Irja Aliranta Posted March 15, 2018 Share Posted March 15, 2018 Hej Jag har Ätit LCHF sen mån denna vecka har inte upplevt så mkt omställningsbesvär men ej heller några säkra tecken på att jag är i Ketos. kan tillägga att jag ätit strikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 15, 2018 Share Posted March 15, 2018 6 timmar sedan, Irja Aliranta sade: Hej Jag har Ätit LCHF sen mån denna vecka har inte upplevt så mkt omställningsbesvär men ej heller några säkra tecken på att jag är i Ketos. kan tillägga att jag ätit strikt. Man vet att man är i Ketos om man antingen har ätit väldigt lite kolhydrater eller väldigt lite kalorier eller både och under iallafall tre veckor i sträck! Andra säkra tecken.. iallafall i början är smak av död råtta i munnen, ens partner ryggar för ens andedräkt och det känns som att bära på en riddarrustning bara man går upp för en trappa. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Irja Aliranta Posted March 16, 2018 Author Share Posted March 16, 2018 12 timmar sedan, Zepp sade: Man vet att man är i Ketos om man antingen har ätit väldigt lite kolhydrater eller väldigt lite kalorier eller både och under iallafall tre veckor i sträck! Andra säkra tecken.. iallafall i början är smak av död råtta i munnen, ens partner ryggar för ens andedräkt och det känns som att bära på en riddarrustning bara man går upp för en trappa. Ok tack för info jag blev så nyfiken att jag köpte ketostix och visade sig att jag är i ketos, men andedräkt å dyligt kanske beror på hur mkt ketoner man har? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 16, 2018 Share Posted March 16, 2018 Det kan absolut ha att göra med det. De flesta upplever problemen med andedräkt efter lite längre tid än 4 dagar. Ofta luktar kroppen annorlunda också (inte heller åt det positiva hållet) men det är också övergående. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted March 16, 2018 Share Posted March 16, 2018 Definitionen på ketos är att man kan påvisa en viss molekyl i blodet. Molekylen heter betahydroxybutyrat (BHB) och den mäts med en mätare som mäter både blodsocker och ketoner. helst ska man då ligga på värden runt 1,0 på ketoner. men att mäta det är en dyr hobby och frågan är hur nördig du vill vara. På sikt kan det vara lärorikt, men nödvändigt är det inte. Du behöver inte ligga på några speciella värden om din målsättning enbart är viktnedgång. Att exakt veta ketonvärden och då även i relation till blodsocker är om man har speciella terapeutiska behov, t ex mot migrän, epilepsi, ev. cancer - eller har diabetes typ 1. Ketonstickor du använder kan till en början visa höga värden. det betyder att din kropp inte har lärt sig använda ketoner istället för blodsocker och då kissar du ut ketonerna. Efterhand lär sig kroppen att använda ketonerna och då slutar du kissa ut dom och även andedräkten blir bättre. Och kroppen känns piggare igen också 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 16, 2018 Share Posted March 16, 2018 9 timmar sedan, Irja Aliranta sade: Ok tack för info jag blev så nyfiken att jag köpte ketostix och visade sig att jag är i ketos, men andedräkt å dyligt kanske beror på hur mkt ketoner man har? Nackdelen med ketostix är att de är beroende av hur mycket vatten du dricker. Men iallafall, du är redan i ketos hur som helst iomed att du fått utslag på stickorna. Oså på det, det finns flera definitioner på ketos, den vanligaste är att man äter färre än 100 gram kolisar per dag, där någonstans blir levern tvungen att producera ketonkroppar för att täcka upp för det minskade kolhydratintaget. En annan är att man bantar.. då blir kroppen tvungen att leva mer utav sina fettreserver, man får ett överskott av FFA så en del omvandlas till ketonkroppar hur som helst, lite oavsett vad man har för åsikter om ketogena dieter! Taskigt, men sant för de som anser att Kalorer in/kalorier ut är det enda avgörande! Och det är lixom inget fel på att vara nyfiken, för det finns en massa olika Gismos att köpa på nätet, för att hålla koll på tex ketos, flera utav dem kan man logga på sin smartphone, (kan man motstå sådant?)! Iallafall, först o främst så har vi då Ketonix, som mäter utandningsketoner, den finns i flera varianter.. fördelen med denna är då att den är väldigt lättanvänd, man kan dessutom blåsa i mackapären så ofta man vill! Oså har vi blodketonmätare, dvs rent biokemiskt och metabolt så är det oftast blodketoner som säger mer om hur metabolismen anpassat sig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts