Cleppa

Demens

Recommended Posts

37 minuter sedan, jesper sade:

Intressant...men Alzheimers kallas ju också diabetes typ 3, så det kanske lika gärna hänger ihop med kosten? Man får ju inte veta något om hur dessa kvinnor åt...

Dessutom, om man tränar, så har man ju lättare för att hålla det metabola syndromet i schack, så även där finns ju ett samband.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kost OCH motion hänger samman för att kroppen ska fungera som den ska. Inte bara förbränning utan hormonreglering, biomekanik och sådant behöver rörelsen och betänker man att studien är gjord de senaste 40åren i USA så kan man gissa hur stor inverkan rörelsen faktiskt har TROTS tveksam kost. 

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst har träning och rörelse betydelse, men jag tror dess värre att det här är en av de förvillande studierna som kommer att användas som stöd för rådet "spring mer". Kosten är den där rosa elefanten i rummet som man har förbisett eller inte velat se i den här studien också.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oså kan man alltid vända på resonemanget, dvs friska smala tränar/motionerar mer än tjocka sjuka?

Men för all del jag håller med mycket om resonemanget.. men det kanske inte räcker att köpa ett gymkort.. utan man kanske skulle se över hela sin livstil.. där kost och rörelse ingår.. och då har jag inte ens nämnt stress.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast denna studien började för 50 år sedan...  är ändå imponerad att de lyckats följa upp den efter så lång tid.

Rent anekdotiskt så ser jag detta resultat  bland mina föräldrars vänner... 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg