Henke_H1978 Posted February 7, 2013 Share Posted February 7, 2013 Det smakade bäver i munnen så jag köpte ett paket sockerfritt tuggummi (Extra). I innehållförteckningen står det att tuggummit består av nästan 60 procent kolhydrater, uteslutande i form av sockeralkoholer. Exakt vad innebär det? Har det någon inverkan på fettförbränning/ketos? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pingvin Posted February 7, 2013 Share Posted February 7, 2013 Innehållsförteckning? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henke_H1978 Posted February 7, 2013 Author Share Posted February 7, 2013 Innehållsförteckning? Ja. Eller innehållsdeklaration, eller vad man ska kalla det. Näringsvärde-rutan på tuggummipåsen. Näringsvärde per 100 gram: Protein: 0 g. Kolhydrater: 60,3 g, varav sockeralkoholer 59,6 g. Fett: 0 g. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bob Posted February 7, 2013 Share Posted February 7, 2013 I min erfarenhet så brukar det gå bra. 60g kh låter mycket, men det är per 100g. Alltså typ tre påsar. Ett tuggummi väger är lite över 1g, och har alltså under 1g kh. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lchfvän Posted February 7, 2013 Share Posted February 7, 2013 Ja. Eller innehållsdeklaration, eller vad man ska kalla det. Näringsvärde-rutan på tuggummipåsen. Näringsvärde per 100 gram: Protein: 0 g. Kolhydrater: 60,3 g, varav sockeralkoholer 59,6 g. Fett: 0 g. Jag sökte på sockeralkoholer: http://sv.wikipedia.org/wiki/Sockeralkohol "Inte alla sockeralkoholer är lämpliga som sockerersättning till diabetiker i och med att vissa kan påverka blodsockernivån, även om höjningen inte är lika stor som vid sockerintag." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henke_H1978 Posted February 8, 2013 Author Share Posted February 8, 2013 Tack för info! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts