och annat dumt men de är verkligen inte resonabla människor som begriper enkel logik,kostlära osv. Typ den formen av människor som tror jorden är platt. Fortsätt kämpa "

"

Christofer säger

2018-03-05 vid 10:38

Denna debatten får mig osökt och tänka på klassikern Nazareth – Love Hurts
Speciellt vers två som lyder

I’m young (Martina)
I know
But even so
I know a thing or two, I learned from you (Gudiol)
I really learned a lot, really learned a lot"

Så det finns inga skäl att tro annat än, att Christofer är äkta. D.V.S. pure B.S. Så jag tror det inte är meningsfullt att mata trollet.

1 timme sedan, HelgeK sade:

Så här började trollet i sitt första inlägg i denna tråd. Hen berättade inte att hen är motståndare till LCHF . Hen berättade inte att hen är en hängiven Gudiol följare(Se vad han säger i citaten från JGs blogg). Hen förstår inte ens det hen själv skriver t. ex.: Det metabola syndromet är en sjukdom. Ett syndrom är ett syndrom inte en sjukdom.....

Hur skall man bemöta ett sådant här troll? Trollet lyckades skrämma bort trådstartaren genom sitt förvirrade pladder.

Därför tror jag det viktigaste är att förklara vad trollet är för något.

Christofer är en följare till Jacob Gudiol, som vill skada och förstöra LCHF, vilket är något JG ägnar sig åt. Trollet är här för att förstöra, och struntar fullkomligt i vad andra skriver, och bemöter därför inte sakligt. Så det är ett misstag att försöka diskutera med trollet. Så i korthet det räcker med att tala om vad trollet är och vad det gör här. Så han inte lyckas skrämma bort folk från forumet.... 

ÄNTLIGEN!!! 

Det gick att få in Jacob Gudiol även i denna diskussion! 

• Gilla 1
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • Svar 155
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Japp, sågspån innehåller energi. Du skrev ju att du trodde att människokroppen var en sluten förbränningskammare och löd under ”termodynamikens lag”. Antar att du menar första huvudsatsen (energi

Eftersom kroppen smälter olika sorters mat på olika sätt är det fullt rimligt att förändrad makronutrientfördelning i sig förändrar förbränningen. Nu är ju det min högst privata övertygelse och inte V

Det är olika processer som startas i kroppen, beroende på vilket bränsle som tillförs (fettförbränning, glukosdrift osv). Dessa processer har olika verkningsgrad, dvs andelen energi man kan utnyttja p

On 2018-03-22 at 21:16, jesper sade:

Fast han har ju rätt i sak... det som avgör är kalorier in och kalorier ut dock är det ett helt meningslöst påstående då det inte förklarar något om vad som påverkar varken kalorier in eller kalorier ut. 

Japp och påstår jag att Money IN måste vara större än Money out för att bli miljonär har jag också rätt. Ekonomer gapskrattar kanske om jag säger det seriöst för det är ganska uppenbart, men men....

Av någon märklig anledning händer detta inte för dietister som drar mantrat om calories in and out....istället känner de sig bildade och duktiga och hänvisar till termodynamikens lagar....ohhhh...its science...must be someone smart who invented this.....laws of thermodynamics...

Citat

Nutritionists on the other hand, especially the calorie counters, can’t seem to say enough about Thermodynamics. They have ‘science’ envy. They desperately want the quantitative and theoretical backing of hard science and therefore pretend that human physiology is like physics, with its hard rules and laws. 

https://idmprogram.com/first-law-thermodynamics-irrelevant/

• Gilla 5
Länk till inlägg
On 2018-03-22 at 07:45, Christofer sade:

Vilka misslyckas menar du? 

Och nej ingen har hävdat att Cola är detsamma som broccoli........

Om du tittar på vad tråden handlar om så ser du att frågeställaren inte har full info.
Ditt resonemang om pengar blir inte jämförbart på något vis. däremot att ligga på energiunderskott kan alla göra, oavsett ålder,vikt,etnicitet,status osv.
Och varför? Jo för att det är så kroppen fungerar, sen vad du tycker är dåligt spelar mindre roll då det inte vilar på fysikens lag ;)

Citat

New flash, guys. Physiology is physiology and physics is physics. Don’t mess the two up. 

• Gilla 4
  • Tack! 2
Länk till inlägg
13 timmar sedan, MrB sade:

Japp och påstår jag att Money IN måste vara större än Money out för att bli miljonär har jag också rätt. Ekonomer gapskrattar kanske om jag säger det seriöst för det är ganska uppenbart, men men....

Av någon märklig anledning händer detta inte för dietister som drar mantrat om calories in and out....istället känner de sig bildade och duktiga och hänvisar till termodynamikens lagar....ohhhh...its science...must be someone smart who invented this.....laws of thermodynamics...

Prexis.. rätt mycket är självklarheter, in absurdum!

Och ni som känner igen mig här på forumet tror jag kommer att begripa vad jag menar?

Iallafall så har jag läst på högskolan, där ingick Termodynamikens lagar som en minuskel .. men man behövde hur som helst begripa det för att klara tentorna!

Inte nog med det, företagsekonomi berördes oxå, man fick lixom begripa det vesäntliga för att bli godkänd på de tentorna oxå!

Iallafall, här kommer några personliga reflektioner baserat främst på one case!

