Högt Ferritinvärde

Matsen

Recommended Posts

Besökte läkare idag efter Werlabs provsvar med högt Ferritinvärde (545). Hade samma höga värde för 2 år sedan. Vanliga järnvärdet helt normalt. Hb normalt. Levervärden normala.  Läkaren tyckte inte det var något att åtgärda/utreda. Känns inte bra att ha detta förhöjda värde så lång tid. Synpunkter?

Guest Tureborgaren

En second opinion från någon annan doktor kanske skulle kännas tryggare?

Min första doktor tyckte att min järnbrist kunde behandlas med bra mat. Den andre tittade mig djupt i ögonen och undrade: "Känner du dig inte trött??". Jodå, intill döden trött, och sedan blev jag genast mycket bättre efter ordination av järntillskott.

http://www.viss.nu/Handlaggning/Vardprogram/Mage-tarm/Hemokromatos-och-hoga-ferritinvarden/

Verkar som läkarna bara vill prata kolesterolvärden. Antagligen är de väl inte pålästa om risker med höga ferritinvärden. Werlabs läkarutlåtande lade inte heller någon vikt vid ferritinvärdet trots att det varit högt i flera år. Eftersom jag är 64 år är jag ju inte godkänd som blodgivare, annars hade jag ju fått ner värdet på det sättet.

• Like 3

Har du tagit transferrinmättnad också? Om det ligger högt också så borde du enligt viss.nu utredas ytterligare. 

Järnvärden kan man hålla ned något genom att göra tvärtom mot de rekommendationer för låga järnvärden som finns, dvs använd inte järngryta, ät inte järnrik mat tillsammans med c-vitamin etc

DNA-test genom 23andme kan ge en indikation om ens risk för Hereditär Hemokromatos, dvs om man har någon av de kända genvariationerna för att få den typen av hemokromatos. https://www.snpedia.com/index.php/Hemochromatosis 

• Like 2

Hej

Jag har också förhöjda S-Ferritinvärden.  Jag har googlat runt en del och förstått att det inte är helt nyttigt för kroppen. Även om man inte har så höga värden som vid tex Hemokromatos. Jag gick i väg till Vårdcentralen där jag blev behandlad som en foliehatt. Inte så kul, så jag gick hem utan hjälp. På hemsidan jag skickar med länk till finns mycket att läsa.

1. http://www.irondisorders.org/

http://www.irondisorders.org/Websites/idi/files/Content/854256/HHC FACT2010.pdf

Jag vet inte om de blodvärden de uppger som normala mäts på samma sätt som i Sverige. Men det kanske finns någon annan som vet.

• Like 1

När man läser om de allvarliga effekterna av höga Ferritinvärden blir man ju chockad att läkarna i Sverige inte bryr sig alls. Med mitt värde på 545 kan jag ju inte räkna med att kunna sänka det till en rimlig nivå på 50-80 med en kostförändring. Åderlåtning ( Phlebotomi) verkar ju vara enda effektiva lösningen. Jag är för gammal för blodgivning 64 år, så hur ska jag kunna lösa detta? Finns det privatpraktiserande som gör detta? Hittar inget när jag söker på nätet.

• Like 3
  • Sad 2

Nej, det är inte så lätt att veta vad att göra. Jag har ätit liberal LCHF i 5 år och har ändå höga värden. Som Skärfläcka postade enligt nedan så kan det försvinna med en bra kost.

On 2018-03-14 at 10:41, Skärfläcka sade:

The Fat Emperor, Ivor Cummins, pratar om förhöjda GGT och ferritinvärden kopplade till det metabola syndromet. 

http://www.thefatemperor.com/blog/2017/12/6/fat-emperor-at-fit-ceo-conference-dublin-setting-the-record-straight-

Finns flera presentationer på youtube och på svenska på Kostdoktorn. 

Men så har inte skett för mig. Det värsta på VC när jag försökte berätta vilken sida jag läst på så fick jag foliehatt på. Trots att jag försökte förklara att det är en seriös amerikansk sida så var det klapp på huvudet och "man ska inte tro allt man läser på internet". 

Så jag vet inte heller vad göra. det verkar inte så nyttigt med höga ferritinvärden för många allvarliga

sjukdomar verkar påverkas av det.

• Like 2

Beställde boken "Fat for Fuel" av dr Mercola. Han tar i ett helt kapitel upp problemen med höga ferritinvärden. Några problem är bla:

-Negativ påverkan på telomererna och således livslängden.

-Ferritinet är en tillväxtfaktor så det är lätt att gå upp i vikt eller svårare att gå ner.

-ökar risken för cancer

-kärl och hjärthälsan

-Alzheimer, Parkinsons, ALS

Så för min del kommer jag att på alla sätt försöka hitta en väg för åderlåtning för att få ner mitt Ferritinvärde.

• Like 2

5 timmar sedan, Matsen sade:

Beställde boken "Fat for Fuel" av dr Mercola. Han tar i ett helt kapitel upp problemen med höga ferritinvärden. Några problem är bla:

-Negativ påverkan på telomererna och således livslängden.

-Ferritinet är en tillväxtfaktor så det är lätt att gå upp i vikt eller svårare att gå ner.

-ökar risken för cancer

-kärl och hjärthälsan

-Alzheimer, Parkinsons, ALS

Så för min del kommer jag att på alla sätt försöka hitta en väg för åderlåtning för att få ner mitt Ferritinvärde.

Ja, det är obehagliga biverkningar av för mycket Ferritin i kroppen. Du får gärna återkomma om du hittar på något sätt att åderlåta dig, jag är också intresserad av att få ner mina värden. Eller om du kan lösa det på något annat sätt, med kosten eller liknande. Jag önskar dig all lycka till Matsen :)

• Like 2