Jump to content

Jag går inte ner....

Recommended Posts

Utan mer info är det nog svårt att komma med tips...   Ålder, aktvitetsnivå,  eventuella sjukdomar , Hur stor du är mm, bakgrund. 

Fast mitt standardtips är att Köra MAF träning :I finns en bra tråd om det där även effekterna beskrivs...

• Like 4

5 timmar sedan, Maria Rosenqvist sade:

Hej! Har ätit strikt sen i Feb...Nu har jag hamnat i en viktplatå och går inte ner i vikt,trots max 19-15 kolhydrater per dag....Nån som har tips?

Bara för att du äter strikt betyder det inte att du går ner i vikt. Det kan vara tvärtom. Det är svårt att koma med tips eftersom det inte framgår hur du äter mer än mängden kolhydrater.

7 timmar sedan, Maria Rosenqvist sade:

Hej! Har ätit strikt sen i Feb...Nu har jag hamnat i en viktplatå och går inte ner i vikt,trots max 19-15 kolhydrater per dag....Nån som har tips?

Jag har en del tips.. fortsätt iallafall tre månader!

Aså det finns antydningar på att du reagerar positivt på LCHF, dvs om du tappat en del vatten i början!

Detta vatten har en tendens att komma tillbaka, kroppen strävar som regel till att hålla en normal vätskebalans.

Grejen är att det rent biokemiskt är väldans svårt att gå ner i fettvikt, dvs de lagrade "kalorierna" försvinner lixom inte ut i luften, du måste förbränna dem!

Jämrans krongligt allt skall vara.. mmm, så är det i princip, iallafall om du inte har tid för att löpträna minst två timmar varje dag samt ytterligare minst två timmar för styrketräning på gymmet.. bara resa dit fram o tillbaka tarvar för de flesta minst 2-4 timmar, 7 dar i veckan!

Dvs de flesta är tvugna att försörja sig och sina barn samt betala räntor samt amortering av sin bostad.. såå då får man f*n inte tid till sådant, annat än i undantagsfall, så då får man i stället sattsa på en kost och livstilsomläggning!

Iallafall kan du tillbringa minst 8 timmar per dygn medels löpning, styrketräning samt att handla laga sk riktig mat så är macronutrientfördelningen inte lika petig... har du inte den tiden eller de ekonomiska resurserna så kan du i stället koncentrera dig på mer riktig mat färre snabba kolisar osv!

Men jag ger inga garantier alls!

Det sägs ju att LCHF är viktstabiliserande i normalfallet. Som jag förstår är din vikt inom normalspannet, och då kan man nog inte räkna med garanterad viktminskning. Om du dessutom har muskler så blir det svårare.

Men man kan ju ändå vilja tajta till kroppen. Mitt tips är att kolla in Martina Johansson. Hon skriver ibland om de här frågorna på sin blogg, hon finns med på Kostdoktorns lista över bloggar.

9 timmar sedan, SGK sade:

Det sägs ju att LCHF är viktstabiliserande i normalfallet. Som jag förstår är din vikt inom normalspannet, och då kan man nog inte räkna med garanterad viktminskning. Om du dessutom har muskler så blir det svårare.

Men man kan ju ändå vilja tajta till kroppen. Mitt tips är att kolla in Martina Johansson. Hon skriver ibland om de här frågorna på sin blogg, hon finns med på Kostdoktorns lista över bloggar.

Nu är det ju faktiskt så att du bränner mer energi med stora muskler. Så det är snarare fördelaktigare än det du skriver. 

9 minuter sedan, Christofer sade:

Nu är det ju faktiskt så att du bränner mer energi med stora muskler. Så det är snarare fördelaktigare än det du skriver. 

Det är ingen som sager att det är dåligt med muskler. Men de väger. Alltså är vikt ett ganska dumt mått I sammanhanget. Bättre att mäta - för det är väl ändå kroppens omfång som är viktigt I det här fallet. Plus förstås ork och hälsa och välmående.

• Like 2
  • Thanks 1

2 minuter sedan, Effie sade:

Det är ingen som sager att det är dåligt med muskler. Men de väger. Alltså är vikt ett ganska dumt mått I sammanhanget. Bättre att mäta - för det är väl ändå kroppens omfång som är viktigt I det här fallet. Plus förstås ork och hälsa och välmående.

Jaha, så muskler väger mer än fett? :) Och ska vi mäta?
Och gällande mätning,Ja du kan få mäta en med mycket muskler på samma vikt med en med lite muskler så får vi se vad du kommer fram till i omfång......

39 minuter sedan, Christofer sade:

Nu vände jag mig till Maria R, och jag tror att hon förstår vad jag menade. Effie gjorde det definitivt (tack för ditt förtydligande Effie).

Men jag ska försöka vara riktigt tydlig. Om man är normalviktig (BMI 20-25), och man dessutom har en muskelmassa utöver genomsnittet (Maria R kör powerwalks) bör man inte stirra sig blind på siffrorna på vågen. Då är det sannolikt smartare att använda måttbandet. Och man går inte heller självklart ner i vikt med LCHF i det läget.

• Like 3

Det är helt klart och tydligt att Christer sitter och letar efter något som han kan kommentera, uppenbart  har han ett taskigt liv och mår inte bra.

32 minuter sedan, SGK sade:

Nu vände jag mig till Maria R, och jag tror att hon förstår vad jag menade. Effie gjorde det definitivt (tack för ditt förtydligande Effie).

Men jag ska försöka vara riktigt tydlig. Om man är normalviktig (BMI 20-25), och man dessutom har en muskelmassa utöver genomsnittet (Maria R kör powerwalks) bör man inte stirra sig blind på siffrorna på vågen. Då är det sannolikt smartare att använda måttbandet. Och man går inte heller självklart ner i vikt med LCHF i det läget.

Oavsett vem du vänder dig till får du ha koll på verkliga fakta speciellt med tanke på att hon skriver att hennes proteinintag är 70g, vilket är väldigt lågt.
Dvs, inget protein = inga muskler. Lågt protein = Små muskler

On 2018-03-18 at 07:47, Maria Rosenqvist sade:

Ta dina mått på mage, rumpa med mera. Det finns många som det inte händer så mycket på vågen för, medans måtten minskar. Det bästa hade varit om du tagit lite mått från första början men många tittar bara på vågen :)

• Like 3