Jag köpte min stuga på landet för 225,000.. numera så säljer de tomter här för cirka 2,8 mille.. så nu är jag miljonär!:o

Det bästa är nog hur som helst att jag sedan rätt länge betalat bort de där 225,000!

Oså lite personliga synpunkter, jag är fortfarande inte rik.. men har jävligt låga utgifter varvid det hur som helst bli en del kvar varje månad.

Sen på det till skillnaden mellan rik och fattig,, att vara rik handlar i förstone inte om hur mycket pengar man har råd att spendera utan mer om att pengarna jobbar åt en medans man sover!

Osådå ett snabbt kast till LCHF.. lite samma sak, man tär på fettdepåerna medans man sover.

För skillnaden mellan att bli miljonär och att gå ner i vikt är att utgifterna skall vara större än inkomsterna, och vad gäller viktnedgång så skall utgifterna vara större än intaget!

Sådåså.. miljonär högre inkomster än utgifter, viktnedgång mer uttag än intag.. ren matematik!

En helt annan grej är då varför inte alla är miljonärer, iomed att det handlar om matematik.. mnja, de kanske valde att köpa i fel tid till fel pris.. och jag vet flera som köpt och sen oxå får allt större skulder, iomed att de köpte när marknaden var helt fel.

Lika gäller vikt.. hoppar man på en massa olika erbjudanden, typ kostråd att det bara är kalorier som har betydelse så missar man till största delen själva analysen utav alla andra faktorer som påverkar inout!

Iallafall så kan det hur som helst förklara en liten del av varför alla inte är mijonärer i dag?

• Gilla 3
Länk till inlägg
7 timmar sedan, Zepp sade:

Prexis.. rätt mycket är självklarheter, in absurdum!

Och ni som känner igen mig här på forumet tror jag kommer att begripa vad jag menar?

Iallafall så har jag läst på högskolan, där ingick Termodynamikens lagar som en minuskel .. men man behövde hur som helst begripa det för att klara tentorna!

Inte nog med det, företagsekonomi berördes oxå, man fick lixom begripa det vesäntliga för att bli godkänd på de tentorna oxå!

Iallafall, här kommer några personliga reflektioner baserat främst på one case!

Jag köpte min stuga på landet för 225,000.. numera så säljer de tomter här för cirka 2,8 mille.. så nu är jag miljonär!:o

Det bästa är nog hur som helst att jag sedan rätt länge betalat bort de där 225,000!

Oså lite personliga synpunkter, jag är fortfarande inte rik.. men har jävligt låga utgifter varvid det hur som helst bli en del kvar varje månad.

Sen på det till skillnaden mellan rik och fattig,, att vara rik handlar i förstone inte om hur mycket pengar man har råd att spendera utan mer om att pengarna jobbar åt en medans man sover!

Osådå ett snabbt kast till LCHF.. lite samma sak, man tär på fettdepåerna medans man sover.

För skillnaden mellan att bli miljonär och att gå ner i vikt är att utgifterna skall vara större än inkomsterna, och vad gäller viktnedgång så skall utgifterna vara större än intaget!

Sådåså.. miljonär högre inkomster än utgifter, viktnedgång mer uttag än intag.. ren matematik!

En helt annan grej är då varför inte alla är miljonärer, iomed att det handlar om matematik.. mnja, de kanske valde att köpa i fel tid till fel pris.. och jag vet flera som köpt och sen oxå får allt större skulder, iomed att de köpte när marknaden var helt fel.

Lika gäller vikt.. hoppar man på en massa olika erbjudanden, typ kostråd att det bara är kalorier som har betydelse så missar man till största delen själva analysen utav alla andra faktorer som påverkar inout!

Iallafall så kan det hur som helst förklara en liten del av varför alla inte är mijonärer i dag?

Länk till inlägg
On 2018-03-24 at 23:54, MrB sade:

Det kan verka idiotiskt, men låt oss då säga att det finns ekonomi-"gurus" som förnekar detta. De säger, att bara du följer mitt program så kan du "magiskt" spendera hur mycket pengar du vill, du behöver inte ha några spärrar alls. Men det gör inget, för du följer mitt program, din förmögenhet kommer ändå att växa.

Då kan det vara relevant att påpeka en sådan självklarhet att money in måste vara större än money ut, annars kommer det inte fungera.

Tyvärr finns det folk inom kost som påstår att du kan äta hur mycket du vill, kalorier spelar ingen roll, bara du följer den här dieten. Går du ändå upp i vikt så är det inte kalorierna, utan det är bara att du inte följde dieten tillräckligt "strikt". Har inte med kalorierna att göra. 

Då kan det vara relevant att påpeka att din vikt kommer att följa ekvationen kalorier in - kalorier ut.

Det andra är att det finns faktiskt folk som inte verkar fatta att money in måste vara större än money ut. Se programmet "lyxfällan". När man gör en intervention och ställer upp deras inkomster vs utgifter så fattar de äntligen vad som är problemet och gör förändringar.

Finns gott om liknande TV-program med överviktiga. De kan inte fatta att de är överviktiga, de äter ju så lite. Enligt deras egna uppskattningar 1500 kcal kanske. Men sen när man verkligen kollar, så ligger de ofta på minst 4000 kcal. 

• Gilla 3
Länk till inlägg