iAnna Posted March 17, 2018 Share Posted March 17, 2018 Citat One Planet Plate är en guide och en märkning av måltider. Både för dig som vill äta hållbart och för alla som vill servera hållbara måltider: matlagare, restauranger, matkasseföretag, receptsidor, skolkök och måltidsleverantörer. One Planet Plate guidar dig till hållbara måltider som gynnar klimatet, den biologiska mångfalden - och din hälsa. Jag måste helt klart lägga om mina matvanor enligt WWF. Matkalkylatorn bygger dessutom på vetenskap och forskning. http://www.wwf.se/wwfs-arbete/mat-och-jordbruk/one-planet-plate/1728842-one-planet-plate-start 2 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 17, 2018 Share Posted March 17, 2018 "One Planet Plate har satt en så kallad klimatbudget för mat." Saknar en hel del parametrar... Var är besprutningen? Erosionen? Näringsutarmningen av jordarna? Humus? Artrikedomen? Pollinerande insekter? 4 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kickilotta Posted March 17, 2018 Share Posted March 17, 2018 Ställer mig tvivlande till Matkalkylatorn. Resultatet bygger på fördomsfulla ideer. Ser att man helt felaktigt utnämner nötkött till en stor miljöbov. Man gör ingen skillnad på Hur maten producerats. Man har inte med relevanta alternativ - Matlagningsgrädde - menar man industritillverkad ersättning med dåliga fetter? Jag ser detta enbart som påträngande veganpropaganda i pekpinneform utan större eftertanke. - Eftertanken och relevant information får man skaffa sig själv. - Detta är ett exempel på ”information” till okritiska, och lättledda människor. - Ja, jag låter sur. 6 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Xiro Posted March 18, 2018 Share Posted March 18, 2018 Klimathysterin står på tveksamma antaganden, och stjäl fokus och kraft från sant miljötänk. Tragiskt att det blivit gruppnorm och pk att tunnelfokusera på klimatet! Och det missbrukas som greenwashing och ekonomistiskt maktmedel! 3 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melker Posted March 18, 2018 Share Posted March 18, 2018 Mystisk manick den där kalkylatorn, den blir liksom värdelös när man förenklar så mycket. T ex att mäta portion istället för dagsintag och att hoppa över produktionsmetod. Ställa matlagningsgrädde mot växtbaserad och så hoppa över vispgrädde... Jag baserar min kost på viltkött, ägg, smör, vispgrädde och bladgrönsaker. Inte lätt att kryssa i rätt då allt utom ägg är för ospecificerat. Det är skaplig skillnad i klimatpåverkan för kraftfoderuppfött nötkött från Långtbortistan och en frigående älg eller ett vildsvin som man promenerar ut och skjuter hemma på gården... Ska man göra en sådan kalkylator för att öka medvetenheten så måste man ju ställa jämförbara alternativ mot varandra. Det enda den visade nu är att oavsett hur man väljer mat går allt åt skogen om man inte småäter 6-8 måltider per dag. 5 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted March 19, 2018 Author Share Posted March 19, 2018 Hungry & Angry har helt sågat One Planet Plate. http://www.hungryandangry.se/2018/03/forenklingens-apostlar/ 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melker Posted March 19, 2018 Share Posted March 19, 2018 1 timme sedan, iAnna sade: Hungry & Angry har helt sågat One Planet Plate. http://www.hungryandangry.se/2018/03/forenklingens-apostlar/ Det var en klok kvinna, me like ? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Little Redhead Posted April 4, 2018 Share Posted April 4, 2018 Mer från Hungry and Angry i samma ämne. http://www.hungryandangry.se/2018/03/klimat-matte/comment-page-1/#comment-179390 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted April 4, 2018 Share Posted April 4, 2018 Ja...men gå in I diskussionen och försvara korna och kretsloppet...oj oj oj vad utskälld man blir! Fria fantasier och fromma förhoppningar, anklagas man för. Och WWF:s statistic och andra uttalanden räknas som ren sanning och hårda fakta, som inte får ifrågasättas. Apropå att artikeln om klimat-matte nämner ökningen av köttkonsumtion...jag såg en sådan kommentar för ett tag sedan, med en snygg kurva som visade en stor ökning. Jag gick in på Jordbruksverkets hemsida och hittade statistic. Upptäckte att det var ett år (på sextiotalet? minns inte nu) då konsumtionen minskade drastiskt, för att sedan gå upp till tidigare värden. Och just det året "råkade" man välja som utgångsår för statistiken... Han som hade lånat statistiken för att lägga upp den var inte medveten om detta. Det finns så manga sätt att luras med statistic... 