Rickard Posted March 18, 2018 Share Posted March 18, 2018 Pojke som får äta vegankost tvångsomhändertas - föräldrarna förstår inte allvaret http://www.dagensjuridik.se/2018/03/pojke-som-bara-far-vegankost-tvangsomhandertas-foraldrarna-forstar-inte-allvaret "Den ett och ett halvt år gamla pojken ska tvångs-omhändertas och placeras i jourhem. Det beslutar kammarrätten eftersom pojkens föräldrar bara ger honom vegankost - någonting som har lett till att han inte växer normalt utan har hamnat i ett "svälttillstånd". 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted March 19, 2018 Share Posted March 19, 2018 4 timmar sedan, HelgeK sade: Tyvärr finns det veganer, som beter sig som religiösa fanatiker. Ja, tyvärr drar dessa ner ryktet om veganer. Jag har en vän som är vegan och hon är absolut inte fanatisk. Hon äter vegankost för hälsans skull sedan många år. Hon är mycket påläst(fysioterapeut) och noga med näringsinnehåll och skulle säkerligen kunna nära ett barn att hålla sig friskt men det gäller ju inte alla veganer precis som med andra kostinriktningar. Om alla barn som livnärs på skräpmat skulle omhändertas så skulle det bli ganska många. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ekner Posted March 19, 2018 Share Posted March 19, 2018 Det står inget om modern ammade barnet från starten.... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Tureborgaren Posted March 19, 2018 Share Posted March 19, 2018 Barnet fick äta fisk men matvägrade, vad jag förstår. https://www.nvp.se/Nacka/Nacka/deras-barn-omhandertogs-efter-misstankt-naringsbrist/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RolleE Posted March 19, 2018 Share Posted March 19, 2018 3 timmar sedan, DRAKULLA sade: Jag har en vän som är vegan och hon är absolut inte fanatisk. Hon äter vegankost för hälsans skull sedan många år. Är bara nyfiken, vilka är hälsofördelarna med vegankost? Hur ser dennes hälsomarkörer ut? Rolle på Österlen 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patrix Posted March 19, 2018 Share Posted March 19, 2018 4 hours ago, DRAKULLA said: Ja, tyvärr drar dessa ner ryktet om veganer. Jag har en vän som är vegan och hon är absolut inte fanatisk. Hon äter vegankost för hälsans skull sedan många år. Hon är mycket påläst(fysioterapeut) och noga med näringsinnehåll och skulle säkerligen kunna nära ett barn att hålla sig friskt men det gäller ju inte alla veganer precis som med andra kostinriktningar. Om alla barn som livnärs på skräpmat skulle omhändertas så skulle det bli ganska många. Alltså jag vill inte hälla bensin på brasan men vad har veganskt/vegetariskt att göra med hälsa? Det går att äta dåligt vare sin man är vegetarian eller ej - Processad mat, kakor, bröd, pommes fritt m.m. Mat som skapar insulin och sockerspikar och förstör tarmflora och hormonbalans. Men det man kan vara helt säker som vegetarian är att man också tillskansar sig en näringsbrist över tid p.g.a. att man inte får i sig tillräckligt av vårt viktigaste näringsämne - naturligt animaliskt fett. Det naturliga fettet behövs för att vi ska kunna tillgodogöra oss vitaminer, skapa kolesterol och hormoner i tillräcklig mängd m.m. Och utan dessa fungerar vårt immunförsvar sämre och vi riskerar sjukdom och infektioner. Så varför ska veganism/vegetariskt kopplas till hälsa hela tiden när det inte har något som helst med det att göra? Att äta "veganskt för hälsans skull" innebär ju bara att man allvarligt riskerar sin hälsa. 3 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 19, 2018 Share Posted March 19, 2018 43 minuter sedan, patrix sade: Det går att äta dåligt vare sin man är vegetarian eller ej - Processad mat, kakor, bröd, pommes fritt m.m. Gilla på den. 44 minuter sedan, patrix sade: Att äta "veganskt för hälsans skull" innebär ju bara att man allvarligt riskerar sin hälsa. Tycker de flesta som hänger här, ja. Men det finns inte bara en sanning. Som exempel kan vi ta bönor. För några år sen var inte bönor LCHF. Nu äter många det. För hälsans skull. Är man kunnig kan man nog vara hälsosam på det mesta. Kroppen är en finurlig mojäng. Fast själv håller jag med dig, med den kunskap jag har just nu, är jag övertygad om vikten av animaliskt fett. 4 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SGK Posted March 19, 2018 Share Posted March 19, 2018 Det som händer när man säger att man äter veganskt/paleo/LCHF för hälsans skull är att det blir alldeles för generellt, precis som skrivits redan. Och man kan äta skräp oavsett vilken kosthållning man följer (tror jag ). Det LCHF betytt för mig är en massa insikter om kvalitet på olika livsmedel, där exempelvis lokalproducerat gräsbeteskött är det jag eftersträvar att äta (och nu har jag också hittat igen en bra producent ). Något som jag snappat upp i paleo/LCHF-sammanhang är att det kan vara så att rött kött inte ska intas samtidigt med spannmål, då kan det t.ex. öka risken för cancer, och kanske också bidra till annan ohälsa, som diabetes. Men jag har aldrig stött på någon forskning där man pekat ut spannmål som orsaken till cancer (eller annat) i sådana studier. Men om man helt enkelt skippar spannmål istället för kött kanske man får ännu bättre hälsa. Särskilt som kött vanligtvis är näringstätare än vegetabilier. Så både veganer och LCHF:are kanske ska försöka ta som vana att vara lite mer specifika. Själv äter jag mestadels oprocessad mat av hög kvalitet, och ser till att jag får i mig mycket fett. Och jag har en fantastisk hälsa trots mina 58 år. På flera plan mår jag bättre nu än för 30 år sedan. 5 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest jala Posted March 19, 2018 Share Posted March 19, 2018 Ät bara kött, eller inte. https://www.dietdoctor.com/se/ar-det-bra-att-bara-ata-kott Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RolleE Posted March 19, 2018 Share Posted March 19, 2018 Det är lättare att säga vad LCHF inte är att äta: potatis, pasta, ris och bröd, inte processad mat utan bara naturliga råvaror, inga sötsaker eller stärkelse för övrigt. Max 5-10 E% kolhydrater. Avsteg från detta är inte LCHF utan en kompromiss som gör att effekten dröjer eller uteblir. Rolle På Österlen 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patrix Posted March 19, 2018 Share Posted March 19, 2018 3 hours ago, MariaF said: Gilla på den. Tycker de flesta som hänger här, ja. Men det finns inte bara en sanning. Som exempel kan vi ta bönor. För några år sen var inte bönor LCHF. Nu äter många det. För hälsans skull. Är man kunnig kan man nog vara hälsosam på det mesta. Kroppen är en finurlig mojäng. Fast själv håller jag med dig, med den kunskap jag har just nu, är jag övertygad om vikten av animaliskt fett. Jo fast att vegetariskt är hälsovådligt skulle vara ett "tyckande" och att det finns "flera sanningar" vänder jag mig mot. Vetenskap och erfarenhet är väldigt tydlig här. Men av någon anledning eldar media ivrigt på bilden att vegetariskt skulle vara bra för människor och miljö när det är motsatsen som stämmer. Jag tror inte någon har nytta av att inte vara tydlig med det. Bönor inte LCHF? För mig betyder LCHF Low carb, inte No carb. Sen finns varianter som strikt LCHF och Ketogen kost. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DRAKULLA Posted March 19, 2018 Share Posted March 19, 2018 6 timmar sedan, RolleE sade: Är bara nyfiken, vilka är hälsofördelarna med vegankost? Hur ser dennes hälsomarkörer ut? Jag var lite otydlig när jag skrev "för hälsan" ovan. Det var för hennes egen hälsa och ingen annans.. Med "Inte fanatisk" menade jag att hon inte är vegan p.g.a djurhållning, klimatfrågan, eller annat som jag förknippar med benämningen fanatisk vegan. Vi tänker kanske lite olika där. Hennes hälsomarkörer är att hon slipper magont som hon hade tidigare och kan leva ett liv fullt av energi, vilket hon gör. Eftersom hon respekterar andras och mitt sätt att äta och leva så respekterar jag hennes val. Stör inte mig. Vi har en t.o.m. en hel del gemensamt när det gäller kosten t.ex. glutenfritt, mycket grönsaker, bönor, sockerfritt mm. Jag har inte förstått varför många reagerar så starkt på veganer. Vi har rätt att göra egna val och jag har gjort mitt val. Sedan kan man ju undra över det som tråden handlar om.......Fanns det kanske fler orsaker till att barnet omhändertogs? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RolleE Posted March 19, 2018 Share Posted March 19, 2018 41 minuter sedan, DRAKULLA sade: Jag var lite otydlig när jag skrev "för hälsan" ovan. Det var för hennes egen hälsa och ingen annans.. Med "Inte fanatisk" menade jag att hon inte är vegan p.g.a djurhållning, klimatfrågan, eller annat som jag förknippar med benämningen fanatisk vegan. Vi tänker kanske lite olika där. Hennes hälsomarkörer är att hon slipper magont som hon hade tidigare och kan leva ett liv fullt av energi, vilket hon gör. Eftersom hon respekterar andras och mitt sätt att äta och leva så respekterar jag hennes val. Stör inte mig. Vi har en t.o.m. en hel del gemensamt när det gäller kosten t.ex. glutenfritt, mycket grönsaker, bönor, sockerfritt mm. Jag har inte förstått varför många reagerar så starkt på veganer. Vi har rätt att göra egna val och jag har gjort mitt val. Sedan kan man ju undra över det som tråden handlar om.......Fanns det kanske fler orsaker till att barnet omhändertogs? Hennes egen hälsa? Hon har alltså en metabolism som vi andra inte har? Hur är hennes hälsomarkörer som triglycerider, HDL apo-kvot m.m. Jag har full respekt för veganer och vegetarianers val och att anledningen är att de inte vill döda djur men inte att det skulle vara för hälsan eller miljön, det vet de flesta (alla) här att det är inte sant. De ska inte heller demonisera riktig mat som vi äter utan det är som med religiösa människor, de har rätt till sin tro så länge de inte skadar någon annan och att de inte har rätt att pracka på omgivningen deras tro. Varför skulle det vara annan anledning till att barnen omhändertog än att barnet led av akut näringsbrist? Rolle på Österlen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 19, 2018 Share Posted March 19, 2018 20 timmar sedan, Rickard sade: Pojke som får äta vegankost tvångsomhändertas - föräldrarna förstår inte allvaret http://www.dagensjuridik.se/2018/03/pojke-som-bara-far-vegankost-tvangsomhandertas-foraldrarna-forstar-inte-allvaret "Den ett och ett halvt år gamla pojken ska tvångs-omhändertas och placeras i jourhem. Det beslutar kammarrätten eftersom pojkens föräldrar bara ger honom vegankost - någonting som har lett till att han inte växer normalt utan har hamnat i ett "svälttillstånd". Om jag säger som så.. så är det bra att vi emellanåt drar upp några veganska skräckexempel.. det ger iallafall en liten inblick i hur det kan bli om man är allt för ideologisk! Dvs jag passar på att varna för de flesta extrema dieter,, även LCHF in absurdum.. typ bara hålla koll på macronutrientfördelning! Dvs Raw vegan/strikt LCHF funkar kortsiktigt iallafall som bantningsmetod.. men har man i övrigt ingen koll på näringslära så bör man hur som helst läsa på betydligt mer! Dvs det är betydligt lättare att få i sig all näring man behöver.. även sina barn på en blandkost.. det ger LCHF ett visst övertag! Och jag misstänker starkt att det finns veganer som kan sin näringslära oxå.. det blir hur som helst bra mycket jobbigare att ge sina barn alla de näringsämnen de behöver.. gäller förmodligen både LCHFare och veganer? So WTF handlar då LCHF om.. ja altså i första hand om riktig mat.. lite oberoende utav kolhydratinnehåll... men faktum man blir fan inte fet av att äta grönsaker, utan där handlar det nog mer om mjöl, läsk, socker, läsk, godis bullar som på inget sätt står i proportionen till ens aktivitetsnivå? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted March 19, 2018 Share Posted March 19, 2018 "Det blir lite durt töckte stämman"...När kommer första anmälan mot en vanlig LCHF-familj i stil med anmälan till Socialstyrelsen mot Annika Dahlkvist eller Tim Noakes i Sydafrika. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted March 19, 2018 Share Posted March 19, 2018 16 minuter sedan, Nils Engström sade: När kommer första anmälan mot en vanlig LCHF-familj Var inte det i Finland för ett antal år sedan..? 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 19, 2018 Share Posted March 19, 2018 Jag säger som Rössner.. när han fick reda på att man äter en hel del grönsaker även på LCHF.. nämendåså! 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted March 19, 2018 Share Posted March 19, 2018 57 minuter sedan, Nils Engström sade: "Det blir lite durt töckte stämman"...När kommer första anmälan mot en vanlig LCHF-familj i stil med anmälan till Socialstyrelsen mot Annika Dahlkvist eller Tim Noakes i Sydafrika. Det töckte för övrigt WHO oxå när de förhandlade fram kostråden! Så vi får ta dessa för vad de står för! Oandrasidsan så bor vi i ett av världens rikaste länder... så vi har i princip friheten att köpa den mat vi behöver.. tillomed vildfångad fisk även om den är på upphällningen och flera arterter utrotningshotade. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nils Engström Posted March 19, 2018 Share Posted March 19, 2018 I den frågan kan jag inte se att t.ex. tio års förkortning av livet kan ställas mot miljöhänsyn (önskan att värna jordbruk till förmån för religiöst inriktade veganer eller dietister typ: Hellenius eller Elisabeth Rothenberg - se 7:50 och 11:40 (där hon kommer in på sociala matvanor - se även 4:20) in på opinion-inslaget på TV1). https://www.youtube.com/watch?v=DIpn1wd-epc Militanta synsätt med opåläst kollega ger kalla rysningar över kvalificerad dumhet! Rothenberg fortsätter i eftersnack - man blir faktiskt rädd. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patrix Posted March 20, 2018 Share Posted March 20, 2018 11 hours ago, Zepp said: Jag säger som Rössner.. när han fick reda på att man äter en hel del grönsaker även på LCHF.. nämendåså! Ja det kan bli lite absurt. LCHF är ju egentligen bara mat med riktiga ingredienser, rikligt med animaliskt fett,. mindre av socker och stärkelse. Dvs så man åt förr när fler människor var friska och smala 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post SGK Posted March 20, 2018 Popular Post Share Posted March 20, 2018 Rent principiellt anser jag att var och en ska äta det den vill. Vill man äta vegetariskt ska man naturligtvis göra det, och vill man äta LCHF ska man göra det, och vill man äta kött kan man göra det. Det jag vänder mig emot är när bekanta ständigt flikar in "det finns ju vegetarisk ost också", "man kan ta havremjölk till risgrynsgröten", "jag VILL verkligen äta vegetariskt, det känns så bra", allt i ett försök att påverka min kosthållning. Samtidigt blir jag helt avspisad när jag förklarar att min mage inte tål kolhydrater, och när jag säger att jag äter lokalproducerat gräsbeteskött som inte producerats med kraftfoder påpekas det att det är helt förödande för miljön. Det är där nånstans som jag brinner av. Den här ytliga kunskapen som bygger på filmer som Cowspiracy, den felaktiga FN-rapporten (som drogs tillbaka), SLV:s kostråd som konstaterats inte bygger på ett vetenskapligt underlag, går inte att diskutera. Istället avspisas man helt. Jag går alltid omkring med några vetenskapliga artiklar i min väska. Jag har vid några tillfällen plockat fram artiklar om exempelvis statiner till någon som var orolig, och där finns också artiklar om miljö och kött. Jag vill helt enkelt inte bli betraktad som en skurk när jag själv är övertygad om att jag inte är det. 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts