Jump to content

Kitas LCHF-historia

Kita 202
 Share

Recommended Posts

Jag har sedan november 2015 velat fram och tillbaks med LCHF. Det har fungerat nån månad, sen har jag inte orkat över tröskeln med sämre ork och andra besvär. Då har jag återgått till att ha koll på kalorier istället (i bästa fall) eller tappat det helt några veckor. Sen LCHF igen – och så jag hållit på……………

---------------------------------------------------------------------

Jag började återigen med LCHF nu på nyåret, strikt från vecka 5.
Har gått bra, gillar ju maten, och nu är jag över tröskeln så jag är full av förtröstan att kunna hänga kvar den här gången.

Omställningsbesvär:

v.7-8 = klåda över hela kroppen.
v.8-9 = död råtta i munnen
v.9 började riddarrustningen, orkade ingenting…. Plus en del yrsel (jodå, jag tog 1-2 saltshots/dag). Detta höll i sig fram tills häromdagen (v11) =2,5v.

Nu känns allt bra, orken är tillbaks och solen skiner både ute och inombords!

Intag:

Först lite data om mig: kvinna, 70år, 172cm, vikt 86kg. Liten aktivitet på vintern, mer övriga året. Jag har full koll på vad jag äter i ett excelark.
Ligger i snitt runt 1700 kcal/dag, varav 16-17g kh + 63g protein och fyller upp med fett, ca 150g. Det blir i E% runt 80-15-5E%.

Resultat:

Har inte gått ner något i vikt
men, har märkt stora förändringar på kroppen. Inte i mått räknat utan andra förbättringar.

1.      Jag har i många år fått en massa nya leverfläckar, såna som man kan skrapa på (ni som också är äldre känner säkert igen det). Har inte fått några nya och av de gamla har säkert hälften försvunnit.

2.      Jag har ständigt haft glasögon i över 30 år. Både för vanligt seende och för läsning, även extra för datorn.
Hör och häpna – jag har inte använt några som helst glasögon på en hel vecka nu!!
Varken ute eller inne – inte vid datorn – kan läsa både tidning och böcker alldeles själv! Ändå ingen huvudvärk.
Hurra 
:)

Är inte helt säker på att det är enbart LCHF´s förtjänst. Det kan vara en kombination med kollodialt silver som jag vid nyår började ta en klunk av varje morgon. 

Ja, detta är min historia så här långt. Fortsättning lär följa lite då och då.
Kram på er 

• Like 7

7 minuter sedan, kickilotta sade:

Nu när det är ljusare ute så tycker jag att det hjälper upp humöret att försöka komma ut och promenera. 

Du känner kanske till Mats Lindgren, Fet hälsa. Han skriver enkelt och bra om hälsoförbättringar. https://fethalsa.wordpress.com/

jo, jag läser där emellanåt.
Bor på landet med antingen isgata eller halvmeterdjup snö runtom här. Vågar därför inte ta några längre promenader ännu. Väntar bara på våren, bättre med lite sörja att gå i än det som är nu.

• Like 3