1 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertAnd Posted April 4, 2018 Share Posted April 4, 2018 Jag läste en fördjupande artikel om det där med kött och klimatpåverkan, innan dess har jag inte orkat titta närmre på det, det har bara varit för idiotiskt... Nå, det visar sig att det stora problemet med både nötkött och mejeri är att då måste kossor finnas till och prutta. Transporter, foder, uppvärmning ladugårdar, o.s.v. är mindre faktorer, det som ger klimatpåverkan är att korna pruttar och rapar. Alltså är lösningen att döda nötkreaturen / låta dem dö ut. Men jag undrar då hur det var för 100 år sedan? För 1000 år sedan? Innan det fanns några klimatproblem. Hur många gräsbetande djur vandrade då inte omkring på jorden, utan att orsaka klimatproblem? 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted April 4, 2018 Share Posted April 4, 2018 1 timme sedan, Effie sade: Det finns så manga sätt att luras med statistic... Det finns tre lögner. https://sv.wikipedia.org/wiki/Lögn,_förbannad_lögn_och_statistik http://www.gp.se/ledare/teodorescu-lögn-förbannad-lögn-och-statistik-1.4218451 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Effie Posted April 4, 2018 Share Posted April 4, 2018 1 timme sedan, RobertAnd sade: Men jag undrar då hur det var för 100 år sedan? För 1000 år sedan? Innan det fanns några klimatproblem. Hur många gräsbetande djur vandrade då inte omkring på jorden, utan att orsaka klimatproblem? Jag är ingen expert. Men så här mycket har jag förstått, alt undrar. Ja, vi har mycket färre kor än för 100 år sedan (I Sverige). Hur manga det fans I världen vet jag inte. Det har funnits gigantiska hjordar med betande nötkreatur, eller åtminstone idisslare I miljoner år. Frågan om gräset innehåller metanproducerande bakterier - som följer med ner I kons mage och producerar metan-rapar där; alternativt utan ko producerar metan I alla fall...den frågan har jag inte fått klarhet i. Metan frisätts vid utvinning av fossila bränslen. Metan produceras vid risodling. Alltså ska vi minska på korna. Och sedan undrar jag om vi ser hela bilden. Vi har metan, som vi inte vill ha mer av. Men hur är det med biologisk mångfald? Mullhalt I jorden? Ökenutbredning? Övergödning av haven? Odlingsbar jord? Koldioxid, som inte är lika illa som metan,men som kan bindas I jorden; av betande djur. Gödsel (för konstgödsel är inget att satsa på). Jag kan på tok för lite om det här ämnesområdet, men jag inser ju I alla fall att det är komplext. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 4, 2018 Share Posted April 4, 2018 1 timme sedan, RobertAnd sade: Nå, det visar sig att det stora problemet med både nötkött och mejeri är att då måste kossor finnas till och prutta. Som jag förstått det fanns det ca 60 miljoner bisonoxar på prärien när den vite mannen kom till Nordamerika. Nu finns det ca 40 miljoner torterade kor som fiser och har sig. Bisonoxarna åt gräs och örter som växte på prärien. Dagens kor äter spannmål och majs som odlas på prärien. Kornas magar är inte gjorda för spannmål och majs, alltså pruttar de, stackarna. Frågan är om det är korna eller spannmålsodlingen det är fel på... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted April 4, 2018 Share Posted April 4, 2018 34 minuter sedan, MariaF sade: Frågan är om det är korna eller spannmålsodlingen det är fel på. Det är aldrig djurens fel att människan inte begriper bättre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted April 4, 2018 Share Posted April 4, 2018 One Planet Plate utgår inte från vad som är bäst för människokroppen, som LCHF gör. Att blanda in klimathänsyn ger knappast något för den som vill bli frisk utan socker. Om kött/fettproblemet anses så stort, gäller det att producera kött och högklassigt fett på renast möjliga väg. Köttfabriker utan djur eller antibiotika eller miljögifter. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
iAnna Posted April 18, 2018 Author Share Posted April 18, 2018 Nu har ICA också hoppat på tåget. https://www.icagruppen.se/#!/lb//arkiv/pressmeddelandearkiv/2018/nytt-verktyg-hjalper-kunderna-att-minska-sin-klimatpaverkan/ Citat ”Mitt klimatmål” är ett nytt digitalt verktyg som skapar en unik möjlighet för ICA-kunder att följa klimatpåverkan från sina matinköp. Genom ökad medvetenhet och tips på mer klimatsmarta alternativ hoppas ICA hjälpa sina kunder till hållbara val för en god morgondag. ... Beräkningarna i Mitt klimatmål utgår från livscykelanalyser som hämtas från RISE Klimatdatabas och Röös Mat-Klimat-tal. Det innebär att utsläpp från alla delar av produktionen beaktas. När ska de ta med näringsinnehållet i beräkningarna?! 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts