Jump to content

Fundersam

Recommended Posts

Har ätit lchf i fem dagar och det känns lite konstigt att äta så mkt fett. Det har man ju alltid försökt undvika i diverse dieter. Känner mig helt klart mindre sugen på kolhydrater men blir ändå tveksam att jag ska gå ner i vikt när man äter så mkt. Känns inte som det hänt så mkt på vågen, hur mkt kan man räkna med att gå ner första veckan? Individuellt såklart men på ett ungefär.

• Like 1

17 minuter sedan, Irja Aliranta sade:

Har ätit lchf i fem dagar och det känns lite konstigt att äta så mkt fett. Det har man ju alltid försökt undvika i diverse dieter. Känner mig helt klart mindre sugen på kolhydrater men blir ändå tveksam att jag ska gå ner i vikt när man äter så mkt. Känns inte som det hänt så mkt på vågen, hur mkt kan man räkna med att gå ner första veckan? Individuellt såklart men på ett ungefär.

Då¨skall du fundilera lite mer.. grejen med LCHF är att fett skall vara högt av E%, på svenska ditt energibehov, dvs alla vet att man inte skall äta fler kalorier än vad man gör av med!

Vadåmycket.. de flesta får problem med att äta, dvs de orkar lixom knappt få i sig maten iomed att de är ohungriga så länge.

Undvik alla "dieter" de är som regel bogus, men sådåså, LCHF handlar mer om att bara äta sk riktig mat, fett för energi och sen en massa vitaminer/mineraler.. helst då ekologiska/Gräsuppfödda/närodlade.,

• Like 1

Du kan äta mindre portioner när du äter mer fett - kanske inte ta om. Man brukar snabbt känna sig mätt o belåten och mättnaden varar längre - man blir inte längre hungrig på mellanmål. Men ofta så kan man fortsätta att äta av "gammal vana"  på de tider man brukar. Hoppa över alla mellanmål och var noga med att inte stoppa i dig kolhydrater. - Ofta brukar de som är "nya" på lchf äta för litet fett och då känner man sig hungrig och sugen fortfarande. Viktminskningen går också trögt.

• Like 1

26 minuter sedan, Irja Aliranta sade:

Känns inte som det hänt så mkt på vågen, hur mkt kan man räkna med att gå ner första veckan?

Följer du någon meny, t ex den från Kostdoktorn, eller hur vet du om du äter "mycket"? Det finns en ganska bra tumregel för portionsstorlek som kallas handflatemodellen där man tänker sig att man kapar handen vid handleden och äter vardera protein/grönsaker/fett av samma mängd som handen med utsträckta fingrar eller en knytnäve. Det är t ex en handstor köttskiva med en knytnäve grönsaker och en knytnäve gegga (typ cremefraichröra eller liknande, äter man kryddsmör kan man minska fettet något). Detta är bra att ta till när man inte har mättnadssignaler som fungerar eller om man är orolig att man äter för mycket. 
Hur mycket man går ner första veckan är verkligen individuellt, jag gick ner 0,5kg... fast det var 7år sen, nu är alla kilona borta. :)

• Like 2

17 timmar sedan, Irja Aliranta sade:

Tack för tipsen, efter alla dieter och försök förväntar man sig underverk direkt men får ha lite tålamod?

Ett underverk som ofta inträffar första veckan är att man tappar några enskilda kilon.. det är då oftast vatten som man kissar ut!

Det är vanligt iallafall för 75%!

Och det har då mest att göra med en förändrad homeostas, dvs insulin stimulerar njuren att återuppta mer salt och vatten följer med via Osmos.

Oså kommer vi då till de som inte kissar ut en massa vatten första veckan.. beror nog mest på att de är fullt friska.. så om du inte får den viktminskningen efter första veckan så skall du knappast få panik iomed att det antyder att du är fullt frisk!

De som kissar vatten som värsta vattenspridaren får även andra symptom som regel botas med att dricka saltshots/något glas hemmakokt benbuljong.. det är inte gott!

Iallafall vad det handlar om är att kroppen använder salt för att reglera blodvolymen/blodtryck/vatten i kroppen.

Och som regel så återvänder vattnet vecka 2-3 för de flesta, dvs kroppen har då anpassat sig och man blir törstig som attan i början, för att kompensera för allt vatten man kissar ut!

Summa summarum.. LCHF är lixom inte så mycket en diet, som en mental omställning.. dvs kalorierna finns där hur som helst även om man äter LCHF.

Och när man äter mer fett som kalorier så är det vanligaste att man äter färre måltider, dvs det är hur vanligt som helst att man bara äter 1-2 måltider om dagen.

På det kommer då den sociala biten,, dvs alla äter ju hela tiden, man riskerar att bli ett UFO, dvs man äter inte som andra.

• Like 1

1 timme sedan, Irja Aliranta sade:

Tack intressant och toppen för då är jag fullt frisk?? funderade varför jag inte kissade så mkt.

Mm en rätt ovanlig diagnos nuförtiden.. vågar jag gissa på att du även är rätt ung?

6 minuter sedan, Irja Aliranta sade:

Fullt frisk nja.. kissat som en galning idag? kan ju bero på en viss tid i mån också att jag samlat vätska.

Då skall du se att du oxå tappar de där inledande kilona.. passa på att väga dig efteråt om du vill ha lite extra uppmuntran!

Om du vill mota det så ta några saltshots.. äckligt som f*n!

Och ioförsej.. jag har ingen erfarenhet av den där tiden i månaden så jag kan inte ens föreställa mig.

• Like 1