Jump to content

Ny på ketonmätning

Mattias Nordahl

Recommended Posts

Så, då har jag fått hem min ketonmätare och ska börja köra efter dom "lagar&regler" som man hittar i alla bloggar avseende detta! :P

Jag tar gärna emot tips och kommentarer från er. All hjälp behövs...

Igår var jag första gången i ketos (heter det så?) och värdet vid mätningen låg på 0,6 mmol/L. Nu gäller det att ligga i så man hamnar mellan 1,5-3,0 vilket skall vara optimalt.

Förutom detta så kör jag en del gympass, hyfsat hårt och jag kör även PF (periodisk fasta). Äter mellan 11-17 på dagarna.

Nu låter det som om jag har kört det här länge, men så är det inte. Jag ligger dock konstant lågt med kolhydraterna. Nu är målet under 20g/dag.

http://periodiskfasta.blogspot.se/

Skippa alla lagar och regler, ty de finns inte. Det finns mycket tyckande kring ketonmätningar och därmed också mycket hysteri, felaktiga slutsatser och variabla teorier. Används därför dina resultat med förnuft med att jämföra dina egna beteenden och mönster. Jämför inte dina värden med andra personer. 

• Like 2

John: Mäta kan man göra för att det intressant och roligt också. :)

Ketosen ska alltid tas på samma tid, helst på morgonen innan man ätit (för att värdena skall vara jämförbara), säger experterna.

Min egen korta erfarenhet av mätningarna är att :

1. "fusk" med kolhydraterna straffar ketonvärdena stenhårt och i flera dagar.

2. Ett hårt spinningpass på kvällen innan ger ofta ganska höga ketosvärden värden morgonen efter.

3. Min erfarenhet är att om ketosvärden ligger konstant ca 1 och uppåt så går du neråt i vikt (och jag har ingen övervikt att tala om alls).

4. Min erfarenhet (är lite osäker på detta än sålänge ) är lite på tvärs med det som ofta sägs i LCHF kretsar, att om du äter mycket mat (många kalorier), även om det är mycket fett och lite kolhydrater så blir ketosvärdena låga och du går inte ner i vikt.

• Like 1

Några tips till en del har jag fått av diabetiker som haft vana att mäta sitt blodsocker dagligen;

Tvätta händerna innan, speciellt fingret du ska pricka (men du behöver inte ha någon antiseptisk vätska), gärna med varmt vatten för att öka blodflödet och lättare få ut en droppe, undvik att klämma fram blod, använd helst inte första droppen.

Mät som Peter B föreslår vid samma tidpunkt varje dag, gärna på morgonen, fastande 10 timmar, då får du i regel dagens lägsta värde och en bra vägledning

Kokosolja kan hjälpa till att öka ketosen liksom träning.

Själv har jag upptäckt att hög konsumtion av protein dvs över 1g/kg (lean weight) får ketonerna att sjunka (jag äter mindre än 20g kh/dag, du får antaglligen hitta din egen balansgång och se vad som funkar.

Verkar som det är olika keton nivå och i vissa fall inget samband som ger viktminskning, troligen kommer du hitta ditt eget samband.  :)

3. Min erfarenhet är att om ketosvärden ligger konstant ca 1 och uppåt så går du neråt i vikt (och jag har ingen övervikt att tala om alls).

En intressant iaktagelse. Jag märkte att jag gick ner bra mycket även med 0,6-0,7 mmol. Jag var iofs rätt så stor när jag mätte och för att teoretisera så kanske den sk. optimala nivån är beroende på ens kroppsvikt ?

• Like 1

Jag har kört ketonmätning nu under 1 månad, under denna tid har mina ketonvärden kört berg och dalbana mellan 0,7-3,5 mmol men hållt mig inom 1,5-3.0 i allafall halva tiden. Gått ner i vikt från 102Kg-98Kg , mitt mål är satt till 90Kg eftersom jag är 189cm lång.

Det jag märkt är följande:

- Ost innehåller mycket protein, var försiktig

- Kyckling funkar inte alls, rätt ned i Ketos, innehåller mycket protein lite fett

- Macademinötter funkar bra (vet dock inte om det blir för mycket totalt inntag med dessa)

- Cocosolja, Smör , kött, fisk, grönsaker (gurka + sallad) är basen

- Brie och philadelphia ost verkar fungera bra

Grädde och Tomat/paprika vill/ska jag testa om det ger utslag senare...

Frågor? Om nån vet?

