Realisten Posted March 15, 2018 Share Posted March 15, 2018 Trådar om rotfyllning finns på detta forum, men jag har några frågor gällande just tandrotsinflammation som jag inte hittar svaret på. Efter att ha bitit på något hårt, så att det kraschade till i en tand, så fick jag efter kontroll diagnosen sprucken tand och inflammerad tandrot. Enligt tandläkaren skulle jag komma att få ont (t o m mycket ont) i tanden och svårt att tugga något på den. Så har inte skett. Jag har inte ont och kan tugga mat samt även bita ihop käkarna hårt utan smärta. Tid för rotfyllning är bokad men det känns inte som en optimal behandling (på sikt). Är alternativet endast att dra tanden? Om det är en tandrotsinflammation, hur länge kan man gå med den innan det händer "något". Och vad är det som kan hända, kan inflammationen sprida sig? Och till sist, kan inflammationen läka ut? Har käkat strikt LCHF i 7 år. Tacksam för svar! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 15, 2018 Share Posted March 15, 2018 Det är inte svaret på dina frågor men beroende på vilken tand det handlar om kan det kanske vara bättre att dra ut helt och antingen sätta dit en ny eller klara sig utan. Tydligen är det så, åtminstone i vissa områden, att om tanden är tillräckligt långt fram (synlig) så får man subventionerat pris. Kan detta lite dåligt för jag har hittills inte haft tandproblem men en vän fick veta att hade det bara varit tanden framför så hade staten (landstinget?) subventionerat en ny. Han bestämde sig för att slopa tand helt istället för rotfyllning och klarar sig bra (ingen LCHF:are). 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Skärfläcka Posted March 15, 2018 Share Posted March 15, 2018 Du kan prova oil pulling dvs munsköljning med kokosolja för bra munhälsa. Vet inte om det kan hjälpa din tandrot men svårt att se att det skulle vara skadligt. Mer info t.ex här http://4health.se/oil-pulling 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoppetossa Posted March 15, 2018 Share Posted March 15, 2018 Så här är det. Om du har bitit i något hårt så du fått en spricka i tanden så bör den åtgärdas. Om sprickan endast omfattar kronan på tanden dvs den delen som syns i munnen går det att åtgärda med en fyllning eller en krona i porslin. Beroende på hur omfattande skadan är, om tanden är lagad tidigare osv. Om sprickan går ned i roten så att pulpan (nerven) är involverad så måste tanden rotfyllas. En sådan inflammation läker aldrig ut av sig själv. Det fungerar inte med antibiotika heller. Bakterierna försvinner endast tillfälligt och återkommer med förnyad kraft, ofta efter flera månader. Den kan i sällsynta fall sprida sig. Men det vanliga är att hela kinden svullnar, så man ser ut som en klassisk skämtteckning. Om sprickan gått djupare är så, dvs om roten spruckit som ett vedträ, ner i roten så går det inte att rädda tanden, den måste då dras ut. Då kan du välja på att vara utan tand, göra en bro då du förankrar tanden på granntänderna, eller sätta in en titanskruv att bygga en ny tand på. Allt efter vilken tand det är och ekonomisk situation. Bra att veta för lekmän är att sprickor i tänder ofta inte syns på röntgen i ett tidigt skede. Det är oerhört ovanligt, då sprickan sällan går exakt rakt genom en tand. 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stefpahl Posted March 15, 2018 Share Posted March 15, 2018 Jag har just gjort en rotfyllning, just pga en spricka som sedan orsakade en inflammation. Det började med ömmande tand och gjorde sedan ont periodvis. Man kunde se inflammationen på röntgen, och får den fortgå så löser den upp tandbenet och kommer att medföra mer omfattande ingrepp (det finns dessutom koppling mellan inflammation i tänderna och hjärtat). Man kan inte bota en inflammation genom att hålla rent i munnen (t ex oil pulling), det når inte ner i roten där inflammationen sitter. Alternativen var att rycka ut eller rotfyllning, och jag valde rotfyllning. Enligt tandläkaren lyckas rotfyllning i 80% av fallen, och jag har inte ångrat det. Nu har jag inte ont längre, vilket tyder på att inflammationen är borta. Om det lyckas på längre sikt vet vi inte, men det visar sig då. Jag är nöjd med att jag valde rotfyllning, och tycker nog att det är värt att prova. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted March 15, 2018 Share Posted March 15, 2018 Har du testat att få bort inflammationen med kolloidalt silver? 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Realisten Posted March 28, 2018 Author Share Posted March 28, 2018 On 2018-03-15 at 20:58, iAnna sade: Har du testat att få bort inflammationen med kolloidalt silver? Ska prova med början idag. Sköljer först munhålan och sväljer sedan. Kan väl inte skada (?). 3 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted March 28, 2018 Share Posted March 28, 2018 1 timme sedan, Realisten sade: Kan väl inte skada (?). Kan garanterat inte skada. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 28, 2018 Share Posted March 28, 2018 Min erfarenhet är att silver kan läka ut inflammationer, så väl värt att testa. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoppetossa Posted March 28, 2018 Share Posted March 28, 2018 6 timmar sedan, Realisten sade: Ska prova med början idag. Sköljer först munhålan och sväljer sedan. Kan väl inte skada (?). Jag berättade tidigare vad som händer om du har en spricka i en tand. Såg nu att du även frågade vad som kan hända och om inflammationen kan sprida sig. Svar JA. En inflammation under en tandrot som kommer av en spricka eller ett djupt hål in i nerven kan aldrig läka ut av sig själv. Inte heller med antibiotika. Där skiljer sig tänder från resten av kroppen där tex en halsfluss kan läka ut av sig själv. Det enda du kan göra är att rotfylla eller ta bort tanden som jag tidigare skrev. Det värsta som kan hända är att det sprids bakterier till blodbanan du får en infektion i en hjärtklaff eller liknande. Du kan även få en allmän sepsis, blodförgiftning och om det inte sätts in antibiotika så kan du faktiskt dö! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts