Jump to content

Upp i vikt!

Recommended Posts

10 minuter sedan, Krystyna Moustafa sade:

Hej! 

Nu efter en vecka har jag konstaterat att jag har gåt upp i vikt!  Inte roligt alls!  ? 

Vad gör jag för fel! Kan man äta för mycket grönsaker eller fet?  

Vad eller om du gör fel är omöjligt att svara på utan att veta hur du äter mm?

• Like 2

I din tidigare tråd skriver du att du vill gå ned 10 kg i vikt. Resultatet när det gäller viktiminskning på LCHF handlar inte bara om vad man äter, utan även om utgångsläget. Någon kanske vill gå ned 10 kg från utgångsläget 85 kg och 170 cm lång. Någon annan vill gå ned 10 kg från 68 kg och 165 cm lång. Sannolikt är det enklare för den som är tyngre att gå ned i vikt än för den som är lättare. LCHF är ofta viktstabiliserande, dvs. viktminskningen stannar av när man närmar sig normalvikt. Är man underviktig kanske man till och med går upp i vikt.

Om man ligger inom eller nära normalvikt kanske man behöver lägga till periodisk fasta för att lyckas med de sista kilona. MariaF brukar tipsa om MAF-träning som hon har goda erfarenheter av.

Hoppas du kan använda något av detta och att du når ditt mål. Lycka till!

• Like 2

8 timmar sedan, Krystyna Moustafa sade:

Hej! 

Nu efter en vecka har jag konstaterat att jag har gåt upp i vikt!  Inte roligt alls!  ? 

Vad gör jag för fel! Kan man äta för mycket grönsaker eller fet?  

Så här är det.. för de flesta iallafall, på en strikt LCHF så går man som regel ner något kilo första eller andra veckan, dvs man tappar en del vatten.

Det vattnet kommer så småningom tillbaka iomed att kroppen strävar till att hålla normala vattennivåer i kroppen.

De som tappar mest är de som lider utav hyperinsilinemi.

Oså på det så antar jag att du är kvinna, det brukar oxå leda till varierande vikt beroende på vilken period i månaden.

Iallafall en vecka är Nada, ge det minst två veckor till, helst tre månader!

Osådåså, de första tecknen brukar vara smak av död råtta i munnen, din eventuella partner ryggar för din andedräkt, och det känns som att du bär full riddarutrustning bara du går upp för några trappsteg!

Då är du iallafall i den inledande fasen/omställningen till ketos!

Dvs din kropp har då glukosbrist och kämpar för att ställa om sig!

Hjärnan/hjärtat brukar uppreglera ketolysensymerna på cirka tre veckor, då släpper oxå hjärndimman, musklerna kan däremot ta ytterligare tid på sig att anpassa sig iomed att de inte har så mycket ketolysensymer.

34 minuter sedan, Krystyna Moustafa sade:

Tack för ditt svår. Ja, jag är kvinna, men dem "månadsliga" kvinnoproblem har jag för länge sen bakom mig. Ja, och det luktar appa från munnen på mornarna. Hade inte det tidigare, men det är bara på morgonen.

Bra tecken så långt iallafall!

Och iomed att du inte längre har de där månatsliga variationerna så blir det då inte heller lättare, dvs du är som jag äldre.. och då sjunker vår metabolism.. javaf*n vi är lixom inte lika pigga längre!

Dvs då tar det som regel mer tid.. och så har vi lagt oss till med måltidsvanor.. de går att förändra!

Dvs jag äter ingen frukost före tolv om jag inte bor på hotell!

10 timmar sedan, SGK sade:

I din tidigare tråd skriver du att du vill gå ned 10 kg i vikt. Resultatet när det gäller viktiminskning på LCHF handlar inte bara om vad man äter, utan även om utgångsläget. Någon kanske vill gå ned 10 kg från utgångsläget 85 kg och 170 cm lång. Någon annan vill gå ned 10 kg från 68 kg och 165 cm lång. Sannolikt är det enklare för den som är tyngre att gå ned i vikt än för den som är lättare. LCHF är ofta viktstabiliserande, dvs. viktminskningen stannar av när man närmar sig normalvikt. Är man underviktig kanske man till och med går upp i vikt.

Om man ligger inom eller nära normalvikt kanske man behöver lägga till periodisk fasta för att lyckas med de sista kilona. MariaF brukar tipsa om MAF-träning som hon har goda erfarenheter av.

Hoppas du kan använda något av detta och att du når ditt mål. Lycka till!

Hej SGK.  JAG ÄR 164 cm långt och väger 75,3 kg. 

• Like 3

1 timme sedan, Zepp sade:

Bra tecken så långt iallafall!

Och iomed att du inte längre har de där månatsliga variationerna så blir det då inte heller lättare, dvs du är som jag äldre.. och då sjunker vår metabolism.. javaf*n vi är lixom inte lika pigga längre!

Dvs då tar det som regel mer tid.. och så har vi lagt oss till med måltidsvanor.. de går att förändra!

Dvs jag äter ingen frukost före tolv om jag inte bor på hotell!

Tyvärr,  frukost vill jag ha. Det är så att jag och min man tycker att det är den bästa tiden på dagen då vi kan sitta och njuta av frukosten tillsammans . Jag har fastat för, upp till 10 dagar, men nu tycker jag att det är jobbigt då jag får huvudvärk när jag fasta.   Nån dag, då och då går bra, men inte mer.

• Like 2