Jump to content

Recommended Posts

Ett misstag som många gör är att de fokuserar på vågen, det är mänskligt i vår civilisation. Tänk på att lchf är riktig mat som får dig frisk inifrån. 

Och eftersom det har tagit många år att bli överviktig, kan det ta många år att bli normalviktig.

Under tiden du fortsätter att äta god och närande lchf-mat, så läs allt på Kostdoktorn, så att du riktigt förstår vad som händer i kroppen när du äter olika makronutrienter.

Kämpa på! :)

• Like 7

Ha lite koll på måttbandet också, många minskar i omfång snarare än i vikt. En annan sak att fundera över är om du är en sådan som småäter pga sug, snarare än hunger? Många av oss har svårt att känna skillnad. Men visst är det motigt när det går åt det hållet... :( Om trenden håller i sig under nästa vecka så skriv gärna vad du ätit under en dag så kan vi hjälpa dig att analysera.

• Like 2

20 minuter sedan, Marcus666 sade:

Tack för svar! Ger det en vecka till och fortsätter det gå åt fel håll så skriver jag några rader.

Om man säger som så du har en ansenlig vikt.. och jag utgår från att du inte mäter tre meter!

Om du har på vågen gått upp 2 kilo på en vecka, antingen så är det fel på vågen eller så har du käkat minst 1000 Kcal extra varje dag, det borde du ha märkt, så jag är då mer inne på vågen.

Iallafall så är det betydligt vanligare att folk tappar två kilo första veckan, det är cirka 99% vatten som man kissar ut, på grund av förändrad homeostas.

Om du hade varit kvinna så hade jag kunnat skylla på den tiden i månaden som de som regel binder mer vatten, men jag utgår från att du är man iomed att ditt Nick antyder detta!

Iallafall så är det betydligt vanligare att man går ner några kilon första veckan när man startar LCHF, mest då vatten ioförsej men det kan funka som en sporre att fortsätta.. så jag är lixom lite osäker på hur vi nu skall få dig att fortsätta iallafall tre veckor, helst tre månader innan du drar några säkra slutsatser?

• Like 2

Vatten och andra vätskor är lite lömska. Man har kanske varit törstig och hällt i sig en halv liter och då har man helt plötsligt ”gått upp” 0.5 kilo när man sedan väger sig en stund senare. 

• Like 3

2 timmar sedan, Marcus666 sade:

Andra veckan snodde det runt ordentligt och nu har jag ramlat ner till 121.2! Vågen är det inget fel på, väldigt bra digital våg som jag kontrollmätt med vikter. Är nog bara så att människor är olika och reagerar olika vid omställning.

Tack för det.. för det var nästan så¨att vi andra höll på att överge LCHF!;):)

Nämenaltså de flesta brukar tappa en hel del vatten i början.. var lugn för det, vattnet brukar som regel återkomma iomed att kroppen strävar efter att hålla en hyfsat normal vätskenivå.

I värsta fall får man dra  sig mer salt!

Meen, du har en rätt ansenlig vikt,, varav jag tror en ansenlig del är fett.. som inte heller borde finnas där lixom överkott av vatten!

Så vad kan man hoppas på, ja i din viktklass och om vi bortser från fluktuationer vad gäller vatten/tarminnehåll och sådant så är ett kilo i veckan väldans bra,, ett kilo i månaden oxå faktiskt.. då går det åt rätt håll stadigt och säkert och inte allt för stora omkastningar av varesig mat ätande eller hormoner!

• Like 1