- Om mitt ketonvärde är 2.5 på morgonen går det inte över 3.0 och för högt senare under dagen?? Hur är det med det? man ska ju ligga under 3.0 før maximal effekt?

- Kan man bara fortsätta vecka efter vecka tills man nåt målvikt?

- Läst om begreppet "fettfasta" då begränsar man intaget och äter ganska lite rent fett, kan det va nåt att testa under ketos?

/J

- Om mitt ketonvärde är 2.5 på morgonen går det inte över 3.0 och för högt senare under dagen?? Hur är det med det? man ska ju ligga under 3.0 før maximal effekt?

- Kan man bara fortsätta vecka efter vecka tills man nåt målvikt?

- Läst om begreppet "fettfasta" då begränsar man intaget och äter ganska lite rent fett, kan det va nåt att testa under ketos?

Mina ketoner kunde vara över 5 på kvällskvisten när jag mätte. Därför anser jag personligen att ett generellt värde som 3.0 ska tas med en nypa salt. Jag gick ner då ca. 1 kg i veckan oavsett mängden ketoner. De kunde vara 0,7 eller 2,8  på morgonen utan att takten för viktnedgång förändrades. Mumera mäter jag inget och fortsätter med samma viktnedgångstakt. 

Att fortsätta med ketonmätning, är väl en pengapolitiskt fråga egentligen. Men jag gissar på att du avser något annat. Jag ämnar att låta mig vara i ketos fram till att jag nått målvikten och även efter det. Finns ju liksom ingen anledning att låta bli. Jag vill ju inte må sämre. 

Jag har inte praktiserat fettfasta själv, men det sägs att fettfastan kan användas till att sparka igång viktnedgången, om man hamnat på en platå.

hej!

Har blodsocker och ketoner något samband? Har ju blodsocker mätare men den klarar av bara blodsocker! Tänkte om man kan använda blodsockert som en "indikator".

//Janne

Nä, inget sådär direkt samband.  Ditt fasteblodsocker ligger relativt konstant över tiden på morgnarna. Ketossvärdet svänger mer beroende på hur du har "skött" dig.

hej!

Har blodsocker och ketoner något samband? Har ju blodsocker mätare men den klarar av bara blodsocker! Tänkte om man kan använda blodsockert som en "indikator".

//Janne

Nej det kan du inte, för kroppen strävar efter att hålla normalt blodsocker hela tiden. oavsett du är i ketosis eller ej.

Kroppen strävar efter att hålla cirka 1 gram glukos per kilo kroppsvikt i blodet.

Zepp, då kan du säkert förklara en sak som jag funderat på, varifrån kommer blodsockret om man håller en strikt fettdiet, slutar kroppen att "bränna" socker helt när man når en viss nivå? ...så det är samma "socker" som bara cirkulerar runt?

Du tänker delvis rätt.. det går åt rätt lite, därmed tillverkas det oxå lite.. och lite får vi i oss från födan.. säg 20 gram.

Någon klok person räknade ut att minibehovet var cirka 50 gram per dygn för en vanlig medelaktiv person.

Sen så beroende av om du är fysiskt aktiv så gör du av med mer.. främst för muskelarbete.

Levern kan själv tillverka 200 gram per dygn.. så den första vattenvikten man tappar när man tullar på glykogenförådet kommer antagligen tillbaka så småningom då förådet ökar efter en tid igen.

Och jag kan lika gärna svara på din nästa fråga på en gång;

Näe, glykogenförådet blir alldrig tomt, det är inte förenligt med överlevnad.

Man har sett det sjunka så lågt som till 50% under omställningen, sen så om man fortsätter så ökar det efter ett tag till 70-80% av en kolisätares.

• Like 1

Japp du dör utan protein.. det är för övrigt den vanligaste bristen ute i världen, protein och järn!

Glukos görs i levern av glukoida aminosyror, laktat och glycerol.

Kaloribantar du med typ fruktsmothies, så tullar du på musklerna.. och i förlängningen dina interna organ.

De glukoida aminosyrorna kommer antingen från protein som du äter eller din egen kropp.

Laktat är mjölksyra som bildas vid anaeorb förbräning i musklerna.

Glycerolet kommer från triglyceriderna, antingen de du äter eller de du har lagrat i bilringarna.. när fettet bryts ner och används som energi.. då blir glycerolet över och kan användas i glukoneogenesen.

• Like 1

Ja det gör det!

Grejen är att proteinet är en konstant i födan, den varierer bara med aktivitetsnivå.

Spelar altså mindre roll om du äter rätt lite proteinet är konstant.. i förhållande till din vikt.

Proteinet i din kropp omsätts hela tiden, det mesta återvinns, men det är alltid ett spill i proteinsyntesen.. det är detta du behöver ersätta via maten.

Det finns en hel del vetenskap bakom proteinbehovet, det sätts till 0,85 gram per kilo och dag.. som minimum.. för 97% av befolkningen.

De utgår då från folk som äter normalt.. dvs inte ketogent.. vi drar lite mer i glukoneogenesen, så därför sätts vårat minibehov till cirka 1 gram per kilo och dag i snitt!

Och beräkningarna utgår från nuvarande vikt.. sen finns det de som spekulerar utifrån fettfri vikt, normalvikt för längden osv. men det är mest spekulationer.

Och ja.. det finns altså de som klarar sig på mindre.. frågan är bara hur man vet om man tillhör den gruppen?

Sen så.. det handlar altså om minimibehov.. och faran av att ligga lite över absoluta minimum är starkt överdriven!

WHO säger väl 0,7 gram per kilo kroppsvikt som minimum just nu. I alla fall enligt det infot jag hittat på nätet. Iofs verkar uppgifterna under de senare årtionden ha vandrat ner från 0,1 till 0,6 och upp igen. De verkar ändras stadigt utifrån foskning. 

Var kan man läsa att nivån skulle vara 0,85 gram ? Jag har för mig att det har sänkts, som sagt ?

Ja det gör det!

Grejen är att proteinet är en konstant i födan, den varierer bara med aktivitetsnivå.

Spelar altså mindre roll om du äter rätt lite proteinet är konstant.. i förhållande till din vikt.

Proteinet i din kropp omsätts hela tiden, det mesta återvinns, men det är alltid ett spill i proteinsyntesen.. det är detta du behöver ersätta via maten.

Det finns en hel del vetenskap bakom proteinbehovet, det sätts till 0,85 gram per kilo och dag.. som minimum.. för 97% av befolkningen.

De utgår då från folk som äter normalt.. dvs inte ketogent.. vi drar lite mer i glukoneogenesen, så därför sätts vårat minibehov till cirka 1 gram per kilo och dag i snitt!

Och beräkningarna utgår från nuvarande vikt.. sen finns det de som spekulerar utifrån fettfri vikt, normalvikt för längden osv. men det är mest spekulationer.

Och ja.. det finns altså de som klarar sig på mindre.. frågan är bara hur man vet om man tillhör den gruppen?

Sen så.. det handlar altså om minimibehov.. och faran av att ligga lite över absoluta minimum är starkt överdriven!

Var i från kommer att minimibehovet för den som äter LCHF till 1 gram per kilo och dag. Och varför utgår beräkningarna (vems beräkningar) från nuvurande vikt och inte "lean"/normal vikt?

Kan WHO ha med det att göra ? Vad jag med undrar är att skulle inte det vara bättre utgå från siffran med normal fet fri vikt istället den för dagen... Då borde man ju ändå klara sig att kunna behålla sin muskelmassa och kanske mer effektivt gå ner i vikt annars. För oss diabetiker borde det ju vara bättre eftersom vi kämpar med även med blodsocker stegningar orsakade av just proteinöverskott.. Vet inte..bara spekulationer av mig eller tankar men men ... 

Vad de säger för tillfället har jag ingen aning om, men det kan ju variera?

"Proteinbehovet beräknas per kilo kroppsvikt. WHO rekommenderar 0,8 gram per kilo för vuxna och 0,9 gram per kilo för barn och ungdomar under 17 år. För den som tränar mycket hårt är proteinbehovet större. Det finns studier som tyder på att behovet bland elitidrottare kan vara så högt som 1,4–1,8 gram per kilo kroppsvikt."

http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Mat-och-naring/Behover-idrottande-ungdomar-extra-protein-----/

Här har du en kalkylator för att räkna ut ett individuellt behov!

"Proteinbehov för friska beräknas till 0,75-0,8 gram per kilo kroppsvikt och dygn. Sjuka har ofta ett ökat proteinbehov på 1-1,5 gram per kilo kroppsvikt och dygn."

http://www.skane.se/sv/Webbplatser/Skanes-universitetssjukhus/Organisation-A-O/Kunskapscentrum-for-geriatrik/Kunskapsbank/Nutritionslankar/Energikalkylator/

Grejen med protein är lite samma som med salt.. det viktiga är att man inte får i sig för lite.. vilket för övrigt gäller allt annat som är essentiellt!!

En intressant iaktagelse. Jag märkte att jag gick ner bra mycket även med 0,6-0,7 mmol. Jag var iofs rätt så stor när jag mätte och för att teoretisera så kanske den sk. optimala nivån är beroende på ens kroppsvikt ?

Ja, om inte annat så tenderar ju insulinresistens korrelera med mängden kroppsfett. Optimal fettförbränning är ju därför viktigare men även svårare ju mer "energireserv" man har.

Var i från kommer att minimibehovet för den som äter LCHF till 1 gram per kilo och dag. Och varför utgår beräkningarna (vems beräkningar) från nuvurande vikt och inte "lean"/normal vikt?

Det finns ingen kvalitativ forskning på lean vikt!!

1gram utgör grundbehovet för proteinsyntesen.. mellan.. 0,7 till 1,5 gram plus det som går åt till glukoneogenesen!!

Vad gäller ketonmätning så är det primära att få en koll på om man är i ketos eller ej. Eftersom det verkar finnas rejält med individuell variation i kombination med att det kan vara knepigt att få praktiken på plats så är ketonmätning ett bra sätt att i varje fall stämma av att man är i ketos och därmed få ett kvitto på att individuell variation/praktik har tagits höjd för.

Vad de säger för tillfället har jag ingen aning om, men det kan ju variera?

"Proteinbehovet beräknas per kilo kroppsvikt. WHO rekommenderar 0,8 gram per kilo för vuxna och 0,9 gram per kilo för barn och ungdomar under 17 år. För den som tränar mycket hårt är proteinbehovet större. Det finns studier som tyder på att behovet bland elitidrottare kan vara så högt som 1,4–1,8 gram per kilo kroppsvikt."

http://www.slv.se/sv/Fragor--svar/Fragor-och-svar/Mat-och-naring/Behover-idrottande-ungdomar-extra-protein-----/

Här har du en kalkylator för att räkna ut ett individuellt behov!

"Proteinbehov för friska beräknas till 0,75-0,8 gram per kilo kroppsvikt och dygn. Sjuka har ofta ett ökat proteinbehov på 1-1,5 gram per kilo kroppsvikt och dygn."

http://www.skane.se/sv/Webbplatser/Skanes-universitetssjukhus/Organisation-A-O/Kunskapscentrum-for-geriatrik/Kunskapsbank/Nutritionslankar/Energikalkylator/

Grejen med protein är lite samma som med salt.. det viktiga är att man inte får i sig för lite.. vilket för övrigt gäller allt annat som är essentiellt!!

Intressant att räkneprogrammet i länken inte räknar på nuvarande vikt utan snarare på ett normalt BMI.  Så att säga bestämt 1g protein per kg nuvarande vikt har inte så vetenskaplig grund.

Näe det sa jag ju inte heller!

"Proteinbehov för friska beräknas till 0,75-0,8 gram per kilo kroppsvikt och dygn.

Sjuka har ofta ett ökat proteinbehov på 1-1,5 gram per kilo kroppsvikt och dygn."

Går man på ketogen diet behövs även glukoida aminosyror för glukoneogenesen, såvida du inte vill ta utav musklerna, eller dina interna organ!

Vadå, man fyller i vikten.. inte BMI!

Altså.. för att förklara det här med proteinbehovet, det är studerat på vanligt folk, finns väldigt mycket kvalitattiva studdier på sådant, dvs de finns många studier, på väldigt mycket folk, i olika länder där man äter olika mat.

Studier på idrotsmänns behov finns oxå kvalitativa, men på få individer och det varierar väldigt mellan individ och idrottsutövning.

Så.. tillhör man inte eliten i någon gren så kan man ligga på minimum av WHOs rekomendattion, med tillägg för glukoneogenesen.. eller äta mer kolisar.. så behöver man inte vara så rädd för proteinets insulinhöjande effekt!

Det viktiga är fortfarande att inte äta för lite protein.. då det är essentiellt!!

Näe det sa jag ju inte heller!

"Proteinbehov för friska beräknas till 0,75-0,8 gram per kilo kroppsvikt och dygn.

Sjuka har ofta ett ökat proteinbehov på 1-1,5 gram per kilo kroppsvikt och dygn."

Går man på ketogen diet behövs även glukoida aminosyror för glukoneogenesen, såvida du inte vill ta utav musklerna, eller dina interna organ!

Vadå, man fyller i vikten.. inte BMI!

Altså.. för att förklara det här med proteinbehovet, det är studerat på vanligt folk, finns väldigt mycket kvalitattiva studdier på sådant, dvs de finns många studier, på väldigt mycket folk, i olika länder där man äter olika mat.

Studier på idrotsmänns behov finns oxå kvalitativa, men på få individer och det varierar väldigt mellan individ och idrottsutövning.

Så.. tillhör man inte eliten i någon gren så kan man ligga på minimum av WHOs rekomendattion, med tillägg för glukoneogenesen.. eller äta mer kolisar.. så behöver man inte vara så rädd för proteinets insulinhöjande effekt!

Det viktiga är fortfarande att inte äta för lite protein.. då det är essentiellt!!

Nä inte BMI jag fyllde i vikt, jag kan läsa innan till (är inte illiterat). och ja jag vet att protein är livsviktigt (essensiellt). Noterade bara att om man inte är i uppbyggnad (bygger muskler) så är behovet inte 1g/kg utansnarare lägre och det jag vänder mig emot är att du så kategoriskt hävdar dessa 1g/kg totalvikt. Och ja jag har sett att du angivit ett intervall och det verkar närmare sanningen.

Altså.. vi pratar fortfarande om minimibehov för lagom inaktiva individer.. som äter en massa kolisar!

Gör man sitt eget glukos av aminosyror så ökar behovet då mer går åt.. är man dessutom sjuk så går det åt ännumera!

Och de där siffrorna som WHO, SLV Landstingen.. har tagit fram är oxå ett form av riktvärden, de i sig innebär dels att det finns ett intervall, plus/minus, dels att det är svårt att verkligen veta hur mycket man får i sig!

Det viktiga är fortfarande att inte få i sig för lite av de essentiella aminosyrorna.

Och det är det man skall hålla koll på.. risken med att äta lite mer än sitt absoluta minimum är betydligt överdriven!!

.. " med tillägg för glukoneogenesen.. " Inte så viktigt kanske egentligen men finns det ett sätt att räkna ut detta. Frågar bara av nyfikenhet ;)

Jo det går säkert, men då lär man nog få vara rejält påläst.

Ponera att det stämmer som någon klok person räknat på, att vi drar minimum 50 gram glukos om dagen, säg att vi äter 20 gram kolisar, då behövs minst 30 gram tillverkas.

Räknar man på proteinets energiinnehåll och inga förluster så blir det 30 gram protein extra.. till dina 0,8/Kg.. säg 70 kilo blir 56+30 gram för en som väger 70 kilo.

Men iomed att vi äter en hel del fett, (triglycerider) så kommer det med en hel del glycerol som frigörs vid betaoxidation och ketosis.. det svåra är att veta hur stor del den delen är bara.

Minimum på en striktare ketogen diet är fortfarande 1 gram/kilo och dag i snitt och inget annat.. och det är fortfarande vikigare att se till att inte äta för lite.

• Like 1

Hej, hakar på i tråden men kopplar till ett påstående ovan om att kyckling sänker ketosnivån. Jag har försökt tänka självständigt att ok, kyckling är proteinrikt men plussar jag på fett till en mindre mängd kött bör det gå på ett ut. Eftersom min platå nu slår alla rekord :huh: är något fel... Tänker lika om ägg. Ok, att äta tre hela stekta ägg med fläsk går bra om jag dricker mitt riktigt feta MBC.

Är inte allt protein detsamma?

Hej, hakar på i tråden men kopplar till ett påstående ovan om att kyckling sänker ketosnivån. Jag har försökt tänka självständigt att ok, kyckling är proteinrikt men plussar jag på fett till en mindre mängd kött bör det gå på ett ut. Eftersom min platå nu slår alla rekord :huh: är något fel... Tänker lika om ägg. Ok, att äta tre hela stekta ägg med fläsk går bra om jag dricker mitt riktigt feta MBC.

Är inte allt protein detsamma?

Jo.. du är inne på rätt tankar.. äter man kyckling så brukar man äta sig mätt på protein.. såvida man inte lägger till en ruggigt fet Bea.

Men man äter sällan kyckling varje dag.

Ägg är mest vatten, men näringsrikt per kalori.

Tack Zepp.. det låter faktiskt vettig .. Men spelar ju egentligen inte så stor roll om man vill vara på den säkra sidan ändå för att inte riskera brist.. men klart, man kan ju på det sättet räkna ut i alla fall en ungefärlig idealmängd om man nu vill hålla på och vara extrem. I praktiken är ju det sedan en annan sak om man kan hålla sin ideal ;)